waarvan komen de grote pupillen??

MrHenry

Newbie
Ik vroeg me af waar die grote pupillen, natuurlijk vooral bij speed en xtc, vanaf komen??

Kan er weinig over vinden op google. Merk zelf wel eens dat je ogen zich erg langzaam aanpassen en dan uiteindelijk ook extreem, bijvoorbeeld als je buiten in de zon staat zijn ze na een tijdje vaak erg klein, en binnen dan weer groot. Heb ook als ik na een nachtje xtc naar huis loop in het donker dat ik dan werkelijk geen hand voor ogen zie :openmouth:

iemand een idee??

Radeon915

Wijs gebruiker
Tripreporter
Het heeft er geloof ik mee te maken dat het lichaam 'vergiftigd' is, en door de afbraakstoffen die worden aangemaakt hebben als side-effect dat je grote pupillen krijgt.
Het kan idd ook door adrenaline zijn, omdat dat dat het lichaam sneller laat werken worden de stoffen sneller afgebroken... ofzoiets.

Het is ook niet alleen van pep en xtc, maar ook bij paddo's, lsd, datura, etc.

NexxtGen

Belezen gebruiker
Ik dacht dat het kwam doordat je spieren zich letterlijk gewoon sterker aanspannen door de andrenaline, dus ook in je ogen (als de spieren zich spannen, wordt de pupil uiterekt) Daarom heb je dus ook klapperkaken en sommige mensen moeite met plassen hebben. Je staat dus letterlijk strak. :sunglasses:

acidboy

Badass junkie
Een te lage bloeddruk zorgt ook voor vergrote pupillen.

Ik vind NexxtGen's antwoord logisch klinken (die van doodkapje ook dus), aangezien je in stressige perioden met deadlines en veel spanning (adrenaline aanmaak) ook verwijde pupillen kan hebben.

Maar er zijn ontzettend veel medicijnen en ook ziektes waar je doppen groot van worden, dus het heeft meerdere oorzaken, en bij xtc zal dat de adrenaline zijn die vrijkomt, zoals hierboven al gezegd.

Phreakingout

Bewuste gebruiker
Je krijgt grote pupillen omdat drugs zoals X/S op je (nor)adrenaline en dopamine systeem werken. Er wordt iets opgang gezet waardoor je lichaam denkt dat het in een noodsituatie zit, en "het" zich dus moet klaarmaken om snel te kunnen reageren, dingen beter zien, sneller en logischer nadenken enzovoort.

Normaal gebeurd dit automatisch door je lichaam als je bijv. in een levensgevaarlijke situatie terrecht komt en je snel moet kunnen handelen. Ook is dit hetzelfde principe met als je bijv. in een achtbaan zit of zo, alleen daar doe je het voor de kick. Dat laatste kan ook dus XTC en Speed opgang brengen.

J0rrit

Badass junkie
hewt komt vooral doordat je lichaam vergiftigd is, zoals al gezegd. Adrenaline en noradrenaline verwijden je pupillen maar weinig.

Is ook logisch, van speed krijg je niet zon grote pupillen als xtc, ver daarvan, terwijl speed veel meer adrenaline aanmaakt. Same met paddos en andere tripmiddelen.

acidboy

Badass junkie
DarkScope zei:
hewt komt vooral doordat je lichaam vergiftigd is, zoals al gezegd. Adrenaline en noradrenaline verwijden je pupillen maar weinig.

Is ook logisch, van speed krijg je niet zon grote pupillen als xtc, ver daarvan, terwijl speed veel meer adrenaline aanmaakt. Same met paddos en andere tripmiddelen.

Adrenaline en noradrenaline zorgen wel degelijk voor verwijding van je pupillen. Wil je zeggen dat je lichaam minder vergiftigd is als je pep snuift dan wanneer je xtc slikt?

flashkop

Bewuste gebruiker
Bij drugs raakt je lichaam niet echt vergiftigd, sommige delen in de hersenen worden geprikkeld door op neurotransmitters lijkende stoffen, deze zetten systemen in gang waardoor er andere op neurotransmitters zoals adrenaline/dopamine/serotine vrij te laten of te blokkeren...
Elke drugs werkt gewoon anders, xtc meer op het serotine systeem, pep meer op het dopamine systeem dacht ik.
De grootte van je ogen heeft dan weer te maken met het serotine-gehalte in de hersenen, aangezien X daar dus op werkt gaan je ogen dus open...

Supervlieg

Wijs gebruiker
Nou mijn pupillen zijn dus echt wel erger op pep dan op mdma.. Mischien een leuk weetje, ik verbaas me erover dat nu 50 uur na mijn laatste lijn zondag ik nog steeds behoorlijke doppen heb.. Gisteravond waren zo nog 90% (!) en nu zit ik op zon 60%.. En heb het grote licht aan im mein zimmer.

maverick

Belezen gebruiker
met speed heb ik helemaal niet van die grote pupillen als met mdma.. :confused: het meest logisch lijkt me ook dat verhaal van adrenaline etc. speed doet dat toch extremer dan mdma en toch heb ik met mdma meer last van verwijde pupillen.. vaagjes, wie komt er met het wtenschappelijke feit over de verwijde pupillen?

Goanaut

Bewuste gebruiker
Ik heb inderdaad soms met lsd, paddestoelen en zelfs wel 'ns als ik flink stoned was, enorme pupillen gehad. Bij mij zie je het ook snel omdat ik helblauwe ogen heb.

DreamWeaver

Badass junkie
Doe voor de grap eens zoo7, dat spul verneukt je pupillen zeker 36 uur. Als je in je trip zit, zijn ze huge. De dag erna extreem klein, en switchen constant tussen erg groot en erg klein, dit houd wel ff aan :wink:

zaagmans

Bewuste gebruiker
flashkop zei:
Bij drugs raakt je lichaam niet echt vergiftigd, sommige delen in de hersenen worden geprikkeld door op neurotransmitters lijkende stoffen, deze zetten systemen in gang waardoor er andere op neurotransmitters zoals adrenaline/dopamine/serotine vrij te laten of te blokkeren...
Elke drugs werkt gewoon anders, xtc meer op het serotine systeem, pep meer op het dopamine systeem dacht ik.
De grootte van je ogen heeft dan weer te maken met het serotine-gehalte in de hersenen, aangezien X daar dus op werkt gaan je ogen dus open...

Weer geweldig wat voor bullshit mensen hier altijd neerplanten. Het antwoord van Phreakingout is het enige juiste. Door het sympathomimetisch effect denkt je lichaam inderdaad in een noodsituatie te zitten.

Maikelk

Belezen gebruiker
DreamWeaver zei:
Doe voor de grap eens zoo7

waar is het te halen :wink:?
wil het wel eens proberen zoiezo...
maja ik snap het ook niet, dacht eerst ook dat het aan je 'energieniveau' lag
maar sinds ik speed deed kwam ik er wel achter dat dat niet zo is, aangezien bij speed weinig aan me ogen te zien is en bij xtc wel.

:confused: snap er niks meer van :confused:

Anathema

Belezen gebruiker
DreamWeaver zei:
Doe voor de grap eens zoo7, dat spul verneukt je pupillen zeker 36 uur. Als je in je trip zit, zijn ze huge. De dag erna extreem klein, en switchen constant tussen erg groot en erg klein, dit houd wel ff aan :wink:

Yep.. maar ja bzp is een soort amfetamine, dus logisch dat je daar grote pupillen van krijgt.. :P
hoe vond je Zoo7 by the way?
(even off topic)

Anathema

Belezen gebruiker
Maikelk zei:
DreamWeaver zei:

maar sinds ik speed deed kwam ik er wel achter dat dat niet zo is, aangezien bij speed weinig aan me ogen te zien is en bij xtc wel.

De smartshop, maar het is niet leuk spul.. dus ik raad het je niet bepaald aan..!! Heel veel mensen voelen zich dagen lang daarna dik verrot..

Maikelk

Belezen gebruiker
Anathema zei:
Maikelk zei:
DreamWeaver zei:

De smartshop, maar het is niet leuk spul.. dus ik raad het je niet bepaald aan..!! Heel veel mensen voelen zich dagen lang daarna dik verrot..
ok tnx...
naja ben wss te eigenwijs en zal het vast wel een keer proberen dan.
Maar ik stel het iig een tijdje uit dan :)

nutsss

Wijs gebruiker
Voor wat betreft speed en het sympathomimetic effect vond ik dit interessante stukje tekst nog:

Amphetamine intoxication: A synthetic substance related to natural sympathomimetic amines. Amphetamine appears to exert its central nervous system (CNS) and peripheral effects indirectly by inducing the release of biogenic amines from their storage sites in nerve terminals. This agent is a commonly abused psychostimulant drug, which may be snorted, taken orally, smoked, or injected. Amphetamine induces psychologic dependence which is manifested by elevated mood, increased wakefulness, concentration, physical performance and a feeling of well-being. With sustained use, the effects of tachycardia and enhanced alertness diminish while psychotoxic effects such as hallucinations and delusions may occur. (NCI04)

bron: http://www.wrongdiagnosis.com/symptoms/pupil_dilation/causes-drug-overdose.htm

zaagmans

Bewuste gebruiker
nutsss zei:
Voor wat betreft speed en het sympathomimetic effect vond ik dit interessante stukje tekst nog:

Amphetamine intoxication: A synthetic substance related to natural sympathomimetic amines. Amphetamine appears to exert its central nervous system (CNS) and peripheral effects indirectly by inducing the release of biogenic amines from their storage sites in nerve terminals. This agent is a commonly abused psychostimulant drug, which may be snorted, taken orally, smoked, or injected. Amphetamine induces psychologic dependence which is manifested by elevated mood, increased wakefulness, concentration, physical performance and a feeling of well-being. With sustained use, the effects of tachycardia and enhanced alertness diminish while psychotoxic effects such as hallucinations and delusions may occur. (NCI04)

Yep, en zoals je hier leest kun je je voorstellen dat dit effect ook optreedt bij angst en zelfs als je verliefd bent.

bron: http://www.wrongdiagnosis.com/symptoms/pupil_dilation/causes-drug-overdose.htm

Carlitos

Badass junkie
Mijn engels is niet zo goed.
Maar staat er nou op het einde dat bij aanhoudend gebruik de hartkloppingen minder worden en waakzaamheid ?

hallicunaties (fout gespeld) en waanideeën kunnen worden erger ?

Wou het even weten :openmouth:
Sorry voor de noobheid :wave:

Qocaïne

Badass junkie
Phreakingout zei:
Je krijgt grote pupillen omdat drugs zoals X/S op je (nor)adrenaline en dopamine systeem werken. Er wordt iets opgang gezet waardoor je lichaam denkt dat het in een noodsituatie zit, en "het" zich dus moet klaarmaken om snel te kunnen reageren, dingen beter zien, sneller en logischer nadenken enzovoort.

Normaal gebeurd dit automatisch door je lichaam als je bijv. in een levensgevaarlijke situatie terrecht komt en je snel moet kunnen handelen. Ook is dit hetzelfde principe met als je bijv. in een achtbaan zit of zo, alleen daar doe je het voor de kick. Dat laatste kan ook dus XTC en Speed opgang brengen.

Klopt helemaal :)

Je hebt twee soorten zenuwsystemen: één is betrokken bij rust en ontspanning, de ander bij gevaar. Stimulerende middelen imiteren een reactie die je ziet als iemand in gevaar is, net als bij adrenaline. In geval van gevaar moet je goed kunnen zien, vandaar die verwijde pupillen.

J0rrit

Badass junkie
maar dat alleen kan nooit voor die grote pupillen zorgen, xtc geven namelijk een stuk grotere pupillen dan speed, terwijl speed zorgt voor de aanmaak van méér (nor)adrenaline dan xtc.

Telefoon

Wijs gebruiker
Met de xtc :stoned:

haha grapje

Door een Serotine overvloed krijg je grotere puppilen

=> als je blij bent of erg bang worden je ogen ook groter ( minder extreem ofcourse)
:wave:

Bovenaan