vriend verslaafd aan wiet?

Just_Me-01

Experimenterende gebruiker
hoi.... ben een meisje 20 jr en heb een probleem mijn vriend is denk ik verslaafd aan blowen, hij blowt dagelijks, als hij zelf geen geld meer heeft probeert hij van iedereen geld te lenen om aan wiet te komen, het echte probleem is eigelijk dat hij zal maar zeggen in de ontkenningsfase zit, weet niet hoe ik hem kan duidelijk maken dat hij dus weldegelijk verslaafd is, maakt niet uit hoeveel mensen dat tegen hem zeggen, hij vind het zelf van niet, wil hem graag duidelijk maken dat het dus wel zo is omdat ik bang ben dat het nog een keer zijn dood word... (jaar terug met flink wat drugs (wiet, xtc en weet ik het) en alcohol op, op crossmotor gegaan, en naja resultaat was een ongeluk dat hij maar net overleefd heeft, rug gebroken, bovenarm gebroken, knie compleet verbrijzeld, is niks meer van over...) anyway hij leeft verder alsof dit alles allemaal nie gebeurd is....
hoop echt echt echt dat een van jullie tips heeft ofzo hoe hem het beste kan laten zien dat hij wel verslaafd is en er iets aan moet doen....
ben beetje ten einde raad nu...
alvast bedankt.

speeseend

Wijs gebruiker
ik vrees dat jij hem niet kan laten inzien hoe gevaarlijk zijn leven voor jou voelt. dit is iets wat alleen duidelijk kan worden door telkens maar te herhalen dat jij toch werkelijk een toekomst met jullie samen voor ogen hebt. hopelijk zal het bericht ooit aankomen.

sterkte,

eend

Just_Me-01

ik hoop het ook, wil hem zo graag helpen, wou dat ik iets voor hem kon doen, word beetje gek van machteloosheid....

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Vraag hem eens wanneer hij iemand verslaafd vind, wat zijn opvatting over het begrip verslaving is. Dat is het leuke dan komt denk ik wel de kromheid naar boven.

Verslaafd, een slaaf ergens van zijn. Gebruikt hij de drugs of gebruikt de drugs hem? Zegt genoeg dat hij geld ronselt, als je elke dag blowt hoef je nog niet verslaafd te zijn.

Just_Me-01

als ik ga vragen wat hij onder het begrip verslaving verstaat gaat hij zich vergelijken met zijn zus die nogal erg verslaafd is aan de heroine, mega mager en dus letterlijk alles doet om eraan te komen (dus ook achter raampje met rood licht enzo), dan heeft hij zoiets van bij mij valt het toch wel mee, zie je ik ben niet verslaafd... (-__-')
heb al zoveel dingen geprobeerd, heb dus gewoon echt geen idee meer hoe ik hem dat aan zijn verstand moet brengen... :(

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Is het een jongen waar je voor wilt vechten? Is hij jou wel waard? Denk je dat hij kan veranderen?

Just_Me-01

ja, ja en ja....
ik weet zeker dat hij mij waard is en dat hij kan verandere...
alleen wat betreft dat veranderen... dat dat nodig is, dat kwartje moet nog vallen denk k

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Klinkt misschien raar voor jou, maar ga naar een psycholoog. Jou vriend heeft problemen en jij wilt helpen maar weet niet precies hoe. Een psycholoog kan jou helpen dingen op een strategische wijze te brengen, zo iemand heeft er echt verstand van. Ik weet dat dit best een grote stap is, maar dit werkt echt het beste en julie relatie is toch alles waard?

Just_Me-01

het is wel alles waard ja, dat klopt, zal je advies in overweging nemen, wil er wel alles aan doen...

Dreuge

Badass junkie
mischien ligt het aan jou!! je zoekt het probleem wel bij hem, maar heb je al naar jezelf gekeken? lekker makkelijk dit... vermaak jij hem wel genoeg?

Just_Me-01

dat komt denk ik omdat het zoals je al zei best een grote stap is..
maja je heb gelijk zoals je zegt als het alles waard is, valt er eigelijk niet echt iets te overwegen en moet je ook alles doen om in dit geval de relatie "te redden"...

Just_Me-01

zou het aan mij liggen denk je als hij een "bijna dood ervaring heeft gehad" zus zwaar aan drugs en hij leert er niks van? ziet niet in dat het fout gaat? wat dat ongeluk betreft hij was nog ma net uit het ziekenhuis of hij zat al weer in het revalidatiecentrum trouwens aan de wiet en de pillen...
jah... het ligt aan mij, ik vermaak hem niet genoeg -__-'

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Just_Me-01 zei:
zou het aan mij liggen denk je als hij een "bijna dood ervaring heeft gehad" zus zwaar aan drugs en hij leert er niks van? ziet niet in dat het fout gaat? wat dat ongeluk betreft hij was nog ma net uit het ziekenhuis of hij zat al weer in het revalidatiecentrum trouwens aan de wiet en de pillen...
jah... het ligt aan mij, ik vermaak hem niet genoeg -__-'
Kan best zijn dat je bij de psycholoog achter komt dat je hem niet echt op een tactische wijze aanpakt waardoor je juist onderbewust niets veranderd/ verergerd, who knows. Gewoon daar heen gaan. Is voor jou slechts een kofie gesprek, je hebt het over hem hè, hoe je er mee om gaat.

Dreuge

Badass junkie
mischien wordt ie wel woest als je achter zijn rug om met een psychiater over hém gaat zitten praten

Just_Me-01

dat kan, maar ik ga et zoiezo niet doen zonder dat hij het weet ja, anyway wat stel jij dan voor als oplossing?

Dreuge

Badass junkie
weet ik eigenlijk niet.. is nogal moeilijk. volgens mij komen dit soort dingen (bijna) alleen goed als je heel hard tegen hem bent maar dan loop je ook de kans dat het uit gaat.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Dreuge zei:
mischien wordt ie wel woest als je achter zijn rug om met een psychiater over hém gaat zitten praten
Best kans, maar hij ziet uiteindelijk vast wel in dat ze dit deed voor liefde, ze geen andere uitweg wist omdat ze zelf al zoveel geprobeerd heeft en dan heeft dit vooral geen zin:
Dreuge zei:
weet ik eigenlijk niet.. is nogal moeilijk. volgens mij komen dit soort dingen (bijna) alleen goed als je heel hard tegen hem bent maar dan loop je ook de kans dat het uit gaat.
Dan komt die intentie liefde wat minder snel binnen, schiet hij in ontkenning, ruzie etc. Je moet het op een tactische wijze doen en dit is verre van tactisch.

En een psychiater is voornamelijk voor medicijntjes en psycholoog meer voor de babbeltjes, psycholoog klinkt een betere opties.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Just_Me-01 zei:
misschien wel jaa, ik hoop alleen dat het ook echt werkt/helpt.. :(
Ik hoop het ook echt voor je. Je moet weten als je dit hebt gedaan en de tips helpen niet en hij, dat hij niet ziet hoeveel problemen jij ermee heeft, het zelf niet in ziet etc je gewoon alles hebt gedaan wat mogelijk is. Als dit allemaal niet lukt inclusief een mogelijke pauze tussen julie twee, tja, dan is hij jou gewoon niet waard, dan houdt het op.

En houdt ons op de hoogte, ik ben benieuwd wat de psycholoog allemaal zegt en hoe dit allemaal gaat lopen. :)

Sterkte meid!

Just_Me-01

dankje,dankje voor je tips en reacties, en wat dat op de hoogte houden betreft dat gaa k zeker doen :wink:

Just_Me-01

pffffffffft vandaag weer de weet ik het hoeveelste ruzie (ik ben de tel kwijt) gehad, niks lijkt hem meer te intresseren, hij lijkt zo'n beeje schijt aan alles en iedereen te hebben, heeft nergens geen zin mee in, :( *zucht*
hoop echt dat dit gaat werken, dat het helpt...

Just_Me-01

nee, die is als k heel eerlijk ben al helemaal verheen, de ouders van mijn vriend voeden haar kind op omdat zij het nie kan, ze werkt bij de prostitutie, leeft zover k weet op straat...

Just_Me-01

ik hoop het ook, heb alleen de laatste tijd steeds en steeds vaker de neiging om behoorlijk pissig te worden als ie weer eens geld heeft geleend daarvoor, of (wat k dus denk, ik weet het dus niet zeker) zijn mp3 heeft verkocht, conclusie : hij begint dus waarschijnlijk zijn eigen spullen ook al te verkopen om ma aan geld te kome daarvoor...

Just_Me-01

zover ik weet alleen wiet af af en toe xtc, majaaa hij gaat natuurlijk ook wel eens met zijn "vrienden" weg...

Just_Me-01

ik heb zonet een keuze gekregen van mijn ouders, moet van hun kiezen tussen mijn vriend en mijn ouders :( heeeeelp.... :( wat vinden jullie

Dreuge

Badass junkie
uit principe zou je moeten gaan voor degene die je geen keus stelt....
maarja het zijn wel je ouders en je vriend is een junk

succes

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Kijk naar de situatie, jij weet het ook wel, wel een lullige zet van hun. Maar heb je al met hun erover gesproken dat jij naar een psycholoog wilt gaan om erover te praten etc?

Een pauze tussen jij een je "vriend" kan hem misschien ook wel wat laten inzien.

Just_Me-01

dat van die psycholoog kan k wel mooi gaan zeggen, ma mijn moeder is vastbesloten, als zij eenmaal iets in haar hoofd heeft.... :(

Just_Me-01

heb wel moeten zeggen dt k voor me ouders kies, me moeder zei dt ze me laptop, tv, mp3, telefoon en de hele zooi zou slope en dan nie meer aan hoefde te kome :(

Flameon

Badass junkie
Just_Me-01 zei:
heb wel moeten zeggen dt k voor me ouders kies, me moeder zei dt ze me laptop, tv, mp3, telefoon en de hele zooi zou slope en dan nie meer aan hoefde te kome :(

Is wellicht ook een noodkreet van je moeder. Maar ik vind het verstandig dat je voor je ouders hebt gekozen. Hoe oud ben jij eigenlijk?

Bovenaan