Vraagje over crystal meth

Northawke

Wijs gebruiker
Misschien een beetje een open deur opentrappend en ik verwacht ook niet echt een antwoord te krijgen, maar m'n vriend vroeg of ik het toch wil vragen.

Z'n broer is een drugsverslaafde in de omgeving van Arnhem en is net voor de feestdagen voor het eerst in bijna een jaar weer 'ns thuis. Hij is al sinds z'n 18e verslaafd (is nu tegen de 40) en iedereen schrok vreselijk toen hij weer kwam. Hij zit er dus uit als een crystal meth verslaafde (het is net faces of meth bij je op de bank). De vraag is dus of iemand misschien weet of crystal myth al uberhaupt in Nederland is opgedoken.

Zoals ik zei, ik verwacht geen sluitend antwoord, maar als iemand iets weet, zal hem dat wel wat helpen. Ze willen hem er namelijk op aanspreken, maar hebben een extra steuntje in de rug nodig.

Funky Monkey

Badass junkie
Crystal Meth (aka metamfetamine :wink:) is al gewoon verkrijgbaar in Nederland, maar nog niet echt grootschalig volgens mij. Ik weet wel dat sommige mensen die normaal amfetamine maken soms metamfetamine gaan maken omdat dit net iets goedkoper is in de productie.

Northawke

Wijs gebruiker
Thanks. Dat helpt al een boel. Hij is namelijk ook behoorlijk thuis in de speed-scene daar. Is echt een multi-gebruiker. Ik denk dat 'ie er dan wel aanzit. :(

Carlitos

Badass junkie
Die gezichten enzo,die krappen de mensen open door jeuk/denken dat er beestjes zitten.Het kan ook gewoon zijn met normale speed dat je dat hebt,en al helemaal na langdurig gebruik (en dat is het in dit geval).Dus trek niet te snel conclusie denk ik..

Dat krappen hoort echt bij zo metface,maar langdurig speed gebruik sloopt je ook gewoon.En hij is al een aantal jaartjes verslaafd.

Northawke

Wijs gebruiker
Klopt, maar we hebben dus ook al een aantal jaren ervaring in hoe hij er uitziet als hij bepaalde dingen gebruikt. Ik dacht zelf meer aan een combinatie van speed en heroine, aangezien hij ook net een abces aan z'n been gehad heeft, naar mijn mening van het spuiten. Laten we zo zeggen, als het in z'n buurt geweest is, heeft 'ie het gebruikt.

Maar je hebt gelijk, we moeten niet te snel conclusies trekken. En zelfs als 'ie aan de meth zit, dan is er alleen weer een laag bij het probleem gekomen.

Flugeltje

Wijs gebruiker
Northawke zei:
Klopt, maar we hebben dus ook al een aantal jaren ervaring in hoe hij er uitziet als hij bepaalde dingen gebruikt. Ik dacht zelf meer aan een combinatie van speed en heroine, aangezien hij ook net een abces aan z'n been gehad heeft, naar mijn mening van het spuiten. Laten we zo zeggen, als het in z'n buurt geweest is, heeft 'ie het gebruikt.

Maar je hebt gelijk, we moeten niet te snel conclusies trekken. En zelfs als 'ie aan de meth zit, dan is er alleen weer een laag bij het probleem gekomen.

Vogel voor de kat, tenzij je hem in een ontwenningskliniek steekt, met een sterk karakter en geluk is er een misschien nog een sprankeltje hoop

Northawke

Wijs gebruiker
^ Tja, ontwenningsklinieken is 'ie al een aantal keren geweest. Hij valt gewoon constant terug. Hij is het jaar hiervoor clean geweest, maar alleen omdat 'ie op een boot aan het varen was als matroos. De hoop is nu dat hij weer zo'n baan kan krijgen. Het is een beetje een hopeloze zaak, zeg maar. Hij is vanaf z'n 18e verslaafd en is nou in de 40.

Maar goed, in ieder geval bedankt voor alle reacties. :) Ik heb het doorgegeven en z'n zus gaat nu met hem praten.

Phreakingout

Bewuste gebruiker
Dat zijn nooit leuke dingen nee, maar als hij al vanaf zijn 18e jaar serieus verslaafd is, dan kan zijn uiterlijk overal wel van komen eigenlijk. Met heroine, normale amfetamine, enz.

Ik bedoel als je jezelf gaat verwaarlozen en amper eet ga je er gewoon zo uitzien.

Northawke

Wijs gebruiker
Phreakingout zei:
Dat zijn nooit leuke dingen nee, maar als hij al vanaf zijn 18e jaar serieus verslaafd is, dan kan zijn uiterlijk overal wel van komen eigenlijk. Met heroine, normale amfetamine, enz.

Ik bedoel als je jezelf gaat verwaarlozen en amper eet ga je er gewoon zo uitzien.

Dat heb ik zelf ook gezegd, maar zoals ik al eerder zei, na zo'n periode heb je ook ervaring in hoe iemand er uitziet na bepaalde periodes in z'n drugsgebruik. Dit keer vonden ze hem er zo anders uit zien en dat dan gecombineert met al die verhalen die je hoort over meth... tja.

Phreakingout

Bewuste gebruiker
Northawke zei:
Phreakingout zei:

Dat heb ik zelf ook gezegd, maar zoals ik al eerder zei, na zo'n periode heb je ook ervaring in hoe iemand er uitziet na bepaalde periodes in z'n drugsgebruik. Dit keer vonden ze hem er zo anders uit zien en dat dan gecombineert met al die verhalen die je hoort over meth... tja.

Gelijk heb je idd..

Als hij echt extreem ingevallen wangen heeft, en idd veel wondjes overal. Zou het misschien meth kunnen zijn ja.

Nu keek ik laatst een docu over verslaving en drugs en uit onderzoek is gebleken dat bepaalde zeer verslavende drugs dus een hele sterke reactie oproepen in het lichaam. Van nature hebben mensen een hang naar suiker en vet, omdat dat vroeger in de oudheid maar moeilijk te krijgen was. Als ze het dan vonden was de reactie ook zo veel mogelijk eten als maar mogelijk. Vandaar dat we nu nog steeds vette of zoete dingen zo lekker vinden.
Nu is uit onderzoek gebleken dat verslaafden en ex-verslaafden hun hersenen dus een 100x sterkere reactie hebben op alles wat met hun drugs te maken heeft dan vet of suiker. Het beeld van een theelepeltje voor een fractie van een seconde gezien kan bij een base-gebruiker dus al een hele sterke hang naar drugs oproepen.
Toen ik dat gezien had keek ik dus wel even anders aan tegen afkicken en 'wilskracht'. Want vele ex-verslaafden en afkickers vechten tegen een gigantisch sterke reactie van hun hersenen die dat stofje moet en zal hebben. De een zal gevoeliger zijn hiervoor dan de ander, net als sommige rokers makkelijk stoppen en anderen niet.
En die reactie van de hersenen blijft dus heel lang bestaan. Dus het blijft heel lang moeilijk voor sommige ex-verslaafden. Daarmee wil ik niet al het gedrag van verslaafden goedkeuren, maar ik ben wel met iets andere ogen naar sommigen gaan kijken.

Chrystal meth wordt gerookt en dat is zéér verslavend, als het nu gebleven was bij het snuiven van het "zout" zoals meestal bij amfetamine"sulfaat" dan was de schade beperkt.

Voor zover ik weet is er in Amsterdam genoeg meth te vinden. In de gay-scene krijgen ze er niet genoeg van. Dus qua verkrijgbaarheid weet men waar te zijn :grin:

Waarschijnlijk is het ook niet de Europese P2P variant waar ook speed van wordt gemaakt maar het Mexicaans/Amerikaans vergif.

Ontwenning is mogelijk : kwestie van te willen en geen schrik hebben om af te zien - statistieken laten de gevallen zien die hervallen maar hou er rekening mee dat er karakters tussen zitten die doorzetten. Simpel voorbeeld : drop een zware verslaafde boven het amazone-woud, hij zal niet meer aan drugs denken maar aan overleven dus voedsel zoeken, reken er maar op dat van het moment dat hij een dorp heeft gevonden het menselijk oerinstinct het heeft gehaald want een lichaam wil niet sterven, daar moet je immens moeite voor doen.

Northawke

Wijs gebruiker
Nog twee zeer informatieve posts erbij. :) Bedankt. Ik zal ook even een update geven.

Waarschijnlijk is de angst ongegrond geweest. Hij is hier nu een week, bijna constant onder observatie, behalve als hij slaapt en hier in de omgeving heeft hij geen contacten meer. Dus als hij met de meth bezig was geweest, dan hadden we onderhand al heel wat afkickverschijnselen gezien. Godzijdank was het allemaal een storm in een glas water. In ieder geval bedankt voor alle reacties.

kekbur

Newbie
Northawke zei:
Nog twee zeer informatieve posts erbij. :) Bedankt. Ik zal ook even een update geven.

Waarschijnlijk is de angst ongegrond geweest. Hij is hier nu een week, bijna constant onder observatie, behalve als hij slaapt en hier in de omgeving heeft hij geen contacten meer. Dus als hij met de meth bezig was geweest, dan hadden we onderhand al heel wat afkickverschijnselen gezien. Godzijdank was het allemaal een storm in een glas water. In ieder geval bedankt voor alle reacties.

succes man!

Bovenaan