Verbod 3-CMC en EUTYLONE

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Nooit interesse gehad. Phencyclidines stinken naar poep. Ik was ooit in een lab (dit is gelogen) en toen had iemand 3-meo-pcp, en hij is de rest van de zijn leven met grassprieten gaan praten.

Ik vond het zeker niet stinken naar poep. Maar ik ga weer gauw terug. Ben met mn cactussen Willy en Lopho kolonisten van Catan aan het spelen. En het schip komt bijna aan land, maar onze gezamenlijke riddermacht is nog niet sterk genoeg!

Neo-Shulginist

Badass junkie
Als je zo weinig mogelijk zenuwschade wilt moet je toch naar je bekende speed (alpha-methylphenethylamine) gaan. Daar is het minst mee geknoeid. Dat is simpelweg een alphagemethyleerde phenetylamine.

Maar vind maar eens een dealer die schoon product verkoopt.
Amfetamine is ook neurotoxisch...

Neo-Shulginist

Badass junkie
@Dirkjan

Vraagje over neurotoxiciteit. Begint zoiets als bij de eerste milligrammen of start het pas wanneer je voor tientallen uren zit te gebruiken?
Dat verschilt per stof. Er is altijd wel een dose-respons ratio ja, wat betekent dat heel weinig minder schadelijk is dan heel veel. Het punt is vooral dat het heel lastig is om neurotoxiciteit te kwantificeren. Daardoor is het lastig vergelijken welke stof nou meer of minder neurotoxisch is, en bij welke dosis nou onacceptabele schade optreedt. Om daarachter te komen is heel veel onderzoek nodig. Daarom weten we wel het een en ander over de neurotoxiciteit van middelen zoals amfetamine, methamfetamine en ketamine, maar veel minder over allerlei andere drugs.

Dirkdirk

DF-koning
Dat zou ik nog wel eens met empirisch onderzoek gestaafd zien dan :wink:
Wat je nu doet is flauw. Natuurlijk heb ik dat onderzoek niet in mijn bureaula liggen. Maar laten we het erover eens zijn dat als je dingen op je molecuul gaat plakken (broom, fluor, chloor, jood, acetyl, dimethoxy, methoxy, acetyl en ga zo maar door) dat je het niet gezonder maakt.

• Haha
Waarderingen: Bear

Mondkapje

Belezen gebruiker
Wat je nu doet is flauw. Natuurlijk heb ik dat onderzoek niet in mijn bureaula liggen. Maar laten we het erover eens zijn dat als je dingen op je molecuul gaat plakken (broom, fluor, chloor, jood, acetyl, dimethoxy, methoxy, acetyl en ga zo maar door) dat je het niet gezonder maakt.
Waarom? Er zijn talloze voorbeelden van stoffen die minder gezondheidsrisico’s kennen juist door zulke toevoegingen…

Zweevteev

Wijs gebruiker
Eigen vraag gesteld en onmiddellijk zelf beantwoord. Blije Dirk.

4-mmc is al een ontzettend giftige stof, 3-mmc is dat ook, en als je chloor of fluor of laat staan een (di)methoxy of hydroxyl groep eraan gaat toevoegen ga je alleen maar meer neurotoxische stoffen krijgen. Het is troep. Stop ermee.

Helemaal eens met de ban. Drugs zijn erg leuk, maar gebruik dan niet de losers onder de drugs. Als het aan mij ligt, als ik de touwtjes in handen had, dan waren alleen 1-p-lsd, 6-apb en ketamine legaal. De rest onmiddellijk in de ban mieteren. Meer heb je niet nodig. Een psychedelic, een entactogeen en een dissociatief.

Discussie gesloten.
En amfetamime dan? Voor lang niet iedereen werkt 100% dextroamfetamine beter dan racemische amfetamine of zelfs levoamfetamine en qua schadelijkheid is het verschil tussen dextroamfetamine en amfetamime volgens mij heel verwaarloosbaar. Het feit dat het illegaal is houdt heel veel onnodige gevaren in stand.

LucidLucy

Verslaafde in herstel

Waarom? Er zijn talloze voorbeelden van stoffen die minder gezondheidsrisico’s kennen juist door zulke toevoegingen…

In de medische wereld worden dit soort trucjes zelfs gebruikt om de opname van bepaalde medicijnen te verbeteren.

Wat er in het lichaam gebeurt. Wat er afgebroken wordt, afgescheiden wordt en in wat voor vormen en stadia het (tijdelijk) in je lichaam voorkomt, kan allemaal verschillen. Daar zijn geen vaste vuistregels voor volgens mij.

Het is niet per definitie zo dat je jezelf ineens vergiftigd met fluor of chloor omdat het nog steeds gebonden kan zijn aan andere atomen en vrij makkelijk het lichaam verlaat. Hoeft niet he, er zijn zeker stoffen waarbij dat niet zo geld. Maar het is geen vuistregel: chloor en fluor = fout.

Ik heb die stelling nooit zo goed begrepen waar dat nou vandaan komt.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ja sorry. Ik vind je een lieve en grappige kerel, en ik wakker graag je enthousiasme over chemie en farmacologie aan. Maar je bewering is dus precies wat ik bestrijd :wink:

Stoffen kunnen giftig zijn om allerlei verschillende redenen. En soms is de stof die je inneemt niet per se giftig, maar doet je lever iets geks met die stof waardoor het opeens wel giftig wordt. Denk bijvoorbeeld aan methanol, wat op zo'n manier wordt afgebroken dat er methaanzuur ontstaat, waardoor het ineens super gevaarlijk wordt omdat de pH-waarde in het bloed allesbepalend is voor allerlei lichaamsprocessen.

Om gelijk even met een counterfactual te komen:
Mescaline is een gesubstitueerde fenetylamine. Er zitten maarliefst drie methoxygroepen aan de benzeenring. Toch is mescaline behoorlijk veilig (hoewel ik niet weet wat er gebeurt als je een 100-voudige dosis neemt van 10-30 gram).

Een ander voorbeeld: ketamine is heel veilig. Maar dat bevat een chloor-atoom. Haal je die weg, dan krijg je DCK, wat veel sterker is en waarvan de vraag is of het nog zo veilig is. MXE heeft ook geen chlooratoon, en daarmee kwamen juist veel overdoseringen voor omdat het veel sterker was dan ketamine en mensen per ongeluk te veel namen.

De giftigheid van een stof hangt gewoon van veel factoren af. Het belangrijkste is de dosis; dat maakt het vergif. En een belangrijke maatstaf voor (on)veiligheid is het verschil tussen een actieve dosis en een lethale dosis (treedt dat op bij een 10-voudige dosis, een 100-voudige, of 1000-voudige?). Maar dat soort dose-response relaties zijn niet lineair. Vaak is er ineens een kantelpunt waarop een middel veel giftiger wordt.

Bij wat voor soort giftige verschijnselen een stof dan produceert kunnen allerlei interacties meespelen, met eiwitten, via receptoren, na metabolisatie, in specifieke organen, op bepaalde lichaamsweefsels, waarover de stof wel/niet actief wordt getransporteerd. Dat soort effecten zijn van te voren heel lastig te voorspellen. En je kan ze zeker niet herleiden naar de aanwezigheid van één specifiek soort atoom binnen het molecuul.

Dus wat dat betreft kan ik je aanraden om naast een passie voor chemie ook een passie voor toxicologie te ontwikkelen 😁

Dirkdirk

DF-koning
Ja sorry. Ik vind je een lieve en grappige kerel, en ik wakker graag je enthousiasme over chemie en farmacologie aan. Maar je bewering is dus precies wat ik bestrijd :wink:
Dus wat dat betreft kan ik je aanraden om naast een passie voor chemie ook een passie voor toxicologie te ontwikkelen 😁
Haha, geen probleem hoor. Integendeel. Ik weet het een en ander maar klop toch vaak bij jou aan want jij hebt er echt verstand van. Dank trouwens voor het sappige scheikundeverhaal.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
你是不是既不想學化學,又想往身上塞滿各種中國藥粉?
Gaan we dit weer krijgen? Pas maar op, volgens mij werd dit door de mods altijd vroeg in de ochtend verwijdert 😂

关于中草药毒理学的讨论总是很有趣。 即使是铁杆茶迷也可以加入讨论。 保持良好的工作哈哈哈

Bovenaan