Wat er qua drugs meespeelt bij de verkiezingen

Geneesmiddel

Wijs gebruiker

Er zijn ook speciale stemwijzers omtrent drugs. Zoals deze: https://www.cannabis-kieswijzer.nl

Hier vinden jullie overigens 'alle' stemwijzers. In 2021 waren er heeeeeeel interessante, zoals de "Ongemakkelijke kieswijzer" maar dus ook indd die over Cannabis enzo.

PLS GA STEMMEN.

Weet je toevallig ook welke partij het meest soepel drugsbeleid wilt?

Ik vind het altijd lastig. De lijst met wensen van z'n partij kan mooi zijn, maar dan moet je ook nog eens rekening mee houden dat ze het meeste niet gaan uitvoeren of valse beloftes zijn.

Neo-Shulginist

Badass junkie

Ik vind het altijd lastig. De lijst met wensen van z'n partij kan mooi zijn, maar dan moet je ook nog eens rekening mee houden dat ze het meeste niet gaan uitvoeren of valse beloftes zijn.
De Piratenpartij is wel de meest liberale partij qua drugsbeleid. D66 profileert zich in sommige gemeenten ook op het drugsbeleid, maar die partij heeft een beetje neoliberale neigingen (dus een vrij drugsbeleid voor bedrijven maar niet voor individuen) en bovendien hebben ze in het verleden bewezen hun standpunten ook wel te willen omwisselen in ruil voor kabinetsdeelname. Dat is immers waarom we nu een wietexperiment hebben (wat na 5 jaar nog steeds niet is gestart) in plaats van legale wietteelt.

GroenLinks is ook redelijk pro-reguleren met cannabis en MDMA.
Verder heeft FvD een redelijk liberaal standpunt voor productie van cannabis, maar die partij wil ook hard criminaliteit aanpakken. Datzelfde geldt voor de SP. Die partij heeft wat neigingen ter regulering, maar daartegenover staat dan gelijk dat ze ook harder willen optreden tegen criminaliteit.

Partijen die je beter kan mijden qua drugsbeleid zijn VVD, CDA en CU. Populistische partijen zoals de PVV of Leefbaar (..) zijn doorgaans ook niet heel drugsvriendelijk.

ljuv

DF-koningin
Juah, klopt allemaal wel ongeveer wat @Neo-Shulginist zegt, behalve dat dit wel echt ENORM verschilt per gemeente... Lokale afdelingen van landelijke partijen wijken behoorlijk af, zeker in gebieden als de bijbelbelt ofzo natuurlijk. Ik zou in elk geval NIET afgaan op de landelijke koers van de partijen.
Over het algemeen, kijk ik altijd het eerste naar GroenLinks hiervoor... En inderdaad niet D66, hoezeer ze zich er ook mee willen profileren.

kabinetsdeelname
Dat is met deze verkiezingen gelukkig niet het geval haha.
Maar ook bij deelname aan het gemeentebestuur, omdat dit vaak met het CDA is ( :') ), wordt dit standpunt wel eens ingewisseld... dat is nu eenmaal evident aan polderen.

Partijen die je beter kan mijden qua drugsbeleid zijn VVD, CDA en CU. Populistische partijen zoals de PVV of Leefbaar (..) zijn doorgaans ook niet heel drugsvriendelijk.
Hier kun je inderdaad ook Denk, Nida, SGP en andere (lokale) partijen met een religieuze grondslag aan toevoegen.

Ik zou je heel erg deze link aanraden. Gaat dan wel om wiet, maar zegt veel over de algehele koers natuurlijk https://www.cannabis-kieswijzer.nl/verkiezingen-2022.html
En anders, maar ik weet dat mensen gaan zuchten van deze uitspraak, toch even de verkiezingsprogramma's van je favoriete partijen erbij pakken. Kun je gewoon de zoekfunctie control+F gebruiken en op termen als "drugs" "wiet" "cannabis" e.d. zoeken, of het hoofdstukje veiligheid erbij pakken. Hoeft echt geen uur te duren...
Bij1, de partij waar ik in Rotterdam op ga stemmen zo, heeft er bijv. niets over in het programma staan... dat vink wel lastig. Maar hun (en eerlijk, ook die van mij) prioriteiten liggen gewoon heel ergens anders.

Dit is natuurlijk een interessant vraagstuk... Snap je twijfel en "wantrouwen" heel goed, maar een verkiezingsprogramma =/= als verkiezingsbeloftes. Zo'n programma is natuurlijk gewoon wat een partij zou WILLEN uitvoeren, als ze het helemaal zelf voor het zeggen hebben. Maar we leven in een land waarin we juist de samenwerking proberen op te zoeken en ik vind dat juist het mooiste aan Neerlands' politiek. Maar ja... dan moet je helaas ook inleveren.
Ik stem met deze reden wel altijd op een partij die het dichtst bij mijn "ideale wereld" zit. Uiteindelijk, als iedereen dat doet, zou het een soort van goed moeten komen. Krijg altijd beetje kriebels van pragmatisch stemmen. Maar ik ben dan ook een heel idealistisch meisje, natuurlijk. Snap de andere overwegingen wel, maar ik denk niet dat dat de bedoeling van democratie is.

Oja - wel groot voorstander van pragmatisch stemmen als het een VOORKEURSSTEM betreft. Als je al weet welke partij bij je past, kan het zeker lonen om goed naar de kanditatenlijst te kijken en te zien waar mensen zich voor willen inzetten, of wat hun expertises zijn. Ongetwijfeld zit daar ook iemand tussen die slimme dingen over drugsbeleid kan zeggen en daarmee aan de slag wilt.

Laatst bewerkt:
Bovenaan