VLOS verliest kort geding

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Ik las het gisteravond en ik vond het nodig om het hier ook maar officieel te maken. (nouja, officieel.. we wachten het hoger beroep af natuurlijk, maar ik heb de hoop wel opgegeven)

nu.nl zei:
DEN HAAG - Het paddoverbod gaat door. De rechtbank in Den Haag heeft vrijdag besloten dat hallucinogene paddestoelen per 1 december verboden worden.

De Vereniging Landelijk Overleg Smartshops (VLOS) verloor een kort geding dat zij had aangespannen tegen de minister van Volksgezondheid, Ab Klink.

Het verbod gaat 1 december in. Zowel de teelt als de verkoop van verse paddo's wordt taboe, voor de gedroogde variant van de hallucinogene paddenstoelen was dat al het geval.

Schadelijk
De rechtbank in Den Haag wees met deze uitspraak de argumenten van de smartshophouders af. De VLOS vindt dat Klink het verbod veel te snel wil invoeren, de branche zou meer tijd nodig hebben om orde op zaken te stellen. Ook vindt de VLOS dat Klink onvoldoende heeft aangetoond dat het gebruik van verse paddo's schadelijk is voor de gezondheid.

De rechter gaf vrijdag nog geen uitleg over de beslissing. ,,We wachten de motivatie van de rechtbank nog even af. Waarschijnlijk gaan we in hoger beroep'', zei een teleurgestelde Paul van Oyen, bestuurder van de VLOS.

Bloody shame..

tomz0r

Badass junkie
Ze kunnen nog in hoger beroep gaan, al zal dit alleen uitstel van executie zijn waarschijnlijk.
Verder vind ik het paddoverbod helemaal niet zo erg. Nu gaan die mongolen die niet weten waar ze aan beginnen tenminste geen paddo's eten.
Kweken kan je altijd als je oud genoeg en uitwonend bent, ook geen pubertjes meer dus.

hodgepodge

Bewuste gebruiker
tomz0r zei:
Ze kunnen nog in hoger beroep gaan, al zal dit alleen uitstel van executie zijn waarschijnlijk.
Verder vind ik het paddoverbod helemaal niet zo erg. Nu gaan die mongolen die niet weten waar ze aan beginnen tenminste geen paddo's eten.
Kweken kan je altijd als je oud genoeg en uitwonend bent, ook geen pubertjes meer dus.
Andersom, het is juist geen uitstel van executie, het paddoverbod gaat nu 100% in maandag. De bedoeling is nu met dat hogr beroep het verbod ongedaan wordt gemaakt zodat ze in een later stadium dus weer legaal worden. Maar daar zou ik echt geen rekening mee houden.

En met die kweekopmerking ben ik het wel eens, alleen vind ik het jammer dat als je met wat maten wil paddo'en dit veel moeilijker zal zijn. Dan moet je eerst genoeg growkits hebben. En over pubers denk ik dat 99% van ons nog altijd in aanraking gekomen zijn met dit soort dingen in de pubertijd of iets erna. Als je eenmaal een baan hebt enzo en nooit drugs geprobeert hebt doe je dit dan denk ik ook niet, ook ivm vriend(in) enzo. Ook vind ik het jammer dat je niet meer tussen zoveel veschillende soorten kan kiezen. Als laatste ben ik bang dat growkits ook verboden gaan worden.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
tomz0r zei:
Nu gaan die mongolen die niet weten waar ze aan beginnen tenminste geen paddo's eten.
Is dat niet precies wat ze willen dat je gelooft? Als het niet mag, doen ze het niet.. Of is dit een typisch geval van sarcasme verkeerd begrepen?

tomz0r

Badass junkie
ExceptionalInsight zei:
tomz0r zei:
Nu gaan die mongolen die niet weten waar ze aan beginnen tenminste geen paddo's eten.
Is dat niet precies wat ze willen dat je gelooft? Als het niet mag, doen ze het niet.. Of is dit een typisch geval van sarcasme verkeerd begrepen?

Ik denk dat paddo's minder interessant worden voor mensen die geen paddo's moeten gebruiken ja. Net als LSD. Het wordt alleen iets voor mensen die er echt in geïnteresseerd zijn in plaats van dat pubertjes denken van "heey dat hebben we nog niet gedaan, vet kaboutertjes zien man!"

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
tomz0r zei:
Ik denk dat paddo's minder interessant worden voor mensen die geen paddo's moeten gebruiken ja. Net als LSD. Het wordt alleen iets voor mensen die er echt in geïnteresseerd zijn in plaats van dat pubertjes denken van "heey dat hebben we nog niet gedaan, vet kaboutertjes zien man!"
Oke, fair enough, dan was ik te snel met mijn reactie (: Maar alsnog is het weer een klein stukje vrijheid dat ze afpakken en dat kan nooit goed zijn.

Wacky

Badass junkie
Je had toch niet anders verwacht he ?
En in hoger beroep gaat het echt niet anders zijn.

Het gaat om een politieke beslissing. Die worden zogezegd democratisch genomen. Zinloos daar tegen in beroep te gaan, tenzij je kan aantonen dat klink is omgekocht bijvoorbeeld.

Meer motivatie dan dit denk ik dat je van de rechtbank ook niet hoeft te verwachten. Voor deze beslissing zal de rechter vast niet meer dan 5 minuten nodig hebben gehad.

Mayan

Bewuste gebruiker
Een verbod is zowiezo niet goed. Je wint er niets met.
Het gedoogbeleid had wel eens onder de loepe genomen kunnen worden, het wat strakker maken.
Maar een volledig verbod, daar is niemand met gebaat. Integendeel, welke troep gaat er nu de straat opkomen dat populariteit wint? Chemie?
Anyway, hier in BE is zo goed als nix toegelaten, maar ik zou het toch leuker vinden ongestoord te kunnen telen. En ook al kan ik dat doen, er is nooit een 100% zekerheid dat je niet geklist wordt.

Dit is gewoon een heksenjacht, gebasseerd op oude fundamentele "christelijke" waarden.
In the with the new, out with the old. En dat is net het probleem, oude zeuren voeren onze politiek.
Hun vrijheid is onze last

phy

Bewuste gebruiker
Mayan zei:
Een verbod is zowiezo niet goed. Je wint er niets met.
Het gedoogbeleid had wel eens onder de loepe genomen kunnen worden, het wat strakker maken.
Maar een volledig verbod, daar is niemand met gebaat. Integendeel, welke troep gaat er nu de straat opkomen dat populariteit wint? Chemie?
Anyway, hier in BE is zo goed als nix toegelaten, maar ik zou het toch leuker vinden ongestoord te kunnen telen. En ook al kan ik dat doen, er is nooit een 100% zekerheid dat je niet geklist wordt.

Dit is gewoon een heksenjacht, gebasseerd op oude fundamentele "christelijke" waarden.
In the with the new, out with the old. En dat is net het probleem, oude zeuren voeren onze politiek.
Hun vrijheid is onze last

Religie en vrijheid!!?!? Dat kan niet he :wink:

Dit heb je als de besluitcultuur geevolueerd is tot ja-knikkers en hoog van de toren schreeuwende no-brainers.

Waar zjn de mensen gebleven die weten waar ze het over hebben en dit over kunnen brengen!?
Komen ze nog terug? Of zal ons collectief iq ineenschrompelen tot een lege notedop?

Twilight

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Het feit dat ik zonder problemen een klein zakje met verkruimelde gedroogde Hawaiiaanse paddestoelen genoeg voor 5 personen mee kreeg wijst er al wel op hoe makkelijk het zal worden om zoiets illegaal te verhandelen.
Ik dacht eerst dat het lastig zou gaan, maar op de manier hoe ik het kreeg wordt het een makkie.
Het kweken van paddestoelen is ook nog eens veel moeilijker om op te sporen dan wiet.

Riel

Bewuste gebruiker
Jammer zeg. Het paddoprobleem of ik kan wel zeggen het toeristenprobleem had veel anders en simpeler kunnen worden opgelost. Verkoop van paddo's in souvenirwinkels ogenblikkelijk verbieden, verlagen van de dosis, verkoop enkel boven de 18 en nog betere informatie over hoe belangrijk set en setting zijn in alle talen. Dit zou het al kleine aantal ongevallen nog een stuk verminderen. Verbod is zo'n beetje de slechtste keuze voor het oh zo kleinschalig paddoprobleempje. Helaas, ik had verwacht dat de VLOS zou winnen in de rechtbank :(

Angramar Temenos

Badass junkie
Ze kunnen na beroep nog altijd in cassatie hé, bij de hoge raad die analyseert of de rechtzaak wettelijk juist is verlopen, en dat was hier niet het geval.

phy

Bewuste gebruiker
kom op zeg, een rechtzaak tegen de staat; dat red je gewoon niet.
Niet met een onderwerp als paddo's.

En anders ken ik nog wel een paar onderwerpen om maar eens een rechtzaakje over te beginnen...

Wacky

Badass junkie
Als deze zaak enige kans zou maken, zou daarmee toch onze hele democratie ter discussie staan ?

Wat mij betreft terecht hoor, maar dat gaat dus niet gebeuren.

phy

Bewuste gebruiker
Wacky zei:
Als deze zaak enige kans zou maken, zou daarmee toch onze hele democratie ter discussie staan ?

Wat mij betreft terecht hoor, maar dat gaat dus niet gebeuren.

my thoughts exactly.

Bovenaan