RSW zei:
Peterblaat zei:
Onwaarschijnlijk. Stoffen in gebonden vorm zijn (correct me if I'm wrong) altijd zouten. Zouten hebben van zichzelf altijd een sterk raster waarin ze zich rangschikken.
Vergeef me, maar ik vind dit een beetje raar uitgedrukt. Elke stof die bestaat uit twee of meer atomen is gebonden, maar niet per se een zout. Maar ontopic, voorzover mijn ervaring lost MDMA prima op in water. Lekker paracetamollerig smaakje.
En iets wat ik me afvraag, van bepaalde stoffen staat bekend dat je de vrij base kan gebruiken/roken voor een ander of heftiger effect, zoals het verschil tussen cocaine en crack. Wat zou MDMA dan voor effect hebben, en kan het uberhaupt ?
Dat eerste, jah sorry. Ik formuleerde niet helemaal correct wat ik wou zeggen.
Wat ik bedoelde is dat alle stoffen die geioniseerd zijn en gebonden zijn aan een ander ion (denk aan diclofenac wat aan een Na+ -ion gebonden is, en vele stoffen die aan een hydrochloride-, sulphaat-, phospaat-, etc-ion vastzitten) een zout vormen.
En weet je zeker dat jou MDMA niet in zoutvorm was? Ik heb namelijk wat scheikundige vrienden die wat anders beweren over MDMA-base.
Over dat tweede: tja, daar zit je met een paar punten die ik niet kan vinden.
Je moet de temperatuur vinden waarop MDMA-base verdampt en de temperatuur waarop MDMA-base ontleedt. Als de temperatuur waarop MDMA-base verdampt dichtbij de temperatuur ligt waarop MDMA ontleedt, of er zelfs boven ligt gaat basen moeilijk. Dan gaat bij het verhitten de MDMA-base al zoveel van de MDMA kapot, dat er weinig meer in je longen beland.
Als de temperatuur waarop MDMA-base ontleedt ruimschoots boven de temperatuur waarop MDMA-base verdampt ligt, dan kan je het in principe basen.
Vervolgens weet ik niet hoe schadelijk MDMA-base voor je longweefsel is. Ik heb verschillende verhalen gelezen (nooit zelf gedaan of zien doen) dat MDMA-kristallen (waarvan ik niet wist of het om het hydrochloride-zout ging of niet) beter niet gesnoven kunnen worden vanwegen de schadelijkheid op het neusslijmvlies. Als het al zo ontzettend schadelijk is voor je neusslijmvlies zou ik al helemaal niet je longen er aan blootstellen.
Het effect lijkt me niet veel verschillen met slikken van MDMA-base, hoewel MDMA-base natuurlijk in de maag wel bloot gesteld word aan zoutzuur. Anderzijds wordt vlak na de maag, door het lichaam gekeken hoe zuur de substantie is die de darmen inkomt, en wanneer die te zuur is wordt er NaHCO3 toegevoegd om het zuur weg te laten reageren.
wipkip zei:
Natriumwaterstofcarbonaat wordt in het lichaam in grote hoeveelheden geproduceerd door de alvleesklier om de zure maaginhoud te neutraliseren in de twaalfvingerige darm:
NaHCO3 + HCl → NaCl + H2O + CO2
dus in feite zou de MDMA.HCl exact hetzelfde proces ondergaan als dat Coke.HCl ondergaat wanneer je coke-freebase (oftewel crack) maakt; al gebruik je dan geen NaHCO3 maar NaOH als ik het goed onthouden heb (ookal nooit zelf gedaan

).
En dat zou dus betekenen dat wanneer de MDMA.HCl (die je als MDMA-base geslikt hebt) de maag verlaat weer terug is in z'n oude vorm: MDMA-base (zonder HCl-ion) dat vervolgens door de darmen wordt opgenomen in het bloed.
Om nu weer terug te komen op het basen van MDMA-base: Ik verwacht dat alleen het effect heftiger is bij het basen (als je het dus al uberhoubt kan basen) doordat de MDMA-base over groter oppervlak word verdeeld in de longen en direct in je bloed word opgenomen.