Wat/wanneer/hoeveel

TiresSnow

Bewuste gebruiker
Hoooooi

dit weekend zouden we nog eens wappen... heb xtc(180mg/pil) en 1g mdma (86%) in huis...
vraag is nu, (en ja ik weet dat beide dezelfde stof zijn...) pilletje of kristal nemen? Of mengen? We weten beiden hoeveel mg we mogen (1-1,5mg/kg) en het is van eind juli geleden... wel eerste maal in setting wap 😎 best wel benieuwd

Neo-Shulginist

Badass junkie
Dat vroeg ik me dus af... las in sommige topics dat kristal net ander effect geeft soms 🤔 dus ik dacht, vragen staat vrij eh
Daar zijn een hoop speculaties over maar zeer weinig passende verklaringen.

Het belangrijkste is dat in xtc-pillen gewoon MDMA-kristal zit. Het is dezelfde drug, alleen wat bindmiddel erbij.

Je hoort vaak dat er ook speed zit in xtc-pillen, maar die speed wordt in testlabs zelden teruggevonden.

Eigenlijk zijn er twee factoren die kunnen meespelen bij de verschillen in subjectieve effecten van MDMA/xtc:
-Hoe hard de pil geperst is
-Verschillen in de dosis

De pil kan wat langzamer oplossen in het maagzuur. Daardoor zou je theoretisch gezien een iets tragere come-up en licht gedempte piekeffecten kunnen verwachten (bij exact dezelfde omstandigheden en dosis).
Dat de dosis verschilt is een heel waarschijnlijk scenario. Ten eerste zijn de meeste gebruikers niet zeer secuur met hun dosis en nemen ze gewoon een kwartje of een hele pil (waarin sowieso spreiding kan zitten in de hoeveelheid mdma per pil). Maar ook als je het heel secuur probeert te doen kan je de fout ingaan. Testpunten geven de uitslag van xtc-pillen in milligrammen MDMA, zonder het gewicht van het kristal. Daardoor bevat 100 milligram kristal hoogstens 84 milligram MDMA, terwijl een xtc-pil met '100 milligram MDMA' dus echt 100 milligram MDMA is.

Toch lijkt me de belangrijkste verklaring voor alle verschillen een psychologische. Mensen associëren een bepaalde pil met een omgeving en gaan daar dwarsverbanden tussen trekken. Het is hetzelfde als wanneer je een keer flink dronken bent geworden van rum/whiskey/jenever, dat je dan al haast moet kotsen als je het weer proeft. Ligt dat dan aan het soort alcohol? Nee, want de alcohol is hetzelfde alleen jouw associatie is anders. Dat effect kan heel sterk zijn en meetbare resultaten veroorzaken =)

Bovenaan