Verslaafde vriend: Hoe aan te pakken?

Adrenochroom

Wijs gebruiker
Dag mensen,

Dit wil ik al een tijdje op DF posten. Ik heb namelijk een vriend (we noemen hem even Ben, hij is 22). Ik en Ben zijn sinds groep 4 al maten maar de laatste jaren zie ik hem niet zo vaak meer, beetje uitelkaar gegroeid maar nog steeds hebben we een aantal dezelfde vrienden en zag ik hem nog af en toe. We wonen weer in dezelfde wijk nu.

Nu is het zo dat ik het laatste jaar steeds vreemde verhalen over hem hoor, dat hij nog om 06.00 nog sosdealers belt voor meer sos. Of dat een maat van me hem tegenkomt in zijn eentje, strak van de sos. Dan hoor ik weer over leugens die hij verteld. Dan nog wat hele extreme verhalen waarin hij maten van me echt naait voor geld, idem dito zijn eigen ex-vriendin.

Daarnaast heeft hij ongeveer 2500 euro schulden bij zijn ex-vriendin en de vriendengroep. Daarbuiten waarschijnlijk nog meer, ook bij dealers maar dat weet ik niet zeker dus.

Nou een hele vage boel allemaal. Niemand weet hoe vaak hij snuift, hij is SUPER SLECHT bereikbaar, heeft al maanden geen mobiele telefoon. Hij werkt niet/nauwelijks, studeerd al 3 jaar niet, en ligt heel veel op bed/niemand weet waar hij is. Hij woont nog bij zijn ouders en die doen niets aan het probleem (slappe ouders vind ik), dus zij helpen Ben gewoon met afsluiten voor de buitenwereld. Ze nemen vaak de telefoon niet op, ze doen vaak niet open en ze zeggen dat hij niet thuis is terwijl hij wel thuis is. Gister stond ik weer aan de deur, Ben lag op bed maar wou niet naar beneden komen verteld die pa me dan doodleuk.

Nu hebben ik en mijn vrienden Ben's ex verteld dat Ben sos gebruikt. Nu is er meer beweging in en vallen meer puzzelstukjes op zijn plek. Ik ben nu mijn vriendengroep en haar een beetje aan het organiseren en nu pas komen we erachter hoe ernstig het is. Het blijkt dat Ben zijn ouders aardig kut behandeld en niet naar ze wil luisteren, ook heeft hij in ieder geval 2x over zelfmoord gesproken tegen zijn ex. Zijn ouders zijn ook bang dat hij zelfmoord gaat plegen.

Nadat we het hebben verteld aan zijn ex is hij boos op 2 vrienden maar waardeert het ergens ook van mij en een andere vriend. Waarom hij boos is op die 2 vrienden is omdat zij ook wel is sos met hem deden ofzo. Ook hebben we toen verteld dat hij een keer is vreemdgegaan, had er eigenlijk niet mee te maken maar ze vroeg erom en liegen voelde toen niet kloppend, toch hadden we dat beter niet kunnen doen en dat was een fout. Die ex heeft Ben opgebeld en vet de nadruk gelegd op zijn sosgebruik, maar nu gebruikt hij dat vertellen van het vreemdgaan als excuus om ons niet meer te spreken (vette slachtofferrol aannemen). Die slachtofferrol gebruikt hij heel vaak valt me nu op.

Nu willen ik, een maar en zijn ex naar de zus van Ben stappen, zij is het huis uit, ze is 25 en is stabieler dan die ouders. Met haar erbij willen we dan naar die ouders stappen. We willen gaan praten want we hebben geen idee wat zij weet hiervanaf. We gaan vertellen dat hij flink aan de sos zit of heeft gezeten. Die afspraak staat voor as. woensdag. Ik probeer Ben te bereiken om te zeggen dat we met haar geen praten en dat hij erbij mag zijn als hij dat wilt.

Nu vraag ik verder jullie advies: Wat kunnen we doen? Ik denk dat het zo slim is, eerst die zus en dan de ouders betrekken. Maar kans is groot dat Ben schijt heeft en niets moet weten van ons. Is het dan een kwestie van afwachten tot hij klaar is zijn eigen problemen toe te geven?
Of moet je zo iemand verplicht laten opnemen?

Reacties zijn zeer welkom! :wave:

Adreno

seth

Gast
het word zeker niet makkelijk, hij kan het zien als verraad als je met z'n ouders spreekt/hem laat opnemen. Maar als je echt denkt dat hij de schijt ingaat, moet jij als vriend afwegen. Gaat je vriendschap of zijn gezondheid voor?

sterkte allesinds

Adrenochroom

Wijs gebruiker
seth zei:
het word zeker niet makkelijk, hij kan het zien als verraad als je met z'n ouders spreekt/hem laat opnemen. Maar als je echt denkt dat hij de schijt ingaat, moet jij als vriend afwegen. Gaat je vriendschap of zijn gezondheid voor?

sterkte allesinds

Thx man. Tja wat het ook is: Ik had hem even aan de telefoon gesproken (eerste keer in tijden dat hij helemaal uit zichzelf contact met me opzocht) en toen zei hij dus dat hij het waardeerde dat ik naar zijn ex was gestapt maar hij vond het logischer als hij naar mijn ouders was gestapt omdat hij die ex blijkbaar niet vaak meer zag (het is nog niet zo lang uit en ze zagen elkaar extreem veel, dus ze was nog steeds heel betrokken). Maar ik dacht toen dat wel als een hint te zien dat hij het toch wel fijn vind als die ouders het weten.

Overigens is er volgens die moeder (die erg onstabiel is) gezegd dat er 2x een man aan de deur is geweest die claimde een x aantal honderd euro van Ben te krijgen, wat die ouders toen gewoon moesten betalen, waarschijnlijk omdat Ben sosdealers heeft gebeld met de huistelefoon. Je zou dus wel zeggen dat die ouders ruiken wat er aan de hand is maar volgens mij zit hun kop diep in het zand...

seth

Gast
als ze zulke situaties beginnen tegen te komen, zou ik aan de alarmbel trekken. een ongeluk is snel gebeurd. misschien kun je er eerst met hem over spreken, maar er toch mee doorgaan? misschien ééns met z'n huisarts als je die kent?

Adrenochroom

Wijs gebruiker
Hoe bedoel je eerst met hem erover spreken?

Eerst met Ben spreken over de ontmoeting met zijn ouders of met zijn zus? Met zijn zus probeer ik sowieso naar hem toe te communiceren alleen gaat dat nogal lastig met hem bereiken dus...

Thx voor de support. Huisarts is ook een idee ja, ken ik niet maar dat is een optie.

seth

Gast
met hem praten over naar zijn ouders gaan. vertel hem dat je je ernstig zorgen maakt, dat je even wil overnemen tot hij het weer compleet in de hand heeft?

Ma Baker

Newbie
Hey!

Allereerst vind ik het supergoed van je dat je initiatief wil nemen.. Volgens mij bewijst dit dat jullie goeie vrienden zijn, want het zal zeker niet makkelijk worden. Bij alles wat je doet, denk eraan dat 'Ben' er nu niet mee zal kunnen lachen, maar jullie later, als hij wat meer tot inzicht is gekomen, heel erg dankbaar zal zijn!!

Succes! En vooral niet opgeven..

Flameon

Badass junkie
Erg tof dat je hem wilt helpen ... respect.
Wat maf dat die ouders niks doen. Ik zou de ouders wel vertellen van zijn verslaving. Als zij dan nog niks doen vind ik het teneerste slechte ouders, en tentweede dan kun je ook professionele stappen ondernemen.

Het punt is dat als iemand geen gevaar voor zichzelf is of voor andere dan kan hij niet gedwongen opgenomen worden. En dat lijkt me in dit geval.

seth

Gast
Flameon zei:
Het punt is dat als iemand geen gevaar voor zichzelf is of voor andere dan kan hij niet gedwongen opgenomen worden. En dat lijkt me in dit geval.

Ik weet niet hoe dat in nederland is. Maar hier is het begrip "gevaar voor zichzelf of anderen" nogal rekbaar?

TokoBali2

Belezen gebruiker
Daarom moet een RM (rechterlijke machtiging) voor verkregen worden. Dus dat begrip wordt getoets door mensen die daar met extreem succes en enorme inzet ( :P ) voor gestudeerd hebben.

Adrenochroom

Wijs gebruiker
Oke bedankt jongens. :) Ja een RM hebben we ook besproken, de zus van zijn ex studeerd rechten met veel passie en is wel bereid daarbij te helpen mocht het zover komen.

Verder proberen we morgen af te spreken met zijn zus, ik probeer hem steeds te bereiken om dit te vertellen aan hem maar dat wil nog niet lukken... Ik houd jullie up to date.

Flameon

Badass junkie
Een RM krijgt hij niet ben ik bang. Tot dat hij ooit in een crisissituatie belandt, en dan via IBS een RM zal krijgen.

Benoem eens waarom jij vind dat hij een gevaar voorzichzelf is?
Eet hij bv niet, zelfverwaarlozing?!

Arizona

Bewuste gebruiker
Gaat een gedwongen opname een verslaafde helpen, kan je je afvragen. Oke hij zal afkicken, hoewel de joints in de psychiatrie in veelvoud rondgaan en middels medicatie valt er makkelijk wat te verdoven.

i.m.o. is het beter de verslaafde ervan te doordringen dat hij een groot probleem heeft waaraan hij uiteindelijk zal komen te overlijden, dat er mogelijkheden zijn om deze vroegtijdige dood te voorkomen door hulp te gaan zoeken bij een verslavingskliniek.

Ik vind het heel goed van je, dat je je vriend wil helpen, dit getuigt van echte vriendschap. Biedt hem aan mee te gaan naar een verslavingskliniek voor een kennismakingsgesprek. Indien je meer info wilt m.b.t. verslavingsklinieken in Nederland kan ik je een pm sturen.

Succes en heel veel sterkte voor de verslaafde in kwestie.

sebatian

Bewuste gebruiker
Aardig medeleven hoewel sommige info uit tweede lijn is je kan ook denken hij heeft in ieder geval een dak boven zijn hoofd en leeft in een beschermde omgeving
Dat hele dwingende denk niet dat dat werkt eerder averechtse werking
De signalen zijn er blijkbaar, maar de verantwoordelijkheid
ligt in eerste instantie bij hem en zijn ouders waar hij mee samen leeft, denk niet dat ze blind zijn wat er gebeurd, maar eerder denken wanneer hier hebben we tenminste nog een oogje in het zeil, anders gaat nog erger oftwel ze weten het ook niet en doen hun 'best'
Totdat er een punt komt je gaat er wat er aan doen of anders het huis uit
Dit gaat zo niet langer; blijft gedoe en moeilijk

Adrenochroom

Wijs gebruiker
W.F.L. zei:
Kan er weinig op zeggen, maar sterkte ermee man!

Thx man. :)

Flameon zei:
Benoem eens waarom jij vind dat hij een gevaar voorzichzelf is?
Eet hij bv niet, zelfverwaarlozing?!

Of hij een gevaar voor zichzelf is kan ik helaas niet benoemen. Ik weet helemaal niets van wat hij doet, misschien snuift hij zichzelf wel het ratlazerus of ligt hij 24/7 in bed. Ik weet alleen dat er iets heel erg stinkt aan zijn leven en dat dat echt niet klopt... RM zit er dus waarschijnlijk niet in he, ik wil snel Trimbos of Jelinek gaan bellen voor meer info. Vanavond meet ik zijn ex en een goede vriend, dan gaan we onze volgende stap bespreken.

Arizona zei:
i.m.o. is het beter de verslaafde ervan te doordringen dat hij een groot probleem heeft waaraan hij uiteindelijk zal komen te overlijden, dat er mogelijkheden zijn om deze vroegtijdige dood te voorkomen door hulp te gaan zoeken bij een verslavingskliniek.

Ik vind het heel goed van je, dat je je vriend wil helpen, dit getuigt van echte vriendschap. Biedt hem aan mee te gaan naar een verslavingskliniek voor een kennismakingsgesprek. Indien je meer info wilt m.b.t. verslavingsklinieken in Nederland kan ik je een pm sturen.

Succes en heel veel sterkte voor de verslaafde in kwestie.

Bedankt en ik zal je in gedachte houden voor meer info. Ik denk ook dat het belangrijk is hemzelf het laten inzien, en daarin ben je natuurlijk beperkt.

Adrenochroom

Wijs gebruiker
sebatian zei:
Aardig medeleven hoewel sommige info uit tweede lijn is je kan ook denken hij heeft in ieder geval een dak boven zijn hoofd en leeft in een beschermde omgeving
Dat hele dwingende denk niet dat dat werkt eerder averechtse werking
De signalen zijn er blijkbaar, maar de verantwoordelijkheid
ligt in eerste instantie bij hem en zijn ouders waar hij mee samen leeft, denk niet dat ze blind zijn wat er gebeurd, maar eerder denken wanneer hier hebben we tenminste nog een oogje in het zeil, anders gaat nog erger oftwel ze weten het ook niet en doen hun 'best'
Totdat er een punt komt je gaat er wat er aan doen of anders het huis uit
Dit gaat zo niet langer; blijft gedoe en moeilijk

Ik denk dat zijn ouders ook zo denken, van nu is hij in ieder geval veilig. Ik heb het idee dat die ouders hem altijd extreem hebben beschermt ook. Ik denk dat je een redelijk beeld schetst van de situatie zoals ie ongeveer is en zal uitlopen als er niets gedaan word. Nu is het zaak voor ons er wat mee te doen en voorzichtig het aan te pakken. Maar inderdaad zijn en zijn ouders' verantwoordelijkheid.

Nou, zometeen ga ik dus zijn ex en een maat spreken, ik houd jullie up to date :)

Adreno

Vanadesse

Wijs gebruiker
Heel erg veel sterkte. Er zal voor hem (en voor jullie) geen gemakkelijke tijd aan breken. Ik weet niet wat je het beste kunt doen, maar wil je wel meegeven dat je wel je rust vind en er niet constant mee bezig blijft! Denk ook aan jezelf! Jij bent ook belangrijk.

k00k

Bewuste gebruiker
Als alles geregeld is met zijn zus en ouders, en hij misschien overstag wilt gaan, dan zou je naar de huisarts moeten voor een verwijzing naar de ambulante instelling voor de verslavingszorg (vroegere CAD's). Mocht dit niet baten, dan zal hij zelf toch de stap moeten zetten naar de klinische verslavingszorg (ook via huisarts of de ambulante instelling voor de verslavingszorg). Gedwongen hiernaar toe is zoals hierboven al gezegd: via RM.

Sterkte ermee :)

sebatian

Bewuste gebruiker
Denk dat je beter wat info uit eerste lijn kunt krijgen zoals je al zegt heb je weing contact met hem en alleen via vrienden en ex
Ja die ouders niet zo happig om anderen binnen te laten sinds dat was ook een scne van gebruikers en je weet maar nooit
Ten tweede lijkt me sterk dat hij constant thuis is, of moet het thuis laten bezorgen
Heel aardig van je dat je ongerust ben, maar denk eerst zeker van zijn dat de situatie zo is als je denkt
Plus hij voeld zich ook bedrogen je kan dat slachtofferrol noemen maar niemand zou dat apprecieren in de relationele sfeer
In plaats van gelijk klinklare oplossingen te bedenken denk eerst beste betere verstandhouding met hem te krijgen in persoon, tel of email
Heb dat zelf ook meegemaakt met vrienden, ouders kwamen nog steeds boodschappen brengen en zo maar geen geld ja dus ongerust blijft er en ja weten het ook niet hoe het aan te pakken
Kreeg dan te horen ja kan jij hem niet om andere gedachten brengen, nou ja dat werkte niet sinds ook zelf in gebruik in die tijd
Totdat er een punt komt dat goed uit de hand loopt en ouders naar kliniek brachten
waar dat punt ligt is voor idereen anders weet alleen de persoon moet erzelf ook achter staan
anders werkt het echt niet, hoeveel bezorgdheid je ook kan hebben dan werkt het meer averechts en denk niet dat dat nog een leuke vriendschap wordt, dan ben je een zeurpiet
dus ja zou het rustig aan doen en wat betere info en contact, en vertrouwen weer op te bouwen want dat heeft blijkbaar een aardige knak gekregen in recente verleden

Bovenaan