Verslaafde vriend/date

Shroomery

Experimenterende gebruiker
oi iedereen,

Ik maak dit topic aan naar aanleiding van een vriend van mij die ik nu ongeveer 2,5 jaar ken van een feestje :wave: Ik zelf zit in een 'scene' waar veel drugs gebruikt wordt (al doe ik daar niet echt aan mee) en hij ook. Ik wist dus altijd dat hij drugs deed en alcohol dronk, maar omdat ik in die tijd ook een vriend had sprak ik hem niet zo vaak of zag ik hem ook niet zo vaak. Ik was dus niet op de hoogte van de mate van zijn drugs en drankgebruik. Afgelopen paar weken heb ik hem vaak gezien en kan ik zonder meer vaststellen dat zijn gebruik problematisch is. Zo drinkt hij easy 18 halve liters bier weg zonder dronken te zijn en snuift hij (voornamelijk) meerdere lijnen pep per avond. Afgelopen zaterdag was het weer het zelfde, maar dit maal met cocaine (en bier) Cocaine is voor zover ik weet niet zijn grootste probleem, maar de pep en bier wel. Dit doet hij zo'n 3 keer per week. Ik heb het hier laatst kort over gehad nadat hij een week niet reageerde en ik zei dat die alleen maar aan drugs dacht. Toen werd hij kwaad. Had ik al verwacht. Probleem is dat ik nu ook zo'n 3 weken met hem date, maar ik gewoon niet het gevoel heb dat ik met hem te maken heb, maar meer met de drugs. Is er iemand op dit forum die ook ervaring heeft hiermee? en hoe los ik dit op? Zijn vrienden zijn hetzelfde en ik wil niet als een bemoeial overkomen, maar het blijft wel een vriend van mij..

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Dus je bent eigenlijk vrienden maar ook sinds 3 weken aan het daten? Tja, hmm, klinkt niet alsof het heel succesvol gaat zijn op deze manier. Hij gaat alleen stoppen of minderen als hij dat zelf wil.

MeejheM

Badass junkie
Alcoholisme en drugsverslaving los jij niet op, dat moet vanuit iemand zelf komen, en dan nog blijft het erg moeilijk.

Ik stel voor dat je gaat daten met iemand die je niet als project ziet, dit gaat nooit lukken.

Gratitude

Newbie
Allereerst heel nobel van je , dat je hem probeert te helpen .

Ik zou als ik jouw was het als vrienden en zo luchtig mogelijk houden nu het nog kan .
Probeer niet teveel gevoelens voor hem te krijgen en neem gezonde afstand.

Wat de rest al zegt dit zal hij pas aanpakken als hij zelf ziet dat hij een probleem heeft .

Hoe meer jij hem probeert te helpen hoe meer hij waarschijnlijk afstand van je gaat nemen dus probeer dit zelf ook te doen en hem luchtig duidelijk maken als hij een kans bij je wil maken het aan zal moeten gaan pakken .

En wat al gezegd is wat zou jij je vriendinnen adviseren als ze.met zo iemand bezig waren ?
Dit sloopt je.

Succes meid

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
óf je zult moeten accepteren dat hij gebruikt en daar verder niet over zeuren óf hij moet zelf besluiten minder te gaan gebruiken om jullie samen een kans te geven. Als één van die twee of allebei gebeurt kun je een poging wagen, zo niet zou ik zeggen stop met daten.

Waarschijnlijk kost het je de vriendschap als je het toch gaat proberen omdat dit soort gevallen heel vaak ruzie opleveren. Als je niet van elkaar kunt accepteren hoe je bent of wat je doet dan werkt het gewoon niet.

Als vriend kun je hem natuurlijk wel proberen te helpen, maar dat is wel lastig. Zoals je al zei werd ie boos op je. Met een iets andere aanpak kan het zijn dat je er wel een goed gesprek over krijgt maar dat blijft altijd lastig.

Drugsinfoteam heeft een mooi verhaal op de website staan over omgaan met gebruik van anderen, het gesprek aanknopen en proberen te helpen. Mocht je dat willen doen raad ik je aan dit eens door te lezen:

http://drugsinfoteam.nl/tips-hulp/omgaa ... ps-advies/

Bovenaan