Wat versta jij onder 'verslaafd'?

Aap

Experimenterende gebruiker
Ik heb het idee dat deze term voor iedereen anders is. Dus bij deze; wanneer ben je verslaafd, of zie jij iemand als verslaafd?

jcutter

Badass junkie
Verslaving versta ik onder; het niet meer zonder een gevoel kunnen.
Dat je het gewoon niet tegen kan houden, tenzij je veel moet doen om dat gevoel bij jezelf op te wekken. Dan heb je al wat meer mogelijkheden om ervan af te kicken.
Emoties, eten, sex, drugs, sport enz.

Vanadesse

Wijs gebruiker
Verslaving is voor mij lichaamlijke en/of geestelijke afhankelijkheid. De verslaafde kan niet meer zonder de drugs en heeft het nodig/heeft het gevoel dat hij het nodig heeft.

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
verslaafd, dus slaaf zijn van een middel/gewoonte/persoon... Niet meer vrij zijn in je gedachtes, gedrag. Imo is bijna ieder mens wel ergens verslaafd aan, ik ken heel weinig mensen die echt vrij zijn...

Wacky

Badass junkie
Wanneer je weet dat je iets niet moet doen, en het eigenlijk daarom ook niet zou willen doen, (wat je al dan niet aan jezelf toegeeft) maar het toch zo graag wil dat je het wel doet. In eerste instantie wil je het zo graag omdat het lekker is. Het kan ook dat je het eigenlijk niet eens meer zo heel lekker vind.

Pikachu

Wijs gebruiker
Als een persoon niet meer zonder een bepaald middel kan, en daarom weinig tot geen controle meer heeft over zijn gebruik. Puur de geestelijke (en soms) lichamelijke drang naar het middel definieerd voor mij het woord 'verslaving'.

Mijns inziens hoeft een verslaafde NIET
- In de (financieele) problemen te komen door zijn verslaving
- Te gaan stelen om zijn verslaving te bekostigen
- Een breuk met familie en vrienden te ondergaan

pinheadlarry

Bewuste gebruiker
als je niet meer zonder het bepaalde soort drug kan...
dus als je geestelijk of lichaamlijk afhankelijk bent.

Hans

Wijs gebruiker
pinheadlarry zei:

Defineer niet zonder een drugs kunnen. Ga je dood als je het niet kunt krijgen?

DreamerOfDreams

Bewuste gebruiker
als je het blijft nemen terwijl je weet dat het effect meer nadelen dan voordelen zal opleveren, zo ben ik een jaar of twee verslaafd geweest aan wiet

de GT

Bewuste gebruiker
pinheadlarry zei:
Hans zei:
pinheadlarry zei:

Defineer niet zonder een drugs kunnen. Ga je dood als je het niet kunt krijgen?

"middel" of wat ook maar,,,
nee dood gaan we niet zo maar :wink:

ik denk dat je 'niet kunnen zonder' moet vertalen als 'buitengewoon onprettig voelen zonder'

Northawke

Wijs gebruiker
Verslaving is voor mij wanneer je hele leven ontregeld wordt door een behoefte die je voelt. Dat kan naar van alles zijn.

Natuurlijk heb je ook nog de lichamelijke verslaving. Dat is als je lichaam ziek wordt als je een bepaald stofje niet binnen krijgt. En de geestelijke verslaving gaat voor mij dan meer richting het constant denken aan het stofje of object van je verslaving.

Santa Maria

Experimenterende gebruiker
Wikipedia: Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon.

Lijkt me een prima omschrijving... wat ik heel raar vind is dat sommigen zeggen dat iets alleen een verslaving is als het je hele leven ontregeld en je nauwelijks nog normaal kunt functioneren. Dit vind ik onzin, het lijkt mij namelijk gewoon een vrij ver stadium van een verslaving toch..?

Complicity

Belezen gebruiker
Dit dekt waarschijnlijk niet de hele lading van een verslaving, maar de volgende vraag is wel interessant: denken jullie nog genoeg voldoening uit julllie leven te kunnen halen zonder OOIT nog een keer een drug aan te raken? Als je deze vraag met 'nee' beantwoord denk ik dat je in zekere zin ook wel verslaafd bent aan 'drugs' zonder perse verslaafd te zijn aan een specifieke drug.

Ik zeg niet dat je leven hier onder hoeft te lijden of dat je losgeslagen bent of zo. Maar ik zou het zelf al best moeilijk hebben met het idee nooit meer iets te gebruiken.

Flameon

Badass junkie
Als iemand drugs nodig heeft om zich beter te voelen
Als iemand niet meer zonder de drugs kan en daarnaast zelf en omstanders last ervan hebben

Aldus de kliniek waar ik werkzaam ben :)
Je hebt verschillende soorten verslavingen. Iemand die bv wekenlang niet drinkt of drugs gebruikt, en dan eens een weekend helemaal doorzakt (en dit herhaalt zich om de zoveel tijd) dan is dat ook een verslaving. Naar mijn inziens hoeft een verslaafde dus niet dagelijks te gebruiken.

BlackRobBlunt

Wijs gebruiker
Complicity zei:
Dit dekt waarschijnlijk niet de hele lading van een verslaving, maar de volgende vraag is wel interessant: denken jullie nog genoeg voldoening uit julllie leven te kunnen halen zonder OOIT nog een keer een drug aan te raken? Als je deze vraag met 'nee' beantwoord denk ik dat je in zekere zin ook wel verslaafd bent aan 'drugs' zonder perse verslaafd te zijn aan een specifieke drug.

Ik zeg niet dat je leven hier onder hoeft te lijden of dat je losgeslagen bent of zo. Maar ik zou het zelf al best moeilijk hebben met het idee nooit meer iets te gebruiken.

Ik denk dat ik zeker minder plezier uit het leven zou halen. Maar voldoening kan je gelukkig uit meerdere dingen halen.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Niet meer buiten een bepaald middel kunnen, er lichamelijk en/of geestelijk zo afhankelijk van zijn, dat je het zonder dat middel gewoon eigenlijk niet meer ziet zitten en minder plezier in het leven ervaart. In bepaalde gevallen kun je daarbij dus ook lichamelijk afhankelijk zijn, in dat geval "vraagt" je lichaam er dus ook om, anders voel je je onrustig, of in het ergste geval zelfs doodziek (heroine of zwaar alcholisme).

Het hoeft trouwens niet perse altijd om drugs te gaan: mensen kunnen ook verslaafd raken aan gokken, seks, internet, eten, sporten, enz. Over het algemeen kun je wel zeggen dat eigenlijk alles wat een gevoel van "genot of bevrediging" oplevert, een verslaving van iemand kan worden. Dit is uiteraard wel sterk persoonsgebonden natuurlijk. Mensen die bijvoorbeeld een hekel aan sporten of gokken hebben, zullen er waarschijnlijk dan ook nooit verslaafd aan raken. Daarnaast denk ik ook dat sommige mensen meer aanleg hebben voor een verslaving, dan anderen...

pieter-b

Wijs gebruiker
je krijgt er pas last van zodra je omgeving je gewoontes afkeurt.

mijn veronderstelling van enkele nationale top verslavingen:
1: lucht
2: drinken
3: eten
moet je kijken hoe aggressief en asociaal je wordt zodra iemand je dat gaat verbieden.

4: consumisme
5: sex
6: tv
7: computer
8: koffie

maar goed..in de volksmond zijn verslavingen gewoontes waar mensen problemen van hebben gemaakt.

Vanadesse

Wijs gebruiker
Maar stel nou dat ik geen weekend zonder drank zou kunnen... Dat ik in het weekend MOET drinken om het gezellig te maken...

Kan je dat ook niet een soort van een verslaving noemen?

pieter-b

Wijs gebruiker
Absoluut..
..en als je dat weekend rond de 15 glazen drinkt, zit je ook nog eens boven de grens waarop je je hersenen ,meetbare schade toe doet :wink:

Vanadesse

Wijs gebruiker
pieter-b zei:
Absoluut..
..en als je dat weekend rond de 15 glazen drinkt, zit je ook nog eens boven de grens waarop je je hersenen ,meetbare schade toe doet :wink:
Maar opzich ben je dan niet helemaal afhankelijk. Ja in de weekenden enzo, maar door de weeks niet, dan kan je ook lol hebben en normaal functioneren zonder alcohol, dus kunnen we weekendverslaving wel verslaving noemen?

pieter-b

Wijs gebruiker
het is niet echt weekend verslaving.. het is associatieve verslaving.

je associeert een bepaalde actie of drugs met een bepaalde handeling, bezigheid, locatie, tijd of sociale omgeving e.d.

zo gok ik tegenwoordig nooit/zelden meer..en dit lukt me alleen omdat ik de desbetreffende zaken vermijd waar die dingen staan. Ik ben echter nogsteeds verslaafd en het zou niet de eerste keer zijn dat ik zou terug vallen in dit patroon..

ook slik ik zelden/nooit meer pilletjes (een periode terug was dit bijna dagelijks). toch zal ik aan niets anders kunnen denken als ik op een party rondloop.. das toch ook een duidelijk teken van verslaving. de situatie 'techno/goa party' staat in mijn hoofd gewoon gelinkt naar xtc/amphetaminen. dus wederom niet eens weekend gebruik, maar zelden gebruik..en toch fullon verslaafd.

maargoed.. dit geld dus ook voor de persoon die elke ochtend een kopje koffie drinkt.. is er plots geen koffie..dan zijn de poppen aan het dansen.

dagelijks het nieuws kijken bij thuiskomst.. reken maar dat als je die persoon dat plots ontneemt dit ook zeer zeker niet in dank afneemt

verslaving is niets meer of minder dan een krachtige gewoonte welke pas een probleem wordt wanneer hierbij niet aan de behoefte kan worden voorzien, men hierin wordt dwars gelegen, of wanneer het voorzien aan deze behoefte zwaar destructief is voor het individu of omgeving.

Flameon

Badass junkie
Vanadesse zei:
Maar stel nou dat ik geen weekend zonder drank zou kunnen... Dat ik in het weekend MOET drinken om het gezellig te maken...
Kan je dat ook niet een soort van een verslaving noemen?

Zeer zeker. Je hoeft niet dagelijks te drinken om alcohol verslaafd te zijn. Zoiets noemt men ook wel binge drinken. Veel drinken, in een korte tijd (dag, nacht, weekend).

BacingsPen

Badass junkie
Heb al een paar hele mooie definities met toelichting gelezen maar zal even in 1 zinnetje neerzetten wat naar mijn idee een verslaving kan inhouden.

Iemand zou aan een middel/product/activiteit etc verslaafd kunnen zijn, wanneer men in gedachten veel bezig is met het gebruik van dit middel/product/uitvoeren van deze activiteit. En nog belangrijker, wanneer het veel moeite kost zich nog met andere (voorheen leuke?!) dingen bezig te houden, en vooral wanneer er negatieve gedachtes in het hoofd circuleren wanneer men onder invloed van deze middelen is/bezig is met product of activiteit. In principe zou een vurig onweerstaanbaar verlangen naar wat dan ook al kunnen wijzen op een (soort van) verslaving.

Verslaving betekent in ieder geval sowieso niet per se dat iemand niet meer kan functioneren, want veel drugsgebruikers geloven namelijk dat hun gebruik juist hun prestaties kunnen vertrouwen.

Om als mens goed te kunnen presteren, is 1 van de belangrijkste dingen, dat je gelooft dat je kunt presteren. Hoe je gelooft goed te kunnen presteren, hoeft ook niet zoveel uit te maken.

Maar, als ik verder nadenk. Ik heb maarliefst 0 uur geslapen sinds vrijdg, en ik heb een ontzettend groot verlangen om te slapen, omdat ik begin te merken dat ik nog meer dan normaal, vreemde bijvoegelijknaamwoorden en andere nederlandssoortige woorden neertyp.

arggggggghhhhhh 1 zinnetje he :wave:

Bovenaan