vraagje ivm 4fmp en xtc

uncoolbeatle

Experimenterende gebruiker
Hallo df'ers,

Ik heb 23 januari een festival waar ik graag 4fmp zou willen gebruiken. Nu heb ik gelezen dat 4fmp, net als xtc ook serotonine verbruikt alleen in mindere mate. Nu heb ik 12 maart ook een festival; hier zou ik graag xtc willen gebruiken. Hier zitten natuurlijk geen 3 maanden tussen, maar is dit toch mogelijk met die 2 middelen of raden jullie het beter af?

Graag hoor ik jullie mening :)

Ps. Als het januari is heb ik al een half jaar geen xtc gebruikt, wel 3x in dat half jaar speed, af en toe 2cb en ketamine(niet meer als 1 x per 1.5 maanden)

Pps. Ik snap dat het natuurlijk altijd mogelijk is, maar ik wil meer weten of het enigzins verantwoord is.

kokosmakroon900

Bewuste gebruiker
Het is wel verantwoord naar mijn mening. Na 3 maanden ben je hebben je receptoren rust gehad. En binnen 2 maanden zijn ze herstelt (zegt men).

uncoolbeatle

Experimenterende gebruiker
kokosmakroon900 zei:
Het is wel verantwoord naar mijn mening. Na 3 maanden ben je hebben je receptoren rust gehad. En binnen 2 maanden zijn ze herstelt (zegt men).

Ik wil niet de controlfreak uithangen maar het zijn geen volle 2 maanden, maar dus dan kan het toch nog steeds?
Sorry ik ben heel precies op deze dingen geworden :sunglasses:

kokosmakroon900

Bewuste gebruiker
uncoolbeatle zei:
kokosmakroon900 zei:

Ik wil niet de controlfreak uithangen maar het zijn geen volle 2 maanden, maar dus dan kan het toch nog steeds?
Sorry ik ben heel precies op deze dingen geworden :sunglasses:

Voor een keertje kan het wel. Ik zou er geen gewoonte van maken, en verder dus de 3 maanden regel aanhouden. Natuurlijk is het wel zo dat je al gauw gaat denken: ''vorige keer dat ik er minder dan 2 maanden tussen hield ging het goed, dus kan ik het wel vaker doen''. Daar moet je wel voor oppassen want je grenzen kunnen snel vervagen. Dus als je gedisciplineerd blijft kan het wel.

Fool

Badass junkie
Ik ben bang dat we gewoonweg niet weten wat voor effecten 4-FA precies op de hersenen heeft en we dus ook niet kunnen oordelen of deze meer of minder (of niet?) MDMA-achtige schade veroorzaakt. Als je zelf zegt dat je er heel precies mee bent en het zekere voor het onzekere wilt nemen zou ik zeggen dat je het beter niet kunt doen, anders is het een gokje die je zelf moet afwegen. :)

ooscaar

Wijs gebruiker
Ja je weet het inderdaad niet met 4-fmp, maar wat bekend is wijst er wel op dat een maand pauze voldoende is. De kans lijkt met de huidige kennis zeer klein dat je met 4-fmp drie maanden pauze nodig hebt. Omdat de schadelijkheid van 4-fmp nog niet volledig in kaart is gebracht, is het alsnog wel handig om drie maanden pauze te nemen, maar ik persoonlijk denk dat je deze keer best twee maanden pauze kunt houden, zeker omdat je al een half jaar geen xtc hebt genomen in januari.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Aangezien er amper nog onderzoek is gedaan naar 4-FA en de schadelijkheid is het lastig hier echt een uitspraak over te doen. Persoonlijk probeer ik me wel echt aan de 3 maanden regel te houden voor alle serotonine releasers, meer het zekere voor het onzekere. Maar ook ik heb mij wel eens schuldig gemaakt aan net iets te korte pauzes omdat dat even zo uit kwam.

Kortom, het blijft lastig en je zult zelf moeten bepalen hoe belangrijk je het vind. Opzich denk ik ook wel dat het een keertje kan, maar het risico is inderdaad dat je grenzen steeds meer vervagen.

ooscaar zei:
a je weet het inderdaad niet met 4-fmp, maar wat bekend is wijst er wel op dat een maand pauze voldoende is. De kans lijkt met de huidige kennis zeer klein dat je met 4-fmp drie maanden pauze nodig hebt.
Baseer je dit op onderzoeken of gebruikerservaringen?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
MeejheM zei:
de wikipediapagina van 4 flouramfetame wordt wel steeds uitgebreider elke keer dat ik hem zie.
Het stukje op wikipedia over neurotoxiciteit vind ik nog niet heel overtuigend persoonlijk. Er staan verschillende onderzoeken gequote, maar er gaan er maar 2 over 4-FA zelf. De rest van de onderzoeken gaan over andere stoffen en worden vooral gebruikt om een argument te maken waarom het wellicht niet neurotoxisch is op basis van andere stoffen. De twee artikelen die wel over 4-FA gaan lijken wel aan te tonen dat het niet voor een lange daling van serotonine levels leidt. Dus dat is opzich goed nieuws, maar vind het nog wel wat vroeg om op basis van zo weinig onderzoeken al echt goede conclusies over de schadelijkheid te trekken.

ooscaar

Wijs gebruiker
Psychedelibee zei:
ooscaar zei:
a je weet het inderdaad niet met 4-fmp, maar wat bekend is wijst er wel op dat een maand pauze voldoende is. De kans lijkt met de huidige kennis zeer klein dat je met 4-fmp drie maanden pauze nodig hebt.
Baseer je dit op onderzoeken of gebruikerservaringen?
Voor de duidelijkheid: gebruikerservaringen inderdaad. Beter gezegd: maandelijkse gebruikers lijken niet meer negatieve bijwerkingen te ervaren dan driemaandelijkse gebruikers, wat natuurlijk geen reet zegt eigenlijk :P

Zelf houd ik me ook aan de driemaandenregel voor serotonine releasers. Wat ik alleen ook wel weer kan zeggen, is dat de grens van 'serotonine releaser' of 'geen serotonine releaser' ook niet helemaal duidelijk is. Middelen als 6-APB en MDMA werken veel meer op je serotonine dan 4-FA. In dat opzicht (de mate waarin het serotonine releaset) ligt 4-FA eigenlijk dichter bij amfetamine. Maar goed, het gaat natuurlijk om neurotoxiciteit en niet on de mate waarin een middel serotonine releaset. Deze alinea is dus enkel speculeren, en daarom is het ook zeker verstandig om fatsoenlijke pauzes te houden voor 4-FA.

Pante

Belezen gebruiker
Het nut van de 3-maanden regel is bij MDMA ondertussen wel redelijk aangetoond. Van 4fmp is wel bekend dat het minder aankloot met je serotoninesysteem (hoewel onderzoeken hierna inderdaad nog in de kinderschoenen staan).

Ik denk dat het wel kan. Gebruik je gezonde verstand. Eén keertje zal niet direct zo'n zware gevolgen hebben (het menselijk lichaam kan wel wat hebben), maar ik voel me er persoonlijk op termijn niet zo lekker mee als ik het meerdere malen achter elkaar ga goedpraten om met de 3-maanden regel te sjoemelen. Zeker omdat serotonine functies heeft die erg belangrijk zijn.

Ik heb het soort fratsen waar hier voor gewaarschuwd wordt (te vaak lak hebben aan de 3-maanden regel door 4fmp, of mdma meerdere malen in 3 maanden gebruiken) in het verleden wel eens uitgehaald. Niet erg extreem, maar toch. Bij mij werkte het idee dat ik eigenlijk fout bezig was of op het randje zat door in m'n trip, wat ervoor zorgde dat ik er eigenlijk minder van genoot (naast dat stoffen als mdma en 4fmp sowieso minder werken na een paar keer gebruik).

Gebruik dus gewoon je gezonde verstand en doe alleen dingen waar je écht achter staat, dan blijft het leuk :)

MeejheM

Badass junkie
Psychedelibee zei:
MeejheM zei:
de wikipediapagina van 4 flouramfetame wordt wel steeds uitgebreider elke keer dat ik hem zie.
Het stukje op wikipedia over neurotoxiciteit vind ik nog niet heel overtuigend persoonlijk. Er staan verschillende onderzoeken gequote, maar er gaan er maar 2 over 4-FA zelf. De rest van de onderzoeken gaan over andere stoffen en worden vooral gebruikt om een argument te maken waarom het wellicht niet neurotoxisch is op basis van andere stoffen. De twee artikelen die wel over 4-FA gaan lijken wel aan te tonen dat het niet voor een lange daling van serotonine levels leidt. Dus dat is opzich goed nieuws, maar vind het nog wel wat vroeg om op basis van zo weinig onderzoeken al echt goede conclusies over de schadelijkheid te trekken.

het is meer het idee dat je de bronnen naleest, dan het wikipedia artikel.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
MeejheM zei:
Psychedelibee zei:
MeejheM zei:

het is meer het idee dat je de bronnen naleest, dan het wikipedia artikel.
Dat heb ik juist gedaan en vandaar dat het me opviel dat er maar 2 bronnen tussen staan die daadwerkelijk over 4-FA gaan. Als je het stukje van Wikipedia zelf leest valt dat niet direct zo op.

Bovenaan