Wereldwijde legalisering van drugs

buzzy

Badass junkie
Wereldwijd wordt legalisering van drugs overwogen

31-10-2006

In het jaar 2020 zullen in veel bij de VN aangesloten landen drugs in beperkte mate verkrijgbaar zijn, en dus niet meer verboden bij de wet. Zo doet het vermoeden nu er een groeiende internationale beweging is tegen het huidige universele beleid waaronder steeds meer substanties wettelijk verboden zijn.

Het Britse Parliamentary Science and Technlology Select Committee heeft recentelijk een rapport gepubliceerd dat aangeeft dat het bestaande systeem volledig op de schop zou moeten: ‘Drug classification: making a hash of it?’.

De manier waarop drugs nu geclassificeerd worden in klasse A, B of C gebeurt op basis van de strafrechtelijke sancties die ze veroorzaken, en niet de schade die ze aanrichten. In Nederland staan ze op lijst I of II van de Opiumwet: I zijn harddrugs met onaanvaardbaar risico, II zijn de softdrugs.

Onze logica suggereert dat straffen overeenkomstig moeten zijn met de schade die is aangericht.

Het Select Committee stelt een herclassificering voor waarbij ook tabak en alcohol in het systeem worden opgenomen, omdat deze twee middelen samen 40 keer zoveel doden veroorzaken als het aantal veroorzaakt door illegale drugs. Drugs zoals XTC en LSD staan als klasse A aangemerkt, terwijl tabak en alchol niet in het systeem zijn opgenomen en bovendien vrij verkrijgbaar. Hierdoor zou het publiek kunnen denken dat deze niet schadelijk zijn.

Het rapport geeft aan dat het systeem volkomen onlogisch is, en bovendien verwarrend voor iedereen. Het is nu – en niet pas in 2020 - tijd voor een volwassen debat over onze houding tegenover geestverruimende middelen.

http://www.azarius.nl/news.php?newsindex=144

Play_bunny

Wijs gebruiker
Zeker eindelijk realiteit.
Op de een of andere manier denk ik alleen niet dat het echt gaat gebeuren.
Misschien als onze generatie aan de macht komt, maar dan nog. We zijn dan ook bijna allemaal ouders die toch beschermend richting hun kinderen gaat zijn.
Het is een mooie hoop voor de toekomst, maar one way or the another vermoed ik dat het bij een mooie hoop blijft.

JewCookie

Wijs gebruiker
ook in onze generatie is een groot deel anti-drugs, en pro drank.. ze zouden eens verder moeten kijken dan ze te horen krijgen van de regering en hun ouders..

TeQ

Bewuste gebruiker
Werd eens tijd zeg. En dan nog iedereen een theorie examen laten afnemen zodat je ook geen onwetend volk hebt dat lijp gaat doen.

Ben benieuwd of ze het in het vaticaan ook zullen doen :grin:

Mr.jiho

Wijs gebruiker
TeQ zei:
En dan nog iedereen een theorie examen laten afnemen zodat je ook geen onwetend volk hebt dat lijp gaat doen.
loop ik compleet scheef te gaan op straat, komen er 2flikke af: meneeeer de aagent, h...h...hierrrr is m'n bewijsje dat ik mettt..tt.tt drugs kan omgaan :P

TeQ

Bewuste gebruiker
Mr.jiho zei:
TeQ zei:
En dan nog iedereen een theorie examen laten afnemen zodat je ook geen onwetend volk hebt dat lijp gaat doen.
loop ik compleet scheef te gaan op straat, komen er 2flikke af: meneeeer de aagent, h...h...hierrrr is m'n bewijsje dat ik mettt..tt.tt drugs kan omgaan :P

Hahaha! :grin: Heel erg mooi gezegd :grin:

Zou toch prachtig zijn als het echt zo ging. Maar zon bewijsje zou wel goed voorkomen dat je geen lui hebt die niet weten wat ze naar binnen pompen, of minder. Omdat ze het anders niet of moeilijk kunnen kopen.
Bij autorijden doen ze dat tenslotte ook. Bij duiken enz.

Zou je verder heroïne gratis moeten verstrekken. Ben je van dat probleem op maatschappelijk niveau ook af.

De rest produceren in door de overheid gesubsideerde instanties. GEen pillen meer met rommel er in. Je weet precies wat je koopt.
Aczijnzen er op. Weinig tot geen criminaliteit voor drugs zoals sos enzo omdat de prijzen enorm om laag gaan. Kan er nog geld aan worden verdiend ook om informatie verspreiding, bewustwordings reclame zoals bij roken voor te betalen enzo.

Denk dat problemen behoorlijk zullen afnemen op zon manier. Je moet gewoon zorgen dat het niet maatschappelijk geaccepteerd wordt als je elke dag van de kaart bent ofzo, net zoals nu bij alcohol ook het geval is.

Maar denk ook dat dat minder zal gebeuren, doordat mensen minder schuldgevoel krijgen dat lijdt tot meer gebruik enz. En door goede informatieverspreiding worden mensen ook niet meer zo snel verstoten op de momenten dat het nog niet gigantisch mis gaat waardoor ze in een verkeerd milleu terecht komen enz.

Mensen die het willen doen, doen het toch wel. Legaal of illegaal. Verschil zal niet veel groter worden. En misschien zelfs minder omdat sommigen dan meer weten van te voren.

Maar goed, kan er lang over door lullen :grin:

Pandemonium

Experimenterende gebruiker
Legalisatie van bepaalde drugs heeft meer voor dan nadelen. Daarom begrijp ik ook niet waarom er zo stug word volgehouden dat het verboden zou moeten blijven.

Een van de grootste risico's van XTC is nu dat je nooit (tenzij je het laat testen maar het merendeel doet dit niet) 100 % zeker weet wat je in je lichaam stopt. Als het legaal zou zijn zou dit veranderen. Dus ironisch genoeg zou door legalisatie een van de grootste risico's verdwijnen.

Het enige verschil tussen XTC en Alcohol, (bij wijze van spreken) is dat Alcohol geaccepteerd is in deze maatschappij. Het is een deel van de Westerse cultuur en het is daarom oke. Terwijl alcohol ook veel risico's met zich meebrengt en daar word véél minder over gesproken! Ik kwam er tijdens een zelf-onderzoek achter dat het merendeel van de jongeren (leeftijdscategorie 12-16) niet eens wisten dat alcohol überhaupt een drug was, laat staan een hard-drug. Er waren ook bar weinig jongeren op de hoogte van de risico's van alcohol. Ondertussen was er wel een groot deel anti-drugs. Pro-alcohol en anti-drugs dus, een beetje hypocriet gezien alcohol een drug ís. Maar het is niet alleen de schuld van onwetende mensen maar ook (en vooral) van deze maatschappij. I.p.v dat ze ook op scholen vertellen hoe je de risico's zo klein mogelijk kunt maken vertellen ze je alleen dat drugs héél slecht is, en dat je er gewoon per definitie vanaf moet blijven. De media speelt er ook lekker op in. Toch vraag ik me af of het zoveel gevraagd is, dat mensen eens voor hunzelf zouden denken i.p.v anderen dat voor hun laten doen.

Toch moet ik zeggen dat ik niet vind dat alle drugs gelegaliseerd moeten worden. Het is hypocriet van mezelf dat geef ik toe, maar ik denk dat als speed word gelegaliseerd het nog best wel eens fout kon gaan terwijl ik bij XTC totaal niet dat idee krijg. Ik denk juist dat dat een vooruitgang zou zijn. Maargoed, misschien ligt dit wel aan mij?

Er was ooit eens een wetenschapper die zei: 'Alles is giftig in grote hoeveelheden'. En ik denk dat die beste man daar best eens groot gelijk in zou kunnen hebben. Op den duur maakt de MC Donalds je ook ziek. En als je suiker als een drug zou beschouwen zou het een hard-drug zijn. Eerst geeft het je energie en daarna pakt het nog meer van je terug.

We kunnen niet alles verbieden wat slecht voor je is want dan blijf je bezig. Bovendien waarom zou dit geen vrije keuze mogen zijn? Je mag er toch ook zelf voor kiezen of je elke dag MC Donalds wil eten of niet. Waarom mag je dan niet een pilletje op z'n tijd nemen?

(ik nam MC Donals als voorbeeld omdat in de documentaire Supersize Me goed uitkwam hoe slecht het eigenlijk voor je is. Die man had allemaal darm klachten, en zijn lever zal er ook niet blij mee zijn geweest.)

Kim

Wijs gebruiker
Super size me is door gestoken kaat aangeziem ze bij t AD ook zon test deden en r toen juist gewicht afging :wink:

Pandemonium

Experimenterende gebruiker
Kim zei:
Super size me is door gestoken kaat aangeziem ze bij t AD ook zon test deden en r toen juist gewicht afging :wink:

Beweer je bij deze dat je door wekenlang MC Donalds eten afvalt in plaats van aankomt?

Los van het feit dat je door vet eten aankomt slippen je aderen er ook van dicht. Het gaat er niet alleen om dat je er dik van word maar ook om de gevolgen die het heeft voor andere delen van je lichaam.

qinn

Bewuste gebruiker
Ontopic:

Hmm ik weet niet wat ik daar van denken moet, nieuwe hippie revolotie :hearteyes:

Make Love Not War! :hearteyes:

Osi`

Bewuste gebruiker
qinn zei:
Ontopic:

Hmm ik weet niet wat ik daar van denken moet, nieuwe hippie revolotie :hearteyes:

Zo zie ik het ook :/ Ben nu wel aan't spacen, fantasie erop los en ik zou me dan inbeelden, een hippie revolutie ..
Damn, al die mensen hun kleding zal veranderen, velen gaan open zijn, oorlog zal niet bestaan, vredige liedjes zoals pink floyd comfortable op't moment (ieder soort zijn eigen muziek natuurlijk :grin: moest je er niet van houden) Sigaretten verbieden, Wiet blowen, niet werken, alles gratis en mogelijk, mensen gaan dingen meer met plezier doen, meer vrienden, hele dagen vet hard feesten en een paar pillen slikken (met dingen moet je ook niet overdrijven, da's voor alle drugs zo in feite) en een paar glaasjes drinken en goe doorgaan.

Gewoon in 2 woorden, een "Happy World"
With love and peace .. :smoke:

qinn

Bewuste gebruiker
Osi` zei:
qinn zei:
Ontopic:

Zo zie ik het ook :/ Ben nu wel aan't spacen, fantasie erop los en ik zou me dan inbeelden, een hippie revolutie ..
Damn, al die mensen hun kleding zal veranderen, velen gaan open zijn, oorlog zal niet bestaan, vredige liedjes zoals pink floyd comfortable op't moment (ieder soort zijn eigen muziek natuurlijk :grin: moest je er niet van houden) Sigaretten verbieden, Wiet blowen, niet werken, alles gratis en mogelijk, mensen gaan dingen meer met plezier doen, meer vrienden, hele dagen vet hard feesten en een paar pillen slikken (met dingen moet je ook niet overdrijven, da's voor alle drugs zo in feite) en een paar glaasjes drinken en goe doorgaan.

Gewoon in 2 woorden, een "Happy World"
With love and peace .. :smoke:

Kijk, Zo moet het :grin: :grin: :grin:

CX717

Newbie
Logisch ook misschien. Het marktaandeel van illegale drugs is niet bepaald weg te cijferen, dat gaat over miljarden euro's die aan de neus van de regering voorbij gaan (al dan niet letterlijk :grin: ).
Als daar belastingen op betaald worden is er meer dan geld genoeg voor gezondheidszorg en preventie. (zie ook hoeveel geld naar de staat dmv taxen op sigaretten en in sommige landen op alcohol)

davie

Wijs gebruiker
90% van degene die overlijden door drugs komt doordat het illegaal is. Doordat de kwaliteit slecht is of een verkeerde pil kopen. Daarnaast zorgen de hoge prijzen voor criminaliteit om hetgeen te kunnen bekostigen. De misdaad zoals moord, beroving en overvallen. Een groot gedeelte van strafbare feiten vindt daarom plaats.

Je zal nooit drugs uit deze wereld kunnen verbannen, waarom dan moeilijk doen. Zorg ervoor dat het controleerbaar is. Legalize it.

qinn

Bewuste gebruiker
davie zei:
90% van degene die overlijden door drugs komt doordat het illegaal is. Doordat de kwaliteit slecht is of een verkeerde pil kopen. Daarnaast zorgen de hoge prijzen voor criminaliteit om hetgeen te kunnen bekostigen. De misdaad zoals moord, beroving en overvallen. Een groot gedeelte van strafbare feiten vindt daarom plaats.

Je zal nooit drugs uit deze wereld kunnen verbannen, waarom dan moeilijk doen. Zorg ervoor dat het controleerbaar is. Legalize it.

Jup, zo denk ik er ook over... :)

yellowmoon

Bewuste gebruiker
BillyBilo zei:
ik denk dat het niet goed is dat er straks skag in de supermarkt verkrijg baar is bijwijze van spreken.
sigaretten en een heleboel soorten biertjes zijn wel te koop, ik zou willen dat er naast tomaten ook wiet coke opium in kratjes stond :grin: en xtc speed of heroine bij kruidvat haalbaar was

qinn

Bewuste gebruiker
yellowmoon zei:
BillyBilo zei:
ik denk dat het niet goed is dat er straks skag in de supermarkt verkrijg baar is bijwijze van spreken.
sigaretten en een heleboel soorten biertjes zijn wel te koop, ik zou willen dat er naast tomaten ook wiet coke opium in kratjes stond :grin: en xtc speed of heroine bij kruidvat haalbaar was

ja dat lijkt me ook wel wat, dan zou de criminalitijd rondom het drugs gebruik stuke minder zijn!

Bovenaan