Wat!? Cocaïne niet lichamelijk verslavend?

Smoken

Bewuste gebruiker
Yo people,

Ik begin me de laatste tijd een beetje te verdiepen in cocaïne. Niet omdat ik het zelf graag zou willen gebruiken ofzo.... Lijkt me veel te duur en het effect veel te kort en het is toch behoorlijk verslavend (ondanks dat ik niet verslavingsgevoelig ben).
Kan je denk ik beter een pilletje nemen... Veel leuker effect, langer en veeeeel goedkoper.

Als ik het ooit zou doen, zou ik het alleen doen op een feest, van iemand anders spul. Ik zou echt niet zelf kopen.

Maar goed, daar ging mijn vraag niet over. Ik las namelijk laatst op meerdere betrouwbare site's dat cocaïne niet lichamelijk verslavend is. Maar iedereen weet dat coke en al helemaal crack heel erg verslavend kan zijn.
Is dit dan allemaal het geestelijke deel? Is de craving zo heftig dat je gewoon kan eindigen als junkie op straat??

Probeerenleer

Bewuste gebruiker
Persoonlijk ben ik het cocaine gebash nu wel een beetje moe gehoord. Maar goed... het is juist wél lichamelijk verslavend en helaas is niet iedereen zoals ik, die perfect enkele weken zonder kunnen.

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Probeerenleer zei:
het is juist wél lichamelijk verslavend en helaas is niet iedereen zoals ik, die perfect enkele weken zonder kunnen.

Cocaïne is niet lichamelijk verslavend. Het geeft wel zware ontwenningsverschijnselen (slapeloosheid, onrust, depressie) maar die hebben geen direct lichamelijke oorzaak zoals je wel hebt bij heroïne, alcohol en slaap- en kalmeringsmiddelen.

Zeker crack/basecoke zijn zwaar verslavend en daardoor kun je zeker op straat belanden maar dan nog krijg je geen lichamelijke ontwenningsverschijnselen.

Marcko

Belezen gebruiker
Cocaïne is niet lichamelijk verslavend anders zou ik allang verslaafd zijn; het is zuiver geestelijk verslavend.

Smoken

Bewuste gebruiker
Oh oké das goed nieuws, maar toch wonderlijk dat de geest dan zo ontiegelijk sterk is dat je helemaal leip kan worden als je het niet hebt, zonder dat je lichaam het nodig heeft.

Geeft cocaïne eigenlijk een kater?

Probeerenleer

Bewuste gebruiker
Svali zei:
Probeerenleer zei:
het is juist wél lichamelijk verslavend en helaas is niet iedereen zoals ik, die perfect enkele weken zonder kunnen.

Cocaïne is niet lichamelijk verslavend. Het geeft wel zware ontwenningsverschijnselen (slapeloosheid, onrust, depressie) maar die hebben geen direct lichamelijke oorzaak zoals je wel hebt bij heroïne, alcohol en slaap- en kalmeringsmiddelen.

Zeker crack/basecoke zijn zwaar verslavend en daardoor kun je zeker op straat belanden maar dan nog krijg je geen lichamelijke ontwenningsverschijnselen.

Ik denk dat ik in de war was met geestelijk... :flushed:

Marsss

Experimenterende gebruiker
Wat je niet weet is dat echte lichamelijke verslaving, zoals bij heroïne, betekent dat je lichaam ziek wordt als je stopt. Ziek, pijn, extreem en niet te vermijden. Erger dan dat wij ons voor kunnen stellen. Alsof je doodgaat. Maar dan erger want je gaat niet dood. Dagen, weken en langer. Haast onmogelijk om dat zonder hulp te doorstaan.

Het enige wat dan helpt is weer gebruiken. Of goede hulp met zowel tranquillizers en bijvoorbeeld methadon in een langdurig traject van afbouw en ontwenning.

Alcohol richt fysieke schade toe die vaak niet meer te herstellen is. Stoppen is dan zelfs levensgevaarlijk! Als drugs is alcohol zwaar onderschat maar ook een bewijs van dat we zelf over het algemeen best met de middelen om kunnen gaan en dat het de oorzaken zijn die de focus moeten hebben.

Verslavingen zijn meestal het gevolg van het laatste wat je kan doen om MACHT over je ONMACHT te krijgen. De maatschappij is opgebouwd rondom macht over onmacht. Zolang je dan macht over anderen hun onmacht hebt lijkt het nog OK, als je alleen staat dan rest slechts kriminaliteit, depressie, drugs of een eenzaam onbegrepen bestaan.

Alle andere genoemde psychische ontwenningssymptomen zoals bij speed en coke die stellen eigenlijk maar weinig voor als je ze hiermee vergelijkt maar alles is relatief...

:wave:

Pieter210

Bewuste gebruiker
Smoken zei:
Oh oké das goed nieuws, maar toch wonderlijk dat de geest dan zo ontiegelijk sterk is dat je helemaal leip kan worden als je het niet hebt, zonder dat je lichaam het nodig heeft.

Geeft cocaïne eigenlijk een kater?
Ja, je voelt je leeg en wil meeeeeeeeeeeeeerrrrrrrrrrr :rockband:

Smoken

Bewuste gebruiker
Marsss zei:
Wat je niet weet is dat echte lichamelijke verslaving, zoals bij heroïne, betekent dat je lichaam ziek wordt als je stopt. Ziek, pijn, extreem en niet te vermijden. Erger dan dat wij ons voor kunnen stellen. Alsof je doodgaat. Maar dan erger want je gaat niet dood. Dagen, weken en langer. Haast onmogelijk om dat zonder hulp te doorstaan.

Het enige wat dan helpt is weer gebruiken. Of goede hulp met zowel tranquillizers en bijvoorbeeld methadon in een langdurig traject van afbouw en ontwenning.

Alcohol richt fysieke schade toe die vaak niet meer te herstellen is. Stoppen is dan zelfs levensgevaarlijk! Als drugs is alcohol zwaar onderschat maar ook een bewijs van dat we zelf over het algemeen best met de middelen om kunnen gaan en dat het de oorzaken zijn die de focus moeten hebben.

Verslavingen zijn meestal het gevolg van het laatste wat je kan doen om MACHT over je ONMACHT te krijgen. De maatschappij is opgebouwd rondom macht over onmacht. Zolang je dan macht over anderen hun onmacht hebt lijkt het nog OK, als je alleen staat dan rest slechts kriminaliteit, depressie, drugs of een eenzaam onbegrepen bestaan.

Alle andere genoemde psychische ontwenningssymptomen zoals bij speed en coke die stellen eigenlijk maar weinig voor als je ze hiermee vergelijkt maar alles is relatief...

:wave:

Hier ben ik het zo hard mee eens he.
Volgens mij zijn sowieso alle drugsverslavingen zo vervelend, vanwege de maatschappij, waar wij in leven.

Alcohol is een veel heftigere en verslavendere drugs, maar dit is algemeen geaccepteerd, waardoor er veel alcoholisten zijn die nog een redelijk normaal leven leiden. Nou vergeet dit maar bij cocaïne.
Het is niet dat ik zo'n alcohol-hater type ben, maar van alle drugs is alcohol toch wel één van de slechtste. Alle andere heftige drugs zijn zo gevaarlijk wegens het maatschappelijk beeld wat er omheen hangt en waardoor je als verslaafde aan dit middel gelijk uitschot van de maatschappij bent.

Best wel triest eigenlijk.....
D'r moet gewoon worden gekeken naar de feiten van een middel en niet zo gesloten mee om worden gegaan.... :(

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Smoken zei:
Alcohol is een veel heftigere en verslavendere drugs, maar dit is algemeen geaccepteerd, waardoor er veel alcoholisten zijn die nog een redelijk normaal leven leiden. Nou vergeet dit maar bij cocaïne.

Het is inderdaad zo dat alcohol maatschappelijk geaccepteerd is en vaak wordt je zelfs raar aangekeken als je geen biertje drinkt met een groepje vrienden. Maar alcoholisme is iets wat zeker niet maatschappelijk geaccepteerd wordt, het komt alleen wel vaker voor omdat je het zo in de winkel kan halen. Tot op een zekere hoogte qua verslaving kun je nog een "normaal" leven leiden, wat natuurlijk niet meer is dan uiterlijke schijn, maar dat is zo voor elke verslaving. Genoeg mensen die jarenlang dagelijks coke of speed snuiven en niemand die dat door heeft. Ook met heroïne is dat nog mogelijk, mits je het kan betalen natuurlijk.

Het is niet dat ik zo'n alcohol-hater type ben, maar van alle drugs is alcohol toch wel één van de slechtste. Alle andere heftige drugs zijn zo gevaarlijk wegens het maatschappelijk beeld wat er omheen hangt en waardoor je als verslaafde aan dit middel gelijk uitschot van de maatschappij bent.

De verslaving als ziekte wordt gewoon nog niet maatschappelijk geaccepteerd, ook omdat het nog niet echt bekend is dat het een ziekte is. Er zit wel wat verschil in welke verslaving je hebt, zo zal men toch spreken van een "junk" bij coke, speed of heroïne en bij alcohol ben je een alcoholist, wat misschien iets beschaafder klinkt, maar dan nog wordt je er door bestempeld in een negatieve zin.

harry123

Bewuste gebruiker
Ja de craving is gewoon erg, omdat (tenminste ik) er bijna geen kater van krijg, het voelt goed vooral met bier op, en je wil gewoon meer en meer, snelle tolerantie enzovoort..

Smoken

Bewuste gebruiker
Svali, heb je helemaal gelijk in, maar de verhouding klopt gewoon niet.

Alcohol doet echt niet onder voor vele andere harddrugs, wat betreft verslaving en schadelijkheid, maar dat beeld wordt wel gecreëerd. Jammer.

harry123 zei:
Ja de craving is gewoon erg, omdat (tenminste ik) er bijna geen kater van krijg, het voelt goed vooral met bier op, en je wil gewoon meer en meer, snelle tolerantie enzovoort..

Das kut. Hoe lekkerder, hoe meer verslavend he.

harry123

Bewuste gebruiker
Vind pillen veel leuker, maar pauzes en zo, en met coke neem je die nauwelijks :P. Maar nu al weer een maandje niets gehad, ben ook nog niet van plan het de eerste tijd weer te doen :P. Vanavond gewoon lekker een jointje, snap niet dat dat ook veel minder verslavend is :P

Smoken

Bewuste gebruiker
Ja oké, ik zelf heb nooit coke gehad, maar volgens mij is pillen toch wel echt het lekkerst wat er is. Was zoooo lekker haha.

En ik ga vanavond ook een jointje doen :stoned:
Voor het eerst weer in weken.
Gelijk amnesia haha.

harry123

Bewuste gebruiker
Ja coke is niet eens zo heel spectaculair :P. Maar ontzettende craving. En ja pillen is echt het best :grin: tenminste van wat ik tot nu toe heb gehad, misschien dat lsd of paddo's of zo leuker zijn, maar dat zien we dan wel :P

Haha lekker hoor! Ik heb zelf gekweekt wietje van een maat :).

Smoken

Bewuste gebruiker
Nice! :stoned:

Me ouders hadden roken het, facking kut, haha. Halve bad trip alles.
Maar ja gewoon volgende dag aan me moeder verteld, vond ze niet erg. Chille ouders :grin:

Maar sowieso denk ik dat niks het gevoel van xtc kan overtreffen.
LSD en paddo's kunnen denk ik wel heel leuk zijn, maar het gevoel van xtc is moeilijk te overtreffen. Truffels zijn iig wel heel leuk. Wanneer ga je uitproberen dan?

sejku

Experimenterende gebruiker
Smoken zei:

Maar ja gewoon volgende dag aan me moeder verteld, vond ze niet erg. Chille ouders :grin:

LSD en paddo's kunnen denk ik wel heel leuk zijn, maar het gevoel van xtc is moeilijk te overtreffen. Truffels zijn iig wel heel leuk. Wanneer ga je uitproberen dan?
Ja als je je eerste keer xtc hebt gedaan denk je inderdaad dat er geen andere manier is je zo goed te voelen en je ze verbonden te voelen met je omgeving en muziek
tot je eerste lsd trip :wink:

harry123

Bewuste gebruiker
Smoken zei:

Ja precies!

Pff wat ik ga proberen.. Wil nog zoveel haha maar dmt staat nu hoog op mijn to do lijst.

Smoken

Bewuste gebruiker
harry123 zei:
Pff wat ik ga proberen.. Wil nog zoveel haha maar dmt staat nu hoog op mijn to do lijst.

DMT lijkt mij ook echt geweldig!
Ik moet en zal dat nog ooit doen.

sejku zei:
Ja als je je eerste keer xtc hebt gedaan denk je inderdaad dat er geen andere manier is je zo goed te voelen en je ze verbonden te voelen met je omgeving en muziek
tot je eerste lsd trip :wink:

Serieus!? Maar is LSD dan ook gewoon lekker? Truffels vond ik nou niet heel lekker gevoel, behalve dan de kick die je krijgt omdat het allemaal zo verwonderlijk is.

Naja, die jongen ga ik toch nog wel een keer proberen. Je zorgt er wel voor dat ik er meer zin in krijg :grin:

shakes

Belezen gebruiker
hahaha, coke niet lichamelijk verslavend, een beetje waar, maar ook een beetje niet :)

Ik liep weleens klapper tandend, trillend naar huis omdat ik geen coke kon regelen. Ja zit in je hoofd, kan zich lichamelijk uite

Borre

Newbie
Die craving naar coke zou zo erg niet zijn mocht er niet in zoveel films een coke-scene zitten.
Verder probeer ik voor mezelf uit te maken of het wel nodig is nog sos te bestellen. Elke keer je
een pint gaat drinken of zelfs thuis een glaasje wijn consumeert is er die craving. Heb je het niet op zak tijdens het uitgaan/cafe, dan denk je er constant aan.
Heb je het wel op zak, denk je nog maar aan één ding en dat is bijnemen. Het effect is zo belachelijk kort dat je gewoon constant in't wc zit. Elke keer opnieuw die paranoia als er volk bij is die het niet mag weten. En op den duur ben je zo dronken dat je automatisch nonchalant wordt en zelfs niet meer checked of er nog wat aan je neus hangt. En dan hebben we het nog niet over de paniek als jouw lijntje half op de grond valt.
Eens coke gedaan, eeuwige craving vrees ik.
Overigens ook zo wanneer je aan het snuiven bent en halverwege de avond stop je ermee, dan zakt je energiepijl sneller dan normaal dus in die zin is er tijdens gebruik wel een 'lichamelijke verslaving' maar verder is het volgens mij allemaal psychologisch.

Probeerenleer

Bewuste gebruiker
Ik heb coke voor het eerst rond maart 2011 gedaan en ik "crave" niet naar het volgende lijntje.

Dat er in zovele films coke voorkomt, tsja, is dat een reden om er op te leven?

Smoken

Bewuste gebruiker
Hm, ik heb wel eens de laatste tijd met de gedachte gespeeld om het misschien een keer uit te proberen, maar het lijkt me toch verstandiger om het niet te doen, ondanks mijn nieuwsgierigheid.
Niet uit angst dat ik verslaafd raak, maar meer uit angst om misschien hele leuke avondjes minder leuk te maken, omdat je het het liefst met coke doet, omdat ik dan weet hoe lekker het is.

harry123

Bewuste gebruiker
Nee joh daar hoef je niet bang voor te zijn joh! Ik zelf merk alleen craving tijdens gebruik en week drna en af en toe als iemand het er over heeft,aar dat heb je ook wel met meer dingen, als ieman et over een hamburger heeft lust ik dr ook wel een, zelfde verhaal met coke.

Smoken

Bewuste gebruiker
Oh okay chil. Het lijkt me ook wel vet een keer te doen, toch zou ik er niet naar op zoek gaan... Misschien als het een keer op me pad komt.

Bovenaan