Verschil in effecten kristallen en pillen

Hallo.
Ik ben 24 jaar oud en ik gebruik nu ongeveer al 2 jaar xtc, altijd gekocht en gebruikt in pilvorm.
Ik heb een paar vragen, waar ik toch al een tijdje mee rondloop :)

Een paar maanden geleden was ik naar een festival geweest, waar ik een paar leuke vrienden heb gemaakt. Sinds ik hun ken ben ik bekend geraakt met de kristalletjes :hearteyes: . Ik heb sindsdien 3 avonden gedipt en ik vond het wel geweldig allemaal en het voelde ook als mdma maar toch niet hetzelfde als ik van pillen heb. Ik weet dat dit raar klinkt, ik weet ook dat in beide mdma zit maar het ziet er naar uit dat ik mijn kristalletjes terug ga inruilen voor pilletjes.

Ik had op een festival dat duurde van 12-12uur in totaal 1 gram gedipt en ik was natuurlijk wel heel kwijt maar wat ik dan raar vind, twee maanden later had ik 1.5 pil afgegooid en ik was even waussie als toen ik 1gram gedipt had.

Ik vind het toch een hele andere ervaring, met pillen krijg ik meer de energie en dingen zoals je gsm niet meer kunnen lezen terwijl met kristallen ik me meer vaag voel.

Ook als ik uitga volstaan 2 pillen van +- 200mg voor totall loss te zijn, met kristallen had ik 1gram nodig en ik kon nog bijnemen??

Iemand hier een antwoord op?

Fool

Badass junkie
Heb je je gram MDMA op puurheid getest? Als je MDMA namelijk ~30% puur is, is het minder dan de 400 milligram die in de pillen zitten. Daarnaast zou het ook kunnen uitmaken dat je begindosering met pillen hoger is, waardoor je gelijk de effecten beter zou voelen.

Je gebruikt trouwens wel erg frequent/veel, ben je je bewust met de 'regels' over veilig gebruik?

Hmm ja had ik eigenlijk nog niet aangedacht aan puurheid :flushed: komt dat vaak voor zo lage kwaliteit, ookal word het van een blok gehamerd?

en jazeker hou me altijd aan de drie maanden regel al is het nu met de festivals wel 2 keer in 1 maand geweest. Neem ook altijd een hele week erna 5HTp.

Fool

Badass junkie
Je hebt alle soorten kwaliteit op de markt, zou je spul gewoon laten testen; dan weet je het zeker. :)

BundyW

Newbie
mijn mening:

Waarom je van een xtc pil meer energie krijgt dan van pure mdma kristallen terwijl xtc bestaat uit mdma en bindmiddel dus hetzelfde zou moeten zijn;

op veel fora zegt iedereen dat dat is omdat er ook speed en cafeine in een xtc pil zit maar bij de meeste pillen van 2014 is het alleen bindmiddel en mdma dus dat kan al niet, daarnaast zeggen veel mensen dat het gewoon tussen de oren zit oftewel dat je dat alleen denkt maar dat t niet echt zo is, maar wat mij logisch lijkt op basis van mijn chemische kennis is dat wanneer mdma gebonden zit aan bindmiddel dmv. een chemische binding is het mdma een (-) enantiomeer en ongebonden een (+) Enantiomeer, het enige verschil ertussen is de rangschikking van de moleculen aan het centrale atoom (chirale centrum) en opzich hebben de plus en min enantiomeren geen andere chemische eigenschappen maar wanneer aan een ander molecuul gebonden (bindmiddel in dit geval) dus wel, en een eigenschap van de gebonden (-) enantiomeer (pil) is dus dat de gemetaboliseerde (omgezette stof door lichaam) vorm ervan een veel actievere uitwerking heeft, waardoor je meer energie krijgt dan bij de ongebonden (+) enantiomeer, ofwel mdma kristallen.

100% weten doet niemand het want hier wordt nauwelijks onderzoek naar gedaan, maar heb hier wel eens wat over gelezen, en blijf het hieraan de schuld geven.

-correct me if i'm wrong.

Gr

Fool

Badass junkie
Verschil is dat in zowel pillen als in het poeder zelf beide dextro en levo entiomeren voorkomen in dezelfde verhouding, de losstaande entiomeren zouden een veel minder interessant effect terwege brengen en zijn een stuk duurder om te produceren. Voor het binden in een positief ion maakt het niet uit of het negatieve ion(MDMA) linksdraaiend of rechtsdraaiend is.

Testbericht

Experimenterende gebruiker
Wat was bij jou het verschil tussen gebruik van pil of kristal, de dag erna?
Bij pillen ben ik de dag erna nog wel vooruit te branden, maar toen ik een keer kristal gebruikte heb ik heel de dag op me nest gelegen en was te moe om wat te gaan doen..

BundyW

Newbie
Fool zei:
Verschil is dat in zowel pillen als in het poeder zelf beide dextro en levo entiomeren voorkomen in dezelfde verhouding, de losstaande entiomeren zouden een veel minder interessant effect terwege brengen en zijn een stuk duurder om te produceren. Voor het binden in een positief ion maakt het niet uit of het negatieve ion(MDMA) linksdraaiend of rechtsdraaiend is.

Begrijp hieruit dat je het niet eens bent met mijn verhaal? Je hebt het over entiomeren, ik heb het over enantiomeren, de optische stereoisomeren, begrijp niet helemaal wat je bedoeld maar vind het wel interessant om te weten hoe het nu precies zit. Dus hoor het graag.
Gr

Dr. MD

Ik heb ook altijd het idee gehad dat ik een lichtjes ander effect krijg van poeder..

Van MDMA poeder heb ik altijd een beetje meer woozy gevoel. Maar zoalng de pil maar goede kwalitiet is, vindt ik pil toch beter

Fool

Badass junkie
Excuus, ik moet het inderdaad over enantiomeren hebben. Maar ik ben het er inderdaad niet mee eens, op de markt is eigenlijk alleen maar racemisch te vinden. onze grote baas Alexander Shulgin heeft ooit de moeite genomen de losse enantiomeren te testen en vond ze minder superieur aan het racemisch mengsel. Zowel de MDMA-pillen als het MDMA-poeder op de markt is (in de regel) bijna altijd racemisch, het scheiden van deze enantiomeren kost namelijk belachelijk veel moeite/geld en levert een minder wenselijk product op.

BundyW

Newbie
Fool zei:
Excuus, ik moet het inderdaad over enantiomeren hebben. Maar ik ben het er inderdaad niet mee eens, op de markt is eigenlijk alleen maar racemisch te vinden. onze grote baas Alexander Shulgin heeft ooit de moeite genomen de losse enantiomeren te testen en vond ze minder superieur aan het racemisch mengsel. Zowel de MDMA-pillen als het MDMA-poeder op de markt is (in de regel) bijna altijd racemisch, het scheiden van deze enantiomeren kost namelijk belachelijk veel moeite/geld en levert een minder wenselijk product op.

Oké interessant, maar jammer dat we nu nog geen chemische verklaring hebben (kunnen vinden).

@ tekzor668 & leipebaviaan

Sorry haha, ik dacht een chemische verklaring te hebben voor het verschil in effect tussen mdma kristallen en pillen, maar die heeft fool net ontkracht.

Dr. MD

leipebaviaan zei:
Vind je het erg dat ik hier meld dat ik er geen fuck van begrijp?

ik denkdat Fool het heeft over of het nu uitmaakt of de MDMA moleculen een linksom of rechtsom "vorm" hebben?

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Opzich is het wel leuk als je de technische kant van drugs goed begrijpt, je kan daardoor ook beter herleiden waarom en hoe mensen op een bepaalde stof reageren. Zulk diepgaand onderzoek is voor mij echter niet weggelegd, ik houd het liever wat basic. Al is enige achtergrond kennis natuurlijk wel vereist dat je harddrugs gebruikt, daarmee valt de schade in te dammen.

Fool

Badass junkie
Haha, je hoeft ook niet alles te snappen hoor. Ik vind het gewoon best interessant om die dingen te weten en daarmee verder te redeneren. :)

MusicIsLife

Wijs gebruiker
SmartieAndMe zei:
Wie is hier nou de Fool :grin:

Nou dankjewel hoor!

Fool zei:
Ik probeer mijn discussies op zijn minst altijd zo te voeren dat de persoon met wie ik 'discussieer' het wel snapt.

Neem het je ook niet kwalijk, probeerde aan te geven dat jou kennis op dit gebied verder gaat dan de meeste mensen hier :wink:

BundyW

Newbie
Iemand nog suggesties gebaseerd op feiten of theorieën?

Ben benieuwd aangezien ik toch zeker weet dat het niet tussen de oren zit (ervaringsdeskundige hehe) en de betrefte pillen vergeleken met de kristallen toch echt alleen uit m en bindmiddel bestaan (laten testen& getest).

( en offtopic Fool ben nieuwsgierig naar jou opleiding als ik vragen mag).

:wave:

Fool

Badass junkie
Nouja, het feit is dat MDMA dezelfde stof als MDMA is. Er kan dus vrij weinig verschil tussen zitten en ik heb nog geen onderzoek gezien die het tegendeel van deze rare bewering verteld. Juist als jij zegt dat jij ervaringsdeskundige bent, zou je toch moeten weten dat het dondersgoed tussen je oren kan zitten? :P Ik ben er zelf van overtuigd dat de grootste verschillen ook ontstaan doordat mensen vaak een andere startdosering pakken met kristallen dan met pillen.
Maar zelfs als het tussen je oren zit, dat maakt toch niet uit? :P

En ja hoor, ik studeer technische Informatica. :)

BundyW

Newbie
Fool zei:
Nouja, het feit is dat MDMA dezelfde stof als MDMA is. Er kan dus vrij weinig verschil tussen zitten en ik heb nog geen onderzoek gezien die het tegendeel van deze rare bewering verteld. Juist als jij zegt dat jij ervaringsdeskundige bent, zou je toch moeten weten dat het dondersgoed tussen je oren kan zitten? :P Ik ben er zelf van overtuigd dat de grootste verschillen ook ontstaan doordat mensen vaak een andere startdosering pakken met kristallen dan met pillen.
Maar zelfs als het tussen je oren zit, dat maakt toch niet uit? :P

En ja hoor, ik studeer technische Informatica. :)

Snap wat je bedoeld alleen vind het geen rare bewering omdat er HEUUL veel topics over zijn en dus heel veel mensen die zich dit afvragen. Verder heb ik inderdaad zelf allebei getest maar wel een soortgelijke hoeveelheid (omgerekend met zuiverheid etc.) Zelfde soort mindset en wetende dat die pil bestond uit alleen m en bindmiddel en dus niet verwachtende dat er verschil in effect zou zijn. Daarbij heb ik naar mijn mening wel degelijk verschil waargenomen in snelheid van inklappen/opkomen en energie niveau. Maakt idd ook niet uit of het tussen de oren zit maar door miin ervaring ermee geloof ik dat dat bij mij niet het geval was.

Uiteraard beschikt niet iedereen over de mogelijkheid precies dezelfde hoeveelheden te nemen en zal bij velen het verschil ook daar vandaan kunnen komen.

Ben het met je eens, mdma is mdma, vandaar dat ik nogsteeds zoek naar een verklaring sinds mijn ervaring. :confused: :wave:

Fool

Badass junkie
Een rare bewering is het ook zeker niet, enkel is het in mijn gedachtes nog steeds onjuist.

Grappig, semi-relevant feitje is dat een placebo ook nog werkt als je jezelf beseft dat het een placebo is. Iets jij met het bovenstaande verhaal blijkbaar aan den lijve ondervonden hebt? :P

BundyW

Newbie
Hm ja haha zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ben benieuwd hoe hier (ookal is er geen geld voor en vraag naar) überhaupt onderzoek naar gedaan kan worden aangezien de mens er niet geschikt voor lijkt hehe.

Vrijdag op TBYD maar weer eens even een zelftest proberen :openmouth:

Fool

Badass junkie
Onderzoek naar de effecten van placebo is voldoende gedaan, maar er is niet echt een relevante onderzoeksvraag te stellen om het verschil tussen MDMA pillen en MDMA kristallen te bepalen.

BundyW

Newbie
Fool zei:
Onderzoek naar de effecten van placebo is voldoende gedaan, maar er is niet echt een relevante onderzoeksvraag te stellen om het verschil tussen MDMA pillen en MDMA kristallen te bepalen.

Mee eens, misschien als ik tijd heb eens kijken of er verschil in massaspectra zit, maar geloof er niet in, mdma blijft mdma. :P

Fool

Badass junkie
Nope, zit geen verschil in massaspectra, dat is soort van onmogelijk. xD Je zult alleen de bindmiddelen van de pillen er tussen zien verschijnen.

BundyW

Newbie
Lekker een nieuw windje door een oud topic.

Inmiddels verder in mn opleiding en toch van mening dat het meetbaar moet zijn (%L en D). Massaspectrometrie maakt gebruik van een ionenbron die de langskomende moleculen in een apparaat bombardeerd waardoor deze gefragmenteerd worden. De fragmenten (geladen deeltjes met een bepaalde massa) kunnen gedetecteerd en gekwantificeerd worden. Een fragmentatiepatroon als resultaat is specifiek voor een molecuul, en in sommige gevallen worden L en D enantiomeren anders gefragmenteerd (weg die t minst energie kost is dan anders) en zal dus tussen gebonden mdma in een xtc pil en mdma kristallen onderscheid in verhouding l en d bepaald kunnen worden en zo mogelijk het verschil in uitwerking door verschillende metabolisatie kunnen verklaren.

Ook met NMR structuuridentificatie kan onderscheid worden gemaakt tussen L en D enantiomeren op basis van het verschil in chemische omgeving van protonen aan de moleculen (l en d). Ze kunnen zelfs gescheiden worden op chirale kolommen waardoor de verhoudingen l en d ook bepaald kunnen worden.

Informatief stukje, misschien een beetje offtopic maargoed als reaguurder dacht ik misschien kan iemand hier wat mee.

Groenten.

MeejheM

Badass junkie
Ik ben wel benieuwd hoe dat verschil dan ten stand zou komen met het tableteren?

@Fool: Superlate reactie, maar wat maakt het verschil bij het gebruik van poeder of tabletten gemaakt met gewoon zuivere mdma? andere perceptie van dosis?

EarlyBirdie

Newbie
Het grote verschil is toch gewoon dat kristallen puurder zijn dan pillen en dat je de dosering beter kan reguleren?

MeejheM

Badass junkie
niet helemaal, als je een tablet plat stampt kun je door de aanwezigheid van hopelijk onschadelijke hulpstoffen in principe beter doseren. je moet dan wel halve en kwart pillen vergeten en uitgaan van hoeveel mdma er in je gewicht aan tablet zit.

Goede pillen werken exact hetzelfde als dezelfde hoeveelheid werkzame stof.

PS: Stereoisomeren zijn niet ingewikkeld. denk aan een gedekte tafel waar het mes soms met de snijkant naar het bord ligt, en soms naar buiten. terwijl je eet sta je er niet eens bij stil dat je bij het oppakken van je mes dat ding 180 graden draait in je hand.

Je zou zeggen dat het identieke messen zijn, en dat het niet uitmaakt hoe ze op tafel liggen. Als je naar moleculen kijkt kunnen de atomen gespiegeld zijn, je zou zeggen dat dat niets uitmaakt, en dat klopt vaak, maar sommige L- of D-varianten maken wel verschil. ik grote lijnen kun je dat vergelijken met een gespiegelde sleutel voor een slot, dat past vaak niet.

EarlyBirdie

Newbie
MeejheM zei:
niet helemaal, als je een tablet plat stampt kun je door de aanwezigheid van hopelijk onschadelijke hulpstoffen in principe beter doseren. je moet dan wel halve en kwart pillen vergeten en uitgaan van hoeveel mdma er in je gewicht aan tablet zit.

Goede pillen werken exact hetzelfde als dezelfde hoeveelheid werkzame stof.

PS: Stereoisomeren zijn niet ingewikkeld. denk aan een gedekte tafel waar het mes soms met de snijkant naar het bord ligt, en soms naar buiten. terwijl je eet sta je er niet eens bij stil dat je bij het oppakken van je mes dat ding 180 graden draait in je hand.

Je zou zeggen dat het identieke messen zijn, en dat het niet uitmaakt hoe ze op tafel liggen. Als je naar moleculen kijkt kunnen de atomen gespiegeld zijn, je zou zeggen dat dat niets uitmaakt, en dat klopt vaak, maar sommige L- of D-varianten maken wel verschil. ik grote lijnen kun je dat vergelijken met een gespiegelde sleutel voor een slot, dat past vaak niet.

Zo heb ik het niet bekeken.
Ben zelf altijd van mening geweest dat een pil onbetrouwbaarder is en meer risico met zich meebrengt. Het zelf platstampen en nachecken voor dat je een pil naar binnenwerkt is niet onverstandig nee, maar ik geloof dat "de meeste tieners van tegenwoordig die ja tegen mdma (en pillen) zeggen" niet zouden weten waar ze dan naar moeten kijken.
Naar mijn gevoel is het bij mdma kristallen toch wat meer van "what you see is what you get" en met pillen is het toch maar een beetje een gok.

En ik hoor sommige mensen al roepen " dan moet je het laten testen".
Maar het is vrij zeldzaam dat als iemand (al dan niet vlak voor of tijdens een feest) een pilletje van iemand anders koopt en zegt "jongens, ik ben even naar het dichtstbijzijnde drugtestcheckpunt, ben over uurtje terug, joe!"

EarlyBirdie

Newbie
En de toevoeging van die stoffen, maakt de hele samenstelling en werking toch ook weer anders lijkt me?
En is de mdma in een pil dan ook gelijkmatig verdeeld? Of zit in het ene kwartje meer brokjes mdma als in het andere kwartje?

Zelf ben ik altijd flink van de kaart van een kwart pilletje terwijl ik me top voel als ik af en toe een klein likje M neem.

MeejheM

Badass junkie
Die hulpstoffen zijn niet bedoeld als actieve stoffen, het is meer voor het soepel werken van het tableteren. en zodat niet elke zak pillen helemaal verkruimelt.

Bovenaan