Wanneer mijn paddotje's oogsten???

marisha

Experimenterende gebruiker
Wanneer kan ik het beste mijn paddestoeltjes plukken??
Ik had er vanavond eigenlijk wel zin in... ze zijn nu ong 5 cm groot(misschien iets groter)
Kan ik ze nu al eten en zijn ze dan wel even sterk???

JJJ

Bewuste gebruiker
marisha zei:
Wanneer kan ik het beste mijn paddestoeltjes plukken??
Ik had er vanavond eigenlijk wel zin in... ze zijn nu ong 5 cm groot(misschien iets groter)
Kan ik ze nu al eten en zijn ze dan wel even sterk???
Jawel, maar het zou wel zonde zijn om ze te plukken voordat ze volgroeid zijn. Hoe meer gewicht je oogst hoe beter natuurlijk. Normaal oogst je ze op het moment dat de hoedjes open gaan, wanneer het witte velletje tussen het hoedje en de steel gescheurd is. Daarna groeien ze niet echt meer. 5cm is nog niet zo groot, vaak kunnen ze wel 10-15cm worden.

marisha

Experimenterende gebruiker
Vandaag kijk ik en veel zijn al bijna volgroeid. Het witte velletje is bij 2 al gescheurd en bij een paar andere gaat dat straks denk ik gebeuren.... :hearteyes:
Moet ik de hele bak tegelijk oogsten of kan ik het beste alleen de grote plukken???
Ik had namelijk in de instructies van de smartshop gelezen:

Oogst de eerste vlucht van je kweek als de grootste paddo’s op het punt staan hun hoed te openen. Oogst ook de kleinere, het is belangrijk de growkit zomin mogelijk open te maken om infectie te voorkomen. Wacht met oogsten tot er weer een hele vlucht opgegroeid. Laat degene kleiner dan 1.5 cm staan.

Maar veel hier op dit forum halen gewoon eerst de grote eruit en laten de kleine staan??
Of heeft dat consequeties voor de tweede flush???

Hoe kan ik ze het beste plukken?? Ze staan allemaal heel dicht op elkaar enzo??

En ik wil ze voor een langere tijd bewaren (die ik over heb dan) Op wat voor een manier kan ik ze het beste en makkelijkste drogen???

Groetjesss

Ceko

Belezen gebruiker
Over dat drogen zijn al diverse threads geschreven, zoek eens rond zou ik zeggen.

De rest van je vragen ben ik zelf ook wel benieuwd naar :grin:
In mijn beschrijving stond dat ik de eerste vlucht moest oogsten, daarna die hele bak weer onder water zetten voor 24 uur en dan weer uit laten lekken en in de zak zetten... zucht... ik weet het ook niet meer!

Radeon915

Wijs gebruiker
Tripreporter
Bij mij stond er 12 uur onderwater zetten, ik heb dit opgevolgd en lijkt prima te werken.

Bij mijn 1e flush groeiden er eerst 6 paddo's op de plek waar ik het water erin had gegoten, later pas andere. Ik heb toen eerst die 6 eruit geplukt en gisteren de rest :) Werkte ook prima.
Als er nog maar 2 of 3 kleintjes staan kan je ze beter wel plukken, maar bij mij waren het dus in totaal nog een stuk of 20.. :grin:

Verder schijnt het ook goed te zijn om af en toe ff te wapperen met de zak open zodat er frisse lucht bij kan komen.

Drogen gaat heel makkelijk, gewoon los van elkaar op een bord of iets vergelijkbaars leggen met keukenrol, en dan wachten maar. Binnen een week zouden ze uiterlijk wel droog moeten zijn.

Nico

Newbie
De paddestoelen van mijn cubensis growkit zijn nu net boven de grond. Hoe lang duurt het ongeveer tot ik kan oogsten? Ik wil graag dinsdag trippen :hearteyes: , maar ik ben bang dat ze dan nog niet volgroeit zijn.
Bedankt!
Groetjes,
Nico

Ceko

Belezen gebruiker
Bij mij komen de meeste nu ook net boven de grond uit. Er staan ook twee grotere in de growkit maar het lijkt wel of het groeien gestaakt is :confused: Of het lijkt gewoon een eeuwigheid voordat er wat gebeurt, dat kan ook... Maar volgens mij redden ze het in ieder geval nooit voor dinsdag.

Nico

Newbie
Ze zijn nu lekker aan het groeien. Erg leuk om ze elke dag groter te zien worden! In een week volgroeid worden zit er helaas niet in :P

Bovenaan