Voedingssupplementen

Mudita

Belezen gebruiker
Ik miste dit topic! Leek me wel leuk om dat hier ook aan te maken.

Ben benieuwd wat jullie antwoorden op de volgende vragen zijn!

Wat voor supplementen & nootropics slikken jullie op dagelijkse basis?
Wat voor supplementen & nootropics hebben jullie in je bezit?

Ik zelf heb het volgende:
- Vit C
- Vit D3
- Creatine
- Eiwitpoeder (Alhoewel ik dit meer als voeding bekijk)
- Preworkout

Ook heb ik nog melatonine, magnesium & l-theanine in mijn bezit dit neem ik eigenlijk alleen af en toe voor het slapen gaan. En heb verder nog vele andere supplementen geprobeerd en nog steeds in bezit maar hier ga ik verder niet op in.

Ik ben vooral ook erg benieuwd of hier mensen zijn die veel ervaringen met nootropics hebben!

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Sint janskruid slik ik elke dag, telt dat? Omdat ik depressieve klachten heb (in de winter met name). En vitamine B complex omdat ik geen vlees eet.

Verder heb ik ook melatonine en valeriaan in mijn bezit. Eerste gebruik ik nooit meer en de laatste af en toe.

Mudita

Belezen gebruiker
ZERO- zei:
Sint janskruid slik ik elke dag, telt dat? Omdat ik depressieve klachten heb (in de winter met name). En vitamine B complex omdat ik geen vlees eet.

Verder heb ik ook melatonine en valeriaan in mijn bezit. Eerste gebruik ik nooit meer en de laatste af en toe.

Ja sint janskruid telt ook :grin:! Ik ben wel benieuwd wat voor voordelen je merkt aan sint janskruid?

Mudita

Belezen gebruiker
MeejheM zei:
vitamine b1 dagelijks, en ook melatonine, 3mg time-released 2/3 keer per week.

Vanwaar dat je vitamine b1 dagelijks slikt? En werkt melatonine time released goed?

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Mudita zei:
ZERO- zei:

Ja sint janskruid telt ook :grin:! Ik ben wel benieuwd wat voor voordelen je merkt aan sint janskruid?
Uh minder depressieve klachten? :P Het werkt als een soort antidepressiva. Ik kom mijn bed uit met minder tegenzin. Niet meer huilend wakker worden omdat je de dag niet eens door wil komen scheelt aanzienlijk in je levensvreugde. :wink: Maar in het geheel genomen voel ik me gewoon wat lichter. Minder zwaar. Alsof je met veel moeite je hoofd boven water probeert te houden en ineens doet iemand je een zwembad om. Het scheelt gewoon.

Mudita

Belezen gebruiker
ZERO- zei:
Mudita zei:
ZERO- zei:

Uh minder depressieve klachten? :P Het werkt als een soort antidepressiva. Ik kom mijn bed uit met minder tegenzin. Niet meer huilend wakker worden omdat je de dag niet eens door wil komen scheelt aanzienlijk in je levensvreugde. :wink: Maar in het geheel genomen voel ik me gewoon wat lichter. Minder zwaar. Alsof je met veel moeite je hoofd boven water probeert te houden en ineens doet iemand je een zwembad om. Het scheelt gewoon.

Ah oke, had niet verwacht dat een kruid zoals sint janskruid redelijk goed werkt. Ook al bijwerkingen opgemerkt?

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
^Het is bewezen effectief voor milde en matige depressies. :wink: Uhm nee eigenlijk niet.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Als ik een paar dagen wat minder gezond heb gegeten neem ik 1 multivitamine tablet. Rond mijn jaarlijkse xtc feestje neem ik ook wel extra multivitamines. Verder heel af en toe magnesium tabletten als mijn spieren het zwaar hebben gehad en pijnlijk zijn.
Maar normaal gesproken neem ik geen enkel supplement. Ik ben van mening dat als je normaal gezond eet en je gewoon gezond bent, je geen extra vitamines nodig hebt. Ook is het slecht om bepaalde supplementen veel of dagelijks te slikken als je het niet nodig hebt. In mijn ogen is het een beetje een ding van deze tijd net zoals die superfoods en zo. Als je normaal gezond eet heb je het niet nodig.

Mudita

Belezen gebruiker
Dunnetjess33 zei:
Als ik een paar dagen wat minder gezond heb gegeten neem ik 1 multivitamine tablet. Rond mijn jaarlijkse xtc feestje neem ik ook wel extra multivitamines. Verder heel af en toe magnesium tabletten als mijn spieren het zwaar hebben gehad en pijnlijk zijn.
Maar normaal gesproken neem ik geen enkel supplement. Ik ben van mening dat als je normaal gezond eet en je gewoon gezond bent, je geen extra vitamines nodig hebt. Ook is het slecht om bepaalde supplementen veel of dagelijks te slikken als je het niet nodig hebt. In mijn ogen is het een beetje een ding van deze tijd net zoals die superfoods en zo. Als je normaal gezond eet heb je het niet nodig.

Ben ik zeker met je eens, vind het ook heeeeel erg jammer dat die domme superfoods etc.. in zijn. Net zoals die vegan mensen van tegenwoordig, voor mijn weten waren vroeger vegans helemaal niet zo. Ik gebruik enkel supplementen omdat dit een meerwaarde heeft in mijn fitnessleven. Ook is het inderdaad niet nodig om van alles erbij te slikken, maar om een beetje op het optimale niveau te komen is het toch echt best handig om enkele supplementen erbij te hebben. En daarnaast als je dingen als MDMA gebruikt kunnen sommige supplementen wel handig zijn om de schade/kater te beperken alhoewel de wetenschappelijke artikelen hierover erg beperkt zijn helaas. Nog even snel een quick note voor de mensen die nieuw zijn in de supplement industrie: 95% van alle supplementen zijn dikke bullshit tenzij je hier echt een tekort of iets dergelijks van hebt :grin:.

Yaizer

Bewuste gebruiker
Soms vitamine c tablet of magnesium / calcium tabletten.

Morgen avond aan de mdma dus zal morgen van beide eentje nemen.

Of het werkt, i dont know maar het kan nooit kwaad.

Mudita

Belezen gebruiker
Yaizer zei:
Soms vitamine c tablet of magnesium / calcium tabletten.

Morgen avond aan de mdma dus zal morgen van beide eentje nemen.

Of het werkt, i dont know maar het kan nooit kwaad.

Veel plezier man :rock:.

Albedo

Wijs gebruiker
Mudita zei:
Nog even snel een quick note voor de mensen die nieuw zijn in de supplement industrie: 95% van alle supplementen zijn dikke bullshit tenzij je hier echt een tekort of iets dergelijks van hebt :grin:.

Hoe weet je dat zo zeker en hoe kom ik erachter of ik misschien een tekort heb aan iets?

Mudita

Belezen gebruiker
Albedo zei:
Mudita zei:
Nog even snel een quick note voor de mensen die nieuw zijn in de supplement industrie: 95% van alle supplementen zijn dikke bullshit tenzij je hier echt een tekort of iets dergelijks van hebt :grin:.

Hoe weet je dat zo zeker en hoe kom ik erachter of ik misschien een tekort heb aan iets?

Een bloedtest laten nemen bij de dokter, kost alleen wel wat geld. Als je bijv. een vermoeden hebt of je een tekort hebt van iets omdat je van bepaalde dingen last hebt. Maar er zijn ook bepaalde supplementen die werken zonder dat je een tekort van iets hebt. Maar een groot deel is allemaal marketing bullshit. En elk lichaam reageert ook anders op bepaalde dingen. Wat voor de één werkt hoeft voor de ander niet te werken.

Even een klein voorbeeld: Voor mannen/vrouwen van 40+ zullen supplementen die testosteron boosten meestal wel werken. Dit omdat je testosteron productie dramatisch daalt naarmate je ouder word, dus zullen vaak supplementen die dit boosten in dit geval wel werken. Maar voor een jongen van 18 zal dit dan weer niet werken omdat je rond die leeftijd een testosteron bom bent :grin:.

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
- creatine
- ZMA (zink, magnesium en vit b6)
- pre/post workout

verder niets nodig, mijn voedingsschema bezit alles.

Mudita

Belezen gebruiker
oortjes zei:
- creatine
- pre/post workout

Dat is zeker wel handig als je schema alles bevat, ik vind een eiwit shake vaak wel handig i.v.m. dingen als school. Lekker snel en makkelijk klaar te maken :grin:.

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Mudita zei:
oortjes zei:
- creatine
- pre/post workout

Dat is zeker wel handig als je schema alles bevat, ik vind een eiwit shake vaak wel handig i.v.m. dingen als school. Lekker snel en makkelijk klaar te maken :grin:.

Ook daar kan je gewoon eten.

Mudita

Belezen gebruiker
oortjes zei:
Mudita zei:
oortjes zei:
- creatine
- pre/post workout

Ook daar kan je gewoon eten.

Dat weet ik maar toch blijft een shake makkelijk. Ook als je nou bijv. een keer niet aan je eiwitten komt op een dag kan dit dan nog als aanvulling ervoor zorgen dat je dat wel komt. Helaas zijn er alleen veel mensen die het echt als een maaltijd zien i.p.v. een aanvulling.

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
als jij netjes alles uitrekent en het ook daadwerkelijk maakt/op eet dan zijn die shakes overbodig, maar ik snap wat je bedoeld.

Helenas

Bewuste gebruiker
Ik neem elke dag vit b12 en soms een multivitamine als ik me een beetje ziekig voel of voor en na een feestje

Albedo

Wijs gebruiker
Ik lees nu het boek "The Magnesium Miracle" van Dr. Carolyn Dean. Slik je extra calcium en vit. D dan is extra magnesium een must heb ik gelezen.

Waarvan ik bij mezelf zeker weet dat werkt tegen hoofdroos (vorm van eczeem) is GLA samen met EPA + DHA. Tevens zijn visolie supplementen van een goed merk aan te raden boven de meeste vette vis uit de supermarkt. Die zijn meestal gekweekt en dus niet te vergelijken met wild gevangen vis. Door ander voer is hun vet van een andere samenstelling. Bovendien zijn ze vaak bewerkt (bijv. gerookt) en kregen ze tijdens de kweek medicijnen tegen o.a. stress en antibiotica tegen allerlei ziektes. Toch eet ik ondanks de kwik voor de smaak af en toe nog een haring.

Ik zou mensen aanraden niet zelf te gaan 'dokteren' en altijd deskundig advies in te winnen of jezelf goed in te lezen. Sowieso niet afgaan op wat iemand anders gebruikt, want we zijn allemaal genetisch anders en we hebben niet allemaal hetzelfde leven en/of aandoeningen/ziektes.

Goede voeding is eigenlijk nog belangrijker. Het is zinvoller dit eerst onder de loep te nemen alvorens je overweegt supplementen te gaan gebruiken. Ik denk dat een hoop mensen niet beseffen wat ze nu eigenlijk elke dag naar binnen werken en welke belasting dat voor hun lichaam kan betekenen, laat staan mogelijke schade later. Ik bedoel dan met name light producten, frisdranken, chips, alles met geraffineerde suikers, transvetten, zout/natrium, bepaalde E-nummers, etc. Af en toe kan geen kwaad natuurlijk.

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Albedo zei:
Ik lees nu het boek "The Magnesium Miracle" van Dr. Carolyn Dean. Slik je extra calcium en vit. D dan is extra magnesium een must heb ik gelezen.

Waarvan ik bij mezelf zeker weet dat werkt tegen hoofdroos (vorm van eczeem) is GLA samen met EPA + DHA. Tevens zijn visolie supplementen van een goed merk aan te raden boven de meeste vette vis uit de supermarkt. Die zijn meestal gekweekt en dus niet te vergelijken met wild gevangen vis. Door ander voer is hun vet van een andere samenstelling. Bovendien zijn ze vaak bewerkt (bijv. gerookt) en kregen ze tijdens de kweek medicijnen tegen o.a. stress en antibiotica tegen allerlei ziektes. Toch eet ik ondanks de kwik voor de smaak af en toe nog een haring.

Ik zou mensen aanraden niet zelf te gaan 'dokteren' en altijd deskundig advies in te winnen of jezelf goed in te lezen. Sowieso niet afgaan op wat iemand anders gebruikt, want we zijn allemaal genetisch anders en we hebben niet allemaal hetzelfde leven en/of aandoeningen/ziektes.

Goede voeding is eigenlijk nog belangrijker. Het is zinvoller dit eerst onder de loep te nemen alvorens je overweegt supplementen te gaan gebruiken. Ik denk dat een hoop mensen niet beseffen wat ze nu eigenlijk elke dag naar binnen werken en welke belasting dat voor hun lichaam kan betekenen, laat staan mogelijke schade later. Ik bedoel dan met name light producten, frisdranken, chips, alles met geraffineerde suikers, transvetten, zout/natrium, bepaalde E-nummers, etc. Af en toe kan geen kwaad natuurlijk.

kortom, je bedoeld hippie lifestyle?

Mudita

Belezen gebruiker
oortjes zei:
Albedo zei:

kortom, je bedoeld hippie lifestyle?

Met die omega 3 (visolie) ben ik het zeker eens hoor, omdat dieren voeding krijgen die ze niet horen te krijgen en geen gezonde voeding (vaak alleen maïs) krijgen die dieren ook tekort in allemaal voedingsstoffen hierdoor krijgen mensen ook veels te veel omega 6-9 binnen in verhouding met omega 3. Wat niet zo hoort te zijn omdat je juist meer omega 3 vetten binnen hoort te krijgen dan omega 6-9. Ook gaan hierdoor veel voedingsstoffen verloren van het dier. Want bekijk het eens zo, als jou eigen voeding nou niet goed is krijg je toch ook overal een tekort van?

En over die suikers en transvetten etc. Transvetten zijn inderdaad het ongezondste wat je maar in je lichaam kunt stoppen. Maar suiker is toch echt een energiebron voor je lichaam. Als je een suikervrije levensstijl wil leven dan wil ik je toch echt vertellen dat je dan ook geen koolhydraten meer mag eten want dit is dezelfde energie bron als suikers. Als je koolhydraatvrij eet kom je inderdaad in ketosis en gaat je lichaam vetten gebruiken als energiebron. Maar je lichaam gebruikt vetten als reserve energie bron. Dus het is natuurlijk niet de bedoeling dat je iets zoals koolhydraten volledig uit je dieet haalt. Maar geraffineerde suikers zijn niet echt de beste bron om je lichaam te voorzien van energie inderdaad.

En ik erger me dood dat je zout ertussen zet, zout is super goed voor je. Alleen is keukenzout niet goed voor je omdat het geen zout is maar alleen het natrium van zout. Mensen zouden voor hun gezondheid een maximale dagelijkse inname van 6 gram zout mogen consumeren. Helaas telt 1 gram natrium voor 2 gram zout. Als je gezond zout wilt consumeren zou je iets als zeezout, rock salt of himalayan pink salt moeten hebben. Daarnaast bevatten veel kruiden melanges gewoon natrium (bergen ervan). Ook veel producten in de supermarkt zitten bomvol natrium en suikers. Maar ja niet iedereen hoeft zo strikt te letten op wat ze consumeren :d.

@oortjes: Dit is niet een hippie lifestyle hoor. Heel veel bodybuilders letten ook zo op hun eten :wink:.

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
zo diep ga ik er persoonlijk niet op in, al zou ik dat wel willen. Alleen kan ik nu even niet de benodigde tijd opbrengen om daarmee aan de slag te gaan.

wel goed dat jullie hier wel op letten.

Albedo

Wijs gebruiker
@Mudita

Klopt wat je zegt over suikers en koolhydraten. Met zout ligt het wat gevoeliger weet ik inmiddels uit het boek over magnesium. Ik gebruikte tot voor kort Himalaya zout, maar dankzij dit boek stop ik daarmee. Het gaat om de verhoudingen met o.a. calcium dacht ik en nog eentje. Zeezout is wel goed.

Skirre

Bewuste gebruiker
Ik gebruik de supplementen:
- eiwitpoeder
- creatine

Wat hierboven al benoemd is; eiwitpoeder is vooral voor het gemak want je kan net zo goed je maaltijden voorbereiden. Alleen heb ik de optie niet voor het eten van wat ik zelf wil. Het avondeten moet ik thuis gewoon mee eten :cry:. De creatine heb ik gekregen voor mijn verjaardag maar in principe zou ik die weg kunnen laten.
Zijn ook mensen die 2 à 3 shakes per dag drinken maar dat vind ik iets te veel van het goede. Wanneer je in een calorieoverschot zit (met fitness) heb je sowieso minder eiwitten nodig dan wanneer je in een calorie-tekort zit en met een paar kleine aanpassingen in je voedingspatroon kun je best makkelijk aan je eiwitten komen.

Naast deze twee supplementen gebruik ik niks. :wave:

Mudita

Belezen gebruiker
Albedo zei:
@Mudita

Klopt wat je zegt over suikers en koolhydraten. Met zout ligt het wat gevoeliger weet ik inmiddels uit het boek over magnesium. Ik gebruikte tot voor kort Himalaya zout, maar dankzij dit boek stop ik daarmee. Het gaat om de verhoudingen met o.a. calcium dacht ik en nog eentje. Zeezout is wel goed.

Zeezout is inderdaad ook wel goed want dit bevat ook gewoon alle vitaminen & mineralen die erin horen te zitten. Alleen is het met zeezout vaak wel een gok omdat het niet gezond zout HOEFT te zijn.

Mudita

Belezen gebruiker
Skirre zei:
- eiwitpoeder
- creatine

Wat hierboven al benoemd is; eiwitpoeder is vooral voor het gemak want je kan net zo goed je maaltijden voorbereiden. Alleen heb ik de optie niet voor het eten van wat ik zelf wil. Het avondeten moet ik thuis gewoon mee eten :cry:. De creatine heb ik gekregen voor mijn verjaardag maar in principe zou ik die weg kunnen laten.
Zijn ook mensen die 2 à 3 shakes per dag drinken maar dat vind ik iets te veel van het goede. Wanneer je in een calorieoverschot zit (met fitness) heb je sowieso minder eiwitten nodig dan wanneer je in een calorie-tekort zit en met een paar kleine aanpassingen in je voedingspatroon kun je best makkelijk aan je eiwitten komen.

Dat klopt maar van wat ik hieruit opmaak gebruik jij een eiwitshake als een maaltijd? Zo moet je het niet meereken in ieder geval. Wat je zegt over dat calorie-overschot en calorie-tekort is in principe wel waar maar word in een calorie-tekort eigenlijk alleen meer eiwitten aangeraden i.v.m. spierafbraak verminderen. Een normale richtlijn is 1 tot 1,5g eiwit per kg (calorie- overschot/tekort maakt niet uit) lichaamsgewicht alhoewel je hier waarschijnlijk wel van wist :P.

Even een tip voor jou: vraag je ouders om dingen als blikjes tonijn, havermout/Brinta, (veel) eieren, melk, bonen en rijst etc. dit zijn een paar goedkope en simpele dingen om in huis te hebben maar wel heel handig voor als je wat degelijk wilt eten.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Mudita zei:
Albedo zei:
@Mudita

Zeezout is inderdaad ook wel goed want dit bevat ook gewoon alle vitaminen & mineralen die erin horen te zitten. Alleen is het met zeezout vaak wel een gok omdat het niet gezond zout HOEFT te zijn.
De samenstelling van zeezout is wel iets anders dan van tafelzout, maar het blijft gewoon zout en zout is behoorlijk slecht voor je als je er teveel van binnen krijgt. Voor vitaminen zijn genoeg andere bronnen te bedenken die wel gezond voor je zijn.

Mudita

Belezen gebruiker
Psychedelibee zei:
Mudita zei:
Albedo zei:
@Mudita

De samenstelling van zeezout is wel iets anders dan van tafelzout, maar het blijft gewoon zout en zout is behoorlijk slecht voor je als je er teveel van binnen krijgt. Voor vitaminen zijn genoeg andere bronnen te bedenken die wel gezond voor je zijn.

Klopt het is inderdaad beter dan tafelzout. En zoals je zelf al zegt, het word slecht als je er TEVEEL van binnen krijgt.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Mudita zei:
Klopt het is inderdaad beter dan tafelzout. En zoals je zelf al zegt, het word slecht als je er TEVEEL van binnen krijgt.
Mijn punt was nou juist dat het net zo slecht of goed is als tafelzout, dat het dus onzin is dat zeezout beter voor je zou zijn. Hier ook een stukje van het voedingscentrum:
Voedingscentrum zei:
Zeezout bevat een klein beetje mineralen zoals bijvoorbeeld magnesium en calcium. Dit is zo weinig dat het (bij normale consumptie) niet bijdraagt aan het halen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. Ook andere zouten zoals Keltisch zout of Himalayazout bevatten naast natrium een beetje andere mineralen en spoorelementen, maar dit levert bij normaal gebruik geen relevante bijdrage.

Je zou dus kunnen zeggen dat zeezout beter is dan tafelzout, maar aangezien het verschil verwaarloosbaar is en je de mineralen toch uit andere bronnen moet halen kun je net zo goed tafelzout gebruiken.

En wat betreft het teveel aan zout, vrijwel iedereen in de westerse wereld krijgt tegenwoordig teveel zout binnen. Wil je zorgen dat je niet teveel zout binnen krijgt moet je echt alles zelf maken en weinig tot geen zout toevoegen.

Skirre

Bewuste gebruiker
Mudita zei:
Skirre zei:
- eiwitpoeder
- creatine

Dat klopt maar van wat ik hieruit opmaak gebruik jij een eiwitshake als een maaltijd? Zo moet je het niet meereken in ieder geval. Wat je zegt over dat calorie-overschot en calorie-tekort is in principe wel waar maar word in een calorie-tekort eigenlijk alleen meer eiwitten aangeraden i.v.m. spierafbraak verminderen. Een normale richtlijn is 1 tot 1,5g eiwit per kg (calorie- overschot/tekort maakt niet uit) lichaamsgewicht alhoewel je hier waarschijnlijk wel van wist :P.

Even een tip voor jou: vraag je ouders om dingen als blikjes tonijn, havermout/Brinta, (veel) eieren, melk, bonen en rijst etc. dit zijn een paar goedkope en simpele dingen om in huis te hebben maar wel heel handig voor als je wat degelijk wilt eten.

Spierafbraak wordt inderdaad verminderd door een hogere eiwitinname tijdens een calorie-tekort. Wat ik vaak hoor is dat dan een eiwitinname van 2 gram per kg lichaamsgewicht voldoende is dan; dit houd ik zelf dan ook aan. In een calorie-overschot is het aantal calorieën dat je binnenkrijgt voldoende om je lichaam van energie te voorzien en zal de energie niet gezocht worden in de afbraak van spieren. Hierdoor heb je minder eiwit nodig om je spieren te herstellen.
Nu ik dit probeer uit te leggen merk ik dat ik dit soort dingen niet zo heel goed kan beschrijven. :rolleyes:

En ik zie mijn shake (35 gr eiwitpoeder, 50-70 gr brinta, 330ml melk) idd als maaltijd na het sporten. Voordat dat eens gezakt is ben ik een uur verder maar als ik m'n shake maak van water + eiwitpoeder is het zo gezakt. Ik volg meer een "if it fits your macros" schema want zoals ik al zei eet ik het avondeten gewoon thuis mee en hier hou ik rekening mee door de dag. Bijvoorbeeld als we savonds friet eten beperk ik het vet dat ik overdag eet en als we een rijstgerecht eten zorg ik dat ik overdag al wat meer vetten eet. Ik eet op doordeweekse dagen elke dag 12 bruine boterhammen (bevat best wel wat eiwit) waarvan 8 met kipfilet. Ik zie het niet zo zitten om blikjes vis mee te nemen naar stage. Het zou me een heleboel moeite schelen maar vooralsnog kom ik vrij makkelijk aan mn eiwitten. Dit kom vooral door m'n shake (41gr eiwit) en kwark (40gr eiwit).

In het weekend eet ik trouwens wel altijd de dingen die je opnoemt :tearsofjoy:

Skirre

Bewuste gebruiker
oortjes zei:
12 boterhammen is ook niet altijd goed, je moet gevarieerd eten man.
Waar moet ik het mee variëren dan :/ Heb er wel eens over gedacht maar kan niet echt iets praktisch bedenken.

@albedo
Weet ik ja, ik dronk nooit heel veel (kon nooit heel veel hebben) en mn drugsgebruik is momenteel ook laag :)

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
maakt niet zoveel uit man, als je maar gewoon aan je macro's komt. Hoe je het zelf invult doet iedereen anders, kijk even op een bodybuilders site?

Skirre

Bewuste gebruiker
oortjes zei:
maakt niet zoveel uit man, als je maar gewoon aan je macro's komt. Hoe je het zelf invult doet iedereen anders, kijk even op een bodybuilders site?
Jaa ik kom wel aan mn macro's gelukkig. :) Zal eens op zo'n forum gaan kijken als ik klaar ben met stage. Vooralsnog gaat me dit wel oké af maar inderdaad; er zijn makkelijke manieren om mn macros te halen.

Mudita

Belezen gebruiker
Psychedelibee zei:
Mudita zei:
Mijn punt was nou juist dat het net zo slecht of goed is als tafelzout, dat het dus onzin is dat zeezout beter voor je zou zijn. Hier ook een stukje van het voedingscentrum:
Voedingscentrum zei:
Zeezout bevat een klein beetje mineralen zoals bijvoorbeeld magnesium en calcium. Dit is zo weinig dat het (bij normale consumptie) niet bijdraagt aan het halen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. Ook andere zouten zoals Keltisch zout of Himalayazout bevatten naast natrium een beetje andere mineralen en spoorelementen, maar dit levert bij normaal gebruik geen relevante bijdrage.

Je zou dus kunnen zeggen dat zeezout beter is dan tafelzout, maar aangezien het verschil verwaarloosbaar is en je de mineralen toch uit andere bronnen moet halen kun je net zo goed tafelzout gebruiken.

En wat betreft het teveel aan zout, vrijwel iedereen in de westerse wereld krijgt tegenwoordig teveel zout binnen. Wil je zorgen dat je niet teveel zout binnen krijgt moet je echt alles zelf maken en weinig tot geen zout toevoegen.

Sorry, maar als je met bronnen als voedingscentrum komt kan ik je helaas echt niet serieus nemen. En over dat 2e stukje heb je inderdaad wel gelijk omdat bijna overal zout doorheen word gegooid.

Bovenaan