wat is er eigenlijk ongezond aan lsd ?

burnevil92

Belezen gebruiker
hallo,

de titel zegt het zelf ik zou graag willen weten wat voor schade lsd doet met je lichaam/brein.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Risico’s

Psychisch

* mensen waarbij schizofrenie of een andere psychische stoornis in de familie voorkomt kunnen beter geen LSD gebruiken
* mensen die depressief zijn of zich de afgelopen tijd niet zo goed hebben gevoeld kunnen beter geen LSD gebruiken
* bad-trip: voor sommige mensen kan deze ervaring zeer angstig en vervelend zijn
* sommige mensen kunnen nog een tijd lang last hebben van flashbacks. Ze kunnen dan op elk moment de tripervaring weer herbeleven. Gebruik van cannabis kan de flashback oproepen.

EHBO
Een goede voorbereiding is erg belangrijk. Als iemand zich niet goed voelt, zorg er dan voor dat hij of zij in een zo rustig mogelijke omgeving gaat liggen en praat rustig tegen die persoon. Zeg tegen hem/haar dat de drug na enige tijd is uitgewerkt en dat dan de vervelende gedachten over zullen zijn. Laat iemand nooit alleen!
Mocht het echt fout gaan met iemand zorg dan deze persoon naar de EHBO gaat of bel het alarmnummer 112.

Dit is zijn volgens mij de grootste risico's.

Google is your friend!

iSmokex

Bewuste gebruiker
De lichamelijke schade die LSD geeft is er niet, de risico's zijn voornamelijk verbonden met je eigen psychische gesteldheid. Als je een normale dosis neemt, en je geen psychische problemen hebt kan je er van uit gaan dat het wel goed gaat. Waar je wel aan moet denken is dat je natuurlijk altijd wel bad zou kunnen gaan, maar ook hier heb je zelf invloed op. Als je zorgt dat er iemand bij is met genoeg ervaring met lsd kan die je helpen met je trip weer in goede banen te leiden, en hij of zij kan er voor zorgen dat je geen stomme dingen doet.

Of LSD ongezond is bepaal je zelf, door wel of niet op te letten dat het in een veilige set en setting gebeurd.

azgaza

Badass junkie
Lichamelijk helemaal niks. LSD heeft een enorme marge tussen gebruiks hoeveelheden en de hoeveelheid nodig voor een overdosis. Er is maar één persoon óóit dood gegaan aan een overdosis; die spoot 330 miligram in zijn aderen in de veronderstelling dat het speed was. Er zijn meer extreme overdosis gevallen bekend, ook met dosissen boven de 100 mg (1000x zo veel als een gemiddelde trip dus), die wel allemaal overleefd waren. Zeker bij orale dosis kan je stellen dat je richting de grammen nodig gaat hebben voor een overdosis; dan zit je al op meer dan 10.000x de werkzame dosis. Dus nee, LSD is niet giftig voor je lichaam. Het verhoogt de lichaams temperatuur en hartslag een klein beetje maar niet tot een gevaarlijke hoogte en je lichaam breekt het makkelijk af. Halfwaarde tijd is zelfs maar iets van 5 uur; dus het is binnen 24-48 uur je bloed al helemaal uit.

Mentaal loop je op korte termijn risico dat je het niet leuk vind; of wel een bad trip. Schijnt te kunnen leiden tot enorme paniek en paranoia. Op zich is het door goed op de set en setting; dus als je goed let op hoe je je voelt op dat moment, waar wanneer en met wie je het doet is die kans enorm te verkleinen. Persoonlijk heb ik er nog nooit een meegemaakt en veel van mijn vaste trip genoten ook niet. Neemt niet weg dat als je er op een idiote manier mee om gaat je er een vreselijk nare ervaring aan kan overhouden.

Op lange termijn lijkt het grootste risico flashbacks en HPPD te zijn; komt vrij veel voor en ook al vanaf incidenteel gebruik, hoewel erge HPPD vaak alleen na veel poly-getrip voorkomt en ook niet bij iedereen. Of het te voorkomen is en hoe het precíes komt is niet totaal duidelijk, maar het lijkt er op dat je hersens als het ware onthouden hoe ze moeten trippen en als je dan iets hebt dat je er sterk aan doet denken je het kort herbeleeft. Klinkt eigenlijk enger dan het is.

Op lange termijn heb je ook nog het punt van eventueel getriggerde psychoses. Er zijn in de jaren 60 en 70 onderzoeken naar gedaan hoe vaak dit voor kwam, en het geval '0.8% van de gebruikers' kwam daar uit, als je realiseert dat 1 op de 100 mensen sowieso al in het leven een psychose doormaakt kan je stellen dat LSD niet heel geneigd is psychoses te triggeren. De kans is het grootst dat het gebeurt als iemand met psychotische aanleg een hele zware enge bad trip heeft, en door het trauma daarvan de psychose getriggered wordt. Kan bij elke zeer intense overweldigende ervaring gebeuren voor psychotische mensen. Op zich is LSD dus zeker een afrader als je psychotisch bent; maar het is niet super geneigd psychoses te triggeren; het is meer dat het kan maar niet persé hoeft te gebeuren.

Dus kort samen gevat: voor je lichaam is het fijn spul; niet giftig, en mentaal gezien heb je kans op flashbacks en hppd en als je al gek bent kan je eventueel nog gekker worden.

Wat gebron hier zo:
van http://www.erowid.org/chemicals/lsd/lsd_dose.shtml :
If averaging the low and high values above, the value obtained is ~41 mg/ kg of body weight. Since this is an IV value (& assuming people respond like rodents)an oral LD50 would likely be in excess of 80 mg/kg (Meaning it would take just over 5 grams for someone of my body weight).

Even taking the lowest figure (16 mg/kg) we still wind up with an LD50 of more than a gram of acid for a 65 kg human; even if using the IV figure as an oral one!

en van deze http://www.erowid.org/chemicals/lsd/lsd_faq.shtml:
Purely psychological hazards, not harmful to body. May release latent psychosis or exacerbate depression, leading to irrational behavior. There is also a danger of foolish or incautious behavior, e.g, misjudging distances or thinking one can fly. Physical overdose is not a hazard, though one may easily ingest more than one may be able to handle psychologically.

Wacky

Badass junkie
Ik heb het idee dat het grootste risico is dat mensen gaan denken dat LSD een magische oplossing voor hun problemen hebben en niet door hebben dat LSD niet de problemen oplost maar alleen inzicht geeft in de problemen. Hierdoor gaan ze te vaak LSD gebruiken, krijgen ze inzicht in steeds meer problemen en word er niets opgelost.

L

Lid 6909

Gast
Wacky zei:
Ik heb het idee dat het grootste risico is dat mensen gaan denken dat LSD een magische oplossing voor hun problemen hebben en niet door hebben dat LSD niet de problemen oplost maar alleen inzicht geeft in de problemen. Hierdoor gaan ze te vaak LSD gebruiken, krijgen ze inzicht in steeds meer problemen en word er niets opgelost.

Haha, classic!

LSD is zeker geen wondermiddel voor iedereen inderdaad. Sommige mensen hebben het wel als een wonder beleefd, maar het is net wat je er zelf van maakt zeg ik maar zo

nieneinao

Newbie
Het heeft mij toch van prater naar een observerend persoon veranderd, maar nu is de lsd op en ben ik langzaam weer normaal aan het worden :rolleyes:

spacelord

Wijs gebruiker
Grootste risico is dat je er een asociaal zweverig figuur van wordt. Lichamelijke schade is er niet (bij normaal gebruik, elke dag 2000µg steken is wat anders maar niemand is denk ik zo gestoord :tearsofjoy: ).

gamezz

Bewuste gebruiker
persoonlijk is er maar 1 ding ongezond aan LSD voor mij.
hoe meer ik trip (op LSD of andere middelen) hoe minder graag ik op deze kutplaneet rondloop.
hoe meer ik trip hoe harder ik tot de conclusie kom dat de huidige maatschapij niet werkt en hoe harder ik inzie wat er allemaal foutloopt in de wereld.
eigenlijk is het niet de planeet waarop ik niet graag verblijf maar is het de klotemaatschapij waarin ik niet wil leven.

spacelord

Wijs gebruiker
gamezz zei:
hoe meer ik trip (op LSD of andere middelen) hoe minder graag ik op deze kutplaneet rondloop.
hoe meer ik trip hoe harder ik tot de conclusie kom dat de huidige maatschapij niet werkt en hoe harder ik inzie wat er allemaal foutloopt in de wereld.
eigenlijk is het niet de planeet waarop ik niet graag verblijf maar is het de klotemaatschapij waarin ik niet wil leven.

Wat ik erger vind is dat ik vaak mensen beschouw als onwetend en mijn interesse in sociaal contact soms verlies hierdoor.

Escoban

Bewuste gebruiker
nieneinao zei:
Het heeft mij toch van prater naar een observerend persoon veranderd, maar nu is de lsd op en ben ik langzaam weer normaal aan het worden :rolleyes:

Bij mij heeft het toch een net ander effect. Ik ben van nature een observerend persoon. LSD (en andere drugs) zorgen er veel meer voor dat ik af en toe prater-momentjes heb (ook als ik niet aan het trippen ben.

vaarklaas

Belezen gebruiker
gamezz zei:

Alle moeilijkheden in deze wereld zijn terug te brengen op slechts 2 dingen: "of je wil iets dat er niet is, of er is iets dat je niet wil."

In jouw geval snap ik niet waarom je zou trippen. Ik herken jouw verhaal, maar dat is in mijn geval juist door (oa) LSD veranderd. Zeiken en klagen is makkelijk, inzien dat dit leven een wonder is, inclusief jouw kutmaatschappij en dat je dat aanpakt en zorgt dat je gelukkig bent, omdat dit moment je enige kans is, dat is weggelegd voor mensen met wat meer ruggegraat.

:wave:

Flameon

Badass junkie
Het komt niet vaak voor, maar het kan wel dus. Als je snel afvalt oid en je gruwelijk veel pech hebt

spacelord

Wijs gebruiker
Op zich kan je niet blijven hangen in een LSD trip, dat is bullshit. Je kan alleen blijven hangen in de gedachtengang als je van nature een erg onstabiel of psychotisch type bent. Ik heb al vaak momenten van complete waanzin beleeft waar ik dacht nooit meer uit te geraken. Normaal gezien gaan die momenten bij 99.99% van de gebruikers over. Enkel een kleine 3% of wat kan hppd krijgen.

vaarklaas

Belezen gebruiker
Wat ik bedoel te zeggen, is dat er iets anders aan de hand is als iemand "ergens in blijft hangen". De LSD is de trigger, en volgens de psychiatrie dus de oorzaak, maar het middel zelf doet dit niet, dat geldt voor elk middel. Elke middel heeft invloed op iemands hersenen en zenuwstelsel, maar de hersenen zijn dusdanig ontwikkeld dat andere delen van de hersenen die veranderingen kunnen opvangen. Tenzij er schade is aangebracht wat niet meer te herstellen is, zoals het korsakov syndroom, dementie, etc. Zelfs schade bij hersenbloedingen kunnen zich (deels) herstellen.
Als er psychiatrische ziektebeelden ontstaan door een middel/ drugs, zoals psychoses, schizofrenie, hppd, allerlei stoornissen, dan is er of iets in de hersenstructuur vanaf de geboorte anders, dan hoeft een stressvolle situatie dat alleen maar te triggeren. Of iets wordt in de hersenstructuur veranderd door herhaalde psychoses, angsten, drugs, dan zou je ook "ergens in kunnen blijven hangen", maar dat kan ook cocaine zijn. Oftewel, na 1 LSD trip ergens in blijven hangen is er iets bij die persoon aan de hand wat LSD slechts getriggerd heeft. En dus jammer dat men LSD daardoor een slechte naam geeft.

spacelord

Wijs gebruiker
vaarklaas zei:
Wat ik bedoel te zeggen, is dat er iets anders aan de hand is als iemand "ergens in blijft hangen". De LSD is de trigger, en volgens de psychiatrie dus de oorzaak, maar het middel zelf doet dit niet, dat geldt voor elk middel. Elke middel heeft invloed op iemands hersenen en zenuwstelsel, maar de hersenen zijn dusdanig ontwikkeld dat andere delen van de hersenen die veranderingen kunnen opvangen. Tenzij er schade is aangebracht wat niet meer te herstellen is, zoals het korsakov syndroom, dementie, etc. Zelfs schade bij hersenbloedingen kunnen zich (deels) herstellen.
Als er psychiatrische ziektebeelden ontstaan door een middel/ drugs, zoals psychoses, schizofrenie, hppd, allerlei stoornissen, dan is er of iets in de hersenstructuur vanaf de geboorte anders, dan hoeft een stressvolle situatie dat alleen maar te triggeren. Of iets wordt in de hersenstructuur veranderd door herhaalde psychoses, angsten, drugs, dan zou je ook "ergens in kunnen blijven hangen", maar dat kan ook cocaine zijn. Oftewel, na 1 LSD trip ergens in blijven hangen is er iets bij die persoon aan de hand wat LSD slechts getriggerd heeft. En dus jammer dat men LSD daardoor een slechte naam geeft.

Dat is perfect samengevat :)

gamezz

Bewuste gebruiker
vaarklaas zei:
gamezz zei:

Alle moeilijkheden in deze wereld zijn terug te brengen op slechts 2 dingen: "of je wil iets dat er niet is, of er is iets dat je niet wil."

In jouw geval snap ik niet waarom je zou trippen. Ik herken jouw verhaal, maar dat is in mijn geval juist door (oa) LSD veranderd. Zeiken en klagen is makkelijk, inzien dat dit leven een wonder is, inclusief jouw kutmaatschappij en dat je dat aanpakt en zorgt dat je gelukkig bent, omdat dit moment je enige kans is, dat is weggelegd voor mensen met wat meer ruggegraat.

:wave:
aan de maatschapij kan ik zelf helaas weinig veranderen, helaas. Er iets aan doen en zorgen dat je gelukkig wordt. met het vooruitzicht dat we gaan moeten werken tot we dood vallen gaat me dit zeker lukken :)

Bovenaan