Verslaving aan opiaten

r@r@

Wijs gebruiker
Hallo beste mensen,

Ik zou wel heel graag iets willen weten over verslaving aan opiaten:

Dit had ik al gepost:
Hé meis,

Er staat hierover idd niet erg veel op internet. Wat ik ervan weet is dat iedereen receptoren in zijn hersenen heeft; bij de Detox vergeleken ze die met "stoeltjes".

Als je regelmatig opiaten gaat gebruiken, komen er ook steeds meer "stoeltjes"/ receptoren.

Als de opiaten op de stoeltjes zitten, is het "goed"; je hebt geen afkickverschijnselen. Na een aantal uren maken de opiaten zich geleidelijk aan los van de stoeltjes: het afkicken begint.

Hoe langer en meer iemand heeft gebruikt die afgelopen periode, hoe heviger de afkick wordt (omdat er veel meer receptoren/stoeltjes zijn die niet meer worden bezet).

Iemand die al langer clean is, heeft die extra stoeltjes niet meer. Je zou dus denken dat als iemand bijv. 10 jaar achtereen geen opiaten heeft gebruikt, hij/zij bij een terugval weer dezelfde weg zou gaan met het opbouwen van stoeltjes.

Uit onderzoek is echter gebleken dat als iemand na een x aantal jaren weer terugvalt, hij/zij véél sneller weer op het oude niveau zit (dagelijkse hoeveelheid gebruik).

Wetenschappers weten nog niet waar dat precies aan ligt, maar kennelijk "onthouden/registreren" de hersenen, als ze eenmaal hebben gebruikt/verslaafd zijn geweest, dit voorgoed.

Dus ja: in die zin is het inderdaad zo dat er voor altijd iets verandert in je hersenen als je eenmaal verslaafd bent geweest.

Vraag:
Is er inmiddels al meer bekend? Wat is er precies voor altijd veranderd in de hersenen als je eenmaal verslaafd bent geraakt aan opiaten? Dus ook al ben je al jaren clean; welke veranderingen in de hersenen door opiaatgebruik in het verleden zijn nooit meer terug te draaien?

Groetjes,
R@r@ :wave:

ik doe mijn best

Bewuste gebruiker
nou,hoelang gaat dat duren,voor er een antwoord komt,..ik denk dat ze deze vraag van r@r@ geen eens kunnen beantwoorden,..alleen maar bevestigen!,..ik hoop het niet hoor!!!

Drugs Infolijn

Gevalideerde professional
Professional
Het antwoord van het Trimbos-instituut op deze vraag vind je hier

De moderators selecteren een vraag voor ons op maandag en we proberen elke donderdag een antwoord te geven.

Dus kom maar door met alle vragen!

Bovenaan