Verslaving..de grote smoezenlijst

L

Lid 152247

Gast
Ik kwam alleen een topic uit 2011 tegen.
@Modepop2 vroeg naar smoesjes die een verslaafde gebruikt.en herkenning om verslavin goed te praten. Wie vult mijn lijst aan.

Alarmbellen naar naasten
Wel detox,-verdere behandeling of safehous weigeren.
Zeggen dat hij het alleen niet kan en niet zonder jou positiviteit en steun kan (hij verraad zichzelf dat hij het alleen niet kan en legt de verantwoording bij partner.

Net zoals bij mishandelingen altijd eeuwige spijt..hij zal het nooit meer doen..hij had het zo moeilijk etc..Maar ze hebben alleen spijt dat ze betrapt zijn.

Zeggen dat als hij/zij bij partner is extra gemotiveerd zijn.
Maar woorden zeggen niets. Daden wel.

Dat als het uit is, het hem nooit gaat lukken.

Smoesjes verslaving/misbruik
Ik gebruik toch niet zoveel
Zelfmedicatie
Ik gun het mijzelf
Ik heb mijzelf in de hand
Ik wil niet stoppen maar recreatief gebruiken.
Ben toch volwassen, baas over mn eigen lichaam.
-even weggaan..en dan gebruiken.
Ik ben toch niet agressief
Ik werk of functioneer toch gewoon. .
Het is maar een fase..ooit ga ik stoppen.
Ik kan wel stoppen, maar dit is niet het juiste moment
Ontkennen
Liegen

Gebruiker 0012685732

Badass junkie
waarom zou je een smoes moeten hebben om drugs te gebruiken?

ik sta er altijd wat tweeslachtig in.. ofwel reëel.. hoe je het ook wil noemen.

op het moment dat ik gebruik overweeg bedenk ik me dat het ongezond is voor m'n lichaam.. m'n psyche..
de consequenties op de dagen erna.. etc. etc.
en dan maak in een afweging of ik het het waard vind.
ik accepteer de consequenties.. en achteraf baal ik wel eens van m'n beslissing.
met alcohol is het wel eens oppassen geblazen.. daardoor wordt m'n besluitvorming toch wel eens vertroebeld.

of vind je dat ik mezelf nu voor de gek houd?
dan mag je het gerust zeggen.

L

Lid 152247

Gast
Nee zo bedoel ik het zeker niet!..daarom staat ie ook bij verslaving.
Ik bedoel de smoezen die verslaafden gebruiken,als in..ontkenning of naar de buitenwereld toe. Zo'n lijst heeft toch ook op inet gestaan..kunnen best eye-openers zijn voor verslaafden of hun naaste.

Gebruiker 0012685732

Badass junkie
Nee zo bedoel ik het zeker niet!..daarom staat ie ook bij verslaving.
Ik bedoel de smoezen die verslaafden gebruiken,als in..ontkenning of naar de buitenwereld toe. Zo'n lijst heeft toch ook op inet gestaan..kunnen best eye-openers zijn voor verslaafden of hun naaste.

oh.. maar ik ben tegelijkertijd ook verslaafd hoor 😅

Zeelanddude

Badass junkie
Tripreporter
-het is alweer zolang geleden dat ik iets gebruikt heb
-want het is weekend
-omdat de zon schijnt
-het is nu toch rot weer
-morgen ben ik vrij
-vandaag is er niks te doen
-ik kan stoppen als ik het wil, waarom stop je dan nu niet? Omdat ik het nog niet wil 😂

- de mooiste van allemaal, omdat ik een badass junkie ben...🤷‍♂️

L

Lid 147679

Gast
-omdat ik even niks wil voelen
-ik zie teveel poëzie in de natuur ik raak overweldigd even de kop verdoven
-het laat toch wat opgekropte frustraties uit je los , waardoor het mss nadien wel enige therapeutische waarde kan toegedicht worden
-ah je neukt er zo lekker op
-nu ik toch bezig ben , kan ik het zowel goed doen en op een meerdere weken bender gaan
-wat is het toch heerlijk , dat gedachtenloze , dat gevoelloze. even te hebben in de tumult van het dagdagelijkse bestaan en zijn onvoorspelbaarheden.
-ik voel me een hele bink met wat op , hier en daar een deur intrappen men moet toch zijn reputatie behouden, nietwaar.
-het levert prachtige verhalen op nadien , dat is de katers wel waard
-je beleeft nog eens wat
-je kunt er heerlijk op ouwehoeren tegen de vrouwen
-als ik me nadien dan zie in de spiegel ben ik best wel wat spek verloren , zou het dan toch nog iets opgebracht hebben ?
-ah nog een paar nachtjes dieper slapen waarom niet (benzooi)
-straks ben ik er te oud voor, we nemen het er nog even van , nu kan het nog een paar jaar

mijn smoezenboek is oneindig hoor, het is gewoon zo dat er ook altijd in die lelijkheid van een terugval zeer veel waardevolle prachtige lessen geleerd worden.
levenslessen vaak. zo creeër je een haat liefdeverhouding.

nu, dit gezegd zijnde heeft dit ook veel te zien met je drugs of choice, dus mijn waarheden gelden in die optiek niet voor iedereen.
en ik heb ook best zeer gemene terugvallen gehad vroeger die me niks opleverden dan diep zielsverdriet.

Denk dat het ook te zien heeft met je staat van zijn alvorens je er aan begint, nu bv was ik perfect gelukkig en had ik alles onder controle alvorens ik terug viel dat scheelt veel katergewijs en naar het herstelproces toe.
Als je er al aan begint terwijl je je diep ongelukkig voelde kun je helemaal de weg kwijt raken .

vroeger had ik zo eens zes maand de controle verloren over mijn gebruik... en wist ik niet dat volledig herstel nog mogelijk was naar een vorm van normaliteit, nuchterheid.
Nu weet ik dat wel en beschik over een rijke kennis van schadebeperking in dergelijke tuimelpertes.die wellicht anderen kunnen helpen

aan de horizon gloort de dageraad lieve vrienden

L

Lid 152247

Gast
oh.. maar ik ben tegelijkertijd ook verslaafd hoor 😅
Oké wistnik niet. Dus de ontkenningsfase alvast voorbij; ) weet je omgeving het (ik weet niet waar je aan verslaafd bent. Of moet je het verborgen houden?
En wil je zelf ermee stoppen of geaccepteerd.

Als t te veel vragen zijn, fluit me maar terug :)

Dirkdirk

DF-koning
Een voor ons onvoorstelbaar intelligent alien ras gebruikt mensen op aarde voor een aantal test-simulaties om kennis te vergaren en hun manier van leven te verbeteren/aan te passen, en ik ben deel van één van die test simulaties. Ik zal nooit ontsnappen of mijn échte realiteit achterhalen. Net als velen anderen ben ik geboren in een gevangenis. Een gevangenis die ik niet kan voelen, horen of zien. De aliens hebben alle touwtjes in handen en ik ben volledig machteloos.
^ Als je het zo bekijkt dan valt zo'n pilletje of lijntje af en toe wel mee.

De Apotheker

Badass junkie
Ik ben altijd verslaafd en zal altijd een verslaafde blijven ergens, dit helpt mij met de bewustheid die nodig en belangrijk is om tot inzichten te komen.

Ja ik ben verslaafd en ja ik misbruik drugs regelmatig maar ik ga niet volmondig zeggen dat ik helemaal wil stoppen met wekelijks gebruiken, dat zou namelijk een leugen zijn en die zijn killing als je al gebruik in toom houdt.

Geen leugens en ontkenning meer dat scheelt al een hoop. Uiteraard is dit wel iets wat gekomen is met het al hebben doorlopen van een verslavingproces.

Acceptatie is the key en vanuit daar is de weg aan jezelf.

Modepop2

Belezen gebruiker
Ik ben altijd verslaafd en zal altijd een verslaafde blijven ergens dus dat helpt wat met de bewustheid die nodig en belangrijk is om tot inzichten te komen.

Ja ik ben verslaafd en ja ik misbruik drugs regelmatig maar ik ga niet volmondig zeggen dat ik helemaal wil stoppen met wekelijks gebruiken, dat zou namelijk een leugen zijn en die zijn killing als je al gebruik in toom houdt.

Geen leugens en ontkenning meer dat scheelt al een hoop. Uiteraard is dit wel iets wat gekomen is met het al hebben doorlopen van een verslavingproces.

Mooi geschreven en ja!!!! Eerlijkheid is het belangrijkste!! Dat eeuwige liegen maakt zoveel meer kapot!

Juun

Badass junkie
Ik ben altijd verslaafd en zal altijd een verslaafde blijven ergens dus dat helpt wat met de bewustheid die nodig en belangrijk is om tot inzichten te komen.

Mooi gezegd 🤩

64096757~2.jpg

Modepop2

Belezen gebruiker
waarom zou je een smoes moeten hebben om drugs te gebruiken?

ik sta er altijd wat tweeslachtig in.. ofwel reëel.. hoe je het ook wil noemen.

op het moment dat ik gebruik overweeg bedenk ik me dat het ongezond is voor m'n lichaam.. m'n psyche..
de consequenties op de dagen erna.. etc. etc.
en dan maak in een afweging of ik het het waard vind.
ik accepteer de consequenties.. en achteraf baal ik wel eens van m'n beslissing.
met alcohol is het wel eens oppassen geblazen.. daardoor wordt m'n besluitvorming toch wel eens vertroebeld.

of vind je dat ik mezelf nu voor de gek houd?
dan mag je het gerust zeggen.
Die smoesjes heeft mijn partner nodig om mij maar in de waan te laten dat hij clean is en blijft maar onddrtussen de boel belazert en stiekem gebruikt,dat bedoel ik ,

Gebruiker 0012685732

Badass junkie
Oké wistnik niet. Dus de ontkenningsfase alvast voorbij; ) weet je omgeving het (ik weet niet waar je aan verslaafd bent. Of moet je het verborgen houden?
En wil je zelf ermee stoppen of geaccepteerd.

Als t te veel vragen zijn, fluit me maar terug :)

m'n omgeving weet het.. de één meer details dan de ander..
ik ga er ook zeker wel dingen mee uit de weg.. zoals het huishouden doen en onderhoud van dingen..
verder denk dat ik er mss emotionele kwesties mee uitstel.. maar meer dat ik er een bepaalde groei mee strem
en dat ik er sociale contacten door mis loop.. zondagje disso's ipv van bij een vriend of vriendin langsgaan.
aan de andere kant kick ik er gewoon op en ben ik een psychonaut.. gekke hobby.
ik giet het in een vorm zodat het in m'n leven past.
niet specifiek één middel btw.

vragen staat vrij..

Modepop2

Belezen gebruiker
Ik kwam alleen een topic uit 2011 tegen.
@Modepop2 vroeg naar smoesjes die een verslaafde gebruikt.en herkenning om verslavin goed te praten. Wie vult mijn lijst aan.

Alarmbellen naar naasten
Wel detox,-verdere behandeling of safehous weigeren.
Zeggen dat hij het alleen niet kan en niet zonder jou positiviteit en steun kan (hij verraad zichzelf dat hij het alleen niet kan en legt de verantwoording bij partner.

Net zoals bij mishandelingen altijd eeuwige spijt..hij zal het nooit meer doen..hij had het zo moeilijk etc..Maar ze hebben alleen spijt dat ze betrapt zijn.

Zeggen dat als hij/zij bij partner is extra gemotiveerd zijn.
Maar woorden zeggen niets. Daden wel.

Dat als het uit is, het hem nooit gaat lukken.

Smoesjes verslaving/misbruik
Ik gebruik toch niet zoveel
Zelfmedicatie
Ik gun het mijzelf
Ik heb mijzelf in de hand
Ik wil niet stoppen maar recreatief gebruiken.
Ben toch volwassen, baas over mn eigen lichaam.
-even weggaan..en dan gebruiken.
Ik ben toch niet agressief
Ik werk of functioneer toch gewoon. .
Het is maar een fase..ooit ga ik stoppen.
Ik kan wel stoppen, maar dit is niet het juiste moment
Ontkennen
Liegen
Ik herken hier zo veel in !!!!! Dit heeft mijn partner voorheen altijd tegen me gezegd,alle dingen en niet 1 uitgezonderd !!

Modepop2

Belezen gebruiker
P.S.
kheb jaren drugs misbruikt..
en ook jaren zonder gedaan.. en toen miste ik het niet..
ik wil daar op een gegeven moment wel naar terug..
kost een poosje wat inzet.. een keuze maken.
kvind nuchter zijn ook gewoon heerlijk..
Blijf dan alsjeblieft nuchter !! Die troep maakt zoveel kapot en ik gun je een mooi leven zonder ellende!!

De Apotheker

Badass junkie
m'n omgeving weet het.. de één meer details dan de ander..
ik ga er ook zeker wel dingen mee uit de weg.. zoals het huishouden doen en onderhoud van dingen..
verder denk dat ik er mss emotionele kwesties mee uitstel.. maar meer dat ik er een bepaalde groei mee strem
en dat ik er sociale contacten door mis loop.. zondagje disso's ipv van bij een vriend of vriendin langsgaan.
aan de andere kant kick ik er gewoon op en ben ik een psychonaut.. gekke hobby.
ik giet het in een vorm zodat het in m'n leven past.
niet specifiek één middel btw.

vragen staat vrij..
Mijn omgeving weet het ook en daar heb ik mij altijd aangehouden en dat zal ik tot op de dood doen want het is een deel van wie ik ben en daar schaam ik mij niet voor. Het is mijn enige echte passie waar ik ook nog eens goed in ben (je moet mij eens een pakkie zien vouwen he @Mezelf )
Waarom zou ik verbergen wat ik weet en doe? Ik wil juist dat het taboe verdwijnt, alleen op deze manier kan het. (Ja ik ben mij bewust bepaald werk van mensen is een generalisiring)

Eerlijkheid heeft voor mij de prijs van afgunst, onbegrip en mensen die je als junk aanspreken die je nog nooit hebt ontmoet, omdat je blijkbaar door mensen zo word bestempeld.

Als dat de prijs is voor eerlijkheid dan betaal ik die graag en lach ik extra hard als ik weer hoor dat een kennis al kotsend en 100 euro lichter aan drank van de kroeg is thuisgekomen, elk weekend weer. Maar hé hij is tenminste drug vrij en alles behalve een junk toch.

"mensen die ik amper spreek en herken als pro-alcohol en anti-drugs mensen sturen dan wel stiekem deze junk midden in de nacht een vaag bericht of ik iets weet of iemand ken en het dan wel discreet voor me kan houden want ze zijn zelf te schijterig om het openbaar te maken dat ze wel eens gebruiken
"
Welkom in de maatschappij.
Laat mij dan mij lekker die junk zijn ✌🏼

Laatst bewerkt:

De Apotheker

Badass junkie
Blijf dan alsjeblieft nuchter !! Die troep maakt zoveel kapot en ik gun je een mooi leven zonder ellende!!
Die troep? Sorry maar ik vind dat dit nou juist de plek is waar we praten over drugs inplaats van "troep" laat dat voor het :

anti-drugsforum.ghb

Daarnaast volgensmij heeft Gympie ook een mooi leven met af en toe drugs. Jij praat over misbruik en zware verslaving.

L

Lid 152247

Gast
@Modepop2
Haar partner was 36 jaar verslaafd aan hero. Zit in detox, wil daarna bij haar wonen. Ze is alert als hij gaat gebruiken hoe zou haar om de tuin kunnen leiden. Ennald hij betrapt word. Welke smoezen kunnen er kunnen

Ik had het in de OP duidelijker uit kunnen leggen.
@Modepop2 op dit forum gebruikt bijna iedereen verslaafden zijn hier in de minderheid en als ze dat willen dannsteunen we ze. Sommige gebruiken 1 keer jaar.anderen zijn al jaren clean of elke dag blowen.

Kortomm.we veroordelen niet.het voelt als een virtuele vriendenclub waar je echt jezelf kan zijn. En zomaar stoppen is niet makkelijk. Ik denk dat je zin daardoor verkeerd viel hier

Dus Ik snap jou kant..blijf van die troep af..maar dat is voor ons best pijnlijk
Door naar 2e bericht

Laatst bewerkt door een moderator:
L

Lid 152247

Gast
Mensen die altijd pijn hadden zijn nu pijnvrij door wiet of kratom

Ik ken nog wel een veteraan die door drugs weer naar buiten durfde. Soms zelfs zonder hulphond hij is er nu mee gestopt. Maar gaat nogn steeds naar buiten.22 jaar binnennggezeten..

Mensen die trippen hebben vaak de. Meest prachtigenlevens inzichten..vele huwelijken die op springen stonden.maar na Een avond MDMA alles uitgesproken hebt

Probeer dus niet te snel te oordelen. Al begrijp ikjenangst maar heroïne is wel1 van.zwaarste en.smerigste drugs.

Je hebt ook drugs als xtc..ik leg t even.niet uit. Maar elkedag slikken heedt geen zinm dat heeft geen effect.idealiter word er dus 4x per jaar genomen.ik moet.de 1e verslaafde hieraannog tegenkomen.
Psmsorry voor alle spelfouten dat is die ziekte. Typen gaat even lastig

Modepop2

Belezen gebruiker
Mensen die altijd pijn hadden zijn nu pijnvrij door wiet of kratom

Ik ken nog wel een veteraan die door drugs weer naar buiten durfde. Soms zelfs zonder hulphond hij is er nu mee gestopt. Maar gaat nogn steeds naar buiten.22 jaar binnennggezeten..

Mensen die trippen hebben vaak de. Meest prachtigenlevens inzichten..vele huwelijken die op springen stonden.maar na Een avond MDMA alles uitgesproken hebt

Probeer dus niet te snel te oordelen. Al begrijp ikjenangst maar heroïne is wel1 van.zwaarste en.smerigste drugs.

Je hebt ook drugs als xtc..ik leg t even.niet uit. Maar elkedag slikken heedt geen zinm dat heeft geen effect.idealiter word er dus 4x per jaar genomen.ik moet.de 1e verslaafde hieraannog tegenkomen.
Psmsorry voor alle spelfouten dat is die ziekte. Typen gaat even lastig
Ik oordeel over niemand,ik oordeel alleen over mijn eigen relatie,alles wat ik zeg heeft dus direct betrekking op mijn partner,die verzweeg jaren de hero verslaving voor mij,als ik in beginsel had geweten dat hij verslaafd was was ik nooit in deze relatie gestapt,nu zit ik er in en ervaar als ( niet verslaafde) dat door het gebruik van hem met alles wat daarbij komt kijken ik het zwaar te voortduren heb.
De stemmingswisselingen,het liegen en bedriegen,de agressie soms,het afwezig zijn....je hele levensvreugde word hier als niet verslaafde de dupe van.
Opstappen is de makkelijkste weg voor mij maar ook niet easy als je van iemand houdt..
Heb hem dus de keuze laten maken..of onze relatie of je verslaving....hij heeft dus voor de relatie gekozen vandaar de detox nu..
Wil hem die kans geven maar door jarenlang bedrog is mijn vertrouwen weg...ik zou dus graag tips ontvangen van gebruikers die mij kunnen vertellen waar ik op moet letten zodat ik eerder door heb dat ik weer opnieuw belogen wordt,zodat ik veroordeel niemand,respect voor iedereen maar als gebruiker moet je eerlijk blijven naar je partner toe en dat is in mijn geval dus niet,een gebruiker heeft recht op zijn /haar gebruik maar een niet verslaafde heeft recht op een eerlijke relatie,hoop dat ik duidelijk genoeg ben.

MetalGuy

Badass junkie
Ik ben altijd verslaafd en zal altijd een verslaafde blijven ergens, dit helpt mij met de bewustheid die nodig en belangrijk is om tot inzichten te komen.

Daar zijn we het over eens! Jij weet het alleen beter te verwoorden. 👍🏼👌🏼

Gebruiker 0012685732

Badass junkie
" kheb het nodig om alle shit even te vergeten en te ontspannen! "

" kheb het 'nodig' " is een smoes.. en de rest een reden.. die ik zelf ook gebruik.
uiteraard zijn er gezondere manier om alles shit even te vergeten en te ontspannen.

ik besef me dat ik m'n gebruik goedpraat..
de vraag is... lukt dat? 😅 lol.

Laatst bewerkt:

Paranoize.

Badass junkie
Ik oordeel over niemand,ik oordeel alleen over mijn eigen relatie,alles wat ik zeg heeft dus direct betrekking op mijn partner,die verzweeg jaren de hero verslaving voor mij,als ik in beginsel had geweten dat hij verslaafd was was ik nooit in deze relatie gestapt,nu zit ik er in en ervaar als ( niet verslaafde) dat door het gebruik van hem met alles wat daarbij komt kijken ik het zwaar te voortduren heb.
De stemmingswisselingen,het liegen en bedriegen,de agressie soms,het afwezig zijn....je hele levensvreugde word hier als niet verslaafde de dupe van.
Opstappen is de makkelijkste weg voor mij maar ook niet easy als je van iemand houdt..
Heb hem dus de keuze laten maken..of onze relatie of je verslaving....hij heeft dus voor de relatie gekozen vandaar de detox nu..
Wil hem die kans geven maar door jarenlang bedrog is mijn vertrouwen weg...ik zou dus graag tips ontvangen van gebruikers die mij kunnen vertellen waar ik op moet letten zodat ik eerder door heb dat ik weer opnieuw belogen wordt,zodat ik veroordeel niemand,respect voor iedereen maar als gebruiker moet je eerlijk blijven naar je partner toe en dat is in mijn geval dus niet,een gebruiker heeft recht op zijn /haar gebruik maar een niet verslaafde heeft recht op een eerlijke relatie,hoop dat ik duidelijk genoeg ben.
Wat je wel vaak bij dope verslaafden ziet is dat ze beginnen met pijnstillers gebruiken na bijvoorbeeld een operatie waar ze heftige pijn van hebben, want ja als je echt veel pijn hebt voelt het zo fijn als die oxycodon inkickt en je pijn ineens weg is. Maar het enge aan morfine is dat je er ook euforisch van word en al je mentale zorgen ook in 1 klap verdwenen zijn. Zo raken een hoop mensen verslaafd aan morfine en blijven ze gebruiken ook als ze geen pijn meer hebben. Wat uiteindelijk omslaat in heroine omdat de pijnstillers dan te duur worden of er niet meer makkelijk aan kunnen komen. Zo raken een hoop mensen ook verslaafd aan kalmeringspillen bij angst en kunnen vervolgens niet meer zonder hun pillen leven. Drugs, alcohol of medicijnen het maakt niet uit niemand raakt zomaar verslaafd er spelen meestal een hoop dingen mee bij een verslaving. De meeste raken verslaafd door het verkeerd gebruiken van een middel zoals gevoelens afvlakken en niet voor de rush die de middelen hun geeft. Al kan je natuurlijk ook verslaafd worden aan het fijne gevoel van middelen wat ook voorkomt en meesppeelt bij verslaving.

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Ik zie op dit forum vaak de volgende smoezen voorbijkomen:
  • Ik heb mijn gebruik in de hand.
  • Ik ben dan wel dagenlang wakker aan de speed, maar verder leef ik heel gezond.
  • Ik gebruik nu minder dan voorgaande keren, dus het valt mee.
  • Ik weet wel wat ik doe.
  • Ik gebruik nu voor de laatste keer even goed, en daarna een tijd lang niet (blijkt meestal korter te zijn dan gepland)
  • Er is iets vervelends gebeurd dus nu mag het van mezelf
Van niet problematische gebruikers hoor je deze smoezen nooit. Die hebben niet het gevoel zich te moeten verantwoorden voor hun gebruik.

L

Lid 152247

Gast
Van niet problematische gebruikers hoor je deze smoezen nooit. Die hebben niet het gevoel zich te moeten verantwoorden voor hun gebruik.
Exact, dit verwoord je heel goed. En zo bedoelde ik het topic ook. De smoezen van verslaafden naar zichzelf of anderen, of zo ernstig misbruiken dat het geheim moet blijven.niet de recreatieve gebruiker of diegene die er vrede mee heeft.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Exact, dit verwoord je heel goed. En zo bedoelde ik het topic ook. De smoezen van verslaafden naar zichzelf of anderen, of zo ernstig misbruiken dat het geheim moet blijven.niet de recreatieve gebruiker of diegene die er vrede mee heeft.
Dat je er "vrede mee hebt" kan ook nog een (subtiele) smoes zijn. Het is in werkelijkheid vaak eerder "je erbij neerleggen", wat eerder een tolereren van de verslaving is dan echt een vrede. Je leert ermee leven, maar eigenlijk ben je gebonden door de verslaving.

Nog een smoes die ik zelf veel gebruikt heb: "met psychedelica confronteer je jezelf juist met je problemen in plaats van ervoor weg te lopen" Dit kan waar zijn, maar in de praktijk gebruikte ik deze smoes ook geregeld om te vluchten van problemen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan