Wat te doen als iemand slecht gaat?

Kingkrule

Newbie
Hallo allemaal
Ìk heb een praktische vraag om mezelf nuttig te maken op het moment dat het nodig is. Hebben jullie tips over wat ik moet doen als mijn vriend of vriendin (of gewoon iemand random) aan het scheef koeken is op een feestje? Ik vraag dit omdat de ene zegt dat een glas water met zout geven goed is terwijl ik dan online lees dat je dat niet mag doen enz. Dus wie heeft er nuttige tips? Let me know :)

Fool

Badass junkie
Ik weet niet of dit verstopt zou moeten zitten in het woord 'koeken', maar over wat voor drugs praten we, en hoe serieus scheef gaat deze persoon dan?

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
En gaat het dan om fysiek gevaar, in de vorm van bijvoorbeeld een overdosis? Of heb je het over een vervelende mentale ervaring?

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Fool zei:
Ik weet niet of dit verstopt zou moeten zitten in het woord 'koeken', maar over wat voor drugs praten we, en hoe serieus scheef gaat deze persoon dan?
MDMA begreep ik , wat het best te doen bij en te hoge dosering.

Ik meen afkoelen andere omgeving, genoeg water drinken. Kalmeren en indien het echt te zot is ; niet meer aanspreekbaar , ijlen etc 112 of huisartsenpost opbellen als het weekend is of buiten kantooruren.

@Kingkrule als je nog vragen hebt horen we dat graag.
Of als ik iets belangrijks vergeet ook graag laten weten Fool :wink:

@EI MDMA gaat het om dus fysiek lijkt me de eerste prioriteit

Fool

Badass junkie
Hij heeft het woord 'MDMA' of 'XTC' of zelf 'x'/'pil' niet eens genoemd in zijn post of titel en hij plaatst dit bericht in het meest algemene subforum dat we hebben. Hoe ben je erachter gekomen dat het om MDMA gaat? :openmouth:

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Fool zei:
Hij heeft het woord 'MDMA' of 'XTC' of zelf 'x'/'pil' niet eens genoemd in zijn post of titel en hij plaatst dit bericht in het meest algemene subforum dat we hebben. Hoe ben je erachter gekomen dat het om MDMA gaat? :openmouth:
Ontving dat via een pb :wink:
Ik verplaats het naar het MDMA subforum

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Nee, dit is een vraag van iemand die zijn huiswerk doet en voorbereid wil zijn. Door dit als dom te bestempelen zorg je ervoor dat mensen de volgende keer niet naar een forum komen om informatie in te winnen.
Kijk uit met genoeg water laten drinken ivm een watervergiftiging.

Kingkrule

Newbie
Exceptional Insight zei:
Fool zei:
Als iemand fysiek slecht gaat haal je de EHBO erbij, pronto.
Inderdaad. Dan is dit gewoon een domme vraag.
Als jij zelf slecht gaat, zou je dan willen dat er een vriend is die weet wat hij/zij moet doen of wil je dat de EHBO dat doet? Ik denk dat mijn vraag niet zo dom is

Narayani

Bewuste gebruiker
Vind het ook geen domme vraag. Niks mis mee om te kunnen handelen in de tussentijd tot de ehbo erbij kan zijn mocht dat nodig zijn + niet altijd is er een ehbo aanwezig... denk aan feestjes bij mensen thuis of illegale raves.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Narayani zei:
Vind het ook geen domme vraag. Niks mis mee om te kunnen handelen in de tussentijd tot de ehbo erbij kan zijn mocht dat nodig zijn + niet altijd is er een ehbo aanwezig... denk aan feestjes bij mensen thuis of illegale raves.

Precies als je teveel er zelf teveel (emotioneel gezien) betrokken bij bent kanje beter als vvriend bij zijn om te kalmeren indien nodig. Op die momenten is het erg fijn als iemand anders EHBO kan verlenen. Of 112 als het helaas nodig is om ze in te schakelen. Snap je beweegredenen voor deze vraag duidelijk.
Hoop dat je al wat bruikbare tips hebt inmiddels.

Enjoy but safety first , verstandig bezig!

mikoz

Bewuste gebruiker
En natuurlijk gewoon niet teveel MDMA innemen.
Liever niet bijdoseren.
Geen (overdreven) combinaties.

Preventief is er zoals je leest ook al veel aan te doen vaak.

Verder om op je vraag in te gaan.. je kan vragen of de persoon die slecht gaat nog heeft gegeten voor gebruik, bied hem/haar een stuk fruit aan. Een aantal hapjes kan al helpen (of het nou als placebo werkt, of werkt omdat gemiste voedingstoffen aanvult).

Ik ga niet vaak naar feesten, geen idee of daar wel fruit te halen is.
Zo niet, dan haal je wat anders te eten en een sportdrankje (isotone dranken zoals aquarius, AA-drink isotone). Hier zitten naast alleen water ook mineralen, vitamines en zout in. Deze stoffen worden bij teveel watergebruik tijdens xtc voor een groot deel uit je lichaam gepusht.

Kijk wel even of er niet al teveel suiker in zit. Dit zijn hypertone drankjes, zoals de normale aa-drink, energiedrank, extran.. Dit zorgt er voor dat er juist vocht onttrokken wordt van je lichaam.

Naast dit alles: drink niet teveel, een glas per uur is genoeg. Zorg voor verkoeling en alle eerder genoemde tips en er is zowat geen kans dat er wat mis gaat. Weet wel: het kan altijd mis gaan, als je drugs gebruikt. Ook als je geen drugs gebruikt. :wave:

Fool

Badass junkie
Kingkrule zei:
Exceptional Insight zei:
Fool zei:
Als jij zelf slecht gaat, zou je dan willen dat er een vriend is die weet wat hij/zij moet doen of wil je dat de EHBO dat doet? Ik denk dat mijn vraag niet zo dom is
Dan wil ik dat de EHBO dat doet, er is namelijk niet één magische oplossing.

Kingkrule

Newbie
Inderdaad. Dan is dit gewoon een domme vraag.[/quote]
Als jij zelf slecht gaat, zou je dan willen dat er een vriend is die weet wat hij/zij moet doen of wil je dat de EHBO dat doet? Ik denk dat mijn vraag niet zo dom is[/quote]
Dan wil ik dat de EHBO dat doet, er is namelijk niet één magische oplossing.[/quote]

Zoals eerder vermeld: er is niet altijd EHBO aanwezig.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Fool zei:
Kingkrule zei:
Ik zou het toch wel prettig vinden als mijn vrienden e.e.a. ondernemen, of in ieder geval, enigszins weten wat te doen, voordat ze me bij de EHBO droppen.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Zeker bij een eerste keer proberen van drug vertel ik mijn tripsitter wat hij allemaal kan verwachten en wat te doen bij bepaalde symptomen. Zodat ik als gebruiker ook meer zekerheid heb (en me dus meer op mijn gemak voel) mocht er iets misgaan.
Het lijkt me logisch dat er een hulpdienst geroepen word als het misgaat maar iemand die je tot dat moment kan ondersteunen is toch ook wel erg fijn.

Fool

Badass junkie
ZERO- zei:
Fool zei:
Kingkrule zei:
Ik zou het toch wel prettig vinden als mijn vrienden e.e.a. ondernemen, of in ieder geval, enigszins weten wat te doen, voordat ze me bij de EHBO droppen.
Ook als het fysieke (gevaarlijke lees ik hier) klachten zijn?

Toegegeven, soms moet je wel wat tijd overbruggen totdat je bij een hulpdienst kan zijn. Probleem is gewoon dat er niet één oplossing is voor mensen die 'slecht' gaan. Als iemand warm is ga je koelen, als iemand te weinig gedronken heeft voer je hem wat te drinken enzovoort. Wat je doet hangt gewoon af van de symptomen die iemand laat zien en van zijn 'gebruiksgeschiedenis'.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Fool zei:
Als iemand warm is ga je koelen, als iemand te weinig gedronken heeft voer je hem wat te drinken enzovoort. Wat je doet hangt gewoon af van de symptomen die iemand laat zien en van zijn 'gebruiksgeschiedenis'.
Je geeft nu na tienduizend posts met gezeur dus eindelijk het soort antwoord waar die jongen nu al zo lang op wacht! :mrgreen:

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Kingkrule zei:
Exceptional Insight zei:
Fool zei:
Als ik in levensgevaar ben, word ik liever geholpen door iemand die er verstand van heeft, dan door iemand die "weet wat hij moet doen".

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
^ Als het echt gevaarlijk wordt moet je natuurlijk gewoon naar de EHBO, maar er zijn best verschillende varianten op 'slecht gaan' waar je zelf ook nog wel wat mee kan. Zoals bijv. even gaan zitten, wat drinken, wat eten, bladiebla.
Even als voorbeeld, in de veronderstelling dat het nemen van dextro of zo zou helpen, dan is het best nuttig om te weten dat je dat aan iemand kan geven als 'ie zich even niet zo lekker voelt.

Fool

Badass junkie
ZERO- zei:
Fool zei:
Als iemand warm is ga je koelen, als iemand te weinig gedronken heeft voer je hem wat te drinken enzovoort. Wat je doet hangt gewoon af van de symptomen die iemand laat zien en van zijn 'gebruiksgeschiedenis'.
Je geeft nu na tienduizend posts met gezeur dus eindelijk het soort antwoord waar die jongen nu al zo lang op wacht! :mrgreen:
Ik probeer te benadrukken dat dit dus niet het volledige antwoord is. Niet iedereen moet meer drinken en niet iedereen moet je laten afkoelen.

Bovenaan