1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Waarom zijn mensen zo goedgelovig?

Discussie in 'Spiritualiteit' gestart door Dirkjan, 11 mrt 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Neo-Shulginist

Neo-Shulginist Bewuste gebruiker

Mensen worden boos van dit soort claims omdat er dan iemand winst probeert te maken met de hoop van ernstig zieke patiënten, die graag elke strohalm aangrijpen om beter te worden, en die vaak heel erg opzien tegen het reguliere traject van chemo en bestraling en daardoor liever geloven in de megalomane kwakzalver die maar wat doet en helemaal geen bewijs heeft dat zijn/haar behandeling werkt. Dat is gewoon oplichting.

Als je dat dan op vrijwillige basis probeert bij terminale patiënten die je goed informeert over hoe weinig je eigenlijk weet van de bullshitbehandeling die je aan het aanbieden bent zodat je geen valse hoop schept, dan zou het misschien nog binnen ethische kaders vallen. Maar doorgaans zijn dit soort behandelingen gewoon een moneytrap over de rug van ernstig zieke mensen.

KropSla, Casaan, Fenrir en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Mindless
    Hebben we hier niet ooit al eens flink discussie over gevoerd?

Het staat me bij dat jij ooit eens hebt gezegd dat jij jezelf van AD(H)D genezen hebt door de kracht van je geest of zoiets, en dat ik dat grote bullshit vond. Ook kanker passeerde toen de revue als ik me niet vergis.

Het kan zijn dat het net anders was als dat ik me herinner, weet het niet meer zeker.

Roze olifant vindt dit leuk.
  3. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Tripreporter

Hee, ik ben er ook hard op tegen dat dit uitgebuit wordt op die manieren.

Maar alsnog is het in mijn ogen iets dat we niet kunnen negeren als mensheid. Het lichaam en de geest zijn in staat tot zelf-heling. Tot in welke mate moet uitgezocht worden. Maar het helpt niet om deze optie uit te sluiten, puur omdat we een bepaald rigide idee hebben over bepaalde ziektes.

Kijk de documentaire eens zou ik zeggen. Hierbij de trailer:

Dat klopt.

Ben ook benieuwd wat jij van deze documentaire vindt.

Inguz vindt dit leuk.
  4. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Mindless
    Ik weet niet of ik wel zin heb om dat te bekijken.

Uiteraard geloof ik in de zelfhelende kracht van het lichaam, wonden genezen, botten groeien weer aan elkaar en een positieve instelling zal dat alleen maar versnellen. Maar ik verwacht dat dit filmpje vol zit met loze, onbewezen claims.

Een en ander geeft ook een heel vervelend signaal aan de chronisch zieken onder ons. Die hebben gewoon de verkeerde instelling dus blijven ze ziek volgens de gedachtengang van dit soort filmpjes. Ik neem aan dat je je best kan voorstellen dat mensen flink aanstoot nemen aan wat er beweerd wordt in die filmpjes.

Eik, Mindless en Roze olifant vinden dit leuk.
  5. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Toch maar die trailer gezien, niks voor mij die documantaire die je wil doen geloven dat je alle ziektes kan genezen met je eigen geest.

Overigens betreft kanker gewoon lichaamseigen cellen. Daarom herkent je lichaam/geest die niet als zijnde een gevaar en wordt die niet bestreden.

Goed voorbeeld hierin is Reiki. Die versnelt genezing, maar pas je dat toe op kanker dan zal je zien dat de cellen zich nog sneller beginnen te delen en dat je de ziekte juist erger maakt. Daarom mag je reiki niet toepassen bij kanker.

Roze olifant vindt dit leuk.
  6. Roze olifant

Roze olifant DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Haha! Nice topic. Deze vragen heb ik me ook regelmatig gesteld. :wink: De psychologie van het ‘waarom’ hiervan is zeker boeiend.

Tijdens mijn studie moest ik voor een vak het boek ‘Bad Science’ lezen van Ben Goldacre. Misschien ook iets voor jou.

Wat recensies die ik zo even random van bol.com pluk maar die wel ongeveer weergeven waar dit boek over gaat:

‘From an expert with a mail-order PhD to debunking the myths of homeopathy, Ben Goldacre talking the reader through some notable cases and shows how to you don't need a science degree to spot bad science yourself.' Independent (Book of the Year)

‘His book aims to teach us better, in the hope that one day we write less nonsense.' Daily Telegraph (Book of the Year)

‘For sheer savagery, the illusion-destroying, joyous attack on the self-regarding, know-nothing orthodoxies of the modern middle classes, Bad Science can not be beaten. You'll laugh your head off, then throw all those expensive health foods in the bin.' Trevor Philips, Observer (Book of the Year)

‘Unmissable... laying about himself in a froth of entirely justified indignation, Goldacre slams the mountebanks and bullshitters who misuse science. Few escape: drug companies, self-styled nutritionists, deluded researchers and journalists all get thoroughly duffed up. It is enormously enjoyable.' The Times (Book of the Year)

Fenrir en Neo-Shulginist vinden dit leuk.
  7. Mindless

Precies ja. We staan er vaak niet bij stil hoe wonderlijk dit is. :) In de ware betekenis van het woord. We vinden het normaal dat wonden genezen en botten aan elkaar groeien, we staan er niet bij stil hoe bijzonder dit eigenlijk is.

Ik heb de documentaire maar met een half oog gezien. Ik was op visite bij mijn zusje en de docu stond op de achtergrond aan. Ik verwacht dat er ook wel wat van dit in zit hoor.

Zo kun je denken. En je kunt ook denken dat chronisch zieken nu een hoop erbij hebben. De reguliere geneeskunde blijft immers gewoon bestaan en niets hoeft verruild te worden. Het boos worden begrijp ik wat betreft het uitbuiten van dit alles (wat Neo-Shulginist aangeeft). Maar het boos worden omdat er een "nieuwe" "technologie" is die iets anders beweerd dan de conventionele geneeskunde beweerd, dat begrijp ik niet.

Ik kan verder ook helemaal geen uitspraak doen over of dit nou echt ernstige ziekten zal kunnen genezen, maar vind dat het de moeite waard is om meer te leren over de kracht van de geest over het lichaam. Wat er mogelijk is zal de toekomst moeten uitwijzen.

8. Roze olifant

100 procent mee eens. Beweren dat ziektes te genezen zijn met de eigen geest vind ik beneden alle peil en zet al mijn nekharen overeind. Ik kan me inderdaad herinneren dat we hier al eens vrij recent een discussie over hadden en ik begrijp eigenlijk niet waarom dit soort dingen de revue blijven passeren hier.

acht.zes vindt dit leuk.
  9. Roze olifant

Omdat dit soort ‘nieuwe technologieën’ (gelukkig zet je het zelf al tussen aanhalingstekens) op geen enkel bewijs gebaseerd zijn en kwetsbare mensen valse hoop geven. Ik werk met deze mensen. Ik zie hoe die ziekte ze opvreet. Dus ja, dat maakt mij in een bepaalde zin zeer boos. Ik heb de documentaire niet gezien though, geen tijd voor nu, maar ik neem niet aan dat er op wetenschappelijk bewijs gefundeerde benaderingen in worden belicht.

acht.zes vindt dit leuk.
  10. Roze olifant

EXACT dit dus. Sorry, had nog niet alles gelezen. Thanks @Neo-Shulginist, fijn dat er genoeg mensen zijn die zelf kritisch nadenken en zich verplaatsen in hoe kwetsbaar mensen in dit soort groepen zijn.

Neo-Shulginist vindt dit leuk.
  11. Mindless

Het enige wat ik zeg, is dat ik ervoor ben om de kracht die het lichaam heeft om zichzelf te helen - dat wat een wond geneest - verder te onderzoeken. Ik zeg niet meer dat dit ernstige ziektes zal genezen, maar alleen dat het iets is dat het waard is om meer aandacht te geven. En zoals gezegd ben ook ik fel tegen op de uitbuiting hiervan.

Maar maak er van wat je zelf wilt.

ZERO- vindt dit leuk.
  12. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Mindless
    Maar dat vind je toch al bij de reguliere geneeskunde?

De reguliere geneeskunde is zelfs gebaseerd op die zelfhelende kracht. Operaties kunnen juist plaatsvinden omdat al waar je in snijdt weer aan elkaar groeit als het goed gedaan wordt. Gebroken botten worden bijvoorbeeld gezet, wat wil zeggen dat ze weer in lijn worden geplaatst. en dan vertrouwt de reguliere geneeskunde op de zelfhelende kracht van het lichaam dat die weer aan elkaar groeien. En daar komt geen spatje spiritualiteit aan te pas.

Het spijt me, maar ik blijf je totaal niet snappen als het over deze materie gaat, want onderzoek naar de zelfhelende kracht van het lichaam is dus zowat de basis van de reguliere geneeskunde geweest en is daarop gebaseerd.

Wat je ziet bij een aantal van die doorgeslagen spirituelen is dat ze de reguliere geneeskunde afwijzen en PUUR vertrouwen op die zelfhelende kracht. En dan gaat het heel vaak fout met de patient, voorbeelden te over.

Laatst bewerkt: 13 mrt 2019
  13. Mindless

Dat is waar. Maar het idee van dit alles is dat ons denken vaak tegen deze zelfde zelf-helende kracht in werkt. Omdat hoe meer ontspannen lichaam en geest zijn, hoe beter het zijn werk kan doen.

En ja, het is dus een toevoeging. :)

14. שמש

שמש Bewuste gebruiker

15. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Mindless
    Het is een feit dat stress de genezing negatief beinvloedt, dat weten ze al lang bij de reguliere geneeskunde hoor. Ook dat is geen spiritueel dingetje.

16. Mindless

Natuurlijk weten ze bij de reguliere geneeskunde dat stress genezing negatief beïnvloedt. De spiritualiteit zit hem erin om die ontspanning zo diep mogelijk te maken. Het gaat erom dat iemand zo min mogelijk wordt belemmerd door stress. Het gaat erom dat te praktiseren. Dat spiritueel noemen is imo trouwens irrelevant. Noem het de praktijk van ontspanning wat mij betreft.

17. Roze olifant

Het ‘meer aandacht geven’ is dus alleen nuttig als die aandacht betekent dat er onderzoek naar wordt gedaan. Zo lang dat niet op gedegen manier is gedaan, is resultaten presenteren die (nog) geen resultaten voortkomend uit onderzoek zijn per definitie een vorm van misleiding. En dan wordt het gevaar van uitbuiting ernstig groot.

Ik maak er niet van wat ik zelf wil. Als het aan mij lag gebeurde dit in z’n totaliteit niet.

18. Roze olifant

Fenrir en acht.zes vinden dit leuk.
  19. Dirkjan

Dirkjan Experimenterende gebruiker

Het is goed dat je dat er bij zegt, en ik zal me nu dus ook inhouden en niet boos worden. Ik vind het wel een hele kwalijke zaak dat mensen hier zo sterk in geloven dat ze zelfs kanker ermee willen bestrijden.

Laat ik het zo stellen, ik weet niet of het waar is of niet. Als het mensen helpt, probeer het, maar laat het de reguliere geneeswijze en medicijnen waar méér bewijs voor is niet overstijgen. Het lichaam is iets complex. En ik denk dat de geest nog veel complexer is, en moeilijker in kaart te brengen.

EDIT: Oeps, ik zat nog op pagina 1, heb dus de volgende posts op pagina 2 niet gelezen.

20. Mezelf

Mezelf Bewuste gebruiker Donateur

Dat is zeker interessant. Zo zullen er veel meer dingen genetisch bepaald zijn dan we toe nu toe denken/dachten. Slapeloosheid is bijvoorbeeld in mijn familie een veel voorkomende kwaal. Ik koppelde daarom mijn slechte slaap dan ook altijd aan genetisch aanleg. Fijn dat onderzoek dat nu ook aan het bevestigen is en hopelijk gaan we er mede door dit soort onderzoeken er betere oplossingen voor vinden.

Roze olifant en acht.zes vinden dit leuk.
  21. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

22. Roze olifant

23. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Jij ook imo.

24. Fenrir

Fenrir DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Klopt, ze is roze. :wink:

Roze olifant en Albedo vinden dit leuk.
  25. Roze olifant

Liever roze dan Rob Willemse. :relieved:

26. ATGC

ATGC Experimenterende gebruiker

Ik vind goedgelovigheid en ontbrekende kennis een van de grote problemen van deze tijd.

Zoals de profeet Sagan (VZMH) eens voorspelde:

I have a foreboding of an America in my children’s or grandchildren’s time — when the United States is a service and information economy; when nearly all the key manufacturing industries have slipped away to other countries; when awesome technological powers are in the hands of a very few, and no one representing the public interest can even grasp the issues; when the people have lost the ability to set their own agendas or knowledgeably question those in authority; when, clutching our crystals and nervously consulting our horoscopes, our critical faculties in decline, unable to distinguish between what feels good and whats true, we slide, almost without noticing, back into superstition and darkness. The dumbing down of America is most evident in the slow decay of substantive content in the enormously influential media, the 30-second sound bites (now down to 10 seconds or less), the lowest common denominator programming, credulous presentations on pseudoscience and superstition, but especially a kind of celebration of ignorance.

Uiteraard niet op de hele wereld gericht maar uiteindelijk wel van toepassing daarop.

"Drugs" zijn slecht.
    "Natuurlijk" is beter
    GGO's zijn gevaarlijk
    Bestrijdingsmiddelen zijn een gezondheidsissue
    Kernenergie is gevaarlijk
    Klimaatverandering is onzin

Etc.

Allemaal zaken die wetenschappelijk gezien eigenlijk dichtgetikt zijn maar nog steeds grote controverses zijn bij volksstammen.

Fenrir en Dirkjan vinden dit leuk.
  27. Dirkjan

Dirkjan Experimenterende gebruiker

Wat een clown, ik geloof er geen bal van. En die tabel lijkt me ook niet echt geloofwaardig. Hoe groot was de onderzoeksgroep? Geloofde die mensen wel of niet in homeopatie? Eens kijken wat er nog meer op die website staat.

28. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Lol die Rob Willemse... Die stelt gewoon dat homeopatie op echt alle vlakken beter is dan reguliere geneeskunde. Wat een mafketel zeg lol.

Mezelf vindt dit leuk.
  29. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Ik kwam op de link van Rob Willemse door een ander onderzoek. Deze of een soortgelijke werd door hem ook genoemd. Ik had niet veel tijd om het goed te bestuderen. Misschien was het geen goede link.

De video eerder was duidelijk. Het werkt maar waarom weet men nog niet.

Echt opbouwend dit forum af en toe.

Casaan vindt dit leuk.
Laden...