Verschil tussen MDMA en XTC?

De Sjamaan

Newbie
Ik had net een discussie met iemand over het verschil tussen MDMA en XTC.

De één zegt dat ze hetzelfde zijn: MDMA is de werkzame stof, en als je dat los hebt (in de vorm van kristallen of poeder) dan noemt men dat vaak MDMA, en als het in een pil zit noemen we het XTC. Dus eigenlijk XTC = MDMA in pilvorm.

De ander zegt dat er in XTC vaak naast MDMA ook nog iets anders zit, zoals speed. Dus XTC = pillen met MDMA en nog wat (meestal speed / pep).

We hebben het hier natuurlijk niet over vervuilde pillen waar ongewenste troep in zit. Het gaat er om wat iemand bedoelt als hij bijvoorbeeld zegt: ik heb hier een supergoeie XTC pil, daar ga ik keihard op. Welke drugs neem hij dan precies :)

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Welkom!
En MDMA is de werkzame stof in een xtc pil. Je kan het ook MDMA pillen noemen daardoor. Tussen mdma poeder en xtc is geen verschil. Bjj MDMA poeder kan ook iets anders zitten net als in pil vorm , vandaar laten testen is het advies.

Peace

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
MDMA is idd de werkzame stof in een XTC pil. In een xtc pil zit dus MDMA en ook nog rommel om het in een pilvorm te krijgen. Bindmiddellen etc. Speed en dergelijke zit er niet in. Tenzij je misschien vervuilde hebt idd maar ik heb hier al vaak gelezen dat het zeer zelden voorkomt dat er ook speed in xtc pillen zit. Ik heb dat nog nooit gemerkt in de jaren dat ik mijn pillen laat testen.
Als iemand dus zegt dat het 'super goeie xtc pillen' zijn (elke xtc pil is goed als tie zuiver is) , zit er alleen MDMA en bindmiddel in, geen andere drugs.
Alleen kan iemand natuurlijk pas zeggen dat ie goeie pillen heeft als ze getest zijn.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
In goede xtc pillen zit alleen mdma, punt.

Het is echt een fabeltje dat speed in pillen zou zitten, de precieze cijfers weet ik even niet maar volgens mij slechts 1% van de pillen bevat speed.

Mensen denken vaak dat xtc anders is, dit komt grotendeels natuurlijk gewoon door fabeltjes. Maar ook deels omdat mensen vaak veel hogere doseringen mdma nemen in een pil dan wanneer ze mdma kristallen gebruiken.

Helenas

Bewuste gebruiker
Vrienden van mij zien mdma en xtc als twee heeel aparte dingen. Hebben het over een pil en zeggen 'deze is echt veel beter dan die andere'. Ik wil ook niet de wijsneus gaan uithangen maar dit is soms best irritant :tongueout:

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Helenas zei:
Vrienden van mij zien mdma en xtc als twee heeel aparte dingen. Hebben het over een pil en zeggen 'deze is echt veel beter dan die andere'. Ik wil ook niet de wijsneus gaan uithangen maar dit is soms best irritant :tongueout:

Die hoor ik idd ook om mij heen ja.

Narayani

Bewuste gebruiker
Helenas zei:

Die ken ik ook ja. Of werkt een pil niet naar verwachting dan komt dat sowieso door het soort pil (ook als die als zeer zuiver is getest). Bijvoorbeeld "ik werd die ene keer zo moe van die (pil 1) met die andere (pil 2) heb ik daar nooit last van". Het lijkt niet in mensen op te komen dat set en setting meer van invloed zijn dan vormpjes en kleurtjes. Ook ken ik iemand die beweert harder te gaan op mdma, terwijl ik expres me opwerp als bommetjesmaker en hem stiekem veel minder geef dan hij binnen zou krijgen met een halfje van de pillen die in onze groep worden gebruikt. En nog gaat meneer als een raket op 1 Mg/kg. :confused:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Narayani zei:
Bijvoorbeeld "ik werd die ene keer zo moe van die (pil 1) met die andere (pil 2) heb ik daar nooit last van"
Apart dat mensen zo denken inderdaad, laatst zei iemand tegen mij: "met deze pillen heb ik veel minder strakke kaken als met die andere".

Ik ben maar gestopt om er tegenin te gaan, want het komt toch niet aan bij mensen.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Psychedelibee zei:
Narayani zei:
Bijvoorbeeld "ik werd die ene keer zo moe van die (pil 1) met die andere (pil 2) heb ik daar nooit last van"
Apart dat mensen zo denken inderdaad, laatst zei iemand tegen mij: "met deze pillen heb ik veel minder strakke kaken als met die andere".

Ik ben maar gestopt om er tegenin te gaan, want het komt toch niet aan bij mensen.

Yup soms is het echt alsof je tegen een gebroken LP plaat in discussie gaat. Laat ze maar lekker denk ik dan. Nutteloze discussie

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Een collega zei eens dat je van "pure" mdma zo lekker rustg wordt en van xtc altijd zo druk... en dan 4 a 5 van die joekels van pillen van 220 mg op een avond nemen... (Waarom hebben we geen sarcastische smilie?)

Skirre

Bewuste gebruiker
Zo zie je maar weer hoe belangrijk de mindset van iemand is wanneer hij of zij xtc/mdma gebruikt. Je kan met wetenschappelijk onderbouwde artikelen aankomen dat het geen zak uitmaakt wat je gebruikt als het qua MG even veel is. Een vriend van me die wel degelijk goed begrijpt dat het niet uit zou moeten maken zei me ooit dat hij de vorige keer met XTC toch lekkerder ging; was uiteindelijk waarschijnlijk te wijten aan zaken zoals een andere sfeer, lichamelijke gesteldheid, meer gegeten van te voren waardoor het langer duurt voordat de pil inslaat etc.
Als mensen zeggen veel rustiger te blijven als ze MDMA kristallen gebruiken ga ik er stiekem maar van uit dat ze met kristallen minder MG binnenkrijgen dan met pillen.

Desondanks een leuke discussie altijd :grin:

MeejheM

Badass junkie
Toch hoor je te vaak over pillen met PMMA en DOM erin. Ik zie liever kristallen, als die er uniform uitzien zonder kleurverschillen en dergelijke heb ik daar meer vertrouwen in, maar ik heb geen idee hoe PMMA eruitziet bijvoorbeeld.

Het zijn ook juist de mensen die elke maand of vaker MDMA(xtc) pillen gebruiken die soms klagen dat een pil echt slecht is, terwijl de het weekend ervoor soms wel 3 pillen weggewerkt hebben.

Als je zo weinig weet over wat je inneemt zou iemand echt eens een flyer uit de hal van novadic onder je neus moeten houden.

Jammer, maar je kan helaas echt niet elk weekend genieten van je MDMA.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
@Meejhem je hoort het wel (vooral om mensen aan te moedigen hun dop te laten testen) maar komen niet veel meer voor. Testen blijft nodig met de bizarre doseringen tegenwoordig.
Laten testen en geen zorgen simple as that.
Gezond verstand gebruiken.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
MeejheM zei:
Toch hoor je te vaak over pillen met PMMA en DOM erin.
Waar haal jij deze wijsheden vandaan dan? PMMA hoor je nog wel eens, maar echt zelden. DOM heb ik echt nog nooit gehoord. Ik zag wel laatst voor het eerst DOC op de waarschuwingen lijst staan, maar ook dit is zeer zelden. Echt vervuilde pillen is eigenlijk helemaal geen probleem in Nederland, vooral de hoge dosering van de pillen is een probleem.

MeejheM

Badass junkie
Er hangt hier geregeld een pamfletje, volgens mij van dims, op de ruit bij het politiebureau bijvoorbeeld.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
MeejheM zei:
Er hangt hier geregeld een pamfletje, volgens mij van dims, op de ruit bij het politiebureau bijvoorbeeld.
Ooit in je opgekomen dat ze alleen de slechte gevallen reporteren? Dus dat het wel soms voorkomt, maar dat het percentage vervuilde nog steeds zeer minimaal is. Met andere woorden, de kans dat je vervuilde pillen krijgt is gewoon heel laag.

MeejheM

Badass junkie
Jazeker, maar het feit dat ze dat al jaren met "xtc-pillen" doen, en niet met andere drugs die je zou herkennen is je wist dat je dat moet vermijden geeft mij de illusie dat de maatschappelijke schade van "foute xtc pillen" meer speelt dan andere middelen.

Vergelijk eens de algemene folders over allerhande drugs bij je testcenter of andere verslavingszorg instelling met het aantal waarvan er gewaarschuwd word voor onbetrouwbare middelen.

zelfs de waarschuwing dat wit poeder ook heroïne bleek te kunnen zijn is volgens mij een van de zeldzame uitzonderingen.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Daar heb je op zich een punt. Ik denk dat dit komt omdat wanneer XTC vervuild is, het ook vaak meteen echt foute boel is. Ik denk eerlijk gezegd dat coke of speed vaker versneden wordt, maar daarbij is het meestal iets onschuldiger. Of in ieder geval minder van accuut gevaar.

Ik heb zelf nog nooit een XTC pil geslikt zonder het te laten testen en dat zal ik altijd blijven doen. Maar tegelijk ben ik nog nooit vervuilde pillen tegengekomen en dit wordt ook bevestigd door het minimale percentage van vervuilde pillen. Dus hoewel er wel degelijk gevaarlijke pillen de ronde gaan, is de kans dat je die krijgt minimaal. Maar testen is wel noodzaak, want je wilt niet die gene zijn die een pil met PMMA of iets dergelijks heeft natuurlijk.

MeejheM

Badass junkie
Blijven testen wat je naar binnen werkt is altijd een goed idee.

1 ding blijft me toch verbazen. Als je weet op welke schaal pillen getabbletteerd worden vind ik het onverklaarbaar dat er zo weinig mensen serieus, dus op de kaart/boven water, in de problemen komen als er een lading foute pillen op de markt is.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Deze discussie heb ik ook al vaker gehad met vrienden, zelfs met statistische data blijven ze het ontkennen. Mensen nemen hun gevoel toch te vaak als indicatie op kortetermijn of iets oké is, wat dan inderdaad op lange termijn slecht kan zijn zoals al aangegeven hierboven.

Fool

Badass junkie
Psychedelibee zei:
Mensen denken vaak dat xtc anders is, dit komt grotendeels natuurlijk gewoon door fabeltjes.
Fabeltjes, en het overgrote deel van de wereld beïnvloed ze waarschijnlijk enigszins. We zijn in Nederland stiekem wel een beetje verwend. :)

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Fool zei:
Psychedelibee zei:
Mensen denken vaak dat xtc anders is, dit komt grotendeels natuurlijk gewoon door fabeltjes.
Fabeltjes, en het overgrote deel van de wereld beïnvloed ze waarschijnlijk enigszins. We zijn in Nederland stiekem wel een beetje verwend. :)
In Nederland zijn we wat dat betreft wel behoorlijk verwend ja. Als je met amerikanen over xtc praat zeggen ze je dat dat troep is en je molly moet hebben.

Bovenaan