verlichting binnenkweek

BlueBlaze

Newbie
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb mij geregistreerd bij verschillende forums, omdat ik voor het eerst zelf wiet zou kweken thuis.

Ik heb al de genodigde materialen en toch wat boekenkennis i.v.m. kweken.

Toch zit ik met een vraag, ik heb al gelezen dat het beste is natrium hogedruklampen te nemen of TL lampen, ik heb namelijk nog een rood UV licht van 100 watt die ook wat warmte afgeeft.

Zou het goed zijn deze te gebruiken als mijn ontkiemd zaad overgepot heb tot men plantje ongeveer 15-20 cm is??

Daarna zou ik hem meerdere kleine lampen geven met geel licht aangezien de plan moet kunnen groeien, en er moet fotosynthese kunnen ontstaan.

Of is dit geen goed idee en heeft dit plantje al nood aan geel licht van ze jonge levensdagen :P

Iemand die me hiermee kan helpen?

gtje

Bewuste gebruiker
watt voor spectrum heeft die lamp ???? en hoeveel lumen en hoeveel calvin ( minstens 5600 nodig ) ...

de kleur geeft een rood spectrum aan zoals je zegt dit is vaker geschikt voor de bloei ...
maar goed wie niet waag wie niet wint ... als ze strekken de plantjes weet je dat je verkeerd licht te pakken hebt

greetzzz gtje

ps: dan zou ik om voor te groeien gewoon een aantal tl's van 18 watt pakken kleur spectrum 33 coolwhite hier groeien de plantjes het beste op ( heb jij ff mazzel dat je die voor 5 euro hebt plus armatuur :grin: bij de gamma als het la niet goedkoper was )

BlueBlaze

Newbie
Thx voor je reply,

Ik zal wss toch gewoon een natriumlamp van 250w-400W nemen voor men 2 plantjes, en later als ik wat meer ervaring heb experimenteren met die andere lamp tijdens de bloei :P

Toch nog een klein vraagje, als ik een NHP lamp neem van genoemde sterkte, is deze dan goed voor de groei en de bloei, m.a.w. met die ene lamp heb ik genoeg voor beide fases?

greeeeetz

gtje

Bewuste gebruiker
je meot als je met natrium lampen gaat werken hier na kijken

hpi... deze is geschikt voor de groei fase en bevat een blauw achtig spectrum ( voor onze ogen is het fel wit ) de plantne zullen door dit spectrum minder strekken en mooiere korte internodes maken ... omdat je meestal niet langer voorgroeit dan 2 weken gaat zo'n lamp jaren mee !!! ( geld haal je er dus altijd uit ) ...

dan heb je nog hps : dit is voor de bloei dit geeft een rode /orange kleur spectrum en je zit dat ook aan de lamp de plant bloeit hier beter op ...

waarom neem je maar 2 planten als je 5 geoogd mag hebben ( wat wilt zeggen als ze het vidnen je het nog 9 /10 keer kwijt bent maar dat is bij 2 plantne ook ) door er bijv 5 neer te zetten onder 250 watt heb je maar 10 dagen voorgroei nodig ipv 21 dagen .... dit scheelt je dus al weer wat stroom en duss centen ... daarnaast kun je met 5 plantjes 5 soortjes kweken ...

mocht je de keuze maken voor 400 watt dan heb je echt minstens 5 planten nodig anders ben je zo een 30 dagen ana het voorgroeien en dat kost

18(uur)x400(watt)=7200 x30(dagen)=216000(watt) : 1000 = 216 (kwh kilo watt hour ) x 0,18 (euro per kwh) = 38,88 zeg maar dus 40 euro alleen aan voorgroeien en dat is tog ene hoop geld ... met 5 planten kun je het iig binnen 14 dagen voorgroeien en scheelt al de helft van het geld en heb je volle sativa planten zoals haze kunhoef je maar 5 tot maximaal 10 dagen voor te groeien omdat die vele en veel langer door groeien ...

suc6

BlueBlaze

Newbie
ok,

Ik heb besloten voor de groei een 250W NHP lamp te nemen, deze zal dus het witte(blauw dat wij niet zien) licht afgeven nodig tijdens de groei, juist? het gaat dus om 2 plantjes uit gefeminiseerd zaad. geen stekjes.

voor de bloei zeg je dat ik beter hpi neem, die een rode schijn afgeeft? zoals ik al zei heeft een vriend een rode Uv lamp voor planten en dieren uit een terrarium. is het dan zo iets dat je bedoelt, want hebben die plantjes dan geen nood aan wit licht voor fotosynthese? zoniet moet ik dus 2 NHP lampen kopen voor 2 plantjes?? een witte en rode

of kan ik met die ene NHP met wit licht ook door de bloei gaan, of met die rode kwakkel die ik nog heb van men vriend :grin:

gtje

Bewuste gebruiker
echt maatje je moet BETERRRRRR lezen ( zoals ongeveer de helft hiero ) !!!!

HPI DUS IIIIIII moet je hebben om te groeien ... althans daar grooeit de plant het beste op vandaar dat ik dit advies geef ...

HPS DUS SSSSSS moet je hebben om te bloeien ....

tuurlijk kun je met elek lamp de plant in de bloei krijgen dat heeft gewoon te maken met 12 uur ondoorbroken donkere fase en dit gewoon zoalng vol houden tot de plant rijp is ( dus 12 uur licht en whopa 12 uur donker dag in dag uit...)

maar jij vraagt wat het beste is !!!

tuurlijk je kan eigenwijs doen flikker je die lamp van je vriend erin maar spectrum das het belangrijkste waar de plant op reageert ...tuurlijk is die hpi net ff te duur voor de eerste keer dat kan ik begrijpen dan groei je voor onder hps ...dat doen er vele....

maar ga a.u.b niet lopen klote met rare lampies en weet ik het wat het resultaat zal altijd in het niets vallen bij hps .... of je moet een gelijk aantal wattage aan tl ( ook weer met bepaalde kleurcodes ) gebruiken dus bijv voro 400 watt hps vervangen heb je plus/minus 12 x 36 watt tl nodig EN ook 12 armaturen nodig ... wat het allemaal weer duurder maakt dan een hps setje !!!

goed wiet kweken kost op zijn minst tog altijd 400 euro van het bouwen van het hokkie ( spijkers hout etc etc ) tot en met het lampie aan en afzuiging etc etc ...

heb je dat niet ga dan gewoon gezellig de de coffeeshop rook die bagger en niet 'zeiken'

want je kweekt bij 250 watt de hele set ultra gefine tuned ( dus alles erop en der aan ) zal 1300 kosten plus stroom van 45 euro zeg maar 1350 .... jij haalt 200 gram wiet eraf ... die wiet kost in de shop mooi 8 euro minstens per gram ...totaal 1600 euro ... jij bespaard de eerste kweek dus mooie 250 euro en je hebt je hokkie terug verdient !!! de keer daarna weer 2,5 maand verder zeg maar heb je weer 200 gram ( kan ook meer zijn ook minder maar eeb beetje kwkeer haalt er zo'n 200 grma vanaf ) en je hebt gewoon 1600 euro bespaard

je zit het in 5 maanden heb je 'dikke'winst en dat is dan wanneer je al alles gefin tuned hebt heah ... stel je begint met een hokkie van zeg maar dus 400 tot 500 euro dan kun je er ook 200 gram vanaf halen alleen zou je je plant(soort) moetne kennen aangezien je dat niet kan omdat je net begint en elke soort zijn/haar eigen behoefte heeft zal het waarschijnlijk 150 gram zijn ...

uiteindelijk 1200 bespaard :grin: nu is het zo hoe beter jij het klimaat onder controlle krijgt en goede voedings/ watergiftes geeft hoe meer de opbrengst is ... met 250 watt kun je over de 250 gram draaien realiseer wel dat dit SUPER moeilijk is !!!

je haalt je investering er dus na 1 x al uit ga dan niet lopen klote met werk van een paar 10tjes ... dan moet je dus gewoon naar een coffeeshop ...

oww en je wilt gewoon leuk en klein gedoogd kweken zo te zien wees nu slim kniker er gewoon 5 stekkies of 5 vrouwelijk zaad in ... gebruik je gewoon normaal zaad begin dan met 10 zaden ...

planten die niet in de bloei staan ( uit zaad ) zij niet verboden!!! al heb je er 100.000 staan zolang je maar stroombetaald zit je niet fout ... er zijn al vele vrij gesproken met 50 planten maar die werkte uit zaad en konden nog niet zien welk geslacht de planten hadden ...

mannelijke planten zijn namelijk niet verboden in nederland !!! en hun moetne maar is zien te bewijzen dat het vrouwen zijn ... zodra ze groot genoeg zijn laat je ze bloeien aan de haartje of balletjes kun je zien of het mannelijk of vrouwelijk is .. normaal is om ongeveer 50/50 over te houden dus 5 mannen en 5 vrouwen ... het komt ook wlelis voor dat je doordat je klimaat slecht is2 vrowuen overhoud ( dit zie je zelden ) maar ook wellis dat je 8 vrowuen overhoud ... dan kun je kiezen welek planten zien er het fits uit en zittne op gelijke hoogte die hou je de andere knikker je weg ( als je perse aan 5 planten wilt houden ) of als het buiten seizoen is knikker je ze op een plaats waar niemand komt ne laat ze daar afbloeien aan het eidne zomer ...

veel suc6

greetzzz gtje

Bovenaan