Vraag over relatie en drugsgebruik.

Kiikiin

Experimenterende gebruiker
Hoi allemaal,
Ik zit al een tijdje ergens mee en ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet.
Mijn vriend gebruikt vrijwel elke dag wiet en dat vind ik prima. Maar de laatste tijd gebruikt hij ook vrijwel elke dag 3m. we doen het wel eens samen op een feestje ofzo maar ik heb dan later niet meer de behoefte om het nog een keer te doen. Kan het zo maanden laten liggen tot het volgende festival. Alleen heeft hij dit niet, hij gebruikt dagelijks en als ik zeg dat het misschien veel is ontkent hij dit en zegt hij dat het prima gaat. Nu had hij alleen laatst geen geld en vroeg hij mij om geld om het te halen, dat heb ik niet gegeven. Hij heeft toen echt nog dagen doorgezeurd of ik echt niks had voor hem en dat hij er echt heel veel zin in had. Ik heb voet bij stuk gehouden en hem niks gegeven. Hij vroeg mij echt dagelijks en raakte een beetje geïrriteerd dat ik het hem niet wou geven leek het. Zodra hij loon kreeg heeft hij het direct weer zelf gehaald en gebruikt. Wat moet ik hier mee aan? Ik heb het er al meerdere keren met hem over gehad en hij is verder ook niet vervelend ofzo als jij gebruikt heeft ik vind het gewoon lastig dat als hij even het niet kan halen dat hij dan bij mij komt smeken om geld. We hebben het hier samen over gehad en hij heeft wordt gezegd maat ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Iemand tips ?

ReggaeBlaster

Bewuste gebruiker
Vervelend om te lezen wat je situatie met je vriend is. Ik zal gewoon mijn mening geven puur op wat ik lees en mijn eigen ervaring. Ik ben namelijk zelf ook (redelijk zwaar op sommige momenten en soms echt vele weken totaal niet) verslaafd aan middelengebruik. Ik ben nu op een punt in mijn leven dat ik mijn grenzen en gedrag begin te herkennen ipv maar denken ahjoh t zal allemaal maar wel.

Belangrijk om te weten: Je zegt dat hij de laatste tijd bijna elke dag 3m gebruikt. Hoelang is "de laatste tijd"? Hoeveel dagen per week gebruikt ie t gemiddeld en hoeveel gebruikt ie per dag?

Wanneer jij tegen hem zegt dat je het veel vindt wat ie gebruikt, dan zeg je dat ie t dan ontkent. Ontkennen is een typisch teken van verslaving. Niet durven toegeven aan anderen dat je gebruikt en hoeveel je gebruikt. Aangezien je weet dat het teveel en te vaak is/je ervoor schaamt/etc. Etc.

Verder vroeg ie jou om geld aangezien hij zelf geen geld ervoor had. Wanneer iemand geen geld meer heeft en toch kiest om via een omweg aan zijn/haar drugs te komen, dan is diegene in mijn ogen simpelweg gewoon verslaafd. Je zet drugs willen gebruiken voor het feit dat je je eigen leven (in deze zin dus hoe hij financieel ervoor staat) niet in orde hebt. Hij komt bij jou vragen om geld. Dat is al helemaal foute boel. Dat ie het geld er niet voor heeft en het dan wilt gebruiken is 1. Maar dan toch proberen geld via andere te krijgen om het dan alsnog te kunnen halen, is een 2e. Hij is er gewoon verslaafd aan simple as that. Goed dat je dan ook dat geld niet ervoor hebt gegeven. 3m is een cathinone. En als er 1 ding is wat ik tot nu toe heb geprobeerd, dan zijn het cathinones wel. De euforische rush is heerlijk maar redelijk kort en daarna wil je die high direct najagen en t liefst stoppen tot t zakje op is. Slippery slope.

Ik zou zeggen tegen m dat je met m wilt praten omdat je je zorgen maakt. Niet boos op m worden van te voren en niet tijdens t gesprek maar probeer echt een gesprek te voeren met elkaar. Oftewel luister goed naar de ander en probeer hem te begrijpen. Zo probeert hij ook sneller jou te begrijpen en gaat ie sneller inzien dat ie langzaam zichzelf helemaal in de hoek aan t zetten is en steeds minder een kant opkan. Openbaar je zorgen en geef duidelijk grenzen aan. Jij krijgt r stres van en voelt je er niet fijn bij. Dat moet je in een relatie kunnen aangeven.

P.s: ik zou gwn zsm praten met m. Elke dag die je kan winnen is er 1.

Succes en hou ons maar op de hoogte.

N3K0

Badass junkie
Hey wat een vervelende situatie zeg.

Ik denk dat je voor jezelf na moet gaan wat jij wil in jou leven voor jouzelf?
Wat wil jij, wat zijn jouw dromen en wensen?
Je kan in ieder geval hem niet veranderen.
Als alleen jouzelf. Blijf jouzelf en bij je eigen grenzen.

En ga eens met iemand face to face praten die je vertrouwd. Vrienden, familie, goeie kennis. En laat geheimzinnigheid en gedoe enzo vooral achterwegen.

En eens een goed gesprek met hem. Heb je enig idee waarom het zo uit hand is gelopen? Waarom gebruikt hij zoveel?

Veel succes.

Cardboard

Wijs gebruiker
Dat klinkt inderdaad als een hele lastige en moeilijke situatie. Je hebt voet bij stuk gehouden, dat is al een goede stap. Dus goed dat je dit hebt gedaan.
Inderdaad zoals genoemd; een gesprek met hem voeren en (voorzichtig) ook je zorgen uiten. Voorzichtig omdat zorgen uiten ook tricky is..

Eventueel aanbieden om samen hulp te zoeken in de verslavingszorg? Dit kan laagdrempelig, zoals bij een outreachend team.

Of mogelijk heb je er zelf iets aan om met de verslavingszorg voor naasten te praten.

Bovenaan