Wanneer verliest XTC/MDMA zijn magie?

Rubrix

Belezen gebruiker
Hallo allemaal,

Veel mensen zeggen dat na een aantal keer MDMA/XTC gebruiken het stofje zijn magie verliest, en dat je de eerste paar keer dus echt moet laten tellen, maar na hoeveel keer gebeurt dat?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Of is het juist nooit gaan vervelen? Hoe heb je het weer intressant gekregen? En wat zijn ook goede middelen om eens te gebruiken wanneer je het punt bereikt dat XTC zijn magie verliest.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en mening!
Bedankt!

MarcieMarc

Bewuste gebruiker
Je herstel (pauzes) zijn essentieel. Misbruik wordt betaald met magie, (verantwoord) gebruik wordt beloond met magie.
Er wordt gezegd dat het nooit meer zo zal worden als de eerste keer. Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Buiten de verrassing van de come-up (de eerste keer weet je niet echt wat je kunt verwachten) zijn de effecten bij mij niet afgenomen. Wel is het de ene keer iets beter dan de andere maar dat kan aan zoveel factoren liggen als set/setting/mood/voeding enz enz.

Brakka Mang

Badass junkie
Na hocus pocus pilatus pas :tilttearlaugh:

Als het verantwoord wordt gebruikt, wat ik nooit heb gedaan behalve de eerste 2-3 keer, kan het best wel lang behouden blijven. Maar netjes aan de 3-maanden regel houden maar ondertussen wel andere drugs(alcohol is ook drug) volgas gebruiken doet deze regel natuurlijk teniet. Daarnaast maken zoveel factoren de space: de setting, je voeding, je algehele gezondheid etc.

Als je altijd buiten gaat zitten kauwen dan is het een paar maandjes leuk in de zomer en daarna werd het bij mij wel al snel niet meer leuk. Als je het alleen op feesten gebruikt paar keer per jaar dan zal het vast jarenlang goed gaan.

Kordie

DF-koning
Vroeger om de drie maanden een MDMA weekend.
Dat ging goed. Maar toen ik niet meer met vrienden naar de feestjes ging was de lol er ook snel af

XTC is 1 van de drugs die ik echt maar heel af en toe gebruikt en ik daarom in mijn leven nog helemaal niet zo heel vaak gehad heb. En bij mij werkt het daarom echt nog helemaal prima. Ik heb 1 jaar gehad waarin ik het vijf keer gebruikt heb met kortere pauzes ertussen. Maar ook toen ging de magie er niet af bij de vijfde keer. Maar normaal gesproken zit er echt wel minimaal drie maanden maar vaak wel veel langer tussen bij mij.

ILoveRCs

Wijs gebruiker
naar mijn mening zodra je het "misbruikt". wat voor velen al snel het geval is, is de magie al weg. voor mij was magie al verloren na een jaar of zo. Op een gegeven moment moest ik 2 blauwe mitsu's (2x 180mg) nemen om t überhaupt te voelen. mijn advies is dan ook om het maximaal 1x per 3 maanden te gebruiken en niet te redosen ipv elk weekend jaren achter elkaar pillen blijven vreten alsof t boterhammen zijn. als ik dit vroeger wist was ik er heel anders mee omgegaan.. nu is t voorgoed verpest. maar t is niet anders. gelukkig kan ik nog wel "geluk" (in de zin van hoe je dat uit mdma kan halen, niet in het algemeen) halen uit 4-FMA dus probeer dat zoveel mogelijk in te slaan voor de ban.

maar mocht je net beginnen met mdma/xtc hou het dan op een paar keer per jaar en laat die 5-HT receptor gewoon in zijn waarde ipv m ernstig te misbruiken (zo ernstig dat ie vanaf een mooie dna-achtige draad degradeert tot een afgeknipt stukje garen). hij zal nooit meer t zelfde zijn als voor het misbruik.

hier een voorbeeld van hoe de serotonine receptors uitgewoond zijn naar honderden grammen mdma, hun kracht is even sterk als een een vis op het land.

1724096669518.png

• Like
Waarderingen: XMR

VJ_LSD72

Bewuste gebruiker

wow! bijna net zo realistisch als deze uit de oude doos. Jouw uitleg hierboven zou betekenen dat de bedrading in mijn bovenkamer compeet fucked zou moeten zijn. Het is niet zo zwart/wit gelukkig.

ILoveRCs

Wijs gebruiker

wow! bijna net zo realistisch als deze uit de oude doos. Jouw uitleg hierboven zou betekenen dat de bedrading in mijn bovenkamer compeet fucked zou moeten zijn. Het is niet zo zwart/wit gelukkig.
haha nee zo erg is het niet, dit krijg je pas na jaren lang misbruik elke week, dus honderden keren. zo erg is het niet hoor, maar kijk wel uit. als je het echt te bont maakt zul je wel in de buurt komen uiteindelijk. ik wil je niet bang maken maar dit dat is het scenario wat uiteindelijk te realiseren valt wanneer je elk weekend meerdere grammen mdma neemt. uiteindelijk houd je niks meer over. Maar bijna geen enkel persoon komt tot dit niveau dus maak je vooral geen zorgen:relieved: sorry voor mijn dramatische antwoord. het idd zeker niet zo zwart-wit gelukkig, heb t zelf ook nooit bereikt. maar ken mensen die dit wel bereikt hebben, het is dus wel mogelijk.

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
MDMA wordt over het algemeen compleet verkeerd gebruikt. Mensen gebruiken het veelal te vaak, of in te hoge doseringen, of te vaak en in te hoge doseringen. Dat veel mensen rapporteren dat de magie er op een gegeven moment af is heeft hier in de meeste gevallen mee te maken. Het zal van je gebruik afhangen of je de magie kunt behouden.

Als je je gebruik op de volgende manier aanpast (volgens algemeen gebruikte richtlijnen), dan zou ik er niet voor vrezen dat de magie verloren gaat:
- Altijd je MDMA laten testen bij een testservice (bijvoorbeeld bij Jellinek of Trimbos), zodat je precies weet hoeveel werkzame stof MDMA er in je pil of kristallen zit. Zodoende kun je voorafgaand aan het gebruik precieze doseringen afwegen met een microweegschaaltje en de stof correct doseren tijdens het gebruik.
- 1-1.3mg MDMA per kilo lichaamsgewicht doseren tijdens gebruik als je een vrouw bent, of 1-1.5mg MDMA per kilo lichaamsgewicht doseren als je een man bent. Voorbeeld 1: vrouw, 65 kilo: 65-84.5mg MDMA. Voorbeeld 2: man, 90 kilo: 90-135mg MDMA. Je kunt lege capsules kopen bij smartshops om daar de dosering in te doen bij het gebruik van kristallen. Ik zou zelf ook altijd MDMA-kristallen verkiezen boven een XTC-pil, omdat dat correct doseren makkelijker maakt.
- Tussenpozen van drie maanden inlassen tussen gebruik, om jouw serotoninesysteem voldoende tijd te geven om volledig van het gebruik te herstellen.

Laatst bewerkt:

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Overigens heb ik zelf ervaren dat de magie ook op een andere manier kan verdwijnen. Ik vind de werking van MDMA magisch als je op het moment van gebruik meer voelt voor de oprechte vriendschappen die je hebt, of voor mensen die je ontmoet waar je een oprechte klik mee hebt. Ik begon het echter oppervlakkig te vinden dat je van vrijwel iedereen enthousiast kon raken, alleen maar omdat je serotoninevoorraad in één keer opgebruikt wordt door een stofje. Een positiever perspectief is dat dat juist heel mooi en verenigend is, maar ik werd er dus een beetje cynisch van dat ik continu in de weer was met mensen waar ik in een nuchtere staat weinig tot niets mee zou hebben. Het begon na een aantal keer gebruik fake aan te voelen. Ik heb echter van weinig andere mensen gehoord dat dit ze begon tegen te staan en ik ben zelf ook niet zo cynisch erover dat ik geheel uitsluit om het nog eens te proberen.

Laatst bewerkt:

Snuffelaar

Badass junkie
Tripreporter
MDMA wordt over het algemeen compleet verkeerd gebruikt. Mensen gebruiken het veelal te vaak, of in te hoge doseringen, of te vaak en in te hoge doseringen. Dat veel mensen rapporteren dat de magie er op een gegeven moment af is heeft hier in de meeste gevallen mee te maken. Het zal van je gebruik afhangen of je de magie kunt behouden.

Als je je gebruik op de volgende manier aanpast (volgens algemeen gebruikte richtlijnen), dan zou ik er niet voor vrezen dat de magie verloren gaat:
- Altijd je MDMA laten testen bij een testservice (bijvoorbeeld bij Jellinek of Trimbos), zodat je precies weet hoeveel werkzame stof MDMA er in je pil of kristallen zit. Zodoende kun je voorafgaand aan het gebruik precieze doseringen afwegen met een microweegschaaltje en de stof correct doseren tijdens het gebruik.
- 1-1.5mg MDMA per kilo lichaamsgewicht doseren tijdens gebruik en het idealiter bij een enkele dosering houden wanneer je gebruikt. Voorbeeld 1: vrouw, 65 kilo: 65-97.5mg MDMA. Voorbeeld 2: man, 90 kilo: 90-135mg MDMA. Je kunt lege capsules kopen bij smartshops om daar de dosering in te doen bij het gebruik van kristallen. Ik zou zelf ook altijd MDMA-kristallen verkiezen boven een XTC-pil, omdat dat correct doseren makkelijker maakt.
- Tussenpozen van drie maanden inlassen tussen gebruik, om jouw serotoninesysteem voldoende tijd te geven om volledig van het gebruik te herstellen.
Voor vrouwen is het 1.3/kg ipv 1.5 ✌️

Dick_van_Leeuwen

Bewuste gebruiker
Ik heb twee perioden in mijn leven waarin mdma gebruik(te).
Zo'n 20 jaar geleden deed ik het teveel en te vaak. Soms wekelijks of dagen achter elkaar. Na een tijdje begonnen de katers heviger te worden en de effecten minder.

Ik heb zo'n 15-16 jaar geen drugs aangeraakt, naast alcohol en sigaretten. Daarna waren de effecten weer zoals het ooit was. Een volledige reset. Ik doe nu zo'n 5x per jaar mdma. Rond de 2mg/kg op een avond. Teveel, ik weet het. Maar dit geeft voor mij het gewenste effect. Deze 5x vallen allemaal in de periode maart-oktober. De pauzes zijn meestal tussen de 6 en 10 weken. De 5e keer valt al jaren hetzelfde als de eerste keer. Ik heb amper een dip en altijd een afterglow. Ik let wel zeer bewust op voeding, vooral in de periode voor en na het moment. In het bijzonder antioxidanten, omega en water. Het werkt dus ik verander het niet. In de zomermaanden slik ik vitaminepillen (immuun algemeen) in de weken dat ik veel alcoholfeestjes heb en festival in de planning.

Volgens mij is het zo, dat mdma een drug waarbij je zelf opmerkt dat je het niet goed hebt gedaan. De katers en dips worden erger en de lol gaat eraf. Dat is het moment een langere pauze te nemen. Ik denk zelfs dat je dit al ervaart voordat je de 'magie' volledig verliest.

Het is echt veel leuker als het speciaal blijft.

Op reddit heb ik veel gelezen dat mensen na 12x maandelijks gebruik de magie zijn verloren.

Pan

Experimenterende gebruiker
Veel mensen zeggen dat na een aantal keer MDMA/XTC gebruiken het stofje zijn magie verliest, en dat je de eerste paar keer dus echt moet laten tellen, maar na hoeveel keer gebeurt dat?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Of is het juist nooit gaan vervelen? Hoe heb je het weer intressant gekregen? En wat zijn ook goede middelen om eens te gebruiken wanneer je het punt bereikt dat XTC zijn magie verliest.

"Een aantal keer" is een behoorlijk rekbaar begrip. Ik denk dat de meesten het er wel over eens zijn dat de magie van de eerste keer nooit meer terugkomt. Die herinnering hou je natuurlijk wel voor het leven.

Mijn ervaring is dat de werking blijft wel ongeveer hetzelfde blijft, voor tenminste de jaren er op (mits je het middel volgens de aanbevelingen gebruikt).

Maar na een pauze van 20 jaar ben ik er een jaar of wat geleden weer aan begonnen (ik ben nu in de 50) en toen merkte ik dat het niet meer het effect heeft wat het vroeger had. Het is nog steeds heel fijn en daarom naar mijn mening nog steeds de moeite waard om af en toe te doen. Het heeft, denk ik, meer met de leeftijd te maken dan met iets anders.
Wat hetzelfde is gebleven: een blij, enorm empatisch gevoel, muziek die lekkerder binnen komt, zin om te dansen (met anderen) een beetje verliefd-achtig, openhartig én oprecht geînteresserd in anderen etc.
Wat verminderd is: het intense ervaren van muziek en aanrakingen (minder "kippevel-momentjes") en het gevoel dat je niet loopt maar zweeft.
Wat weg is: de ervring van elektrische vonkjes of knettertjes in achterhoofd en nek/rug.

Wat mij betreft is er geen vervanging voor MDMA. Soms gebruik ik 2C-B en soms speed. 2C-B geeft een klein beetje het sociale, empatische gevoel van MDMA en de muziek klinkt ook een beetje lekkerder. Maar je moet daarvoor wel bewust uit jouw "kokon" stappen. Ook geeft 2C-B geen extra energie en lopen gaat een beetje moeilijker in plaats van makkelijker. Wel worden kleuren weer heel mooi. Geuren en smaken worden ook intenser. Het duurt ook even lang als MDMA maar de tijd lijkt niet voorbij te vliegen. Speed lijkt (in lage dosering, hooguit 50mg) een beetje op MDMA maar dan zonder het superempatishe, verliefde gevoel. Ook klinkt de muziek wel iets lekkerder maar het effect is bij lange na niet vergelijkbaar met MDMA. Het sociale en praatgrage effect is er wel. De tijd lijkt ook wat sneller voorbij te gaan. De effecten duren wel veel langer. Ook verschillen de effcten van speed van persoon tot persoon; ik word wel lichamlijk actief van speed maar geestelijk voet ik me superrelaxed en heel tevreden. Maar nogmaals: wat mij betreft gaat er niets boven MDMA.

Pollewop

Bewuste gebruiker
Empathy gaat nooit verloren!
Het zal nooit meer zo zijn als de aller aller allereerste keer. Als je genoeg tijd tussen je gebruik neemt, 3 maanden regel.

Mijn eerste keer was thuis, in 2011 geloof ik, heel chill en alle zintuigen stonden aan. Ik was verliefd en genoot.

Nog steeds, niet meer elke 3 maanden maar als het kan, 1-2 x per jaar. De Empathy is er nog steeds, de ene keer wat meer als de ander, maar wel altijd in thuissetting met de juiste mindset.

Diablo69

Bewuste gebruiker
Eerste keer was out of this world.
2e keer geweldig en tientallen keren daarna maehhh niets aan en mega dip. Ga nu pauze houden van een jaar of 10 ofzo denk ik .

Stratora

Bewuste gebruiker
De eerste keer overrompelde de magie me in eerste instantie en vooral het inkick moment was even beangstigend want wat overkomt me dacht ik....ik verloor de controle en dat was even wennen.
Maar toen.......lekker in mijn mancave muziek luisteren ...heerlijk wegdromen , mee gevoerd worden...hemels
Daarna volgden festivals waar ik toch heel andere belevingen heb, golven van fijn fijn fijn afgewisseld met vooral enigszins speedy effecten en meer introvert terwijl ik eigenlijk best empathisch en extrovert ben.
Door na mijn laatste keer Mdma op een festival vorige week en de relatie stemming en effect heb ik toen erg sterk ervaren , intense werkdag en gelijk een feestje in met een pil van 80mg die ik gezien mijn gewicht (83kg) prima kan hebben maar deze keer knalde hij er behoorlijk hard in en was ik redelijk introvert en was er weinig magie te bekennen...ik vond het eigenlijk niet leuk meer.
Voorraad is opgeborgen en de komende 8 maanden is het klaar, daarnaast ik vind het op buitenfestivals eigenlijk alleen maar leuk als het mooi weer is.
Kijken of er weer magie opduikt in het voorjaar.

Wauzeling

Belezen gebruiker
De echte first timer “magie” dat je niet weet wat je overkomt en je volledig als kind voelt in zo’n gigantisch indoor ballenbak/speelparadijs. Dat is er wel snel afgegaan, vervolgens weet je beetje wat je te verwachten staat en laat je gewoon over je heen komen en geniet je ervan.

Sws heeft MDMA best wel snel voor mij de magie verloren, maar dan bedoel ik niet voor de effecten die minder waren, maar meer de bijwerkingen die meer aanwezig waren, vooral het niet kunnen pissen en ontzettende stijve nek dat volledig doortrekt naar m’n schouders en achterhoofd heeft me eigenlijk wel beetje ervan weerhouden om het continue te blijven gebruiken. Denk de laatste keer op een feestje/festival is meer dan 2-3 jaar geleden en in een thuis setting is dat nu 4 maanden geleden geweest met daarvoor ook weer 1 jaar er tussen.

Maar eigenlijk wat iedereen hier ook al schrijft, als je te hoge doseringen naar binnen jast en je niet netjes aan de 2-3 maanden regel houdt kan de lol er snel vanaf zijn.

troksky

Belezen gebruiker
Hang het ook niet af in welke context je dat gebruikt...
Kan mij inbeelden thuis met partner is anders dan feestje en wat de verwachtingen zijn ?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
De echte first timer “magie” dat je niet weet wat je overkomt en je volledig als kind voelt in zo’n gigantisch indoor ballenbak/speelparadijs. Dat is er wel snel afgegaan, vervolgens weet je beetje wat je te verwachten staat en laat je gewoon over je heen komen en geniet je ervan.
Nah het is voor mij altijd weer magisch.

Dat innerlijke kind dat in complete verwondering is over de wereld is je meest diepe eigen zelf. Dat kun je zelfs nuchter ervaren. Entactogenen maken het enkel makkelijker om die stroom van gedachten over het dagelijkse leven te doorbreken en het kind in jezelf toe te laten.

Sws heeft MDMA best wel snel voor mij de magie verloren, maar dan bedoel ik niet voor de effecten die minder waren, maar meer de bijwerkingen die meer aanwezig waren, vooral het niet kunnen pissen en ontzettende stijve nek dat volledig doortrekt naar m’n schouders en achterhoofd heeft me eigenlijk wel beetje ervan weerhouden om het continue te blijven gebruiken. Denk de laatste keer op een feestje/festival is meer dan 2-3 jaar geleden en in een thuis setting is dat nu 4 maanden geleden geweest met daarvoor ook weer 1 jaar er tussen.

Maar eigenlijk wat iedereen hier ook al schrijft, als je te hoge doseringen naar binnen jast en je niet netjes aan de 2-3 maanden regel houdt kan de lol er snel vanaf zijn.
Ja dat ligt aan te hoge doseringen denk ik.

Meer mindful ermee omgaan en meer bewust die innerlijke verwondering toelaten, is key.

Edit: En het idee loslaten dat die magie uit dat stofje komt. Het komt van jezelf.

Bovenaan