Welk gaaf boek lees je/heb je gelezen?

De Zandman

DF-koning
Leon Uris. Gezworen kameraden.
Een verhaal over kameraden in militaire dienst, en die de oorlog in gaan.
Lijkt veel op wat ik meegemaakt heb.... weergaloos goed boek!

Neo-Shulginist

Badass junkie
Hoi hoi!

Het is super goed gegaan met mijn benzo afbouw! Ik gebruik niets meer en ik slaap prima. Het lezen van goede boeken heeft mij erbij geholpen. Ik ben dus op zoek naar goede boeken! (Ik hou niet van fantasy of thrillers).

Zelf lees ik op het moment Jan Wolkers (die van Turks fruit). En heb net Ik ga leven gelezen van Lale Gül. Zij maakte tussendoor nog een interessante vergelijking tussen religie en drugs:

Religie esthetiseert het leven, zij omzoomt de bestaanshorizon met mythologie, doordrenkt zelfs de meest banale dingen in het leven met betekenis en spiritualiteit, voor velen een honger die gestild moet worden. Dat maakt haar een intoxicatie, vergelijkbaar met drugs. Het is krachtig, het maakt een mens intens gelukkig, omdat het appeleert aan onze oerbehoefte een eenheid met het zijn te bereiken. Je geeft je individualiteit prijs door te participeren aan iets wat groter is dan jijzelf. Dat maakt het ook zo gevaarlijk: je geeft je autonomie op, schakelt het denken uit, je onderwerpt je onvoorwaardelijk aan het transcendente.

Ik ben benieuwd!

Groetjes!
Ik heb een tijdje terug De Valse Dageraad gelezen van Jan van Aken. Dat gaat over een 11e eeuwse monnik die over de wereld heen reist. Een spannend en leuk inkijkje in een vroegere periode waar we eigenlijk heel weinig van afweten. Dat geeft dus een uniek beeld van de tijdsgeest en hoe samenlevingen toen werkten. (KLEINE SPOILER: de Arabische wereld blijkt bijvoorbeeld veel meer ontwikkeld dan de Europese samenleving van die tijd)

Harrie In De Warrie

Badass junkie
The Power of Now - Eckhart Tolle
Show Your Work - Austin Kleon
Food Of The Gods - Terence Mckenna
The Alchemist - Paulo Coelho
The Four Agreements - Don Miguel Ruiz
How To Win Friends & Influence People - Dale Carnegie
The War of Art - Steven Pressfield
The Teachings of Don Juan - Carlos Castaneda
Mastery - George Leonard

Laatst bewerkt:

Gemberthee

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik ben net aan ‘Een nuchtere kijk op psychedelica’ v. Michiel van Eik begonnen. Ben benieuwd! 😀

Thx voor de tip @Roze Olifant 🙏

Interessant. Ik vraag me af: is deze meneer van Elk ook actief op dit forum?

Ik had laatst ook al een Interessant artikel gelezen over truffel therapie. Ik heb hier veel interesse in en het truffels hebben me tot zover ook veel gebracht.

AcidWarrior

Wijs gebruiker

Interessant. Ik vraag me af: is deze meneer van Elk ook actief op dit forum?

Ik had laatst ook al een Interessant artikel gelezen over truffel therapie. Ik heb hier veel interesse in en het truffels hebben me tot zover ook veel gebracht.
Zeker, heb zelf ook al veel gehad aan (het microdoseren van) truffels.

HappyMind

Badass junkie
De keuze, van Edith Eger.
Een indrukwekkend verhaal over de oorlog en vrijheid. Geschreven door een psycholoog die haar eigen ervaringen vanwege de oorlog, gebruikt bij de behandeling van haar cliënten.

Hija de la luna 1

Bewuste gebruiker
De keuze, van Edith Eger.
Een indrukwekkend verhaal over de oorlog en vrijheid. Geschreven door een psycholoog die haar eigen ervaringen vanwege de oorlog, gebruikt bij de behandeling van haar cliënten.
Heb gegoogeld. Gaat dit dan over het overleven als ballerina of over haar praktijk later ?

HappyMind

Badass junkie
Heb gegoogeld. Gaat dit dan over het overleven als ballerina of over haar praktijk later ?
Een combinatie. Eerste gedeelte is vooral de oorlog, Auschwitz en de hele periode van vroeger en het overleven. Ze neemt je mee in haar ervaringen. Later in het boek zet ze haar ervaringen in als psycholoog. Ze helpt dan cliënten die bv heel erg vastzitten in hun eigen gedachten, waar dan ook de keuze is voor vrijheid.

Ape

Badass junkie
Deze is tof:
1650365522479.jpeg

deze is tof:
1650365602672.jpeg

deze is tof:
1650365720189.jpeg

Deze is tof:
1650365879626.jpegMomenteel heb ik helaas geen boek. Ik lees nooit zomaar iets, het moet me echt aantrekken. Sta open voor suggesties though.

Gemberthee

Bewuste gebruiker
Tripreporter
"De egel, dat ben ik" van Toon Tellegen. Prachtige korte en vaak melancholische verhalen, waarbij het vaak lijkt alsof het over jezelf (mijzelf) gaat.
Wil het toch even zeggen: wat super cool dat je Toon Tellegen hebt geintroduceerd. Ik vind het heerlijk! Ben nu bezig in: "Het verlangen van de egel." Zo lieflijk, grappig, filosofisch en slim geschreven. Elke blz maakt me aan het lachen en het denken tegelijk, heel knap! Vet dat hij ook kinderboeken heeft geschreven. Daar ga ik eens wat van kopen voor baby's die binnenkort geboren gaan worden ❤. Goeie tip, thnx!

Dirkdirk

DF-koning
De Mythe van Sysiphus - Albert Camus.

Maar wees gewaarschuwd: je kunt een boek lezen, maar niet onlezen.

Cyndaquil

Bewuste gebruiker
Neuromancer van William Gibson.

Wel lastige Engelse tekst maar ik moet er gewoon doorheen!
Heb de hele sprawl trilogy liggen van William Gibson.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Regenisis: How to Feed the World Without Devouring the Planet - George Monbiot

Over hoe extreem biodivers de bodem is (één theelepeltje bevat meer biodiversiteit dan een koraalrif), en wat dat betekent voor onze voedselsystemen aangezien boeren die bodem meestal doodploegen.

Zie ook dit stuk in The Guardian, wat een ingekort eerste hoofdstuk is:

Dirkdirk

DF-koning
Interessant, confronterend en humoristisch. Aanrader!

1673362042288.png

Wandel mee met Ruben Mersch langs de valkuilen in het menselijke denken.
Wat heeft Warren Buffet gemeen met een aap die Hamlet schrijft?
Waarom zijn we banger van haaien dan van badkuipen?
Hoe bewijs je dat wc-ontstopper kanker kan genezen?
Waarom werken dure geneesmiddelen beter dan goedkope?
We denken graag dat we rationele wezens zijn, maar zijn we dat wel echt? Oogklepdenken gaat op zoek naar de valkuilen in ons denken en ontmaskert de idioot in ieder van ons. Het is die idioot die ons vatbaar maakt voor de halve waarheden en hele leugens die ons dagelijks overspoelen. Van beleggingen en voetbal tot antidepressiva en antioxidanten.
Je kunt je innerlijke idioot het zwijgen opleggen en je oogkleppen afzetten. Want er bestaat een manier om het onderscheid te maken tussen waarheid en nonsens: denken. Kennis is macht. Die macht kun je zelf grijpen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
We denken graag dat we rationele wezens zijn, maar zijn we dat wel echt?
Nee natuurlijk niet. Rationaliteit is iets wat we onszelf aanpraten nadat we onbewust een besluit hebben genomen.
Oogklepdenken gaat op zoek naar de valkuilen in ons denken en ontmaskert de idioot in ieder van ons. Het is die idioot die ons vatbaar maakt voor de halve waarheden en hele leugens die ons dagelijks overspoelen. Van beleggingen en voetbal tot antidepressiva en antioxidanten.
Ja.. ja.. ga door!
Je kunt je innerlijke idioot het zwijgen opleggen en je oogkleppen afzetten. Want er bestaat een manier om het onderscheid te maken tussen waarheid en nonsens: denken. Kennis is macht. Die macht kun je zelf grijpen.
Wat? Beweer je dit nou serieus? Wtf happened in de tussentijd 🤷

Dus het uitganspunt is: we zijn stom want we denken dat we rationeel zijn, maar zoveel controle hebben we niet over gedrag.
En dan vervolgens is de conclusie dat we de macht kunnen grijpen door meer kennis te vergaren (en die dan bewust/rationeel toe te passen)?

Dirkdirk

DF-koning
Nee natuurlijk niet. Rationaliteit is iets wat we onszelf aanpraten nadat we onbewust een besluit hebben genomen.

Ja.. ja.. ga door!

Wat? Beweer je dit nou serieus? Wtf happened in de tussentijd 🤷

Dus het uitganspunt is: we zijn stom want we denken dat we rationeel zijn, maar zoveel controle hebben we niet over gedrag.
En dan vervolgens is de conclusie dat we de macht kunnen grijpen door meer kennis (en die dan bewust/rationeel toe te passen)?
Je moet het ook een beetje komisch bekijken, Neo Shulgin, er zitten veel voorbeelden in van dingen die echt gebeurd zijn die hilarisch zijn. En sommige dingen die je zelf onbewust doet. Maar je gaat er veel te serieus op in. Waarom ben jij zo slim? Stop daar eens mee. :tilttearlaugh:

Dirkdirk

DF-koning
Waarom is de schrijver van dat boek zo dom? Geeft hij daar ook antwoord op? :grin:
Je snapt het hele punt van het boek niet, het laat ons zien dat wij vaak oogkleppen ophebben zonder het zelf door te hebben en geeft voorbeelden van echte gebeurtenissen die je laten lachen en versteld staan, en van sommige betrap je jezelf erop dat je ze zelf ook doet. Het is geen domme schrijver hoor. Het is een heel vermakelijk boek.

Maar gelukkig aan het eind van het boek kom je erachter dat de schrijven een chromosoom teveel heeft. Shit! Nou heb ik de clue van het verhaal verklapt.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Maar je gaat er veel te serieus op in. Waarom ben jij zo slim? Stop daar eens mee. :tilttearlaugh:
Maar ik ga hier dus serieus op in omdat Michel Foucault mijn favoriete filosoof is, en zijn levenswerk gaat over hoe macht, onze perceptie van onszelf, en taalgebruik samenhangen.

Dus toen je met dat boek kwam, specifiek deze bewering:

Het is die idioot die ons vatbaar maakt voor de halve waarheden en hele leugens die ons dagelijks overspoelen. Van beleggingen en voetbal tot antidepressiva en antioxidanten.

Toen dacht ik gelijk van 'oehh, ja, lekker!' Een samensmelting tussen logica, interpersoonlijke communicatie en macht. Love it!

Maar aan de conclusie kan ik merken dat het totaal niet foucauldiaans is. Da's dan weer jammer.

Ik kan het boek van Michel Foucault dus wel aanraden wat hierover gaat. Da's wel veel minder grappig en je moet ook daadwerkelijk moeite doen om het te lezen. Maar, dan heb je ook wat!

Dirkdirk

DF-koning
Dan snap ik re jreactie een stuk beter, als het tegen iets ingaat wat je zelf hebt gelezen en als een waardevol boek beschouwde.
Ik kan het boek van Michel Foucault dus wel aanraden wat hierover gaat. Da's wel veel minder grappig en je moet ook daadwerkelijk moeite doen om het te lezen. Maar, dan heb je ook wat!
Thanks man, denk je dat ik het aankan met mijn Dirkjan hoofd? Ik bedoel ik ben niet bijster intelligent. Het is niet dat ik mijn eigen poep eet maar ik lees niet zoveel en ben veel meer iemand die gevoelig, muzikaal en fantasierijk. Maar misschien is dat juist wel goed om het boek te begrijpen?

Bovenaan