Waarom voel ik dit bij XTC?

Hai allemaal,

Ik weet dat er al enorm veel topics zijn met vragen over allerlei drugs, maar ik heb mijn antwoorden na veel, veeel doorlezen, niet helemaal gevonden. Vandaar dat ik zo brutaal ben een nieuw topic te openen. Niet alleen over XTC, maar daar liggen wel mijn grootste vraagtekens.

De geschiedenis; ooit eens spacecake op (veel te veel), dat viel helemaal verkeerd en heb 4 uur lang gedacht dat het Donnie Darko-konijn me kwam halen en ik vond het nodig bloempotten naar hem te gooien. Dacht serieus dat ik doodging en verwachte achter elke deur mijn vader die me 'betrapte'. Letterlijk out gegaan en zeker 16uur geslapen. Klaar met drugs, was ik.

Tot die bewuste avond. Leuk feestje in een Amsterdamse club en opeens was daar het idee van XTC. Via een zeer ervaren kennis een goede pil gekregen. Een halfje genomen. Na een uur nog niks. Even plassen. Handen wassen, afdrogen. WAUW. Wat een mooie TL-buizen. Kortom, ik voelde 'm en HOE. Nooit van mijn leven heb ik me zo gevoeld. Ik kon niet meer dansen, muziek luisteren, ik was te druk met kijken en verliefd zijn. Alles was zo perfect, zo mooi, zo goed. Mijn destijdse vriendje was helemaal het einde en ik heb nog nooit zo intens gezoend. Shit, dit was 't! (geen nare bijverschijnselen, niet zweten, geen klapperkaak, geen kater, heerlijk geslapen. Wel de week erna zwaar depri)

Maanden later op een groot dancefeest weer. Het was een 'mwah-gevoel'. Beetje onbehaaglijk, teveel prikkels, al die mensen... In de chill-out tot rust gekomen, goed opgevangen door een vriend en ervaren gebruiker. Later wel ok, maar zeker niet als de eerste keer.

Dat was voor mij ook een reden om niet meer te slikken. Wel geexperimenteerd met andere drugs, oa. paddo's, speed en coke, waarvan ik echt kan zeggen dat ik alleen coke als positief ervaar.

Afgelopen april voor het eerst weer een halve pil, met wat minder goede bekenden (kennissen is een betere term) en op een groot dancefeest. Ik weet van mezelf dat ik heel bewust bezig moet zijn met goede, positieve gedachten, dus ik was er (misschien te) erg op gefocust. Hij sloeg in, het was 10 minuten wauw, prachtig, lalala, daarna weer onrustig, onbehaaglijk. Veel teveel water willen drinken, tientallen lollies opzuigen, mond vol bloed. Niks euforisch meer aan. Liever alleen willen zijn, dus ook uren aan de kant gezeten, maar dat was ook goed, ik voelde me helemaal prima daar in mijn uppie in mijn eigen wereld (maar toch ook niet helemaaal relaxt en continu het idee dat ik mijn dure feestje aan het verprutsen was).
Na een paar uur, tegen het einde van het feestje, kwam ik mijn vriend weer tegen (inmiddels ex). Intens gezoend, gestreeld en een enorme behoefte aan seks. Alleen naar huis gegaan, want ik wilde daar gewoon weg. Na 1,5 uur treinen en taxi's nog steeds malende kaken.

Ondertussen is mijn coke-gebruik wel gewoon doorgegaan. Dat varieert, maar meestal zo'n 2 a 3x per maand. Nooit fout gegaan, wel eens veel teveel gesnoven en kotsend boven de wc, zware insomnia en een extreme kater, maar over het algemeen valt het me supergoed en relaxt. Nooit gecombineerd, hooguit 2 drankjes.

2 weken geleden op een festival enorme behoefte aan een pil. Ik was met mijn beste vriend en wie kan je er beter bij hebben dan hem? In zijn geval niemand. Geteste pil genomen (70mg MDMA), naja, een halfje. Ik moet zeggen dat ik me voorheen al enorm moe voelde, een beetje griepig. Pil sloeg nauwelijks in, pas toen ik door had hoe apatisch ik op zoek was naar de wc's wist ik dat ik onder invloed was. Verder gewoon weer het in mijn eigen wereld gekeerd zijn, geen zin hebben om te praten, ik vond mijn beste vriend maar een irritante kletsmajoor en hoopte dat hij in vredesnaam zijn smoel dicht zou houden. Ik heb zo'n 1,5uur alleen maar gezeten en om me heen gekeken. Dat was ok hoor, niet dat ik zwaar in een bad trip zat, maar gewoon die ontzettende aversie tegen mensenmassa, kletsen/gesprekken, dansen, etc.
2.5uur na het innemen (!) van die pil bloednuchter naar mijn ouderlijk huis gereden en daar nog een heftig gesprek met mijn moeder gevoerd, waarin ik 100% mezelf was en echt niet meer onder invloed was.

In de tussentijd 1x Ionamine genomen (wat een klotespul is dat zeg!!) en afgelopen weekend onwijs nuchter het festival van mijn leven gehad. Want, normaal gesproken ga ik dus juist wel uit mijn dak, maak ik praatjes, space ik de pan uit van lasers en muziek (op mijn natuurlijke high zegmaar).
En toch houd ik ergens, altijd, voortdurend, die drang naar drugs hebben. Het liefste coke (daar is het coke voor), maar als ik op een festival sta, en al die mensen om me heen gaan heerlijk hard op XTC, en ik denk aan die eerste keer....

Waarom dit lange verhaal? Ik ben benieuwd of ik te weinig heb gebruikt (altijd een halfje om te beginnen en omdat dat a-relaxt voelt niet meer bijnemen). Dat het misschien net wel genoeg is om te voelen, maar te weinig om euforisch te raken en daarom een onbehaaglijk gevoel krijg (help er zit drugs in mijn lijf maar ik voel me niet zo lekker als ik hoopte)? Kan zoiets uberhaupt? Ben ik gewoon geen type voor XTC (speed doet trouwens bijna hetzelfde met me, ik word daar onwijs moe en in mezelf gekeerd van. Slapen ho maar, maar bewegen klinkt echt als een enorme opgave op zo'n moment)? Heb ik niet de goede pillen gehad, te weinig MDMA? Ik heb licht ADD (waar ik niks tegen slik en heb ook nog nooit Ritalin gebruikt ervoor), heeft dat er misschien mee te maken? Of is thuis proberen misschien een betere optie? (Coke gebruik ik ook alleen onder vrienden of thuis, niet in een club/feestje, dat zou echt te overweldigend worden).

Is er een kans dat ik ooit dat gevoel van die eerste keer nog een beetje ga meemaken?

Goed, een heel verhaal, bedankt voor de meelezers. En voor de intelligenten onder ons die me nu duidelijk gaan maken dat ik dan beter geen drugs moet gebruiken..; die rekensom had ik zelf ook al wel gemaakt :wink: Maar sommige nieuwsgierigheden, bepaalde drangen, cravings, die zitten een beetje in de aard van het beessie.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Ik ga het toch zeggen, blijf lekker van de drugs af.

De enige manier waarop het misschien ooit zou gaan is als je eens een fatsoenlijke tripsitter hebt. Die weet welke problemen jij hebt en je daar bij helpt.

Thanks. Geen idee wat een tripsitter is, maar klinkt gezellig :wink:

Misschien kan ik me gewoon niet genoeg laten gaan, ben ik te bang de controle te verliezen. Met coke voel ik me altijd nog volledig 'in control', ook misschien omdat het zo kort werkt en je dus helemaal de duur van je 'trip' kunt bepalen.

Misschien moet ik het idd gewoon bij mijn eigen rush houden, het sporadische lijntje en een lekkere cocktail.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Simsalabim zei:
Thanks. Geen idee wat een tripsitter is, maar klinkt gezellig :wink:

Misschien kan ik me gewoon niet genoeg laten gaan, ben ik te bang de controle te verliezen. Met coke voel ik me altijd nog volledig 'in control', ook misschien omdat het zo kort werkt en je dus helemaal de duur van je 'trip' kunt bepalen.

Misschien moet ik het idd gewoon bij mijn eigen rush houden, het sporadische lijntje en een lekkere cocktail.

Het feit dat je niet weet wat een tripsitter is zegt al genoeg. :)

Je wilt iets doen, maar je begrijpt totaal niet waar je mee bezig bent.

Een tripsitter is iemand die jouw begeleidt tijdens een trip. Op welke soort drugs dan ook. Zo iemand kan je uitstekend helpen en veel leren.

Om te beginnen zou ik even met alle drugs stoppen. Voor nu.

Dan kies je een drug uit en begin je hier op het forum alles erover te lezen wat je kunt vinden. Als het je daarna nog steeds aanstaat zoek je een tripsitter en probeer je het opnieuw.

Een tripsitter gaat een persoon moeten zijn die je goed kent en die jouw ook goed kent. Iemand waarbij je je op je gemakt voelt, veilig. Ook moet die persoon veel kennis en ervaring hebben over de drug die je gaat proberen.

geemiesch-goedje

Experimenterende gebruiker
Zonder direct op jouw specifieke situatie te willen ingaan kan ik wel iets van mn eigen ervaring delen.
Als ik een lage dosering neem, zeg tot een mg of 80 schat ik, dan ben ik ook in mijzelf gekeerd.
Pas bij een hogere dosering komt de energie veel stuwender waardoor ik meer extrovert ben.
Ik heb wel eens op een halfje (80 mg, voor mij 92 kg niet veel) dat ik echt over mn leven en situatie diep ga nadenken en tot inzichten kom e.d.
Neem ik een hogere dosering dan komt het allemaal dus meer naar buiten zoals gezegd.
Op een feest is dat stuwende extroverte hetgeen ik het prettigste vind. Tevens is mn humeur dan veel vrolijker, bij een lage dosering is het gevoel van dat je ergens tussenin zit soms sterk.

Maar het kan ook betekenen dat je teveel op die pil gefocust bent. Zodra je er niet zo mee bezig bent en gaat socializen etc. dan zal je zien dat je de deur open zet voor de ervaring van de pil.
Wat ook helpt is om eens in een totaal andere setting een pil te nemen(bijv. in een pretpark, of in de natuur , etc.). Je hersens gaan op een gegeven moment de situatie die aan een pil gelinkt is herkennen. Ze stellen zich dan in op hetgeen komen gaat. Dat kan betekenen dat een deel van de magie weg is, het is te voorspelbaar.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Wat betreft wel of niet drugsgebruik, dat moet je zelf beslissen.
Het is in ieder geval heel positief vind ik dat je onderzoek doet en informatie wilt inwinnen.

Aalpoepert

Badass junkie
Voordat ik een drug gebruik zoek ik eerst overal informatie op over deze drug, van informatie op informatieve sites zoals drugsweb en erowid tot ervaringen van gebruikers.
Ik wil eerst in theorie precies weten wat de drug doet voor ik het uberhaupt ga proberen.

Dan als ik het de eerste keer probeer doe ik het altijd thuis, met mijn vriendin, zodat ik weet hoe de drug werkt en wat het met me doet, tijd van inslag en het gevoel voordat het begint, de kater enzovoorts.

Mdma of XTC doet iets met je hersenen, het is een psychedelisch middel. Dat veel mensen het op een feestje gebruiken wil niet zeggen dat het daarvoor gemaakt is. Ik vind XTC dan ook het fijnst om gewoon thuis te gebruiken met mijn vriendin en op een feestje gebruik ik het alleen als ik in de perfecte stemming ervoor ben, wat vrij weinig voorkomt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Groetjens.

mikkelk

Belezen gebruiker
Bij een wat hogere dosis zal het vast en zeker wel goedkomen.
Nu bedoel ik niet dat je gelijk 2 of 3 pillen moet nemen, maar probeer eens 90 a 100 milligram in 1 keer te nemen.
Is wel zo slim om dit in een rustige setting te doen. Thuis of bij vrienden bijvoorbeeld.
Mijn ervaring met een lage dosis is dat je je constant bezig houdt met die pil.. Werkt hij al of wanneer gaat hij werken?

Voor een lekkere space zou je als richtlijn 1 á 2 milligram MDMA per kilogram lichaamsgewicht moeten gebruiken.
Mocht jij, laten we zeggen, 65 kilo wegen zou je kunnen kiezen voor een dosis tussen de 65 en de 130mg.

Nibiru

Bewuste gebruiker
Simsalabim zei:
Geteste pil genomen (70mg MDMA), naja, een halfje. Ik moet zeggen dat ik me voorheen al enorm moe voelde, een beetje griepig. Pil sloeg nauwelijks in

Joh, je neemt maar 35 mg. Dat haalt niet veel uit he.

geemiesch-goedje

Experimenterende gebruiker
Nibiru zei:
Simsalabim zei:
Geteste pil genomen (70mg MDMA), naja, een halfje. Ik moet zeggen dat ik me voorheen al enorm moe voelde, een beetje griepig. Pil sloeg nauwelijks in

Joh, je neemt maar 35 mg. Dat haalt niet veel uit he.
Nee dat dacht ik ook nadat ik het nog eens teruggelezen had.
De drempelwaarde van mdma is 30 mg, dan begin je heel lichtjes iets te merken.
De gangbare doseringen zijn reeds wel genoemd, hierbij nog een linkje die ik zelf vaak gebruik.
http://www.erowid.org/chemicals/mdma/mdma_dose.shtml

Merk erbij op dat een gangbare dosis voor de meeste mensen tussen de 75-125 mg ligt.

Bovenaan