Vragen over tolerantie

Opeenrodepaddestoel

Belezen gebruiker
Sinds de zomer zit ik volgens mij met een redelijke tolerantie voor 4F, toen drie keer in een week gedaan en sinds die tijd heeft het veel minder effect, vooral het "lovegevoel" is er bijna niet meer, allemaal niet zo gek natuurlijk.

Afgelopen ADE bleek voor XTC (na een pauze van twee maanden) hetzelfde te gelden. Ik voelde hier eigenlijk zelfs nog minder van dan van de 4F eerder. Nu denk ik dat mijn mindset die avond ook wel een rol heeft gespeeld, het duurde bijvoorbeeld ook al meer dan twee uur voordat hij begon te werken. Ik heb die avond in twee keer een hele pil van 230mg genomen en verder niets (voor mij een redelijk lage dosering, maar ik had niet het gevoel dat bijnemen zou helpen), maar het had dus extreem weinig effect. Niet alleen qua liefdesgevoel, maar ik werd ook niet vaag, muziek en lichten werden niet veel anders/mooier etc. Waar ik eigenlijk alleen aan merkte dat ik wat had gebruikt was af en toe de neiging om met mijn pupillen te trillen en dat mijn lichaamstemperatuur wat was gestegen, maar ook allemaal heel mild. Ook qua dip of na-effecten heb ik eigenlijk nergens last van gehad. De vragen waar ik nu mee zit zijn:

- Heeft deze tolerantie alleen/vooral te maken met de serotoninehuishouding, aangezien alle andere effecten dan het liefdesgevoel ook zoveel minder zijn dan eerst, bvb de energie etc.? En dus ook, is MDMA/4F tolerantie eigenlijk hetzelfde?

- Zorgt de tolerantie er ook voor dat er minder serotonine wordt verbruikt door dezelfde hoeveelheid MDMA? (hier zat ik aan te denken door het volledig uitblijven van een dip)

Ook was het wel bijzonder dat in de week erna ik soms het echte XTC-gevoel wel weer volledig voor me kon halen, wat ik voor het ADE-weekend eigenlijk al lang niet meer kon. Dus dat effect heeft het weer wel gehad.

In ieder geval ga ik nu minstens 4 maanden geen serotonineslurpers meer gebruiken, om te zien of daarna het oude effect weer een beetje terug is.

Peppi en Coki

Bewuste gebruiker
Dat is best wel veel serotonine verbruikers in een best korte periode, alleen maar logisch dat je dan niet veel gaat voelen (ook vooral als 230mg voor jou een 'lage' dosis is).

MDMA en 4-FA verbruiken beide hetzelfde stofje welke jou dat lekkere gevoel geeft. Als je de één misbruikt, merk je dat ook bij het gebruik van de ander. Tolerantie voor een geldt dus ook zeker voor de ander.

Als er weinig serotonine is, kan deze ook niet verbruikt worden. Die dip krijg je omdat je je veel minder serotonine opneemt dan normaal (door een veel te lage voorraad of door veel receptoren die op inactief staan/gesloopt zijn door neurotoxiciteit). Als je het systeem dan al deels gesloopt hebt en vervolgens weer probeert er toch nog wat serotonine uit te persen, zal het ten opzichte van hoe je je vlak voor gebruik voelde niet veel veranderen, en zal je dus ook niet echt een dip merken.

Ik weet niet hoe vaak/in welke hoeveelheid je voor de rest de afgelopen jaar(/jaren) MDMA/4-FA hebt gebruikt, maar als ik het zo lees is een pauze van langer dan 4 maanden misschien een iets beter idee.

Opeenrodepaddestoel

Belezen gebruiker
Ten eerste bedoelde ik met voor mij een lage dosering alleen dat ik slechts een keer eerder minder dan 230mg heb gedaan, dus op die keer na gebruikte ik altijd (slechts vijf keer XTC gedaan voor deze keer) al meer voordat ik zoveel tolerantie had.

Ten tweede hoef je niet zo belerend te doen, natuurlijk snap ik dat beide stofjes inwerken op je serotonine, echter lijkt niet alleen de werking omtrent de serotonine (want ik ga er vanuit dat niet alle effecten hiermee te maken hebben?) minder te zijn geworden, zoals ik al aangaf.

Als je het systeem dan al deels gesloopt hebt en vervolgens weer probeert er toch nog wat serotonine uit te persen, zal het ten opzichte van hoe je je vlak voor gebruik voelde niet veel veranderen, en zal je dus ook niet echt een dip merken.

Ik weet niet of ik je goed begrijp maar dan zou ik me nu in principe constant moeten voelen alsof ik een dip heb? Of in ieder geval een stuk minder goed dan pak hem beet een jaar terug. Wat absoluut niet het geval is.

Ik weet niet hoe vaak/in welke hoeveelheid je voor de rest de afgelopen jaar(/jaren) MDMA/4-FA hebt gebruikt, maar als ik het zo lees is een pauze van langer dan 4 maanden misschien een iets beter idee.

Over het algemeen redelijke pauzes, behalve deze zomer dus, na die ene week ook nog twee korte pauzes van vier respectievelijk vijf weken tussen 4F gebruik. En als vier maanden niet genoeg is, hoeveel dan wel?

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Het gaat niet alleen om je pauzes maar ook om je dosissen. Wat ik begrijp uit je bericht heb je de stofjes toch wel misbruikt.. ik heb het zelfde, altijd wel pauzes houden maar toch zo een gram mdma op een avond naar binnenwerken, je een week kut voelen maar over 3-4 maand toch weer hetzelfde doen. Love feeling krijg je nooit meer echt terug, tenminste heb ik niet. En heb al 2 keer een jaar pauze gehouden. Ik raad je aan om ook gewoon een jaar geen entactogene drugs te gebruiken en kijken hoe het daarna gaat. Ik accepteer nu dat ik gewoon niet meer hetzelfde voel en maak het niet meer zo gek.

Opeenrodepaddestoel

Belezen gebruiker
een gram mdma

Dit is ook wel bizar veel, ik heb denk ik eenmalig 500 mg gedaan, andere keren tussen de 200-400, en eenmalig 100mg ofzo. Met 4F altijd tussen de 150-200 mg. Dus, op die ene week na, zou ik toch niet echt zeggen dat ik de stofjes misbruikt heb. In ieder geval niet genoeg om de feeling voor altijd verkloot te hebben, lijkt me.

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Ik dacht dat je ook rond die hoeveelheid zat, je zei 2 keer eeb pil van 230mg genomen te hebben en dat was een lage dosis?

Tja ik weet het niet, ik ben geen neuroloog. Maar als je naar x aantal maand nog steeds dat fijne gevoel niet terug hebt, moet je wss langere pauzes nemen. Het kan ook zijn dat het niet helemaal terug komt maar een beetje.

Nogmaals, ik adviseer je gewoon een tijdje niet meer te gebruiken, geen xtc en geen 4f. Neem een extra lange pauze en kijk vanaf daar weer verder.

En inderdaad een gram M is heel veel en dat raad ik ook niemand aan, fucking dom om te doen, ook omdat ik dacht ik voel het allemaal niet meer zo, dan moet ik vast meer nemen.

Opeenrodepaddestoel

Belezen gebruiker
Eén pil van 230mg IN twee keer :wink:

En ja je hebt gelijk, ik ben altijd nogal soepel geweest met 4F omdat ik dacht dat tolerantie niet zo snel op zou bouwen, blijkbaar toch wel. Ik heb besloten nu tot 1 april geen serotonineslurper te gebruiken, dus dat is toch een mooie 5+ maanden pauze.

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Dat is inderdaad een mooi streven! Daarnaast zou je nog even kunnen kijken naar wat aanvullende supplementen die je tijdens zo'n pauze kan nemen zoals l-tryptofaan.

Peppi en Coki

Bewuste gebruiker
Sæglópur zei:
Ten eerste bedoelde ik met voor mij een lage dosering alleen dat ik slechts een keer eerder minder dan 230mg heb gedaan, dus op die keer na gebruikte ik altijd (slechts vijf keer XTC gedaan voor deze keer) al meer voordat ik zoveel tolerantie had.
Kan toch niet ruiken dat je dat er mee bedoelt? :P

Blijft wel aan de hoge kant, maar goed, een paar keer de richtlijnen enigszins overschrijden met een goede pauze ertussen zou nog wel moeten kunnen.

Sæglópur zei:
Ten tweede hoef je niet zo belerend te doen, natuurlijk snap ik dat beide stofjes inwerken op je serotonine, echter lijkt niet alleen de werking omtrent de serotonine (want ik ga er vanuit dat niet alle effecten hiermee te maken hebben?) minder te zijn geworden, zoals ik al aangaf.
Naar mijn weten komt het echte XTC-gevoel voornamelijk door serotonine (love-feeling, euforisch gevoel, gebrek aan vermoeidheid/eetlust, en het visuele aspect), als je serotonine dus niet echt meer in grote hoeveelheden voor handen hebt dan wordt het 'magische' bereiken iets lastiger (schat ik). En mijn excuus, ik probeerde alleen even iets uit te leggen wat veel mensen die een bericht in dit sub-forum plaatsen nog niet weten.

Sæglópur zei:
Ik weet niet of ik je goed begrijp maar dan zou ik me nu in principe constant moeten voelen alsof ik een dip heb? Of in ieder geval een stuk minder goed dan pak hem beet een jaar terug. Wat absoluut niet het geval is.
Waar ik meer op doelde is dat het na zo'n week (plus nog 2 keer ongeveer een maand tussen 4-fa gebruik) het wel eens langer dan de standaard pauze kan duren voordat je weer echt een goede MDMA-piek kan bereiken. Je kan je gewoon normaal voelen en alles, maar zodra jij het MDMA-effect niet voelt (mits bij een 'normale' dosis) dan zal je ook niet echt een dip hebben.

Misschien heb ik het ook een beetje verkeerd verwoord (veel drastischer dan ik bedoelde), ik bedoelde gewoon dat er niet genoeg serotonine was om je de MDMA-space in te lanceren, dus dan zal de landing niet zo hard aankomen.

Sæglópur zei:
Over het algemeen redelijke pauzes, behalve deze zomer dus, na die ene week ook nog twee korte pauzes van vier respectievelijk vijf weken tussen 4F gebruik. En als vier maanden niet genoeg is, hoeveel dan wel?
4,1 maanden. :P

Er zijn volgens mij niet echt harde gegevens over wanneer iemands neurotransmitter-systeem volledig hersteld is na MDMA gebruik (niet bij mij bekend iig), en vooral omdat iedere gebruiker anders is, is het lastig om op zulke vragen een echt goed antwoord te geven. Het enige wat een beetje als advies kan worden gegeven, is om gewoon zo lang mogelijk te wachten. Immers, des te langer je wacht, des te beter je hersenen kunnen herstellen (er is niks mis mee met hersenen die volledig zijn hersteld), en zo blijft het ook wat specialer.

Bovenaan