Waarom gapen we

Bbcarla

Experimenterende gebruiker
Als ik methadon in neem moet ik altijd gapen ook al ben ik niet ziek.Waarom gaan we gapen als we ziek zijn of methadon in nemen.Weet iemand dat?

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Heb dat ook vaak tijdens een paddotrip, geen flauw idee hoe het komt.
Wel benieuwd naar ook :)

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Bbcarla zei:
Als ik methadon in neem moet ik altijd gapen ook al ben ik niet ziek.Waarom gaan we gapen als we ziek zijn of methadon in nemen.Weet iemand dat?

In het kort: zuurstofgebrek vanwege een 'moe' lichaam. Of zodanig ontspannen bent dat je minder diep ademt. Uitegbreider:

Je gaapt omdat je lucht te kort hebt, je haalt minder diep adem als je moe bent/lichaam moe is. Dan komt er een gaap waarin je het tekort weer aanvult door grote ademhaling. Komt er op neer dat je je luchtgebrek hebt vanwege een moe lichaam/brein.

Weet dit nog als de dag van gister toen we het uitgelegd kregen :)

Ook als je je niet moe voelt maar te weinig ademhaalt komt er ook een gaap.

Volgende keer als je een gaap voelt aankomen neem dan eens diep adem rustig, je zal merken dat je dan vaak niet hoeft te gapen / je het (tijdelijk) uitstelt.

Groet!

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geeuwreflex

Je hebt idd wel bepaalde momenten waarop mensen meer gapen, maar wáárom is dus blijkbaar nog niet helemaal bekend. Wat 25tolife zegt klopt dan dus niet...

MAAR. Dat zegt Wikipedia. En Wikipedia is geen wetenschappelijk bewijs en mag je dus eigenlijk ook niet geloven, haha.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
ZERO- zei:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geeuwreflex

Je hebt idd wel bepaalde momenten waarop mensen meer gapen, maar wáárom is dus blijkbaar nog niet helemaal bekend. Wat 25tolife zegt klopt dan dus niet...

MAAR. Dat zegt Wikipedia. En Wikipedia is geen wetenschappelijk bewijs en mag je dus eigenlijk ook niet geloven, haha.

Lekker dan, word / werd het verkeerd op school uitgelegd :P

Dank voor je toevoeging!

Ook een leuk feitje:
Als je een gaap op voelt komen en dan je tong aanraakt, hoef je niet meer te gapen.
Probeer het allemaal maar eens uit mensen als je het niet gelooft.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
enlightment zei:
Ook een leuk feitje:
Als je een gaap op voelt komen en dan je tong aanraakt, hoef je niet meer te gapen.

KLOPT :rock: :rock: :rock:

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
mandragora zei:
enlightment zei:
Ook een leuk feitje:

KLOPT :rock: :rock: :rock:

Ga ik morgen ook eens proberen, hoewel ik er wel bij toe wil voegen dat een reguliere (dieper in en uit en inademen praktisch een soort mediteren) ademhaling mij heeft goed helpt.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Nog een leuke:

Gapen kan behoorlijk aanstekelijk zijn. Zien gapen, of erover lezen, doet een aanzienlijk deel (ongeveer de helft) van de mensen onbedwingbaar gapen.

Wie van jullie moest gapen bij het lezen van de Wiki pagina? :grin: Ik 1x :P

Bbcarla

Experimenterende gebruiker
Ik moet het echt voor de gaap opkomt doen want als de gaap maar een beetje aan de gang of op komt dan hou ik hem niet meer tegen als ik met mijn vinger mijn tong aan raak.
Maar blijf ik met de vraag zitten waarom ik moet gapen als een idioot als ik mijn methadon in heb genomen.Of wanneer ik ziek begin te worden dan ga je ook gapen.

Bovenaan