Wat is de definitie van verslaving?

Xeno

Experimenterende gebruiker
Hallo Mensen,

Samen met een vriend ben ik bezig met een 80 urig werkstuk over drugs,
hier heb ik eerder een topic over geopend:
viewtopic.php?f=10&t=18646

Nou ben ik dus bezig met een deelvraag over verslaving,
maar probeer dat maar eens te definiëren, dat is moeilijker dan je denkt.
Wat is volgens jullie de definitie van verslaving?
Ben je zelf verslaafd (geweest) dan hoor ik er graag het een en ander over.

Groeten

Flugeltje

Wijs gebruiker
Een echte goede definitie bestaat volgens mij niet.

Verslaving bestaat ook in de verschillende gradaties.

tramadol

Volgens mij is verslaving dat je niet zonder een bepaalde stof/middel kan.
Ik ben zelf verslaafd aan opiaten tramadol en morfine het gaat niet om de hoeveelheid die je gebruikt maar als je niet zonder het middel kan dus moet gebruiken ben je verslaafd.

Ik gebruik nu 2 jaar en sinds een half jaar kwam ik erachter dat ik verslaafd was ik kon niet stoppen kreeg last van zweten trillen spierpijn erge extreme onrust agresief liegen bedriegen ziek zijn van je eigen gedrag.
Krijg nu hulp 16 januari kan ik pas terecht wat ook weer een hoop onrust en verdriet met zich mee brengt het duurt zo lang....

Xeno

tramadol zei:
Volgens mij is verslaving dat je niet zonder een bepaalde stof/middel kan.
Ik ben zelf verslaafd aan opiaten tramadol en morfine het gaat niet om de hoeveelheid die je gebruikt maar als je niet zonder het middel kan dus moet gebruiken ben je verslaafd.

Ik gebruik nu 2 jaar en sinds een half jaar kwam ik erachter dat ik verslaafd was ik kon niet stoppen kreeg last van zweten trillen spierpijn erge extreme onrust agresief liegen bedriegen ziek zijn van je eigen gedrag.
Krijg nu hulp 16 januari kan ik pas terecht wat ook weer een hoop onrust en verdriet met zich mee brengt het duurt zo lang....

Bedankt voor je reactie!
Wat onzettend k*t dat je verslaafd bent, ik wens je dan ook alle succes met het stoppen!

Chris Pontius

Badass junkie
Verslaving is een toestand waarin iemand fysiek en/of mentaal van een drug afhankelijk is.

dit geldt dan alleen voor drugs, je kan ook natuurlijk aan andere dingen verslaafd raken...

Xeno

Maar dan komt de vraag, wanneer is iemand afhankelijk?

Dankjewel voor je reactie

Pikachu

Wijs gebruiker
Zoek ff op verslaving/definitie van verslaving op dit forum. Er is een heel lang topic over met verschillende definities.

Verder is het verstandig om verschillende definities te gebruiken om vervolgens je eigen definitie te maken.

Ape

Badass junkie
Verslaafd, wat is dat?

Ik denk zelf, als je echt niet zonder kan, en je lichamelijk klachten krijgt zodra je het niet gebruikt, dan verslaafd bent, maarja dat kan je dan ook afhankelijkheid noemen..

Chris Pontius

Badass junkie
Xeno zei:
Maar dan komt de vraag, wanneer is iemand afhankelijk?

Dankjewel voor je reactie
Dit kan ik alleen omschrijven uit voorbeelden.
Stel :

-je hebt afgesproken om 2 weken niets te doen, maar halverwege ga je toch weer.
-je bepaalde mensen in de steek laat voor drugs.
-Drugs een hogere prioriteit geeft dan andere dingen.
-Drugs niet meer als recreatie ziet .
-der zal nog wel mee zijn maar ik moet mijn hond uitlaten :wink:

het is niet zo dat wanneer je een van de bovenstaande dingen tegenkomt bij je zelf dat je een verslaafde bent, het is meer een combinatie van deze zinnen en mijn definitie.

Martijn.

Belezen gebruiker
Ik denk dat het verstandig om sowieso 't onderscheid te maken tussen lichamelijke en geestelijke verslaving.

Lichamelijke verslaving: je voelt je futloos wanneer je je drug niet gebruikt, of je voelt zelfs afkickverschijnselen, dat is natuurlijk het meest extreme geval.
In alle gevallen komt lichamelijke verslaving erop neer dat bepaalde stofhuishoudingen in je lichaam chronisch verstoord raken wanneer je de drug waaraan je lichamelijk verslaafd bent (lees: waarvan je lichaam gewend is het regelmatig binnen te krijgen) gebruikt. Doordát je die drug zo vaak gebruikt, past je lichaam zich aan de drug aan, waardoor er toch sprake is van evenwicht (homeostase) in je lichaam. Deze aanpassing door je lichaam is de lichamelijke verslaving. Wanneer je de drug die je gewend bent te gebruiken opeens niet meer neemt, terwijl je lichaam zich daar wel op aan heeft gepast, is de stofhuishouding in je lichaam weer uit evenwicht. Hierdoor treden afkickverschijnselen op. Afkicken is dus de periode die nodig is voor het herstellen van het evenwicht zoals het was vóór het regelmatige gebruik van de drugs waardoor dit oorspronkelijke evenwicht werd verstoord.

Geestelijke verslaving vind ik moeilijker uit te leggen. Ik denk dat je kunt stellen dat je geestelijk verslaafd bent, wanneer je negatieve associaties hebt, wanneer je je drug niet gebruikt. Misschien een nogal vage definitie, ik weet het ook even niet goed te verwoorden.

Tip: ga eens op zoek naar de criteria voor verslaving of stofafhankelijkheid in het internationale handboek voor diagnostiek dat in de psychologie wordt gebruikt, het zogenaamde DSM IV. :wink:

Hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen helpen!

Ape

Badass junkie
Geestelijke verslaving vind ik moeilijker uit te leggen. Ik denk dat je kunt stellen dat je geestelijk verslaafd bent, wanneer je negatieve associaties hebt, wanneer je je drug niet gebruikt. Misschien een nogal vage definitie, ik weet het ook even niet goed te verwoorden.

Ik denk, als je het gevoel hebt dat je als je zonder zit, alles dan zo saai is, en je geen blijdschap kan hebben, niemand meer aardig is, en je je klote voelt omdat je zonder drugs niet gezellig kan hebben?

tramadol

geestelijke verslaving is zwaar klote.
Je denkt nergens anders aan behalve aan het middel wat je denkt nodig te hebben.
je voelt je onrustig je denkt dat je dag niet kan beginnen zonder, angst om naar buiten te gaan omdat de drugs je helpt om je zeker te voelen.
kortom je denkt dat je niet kunt functioneren zonder de drug en dat je het nodig hebt je hebt de hele dag een stemmetje dat zegt dat je het moet hebben.

splifftail

Belezen gebruiker
drain bamage zei:
verliefd zijn zonder liefde, althans dat is de definitie voor mij
succes verder

gaap...helaas is het toch echt geen verliefdheid meer als je ziek bent, jeuk hebt van de craving en diep in de schulden zit.....slappe definitie mijns inziens. Maar dat hoeft niemand eens te zijn... :grin:

Ape

Badass junkie
splifftail zei:
drain bamage zei:
verliefd zijn zonder liefde, althans dat is de definitie voor mij
succes verder

gaap...helaas is het toch echt geen verliefdheid meer als je ziek bent, jeuk hebt van de craving en diep in de schulden zit.....slappe definitie mijns inziens. Maar dat hoeft niemand eens te zijn... :grin:

Toch zie ik er wel enige herkenning in.

Xeno

Iedereen bedankt!
Toch is er eigenlijk niet een definitie van verslaving, hoewel dit ook logischisch is want een verslaving is bij iedereen anders. Toch zal ik moeten proberen het te omschrijven in het verslag:wink:

de_psychonaut

Nouja, lichamelijke verslaving is toch wel goed gedefiniëerd lijkt me, dat effect is zo goed als bij iedereen gelijk.

Geestelijke verslaving is wat moeilijker, vaak is het toch je mentale staat veranderen en je 'verslaafd' raakt aan de andere mentale staat. Dus bijvoorbeeld psychische problemen proberen te onderdrukken.

Zo zie je soms dat mensen met ADHD/ADD onbewust aan zelfmedicatie doen om stilte in hun hoofd te krijgen. Ook traumatische ervaringen / problemen willen vergeten wordt vaak met drugs gedaan. Dan is het denk niet zozeer direct de drugs die verslavend is, maar dat die problemen verdwijnen in je hoofd erg verslavend is.

drain bamage

Badass junkie
de_psychonaut zei:
Nouja, lichamelijke verslaving is toch wel goed gedefiniëerd lijkt me, dat effect is zo goed als bij iedereen gelijk.

Geestelijke verslaving is wat moeilijker, vaak is het toch je mentale staat veranderen en je 'verslaafd' raakt aan de andere mentale staat. Dus bijvoorbeeld psychische problemen proberen te onderdrukken.

Zo zie je soms dat mensen met ADHD/ADD onbewust aan zelfmedicatie doen om stilte in hun hoofd te krijgen. Ook traumatische ervaringen / problemen willen vergeten wordt vaak met drugs gedaan. Dan is het denk niet zozeer direct de drugs die verslavend is, maar dat die problemen verdwijnen in je hoofd erg verslavend is.

jij hebt gister naar de eo gekeken :P

de_psychonaut

Nee niet eens, wat voor programma was daar dan? Dit heb ik gewoon geheel zelf met mijn gezonde verstand bedacht.

drain bamage

Badass junkie
geen idee hoe het programma heette maar het ging over verslaving e.d. en toen kwam er bij een meisje (oftewel een breezer :tearsofjoy: ) uit dat ze adhd had waardoor zij haar toevlucht zocht in de vorm van alcohol en wiet
meer heb ik er niet van gekeken want natuurlijk kwam er bij die gristenen weer uit dat ze bezeten was en dat ze vervolgens 40 dagen op bed wast geketend en moest ze alleen maar naar Bob Ross kijken, en ze filmde dit hoor! :P

cropp

Badass junkie
zelfs al als je je sociale leven gaat verneuken om je drugs te kunnen nuttigen, zoals afspraken afzeggen of nooit meer buiten komen

buzzrider

Wijs gebruiker
Xeno zei:
Iedereen bedankt!
Toch is er eigenlijk niet een definitie van verslaving, hoewel dit ook logischisch is want een verslaving is bij iedereen anders. Toch zal ik moeten proberen het te omschrijven in het verslag:wink:
Xeno ? de xeno van vlaams-brabant (tienen) ?

Patrick a.k.a Spaceface

Bewuste gebruiker
plantenbak zei:
Verslaving is een toestand waarin iemand fysiek en/of mentaal van een drug afhankelijk is.

dit geldt dan alleen voor drugs, je kan ook natuurlijk aan andere dingen verslaafd raken...

Verslaving is een toestand waarin iemand fysiek en/of mentaal van een drug denkt afhankelijk te zijn. Dat is mijn ervaring en ik heb flink wat shit gedaan de afgelopen 11 jaar. Alleen bij echt zware verslavingen, en dan heb ik het over jaren, niet weken kan je lichaam kapot gaan (hartstilstand, hersenbloeding enz.).

cropp

Badass junkie
jammer dat een verslaving meteen naar drugs verwijst en niet naar sex of gokken, of muziek, of internet

Extisi

Wijs gebruiker
Als je afhankelijk bent. Als je opstaat en denkt: "Ik moet een jointje."
Als je niet normaal kan leven zonder je drugs en rusteloos word als je er aan denkt dat je niet kan gebruiken...

Kira

Newbie
buzzrider zei:
Xeno zei:
Iedereen bedankt!
Xeno ? de xeno van vlaams-brabant (tienen) ?
No way kerel, gij zijt ook van Tienen xD ?

Edit: zie juist de postode van Tienen staan.

Gij zijt toch toevallig niet de persoon die op The New Order onder de naam Elementel doorgaat?

Judas

Wijs gebruiker
Geobsedeerd tot op het bot door de substantie die je in de greep heeft.

Vrijwel alleen nog maar aan die dope denken zodat je in een cyclus van bad habits terrecht komt: steeds weer opnieuw die stuff halen & gebruiken & daarmee je obsessie ervoor blijven voeden. De dwangmatigheid voeden tot hij een monsterlijke peuter is die altijd in je schaduw meewandelt & tijdens de slaap als een blok lood op je buik zit.

Bovenaan