Verslaving de baas

Er zijn momenten waarop ik trek heb, ik wil me dan anders voelen dan ik me op dat moment voel. Ik ben dan geneigd om te denken dat ik door middelen te gaan gebruiken me beter zal gaan voelen.
Dit is mijn gebruikneiging die ik mezelf aangeleerd heb omdat ik mezelf heb wijs gemaakt dat het leven alleen uit ervaringen zou moeten bestaan die ik mag uitkiezen. Ik wil me altijd goed voelen, me slecht voelen moet mij bespaard blijven. Ik heb mezelf aangeleerd om ongewenste gevoelens te verhelpen omdat ik ze niet wil verdragen.
Want als ik me goed voel dan vind ik het leven goed. En als ik me slecht voel dan vind ik het leven waardeloos. Ik heb dan ook de neiging om anderen en gebeurtenissen verantwoordelijk te houden voor hoe ik me voel en wat ik denk of doe.
Ik wil dan geen argumenten horen van anderen dat ik wel eens ongelijk kan hebben. Ik ben dan geneigd om te denken dat mijn waarheid de enige echte absolute waarheid is. Zoals ik het zie zo is het en niet anders.
Ik wil dan het liefst met rust gelaten worden. Ze moeten dan niets aan mij vragen want op dat moment is alleen mijn emotionele beleving belangrijk. Ik wil me dan ook niet openstellen voor anderen omdat mijn eigen behoeftes belangrijker zijn.  
Ik weet door ervaring dat ik dan dingen kan gaan doen waar ik achteraf spijt van ga krijgen. Ik weet dat ik met mijn acties anderen dan verdriet en pijn kan bezorgen. Ik wil dan een snelle fix om me anders te voelen en wil vooral niet denken aan de gevolgen op de lange termijn.
Hoewel ik denk dat ik me beter ga voelen door te gebruiken ga ik me na gebruik al vrij snel slechter voelen dan voor mijn gebruik. Mijn verantwoordelijkheden zijn er dan ook nog steeds, er komt zelfs meer gedoe bij dan voor mijn gebruik.
Hoewel ik denk dat ik ongewenste gevoelens niet kan verdragen is de werkelijkheid dat ik deze wel degelijk kan verdragen. Er zijn vele situaties geweest die voor mij lastig waren en toen heb ik ook niet gebruikt. Ik weet ook dat de dingen niet altijd gaan zoals ik ze wil hebben. Het leren hiermee om te gaan zal me krachtiger en meer volwassen maken.     
Dus hoewel ik ongewenste gevoelens het liefst op de korte termijn wil verhelpen door te gaan gebruiken is het beter om mij te blijven richten op wat ik echt belangrijk en waardevol vind in het leven. Ik kan beter realiseren dat mijn gedachten en gevoelens gewoon weer voorbijgaan als ik er niet tegen vecht of eraan hecht. Ik neem mezelf voor om vandaag niet te gebruiken en ga op zoek naar andere gezondere manieren om mezelf te kunnen ontspannen en/of om mezelf te stimuleren.
Ik zal blij zijn als ik niet heb toegegeven aan mijn verslaving, hiermee zwak ik mijn verslaving af en versterk ik mijn ontwikkeling. Ik voorkom hier ook veel gedoe met mezelf en anderen mee, ik hoef niets te herstellen en kan verder gaan met waar ik mee bezig ben: een waardevol leven dat ik zelf aanstuur in plaats van een slaaf te zijn.  

Bovenaan