Ik probeer te bereiken, dat mensen meer kennis hebben over hoe, de wetenschap, denkt hoe verslaving werkt. Er wordt, in mijn ogen teveel een gedragsverhaal van gemaakt en er wordt, denk ik, onderschat hoe erg veslavend , veslavende stoffen zijn. Dat er wel degelijk directe schade aan de hersenen onstaan, ook bij matig gebruik. En dat er verschillende 'verslavingen' zijn aan verschillende soorten drugs. En eigenlijk ook verschillend behandelt moeten worden.
Nou snap ik dat het dan ingewikkeld en peperduur wordt en als mensen alles door elkaar gebruiken, nog ingewikkelder. Maar ik wil zo graag dat we beter gaan begrijpen, wat de risico's zijn en hoe het in de praktijk, met een verslaafde gaat.
Mensen maken zich druk, om drugsgebruik bij jongeren, maar vergeten of weten niet dat alcohol ook een drug is, met precies dezelfde klachten bij misbruik ervan.
Door mijn kennis te delen, hoop ik dat mensen inzien, dat de huidige reguliere verslavingszorg extreem slecht presteerd. En soms kloppen vooroordelen, zoals eens een junk, altijd een junk. en moeten mensen beter begrijpen waar ze aan beginnen. Ik denk dat die minnesota-methodiek van de reguliere verslavingszorg 1 groot circus van steeds maar weer terugvallen is. Omdat ze steeds de confrontatie aan willen gaan met de verslaving en ik denk dat onze hersenen zo verslaafd kunnen raken, dat we daar niet goed bij kunnen. En echt ook afgeschermd moeten worden voor drank en drugs als we er anders mee om willen gaan.
Een heroine junk die stopt, komt zijn naalden en spulletjes en dealer, niet meer tegen, als ie gestopt is. Maar alcohol, is geen probleem. Dat verkopen ze tussen de levensmiddelen en drinken we op de gezondheid. Dat klopt niet.
Daar wil ik wat aan doen.