Waarom wiet niet laten koken?

lobos

Newbie
Ik lees regelmatig op fora dat je boter niet moet laten koken omdat dan de THC zou verdampen. De keren dat ik een spacecake gemaakt heb heb ik altijd de boter met wiet een uur laten koken en altijd lukte de boter en het effect van de cake was zeer sterk.

Het is dus sowieso een fabel dat de werking weggaat als je de wiet laat koken met de boter.Ik ben zelf een keer een week lang stoned geweest van 2 plakjes spacecake die ik zelf gemaakt heb, maar moet daarbij zeggen dat er ook wel 100 gram afghaan in zat, maar de werking bleef.

Ook met minder wiet kook ik standaard de boter en de wiet en de werking is altijd sterk,wat is de theorie erachter dat je wiet en boter niet moet koken? want volgens mij blijft ruim 90% van de THC gewoon lekker in de boter zitten ongeacht welke temperatuur je het aan het koken bent.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Een uur laten koken? Is er dan nog wel wat van de boter overgebleven?

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Klinkt inderdaad als een dikke plak verbrande caramel :tearsofjoy:

Voor zover ik weet verliest het zijn werking wél als je het kookt, maarja als je 100 gram afghaan erin gooit kun je verwachten dat niet alle werking verloren gaat. Waarom niet gewoon 10 gram erin en dan niet kapot koken? Ga je net zo hard maar scheelt je een hele dure plak hasj...

gandwarf777

Belezen gebruiker
Kookpunt THC = ongeveer 250°C

Boter kookt al bij 100°C omdat er water bij zit

Kan dus verhitten zolang als je wilt zolang het maar niet boven de 250°C komt :wink:

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
gandwarf777 zei:

Kan dus verhitten zolang als je wilt zolang het maar niet boven de 250°C komt :wink:

Verliest het zijn werking pas vanaf het kookpunt dan? Er wordt meestal gezegd dat het de werking al eerder verliest namelijk...

Taedo.

Newbie
Thc hecht zich vast aan dierlijke vetten, ook ik laat het altijd een uur zachtjes opstaan, volgens mij is het wel zo als je het bijv. gewoon in water laat koken, het thc gehalte wel minder word, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar het is dus zo dat het inderdaad in de boter/melk blijft zitten, daarom is het ook lekkerder om een cake te maken met cannabutter, dan er gewoon wat wiet door heente gooien.

gandwarf777

Belezen gebruiker
SmartieAndMe zei:
gandwarf777 zei:

Verliest het zijn werking pas vanaf het kookpunt dan? Er wordt meestal gezegd dat het de werking al eerder verliest namelijk...

Enerzijds moet wiet verhit worden om het voornaamste bestandsdeel(in ongedroogde wiet althans) THCA te laten decarboxyleren naar THC.

Anderzijds zou het we kunnen dat THC langzaam afbreekt bij hoge temperatuur. Voor mij is 5 minuten verhitten meestal al genoeg.

Boven de 250°C zal de THC simpelweg verdampen en zo verdwijnen.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik heb altijd geleerd dat je wietboter op 80 graden moet verhitten om de wiet te laten decarboxyleren. Echter vind ik hier (http://www.thestonerscookbook.com/how_t ... e_weed.php) het volgende:

Temperature Heating Mode Plant Material Time Kief / Hash Time Cannabis Oil
155C Oven 10 - 18 minutes 5 - 10 minutes
121C Hot oil bath Until bubbles taper off
115C Oven 50 - 60 minutes 30 - 40 minutes
100C Boiling water bath 90 minutes 90 minutes

http://www.marijuanagrowershq.com/decar ... -into-thc/

Hier staan weer iets andere waarden. Waar het zo te zien op neer komt is dat je het water of de boter gewoon kunt laten koken, als het maar niet boven de 160 graden komt denk ik, want dat is het kookpunt van THC volgens deze websites.

Verder zou ik de boter sowieso niet te heet maken want dan verbrand het en blijft er alleen caramel over.

100-120 graden is dus een prima temperatuur voor wietboter

steaker

Experimenterende gebruiker
the stoners cookbook zijn amerikanenn, dus zei rekenen in graden Kelvin in plaats van Celsius, dat scheelt dacht ik iets van een 72 graden. ik kan me vergissen maar ik denk van wel :)

Fool

Badass junkie
Er staat 155C, waarbij de C waarschijnlijk voor celcius staat. Kelvin is 273.15 graden hoger dan dezelfde temperatuur in graden Celcius, denk niet dat ze willen dat je je oven op 425+ graden zet. :P

steaker

Experimenterende gebruiker
oh nu jet zegt, ik had niet op die C gelet. ben ook zo'n beetje doorpaft maar dat doet er eigenlijk niet toe. maar wat bedoelen ze dan wel?

Bovenaan