verslavingen.. lichamelijk of geestelijk

Hans

Wijs gebruiker
Weet er iemand een website waar bij de meest algemene drugs staat welke lichamelijk en welke geestelijk verslavend zijn. Ik weet zelf ook wel welke wat is maar mijn vader beweerd dat LSD, wiet en Mescaline verslavend zijn.

Alvast bedankt :wave:

azgaza

Badass junkie
Ik vind geestenlijke verslaving het gevoel dat je leven zonder waardeloos is, dat je het persé wil hebben.. dat je er eigenlijk alles voor wilt doen om eraan te komen. Dat is met LSD absoluut niet het geval.
LSD is niet geestenlijk verslavend. Niet meer dan dat voor mensen die fan van iets zijn datgene zien is, het is niet meer dan gewoon sterke waardering. Het feit dat mensen het dan opnieuw doen is niet verslaving maar puur leuk vinden.
Misschien is de grens moeilijk te zien soms, maar LSD is gewoon geestenlijk niet verslavender dan een goede film kijken.

Wiet daarintegen: licht-geestenlijk verslavend. Minstens.

jcp

Bewuste gebruiker
azgaza zei:
Wiet daarintegen: licht-geestenlijk verslavend. Minstens.

hmmm wiet zeeeeker ja, zit ik zelf ook mee te kutten nu.
en mescaline lijkt me lastig om lichamelijk/geestelijk aan verslaaft te raken, ik was iig behoorlijk KAPOT de dagen daarna.

Hans

Wijs gebruiker
Ik denk dat geestelijke verslaving of niet bij lsd heel erg van de persoon afhangt.

Eigenlijk ben ik er van overtuigd dat geestelijk verslavende drugs net zo verslavend zijn als tv kijken, nootjes eten of sporten bijvoorbeeld.

jcp

Bewuste gebruiker
Klopt, ik had bijvoorbeeld net zoveel moeite om te stoppen met roken als met het stoppen van mijn tik (telkens mijn labret (piercing) tussen m'n tanden heen en weer te doen).

Echt iets heel stoms, maar geestelijk net zo moeilijk als stoppen met roken om vanaf te komen.

azgaza

Badass junkie
hans zei:
Ik denk dat geestelijke verslaving of niet bij lsd heel erg van de persoon afhangt.

Eigenlijk ben ik er van overtuigd dat geestelijk verslavende drugs net zo verslavend zijn als tv kijken, nootjes eten of sporten bijvoorbeeld.

Dat denk ik dus niet. Een geestenlijke verslaving is gewoon niet zonder kunnen, depressief, niet willen maar van jezelf moeten. Denken dat het leven zonder volledig waardeloos is, depressie bij stoppen etc.
Bij LSD of nootjes eten vind ik dat nou niet bepaald het geval.

Wiet daarintegen.. het maakt de dag af.. en dat is het gevaar, maar ook de leukheid. Flauw he.

Hans

Wijs gebruiker
Ok, maar er is bijv ook gebleken dat games verslavend kunnen zien.

kuchWoWkuch

Edit: om even jellinek te quoten
Bij de verslavingszorg hebben zich in 2004, 13 mensen gemeld met een LSD probleem.

Schrijver: Jellinek Preventie

Datum: 1 september 2005

azgaza

Badass junkie
hans zei:
Ok, maar er is bijv ook gebleken dat games verslavend kunnen zien.

kuchWoWkuch

Edit: om even jellinek te quoten
Bij de verslavingszorg hebben zich in 2004, 13 mensen gemeld met een LSD probleem.

Schrijver: Jellinek Preventie

Datum: 1 september 2005

Mensen die overal een probleem van maken dus. Gamen is ook niet verslavend. Het is gewoon extreem escapisme waar dat soort mensen aan verslaafd zijn, en dan maakt het vaak niet uit wat, zolang het de realiteit niet is. En als je dergelijke problemen met jezelf hebt is LSD sowieso geen grootste aarnader.

Hans

Wijs gebruiker
Ik denk dat ik het je met je eens bent maar..

azgaza zei:
Gamen is ook niet verslavend. Het is gewoon extreem escapisme waar dat soort mensen aan verslaafd zijn, en dan maakt het vaak niet uit wat, zolang het de realiteit niet is. En als je dergelijke problemen met jezelf hebt is LSD sowieso geen grootste aarnader.

ik vind het wel een beetje tegenstrijdig wat je nu zegt.

Stel je hiermee nou dat je wel of niet verslaafd kan zijn aan ontsnappen aan de realiteit?

azgaza

Badass junkie
hans zei:
Ik denk dat ik het je met je eens bent maar..

azgaza zei:
Gamen is ook niet verslavend. Het is gewoon extreem escapisme waar dat soort mensen aan verslaafd zijn, en dan maakt het vaak niet uit wat, zolang het de realiteit niet is. En als je dergelijke problemen met jezelf hebt is LSD sowieso geen grootste aarnader.

ik vind het wel een beetje tegenstrijdig wat je nu zegt.

Stel je hiermee nou dat je wel of niet verslaafd kan zijn aan ontsnappen aan de realiteit?

Het is niet echt een verslaving, puur het willen ontsnappen omdat de realiteit je niet bevalt. Vind ik toch wel een verschil.

jcp

Bewuste gebruiker
Mwah, dat kan je van drugsgebruik ook zeggen toch?

Ik denk dat mensen echt overal aan verslaaft kunnen raken, een game of een blowtje maakt dan niet echt een verschil volgens mij.

Helemaal niet als je zo'n mafkaas dood ziet gaan achter z'n gamepc na kweetniet hoeveel dagen non-stop World of Warcraft :grin:

Northawke

Wijs gebruiker
Ik denk dat het afhangt van je definitie van verslaving. Voor mij is de definitie behoorlijk gelijkend aan die van azgaza, maar veel mensen zullen het ontlopen van de realiteit door middel van wat dan ook ook zien als een vorm van verslaving.

jcp

Bewuste gebruiker
Het onderscheid maken tussen een gewoonte of een verslaving kan soms moeilijk zijn.

Maar zogauw er problemen ontstaan bij een uit de hand gelopen gewoonte (bijvoorbeeld elke avond alleen nog maar gamen en geen normaal sociaal contact meer) dan heb je het toch echt over een verslaving lijkt me?

Escapisme is misschien wel de reden, maar uiteindelijk ben je toch verslaafd aan het online gamen (voorbeeld).

Bovenaan