Vragen over manier van werken GGZ en medicatie

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

gekkemanlol

Belezen gebruiker
al heb je bij lisdexamfetamine niet dat je strafbaar bent als je auto rijdt dacht ik en het komt wel tijdens een speekseltest naar voren dat wel maar zie ook dit staan dus dan zou je volgens de opiumwet niet strafbaar zijn

Het ADHD-geneesmiddel lisdexamfetamine is onlangs op de markt gekomen. De KNMP attendeert apothekers erop dat lisdexamfetamine niet onder de Nederlandse Opiumwet valt, dit in tegenstelling tot dexamfetamine.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
al heb je bij lisdexamfetamine niet dat je strafbaar bent als je auto rijdt dacht ik en het komt wel tijdens een speekseltest naar voren dat wel maar zie ook dit staan dus dan zou je volgens de opiumwet niet strafbaar zijn

Het ADHD-geneesmiddel lisdexamfetamine is onlangs op de markt gekomen. De KNMP attendeert apothekers erop dat lisdexamfetamine niet onder de Nederlandse Opiumwet valt, dit in tegenstelling tot dexamfetamine.
Het ging over methyl en dex. Bij dex slaat een test positief aan en moet je ondanks je recept bloedproef. Lisdex is anders.

Proxima

Bewuste gebruiker
Na gewenning mag je dus gewoon rijden. Check cbr site etc maar. Je mag echt zo rijden met Methyl. Ik merk ook niks dat ik er niet mee zou kunnen rijden.
Bij dex is dat anders. Dat mag zeker als beroepschauffeur nooit zonder keuringen cbr. Plus dat dex positief geeft bij speekseltest en Methyl niet.
Ja, dex geeft een positieve test voor speed. Dat is bij een verkeerscontrole altijd een (grote) issue want na een positieve test moet je mee naar het bureau voor bloed prikken.

gekkemanlol

Belezen gebruiker
Het ging over methyl en dex. Bij dex slaat een test positief aan en moet je ondanks je recept bloedproef. Lisdex is anders.
maar dan nog test je bij lisdexamfetamine positief op amfetamine aangezien het wordt omgezet in je lichaam tot amfetamine maar het valt dan weer niet onder de opiumwet waardoor je als ik het goed begrijp niet strafbaar bent als zal je wel dus een bloedproef moeten doen en heel veel gedoe

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ja, dex geeft een positieve test voor speed. Dat is bij een verkeerscontrole altijd een (grote) issue want na een positieve test moet je mee naar het bureau voor bloed prikken.
Precies. Daarom gebruik ik die ook liever niet.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Oh apart. Bij mij staat dit er niet op.

Vond zelf autorijden in het begin erg raar en eng. Ik had het idee dat ik constant dingen over het hoofd zag. Vooral op een drukke kruising.
Ik ga het morgen proberen. In vrije tijd eerst met eigen auto. Kijken hoe het voelt. Maar ik zelf heb bij Methyl een ander gevoel als dex. Bij dex heb ik meer het gevoel dat ik soort van onder invloed ben. Heb t eens van iemand gekregen en geprobeerd.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
maar dan nog test je bij lisdexamfetamine positief op amfetamine aangezien het wordt omgezet in je lichaam tot amfetamine maar het valt dan weer niet onder de opiumwet waardoor je als ik het goed begrijp niet strafbaar bent als zal je wel dus een bloedproef moeten doen en heel veel gedoe
Daarom is mijn keuze ook Methyl

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Hoeveel mg Methylfenidaat slikken jullie per dosering en dan totaal per dag? Ik bedoel niet recreatief maar voor bv adhd of add etc.
En is dat volgens recept of pas je zelf je dosering aan?

Rivalrie

Badass junkie
Hoeveel mg Methylfenidaat slikken jullie per dosering en dan totaal per dag? Ik bedoel niet recreatief maar voor bv adhd of add etc.
En is dat volgens recept of pas je zelf je dosering aan?
Ik zat op ongeveer 80mg per dag :) zelf ook wel aan het puzzelen geweest. Soms meer, soms minder. Wel in overleg met de psych trouwens.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik zat op ongeveer 80mg per dag :) zelf ook wel aan het puzzelen geweest. Soms meer, soms minder. Wel in overleg met de psych trouwens.
Das best hoog toch?

Volgens mijn schema eindig ik op:
-10 of 20 mg als eerste dosis vroeg (mag ik zelf kiezen 1 of 2 tabletten)
- 2e dosis 10 of 20 mg (wederom eigen keuze 1 of 2)
-3e dosis 10 mg
-eventuele 4e dosis 10 mg

Maar ik vond 10 mg al best heftig voelen fysiek. Klammig/zweterig, plakhanden en een soort fysiek voelende onrust zonder druk te zijn. Beetje vaag maar snap je? Ook werd ik praterig. Ik heb het pas een paar x een tabletje van een ander geprobeerd en nog niet vast geslikt. Gaat die fysieke “bodyload” weg als je vaker slikt en je gewend bent? Ik vond het best onprettig..

Rivalrie

Badass junkie
Das best hoog toch?

Volgens mijn schema eindig ik op:
-10 of 20 mg als eerste dosis vroeg (mag ik zelf kiezen 1 of 2 tabletten)
- 2e dosis 10 of 20 mg (wederom eigen keuze 1 of 2)
-3e dosis 10 mg
-eventuele 4e dosis 10 mg

Maar ik vond 10 mg al best heftig voelen fysiek. Klammig/zweterig, plakhanden en een soort fysiek voelende onrust zonder druk te zijn. Beetje vaag maar snap je? Ook werd ik praterig. Ik heb het pas een paar x een tabletje van een ander geprobeerd en nog niet vast geslikt. Gaat die fysieke “bodyload” weg als je vaker slikt en je gewend bent? Ik vond het best onprettig..
Oja je lichaam moet zeker wennen in het begin. Bijna iedereen merkt wel wat vreemde effecten in het begin. Na een week of paar weken voel je nauwelijks nog wat van de medicatie.

Verbaasd mij trouwens dat jij zelf mag kiezen hoeveel je neemt. De methodiek is eigenlijk (volgens de GGZ) dat je minstens een week hetzelfde blijft slikken en begint met 3x per dag een halve pil. Als je direct een hogere dosis neemt dan is je lichaam dit niet gewend en kan het voelen als speed.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Verbaasd mij trouwens dat jij zelf mag kiezen hoeveel je neemt. De methodiek is eigenlijk (volgens de GGZ) dat je minstens een week hetzelfde blijft slikken en begint met 3x per dag een halve pil.
Wat ik boven aan schema gaf is hoe ik na opbouwen eindig. Ik begin nu (morgen) met 1 ochtends en eventueel als het goed voelt middags ook 1. Dat moet 2 a 3 dagen.
Daarna 3x daags 1 tablet en dat volhouden tot mijn afspraak over 2 weken. Ik mag wel al eventueel in de 2e week de 1e dosering 2 tabletten.
Het zal per geval, persoon, instelling en psych wel verschillen hoe ze het doen. Geen mens is hetzelfde.

Ik ben van plan na een paar weken gewenning het niet meer vast te slikken. Alleen wanneer ik het nodig heb. Als ik het bv een week of maand niet slik, krijg ik dan steeds weer die bijwerkingen zoals in het begin als ik het wel weer neem?

Weet je hier antwoord op @Rivalrie ? ⬆️

Laatst bewerkt:

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
douchen is altijd lekker vind ik geef het de tijd en laat het op je inwerken met wat er allemaal gebeurt schrijft het desnoods op deed ik toen ook
Ja ik moet ook een soort verslag bijhouden van de psychiater. Tijden van inname, tijd dat ik iets merk en hoe en wanneer de eventuele rebound is. Dan bespreken we dat over 2 weken tijdens het volgende gesprek.

Rivalrie

Badass junkie
Ja ik moet ook een soort verslag bijhouden van de psychiater. Tijden van inname, tijd dat ik iets merk en hoe en wanneer de eventuele rebound is. Dan bespreken we dat over 2 weken tijdens het volgende gesprek.
De rebound is echt shit .....

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
De rebound is echt shit .....
Toen ik laatst ene x die pil probeerde vond ik het mee vallen. Wel wat downig en sneller kribbig en misschien wat fysiek moe. Geen idee hoe het zal zijn na 2 of 3 dag doseringen.

Zou je mijn vraag aan jou hierboven nog even willen beantwoorden?
Deze:

“Ik ben van plan na een paar weken gewenning het niet meer vast te slikken. Alleen wanneer ik het nodig heb. Als ik het bv een week of maand niet slik, krijg ik dan steeds weer die bijwerkingen zoals in het begin als ik het dan wel weer neem?”

Rivalrie

Badass junkie
Toen ik laatst ene x die pil probeerde vond ik het mee vallen. Wel wat downig en sneller kribbig en misschien wat fysiek moe. Geen idee hoe het zal zijn na 2 of 3 dag doseringen.

Zou je mijn vraag aan jou hierboven nog even willen beantwoorden?
Deze:

“Ik ben van plan na een paar weken gewenning het niet meer vast te slikken. Alleen wanneer ik het nodig heb. Als ik het bv een week of maand niet slik, krijg ik dan steeds weer die bijwerkingen zoals in het begin als ik het dan wel weer neem?”
Ik weet helaas het antwoord niet. Met dex maakt het niet veel uit in elk geval.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Eigenlijk kan ik over een half uur al de 2e dosis nemen (hoefde niet maar mocht). Volgens schema moet ik straks elke 3 uur een tablet nemen. Maar ik heb het idee dat als ik over een half uur weer een neem die 1e nog werkt en het teveel wordt.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Update:

Na een uurtje begon ik wat te voelen. Ik trilde best wat, tikkie klammig, wat klotsende oksels en steeds plakhanden. Ook een tikkie nerveus.

De fysieke bewegings”drang” is stukken minder. Toch heb ik wel energie (niet extra) en ook wel wat meer zin iets te doen. Iets verbeterd humeur ook.

Mentaal heb ik niet het idee dat het veel doet voor concentratie en overzicht/plannen.
Maar dat laatste kan misschien nog komen (hoop ik?) tijdens of na de gewenningsperiode?

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Syl

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Hoe gaat het nu @DeDunne..???
Lief dat je het vraagt!
Ja wel oke! Blij dat ik als 2e dosis 5 mg heb genomen ipv 10 mg.
Tis toch best een heftig medicijn vind ik. Vooral fysiek had ik echt ongemakken.
Misschien verminderd dat allemaal na gewenning.

Syl

Badass junkie
Lief dat je het vraagt!
Tis toch best een heftig medicijn vind ik. Vooral fysiek had ik echt ongemakken.
Fijn dat het goed gaat...!!
Altijd spannend als je aan nieuw medicijn begint.

gekkemanlol

Belezen gebruiker
Lief dat je het vraagt!
meestal worden de bijwerkingen na verloop van tijd minder

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Het is nu ruim 3,5 uur na de laatste dosering en 7,5 uur na de 1e. Nog geen rebound of naar gevoel.
Wel zijn gelukkig een deel vd bijwerkingen afgenomen. Plak niet meer, tril niet meer en dat “gejaagd maar toch rustig zijn” is ook al een stuk minder.

De 1e dosering van 10 mg is allang uitgewerkt en de 2e van 5 mg loopt denk ik op zijn eind na 3,5 uur.
Dus ik hoop dat het zo blijft en ik me niet rot ga voelen of hyper als er wel een echte rebound komt.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
meestal worden de bijwerkingen na verloop van tijd minder
Ja na 1 a 2 weken schijnt het ergste voorbij te zijn. Al geldt dat niet voor iedereen.

Ik ben van plan na de “verplichte” paar weken gewenning het niet meer vast te slikken. Alleen wanneer ik het nodig heb. Als ik het bv een week of maand (of langer?) niet slik, krijg ik dan steeds weer opnieuw die bijwerkingen zoals in het begin als ik het dan wel weer eens neem?

Weet jij dat? Ben daar erg benieuwd naar.

gekkemanlol

Belezen gebruiker
Ja na 1 a 2 weken schijnt het ergste voorbij te zijn. Al geldt dat niet voor iedereen.

Ik ben van plan na de “verplichte” paar weken gewenning het niet meer vast te slikken. Alleen wanneer ik het nodig heb. Als ik het bv een week of maand (of langer?) niet slik, krijg ik dan steeds weer opnieuw die bijwerkingen zoals in het begin als ik het dan wel weer eens neem?

Weet jij dat? Ben daar erg benieuwd naar.
geen idee ik moest het verplicht slikken anders kwamen de adhd symptonen nog harder terug
dat zei mijn psychiater ervan en ik heb braaf geluisterd en nu deze dex moet ik ook innemen elke dag op dezelfde tijd anders gaat het niet goed qua bloedspiegel en krijg je idd elke keer kans op bijwerkingen

ik las ook dit erover op reddit
I find with most ADHD meds they're better when taken every day. When I took it only when needed it sometimes worked too well to the point where I was in constant euphoria. Taking it on a daily basis lets your body adjust do it, get rid of some if not all of the side effects that come with Amphetamines and keeps your overall mood balanced. Rapidly going on and off it usually results in constant "comedowns" which can be either be pretty light to downright terrible depending on the person.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Wil nog iemand anders dit hier delen?

Zo min mogelijk omdat ik de bijwerkingen van methylfenidaat irritant vind (vooral in de uitkwerking dat nerveuze). Zoals jij al zegt zijn die fysiek best aanwezig. Ik begin met 10 mg modified release - die werkt iets langer en heeft minder bijwerkingen voor mij - en pak evt. een keer, of niet, bij afhankelijk van hoe lang ik werk, soms ook 5 mg kortwerkend i.p.v. een tweede keer 10 mg langwerkend. Ik gebruik er dus wel Wellbutrin langs dus dat kan aan de bijwerkingen bijdragen.

In het weekend of op niet-werkdagen gebruik ik het normaal niet (de methylfenidaat, wel de Wellbutrin), omdat ik mezelf daar prettiger bij voel, maar meningen zijn erover verdeeld of het beter of fijner is om dat wel te doen.

Als je een maand stopt zal je de bijwerkingen voor een groot deel weer terugkrijgen, kwestie van verdwenen tolerantie.

Succes! Is een heel gepruts, die medicatie, zeker in het begin.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Zo min mogelijk omdat ik de bijwerkingen van methylfenidaat irritant vind (vooral in de uitkwerking dat nerveuze). Zoals jij al zegt zijn die fysiek best aanwezig. Ik begin met 10 mg modified release - die werkt iets langer en heeft minder bijwerkingen voor mij - en pak evt. een keer, of niet, bij afhankelijk van hoe lang ik werk, soms ook 5 mg kortwerkend i.p.v. een tweede keer 10 mg langwerkend. Ik gebruik er dus wel Wellbutrin langs dus dat kan aan de bijwerkingen bijdragen.

In het weekend of op niet-werkdagen gebruik ik het normaal niet (de methylfenidaat, wel de Wellbutrin), omdat ik mezelf daar prettiger bij voel, maar meningen zijn erover verdeeld of het beter of fijner is om dat wel te doen.

Als je een maand stopt zal je de bijwerkingen voor een groot deel weer terugkrijgen, kwestie van verdwenen tolerantie.

Succes! Is een heel gepruts, die medicatie, zeker in het begin.
Ik heb vanmorgen 10 genomen maar ga deze week voortaan maar 5 mg per keer nemen. 10 trek ik echt niet op werk…

jammer dat die bijwerkingen dan steeds terug komen.
Moet zeggen dat ik nu niet zeker weet of het wel mijn type medicatie is. Mentaal doet t me veel te weinig en fysiek teveel.

gekkemanlol

Belezen gebruiker
Ik heb vanmorgen 10 genomen maar ga deze week voortaan maar 5 mg per keer nemen. 10 trek ik echt niet op werk…

Moet zeggen dat ik nu niet zeker weet of het wel mijn type medicatie is. Mentaal doet t me veel te weinig en fysiek teveel.
probeer door te zetten de bijwerkingen worden echt minder je slikt het nu nog niet zo lang :)
ik zou niet nu al er mee gaan stoppen

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter

Snap ik wel. Ik ga er op termijn denk ik ook mee stoppen als mijn werk het niet meer vergt (extreme focus nodig nu, die ik dus niet bepaald heb...). Even uitproberen hoe 5 mg gaat. Je kunt nog altijd stoppen als het niks is.

Ik heb nooit begrepen waarom methylfenidaat bekend staat als een 'milde' stimulant vs. amfetamine. Dat is alleen mentaal/cognitief het geval. Ik vind het fysiek duidelijk zwaarder. Sterkte/succes vandaag en de rest van de week. <3

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Snap ik wel. Ik ga er op termijn denk ik ook mee stoppen als mijn werk het niet meer vergt (extreme focus nodig nu, die ik dus niet bepaald heb...). Even uitproberen hoe 5 mg gaat. Je kunt nog altijd stoppen als het niks is.

Ik heb nooit begrepen waarom methylfenidaat bekend staat als een 'milde' stimulant vs. amfetamine. Dat is alleen mentaal/cognitief het geval. Ik vind het fysiek duidelijk zwaarder. Sterkte/succes vandaag en de rest van de week. <3
Ik vind het idd ook ZEKER geen licht middel! Dat ze dit zelfs aan kinderen voorschrijven he… 😳

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan