Wetgeving methox en 4-FA

Nepternic

Newbie
Hallo iedereen,

Ben paar weken geleden door politie op een feestje 'opgepakt' geweest met een halve gram cocaine, 2 gram 4-fa en wat methox. Ja inderrdaad, dom om dat allemaal om mij te hebben dat weet ik. Maar gebeurd is gebeurd..

Nu is mijn vraag wat zou de wetgeving hier omtrent zijn? Btw ik woon in Belgie maar als niemand daarbij kan helpen ben ik ook nieuwsgierig naar de wetgeving in Nederland!

Fool

Badass junkie
In Nederland vielen deze langere tijd onder de geneesmiddelenwet, maar er is door het Europese hof van Justitie geoordeeld dat dat helemaal niet mag en deze middelen dus legaal zijn om te bezitten.
Er is wel een wetsvoorstel ingedient om methoxetamine met ingang van 1 juli illegaal te maken. Gezien het feit dat alle europese lidstaten deze stof verplicht illegaal moeten maken binnen korte tijd zal dit voorstel wel gewoon aangenomen worden.

Over belgië ben ik niet zeker, maar ik dacht dat ze daar een soort wet hadden dat alle psychoactieve stoffen verboden waren? In ieder geval erg balen voor jou, ben benieuwd naar wat je te horen krijgt!

zaagmans

Bewuste gebruiker
Fool zei:
In Nederland vielen deze langere tijd onder de geneesmiddelenwet, maar er is door het Europese hof van Justitie geoordeeld dat dat helemaal niet mag en deze middelen dus legaal zijn om te bezitten.
Er is wel een wetsvoorstel ingedient om methoxetamine met ingang van 1 juli illegaal te maken. Gezien het feit dat alle europese lidstaten deze stof verplicht illegaal moeten maken binnen korte tijd zal dit voorstel wel gewoon aangenomen worden.

Over belgië ben ik niet zeker, maar ik dacht dat ze daar een soort wet hadden dat alle psychoactieve stoffen verboden waren? In ieder geval erg balen voor jou, ben benieuwd naar wat je te horen krijgt!

Goed verwoord Fool, klopt allemaal wat je zegt. As far as I know is er in Belgie een soort analog act zoals dat in de VS ook is.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Maar vrij vertaald bedoel je dus dat middelen als mextoxtamine en bijvoorbeld 4-FMP legaal zijn in Nederland en je er niet strafrechtelijk veroordeeld voor kunt worden?

Fool

Badass junkie
Voor bezit op dit moment niet, tenzij de uitspraak van het Europese hof van justitie aangevochten wordt. :wink:

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Je zult de boel dan wel moeten aanvechten. Vaak zullen ze de zaak af proberen te doen met een PV voor illegaal drugsbezit, je zult dus moeten strijden om de poeders/kristallen te laten testen om aan te tonen dat het geen illegaal middel is.

Veel mensen zullen gewoon accepteren dat ze gepakt zijn omdat het de strijd niet waard is. Komt dus uiteindelijk vaak wel op hetzelfde neer

MeejheM

Badass junkie
stel je laat de zaak lekker voorkomen met een gratis advocaatje, als je daar geen geld voor hebt. dan ligt in Nederland toch nog steeds de bewijslast bij het OM, oftewel, hun moeten aantonen dat je middelen volgens de Opiumwet verboden zijn. geldboete voor 1 gram coke en een stipje paracetamol doen ze meestal niet aan.

ik heb ooit gehoord dat iemand met een grote hoeveelheid een (toen al verboden) 2cb vervanger had, 2tCB of iets in die richting(geen 2CB in elk geval), welke toen niet op lijst 1 van de Opiumwet stond. de aanklacht werd toen iets als het in gevaar brengen van de gezondheid van anderen en hij kreeg 200 uur taakstraf of 30 dagen hechtenis.

toen ben ik nog mee geweest naar de rechtshulpwinkel en de zitting. 3 agenten in burger hebben hem zien verkopen, bij hem gekocht en bij z'n auto opgepakt met een flinke zak pilletjes.

ik heb via via gehoord dat dat ook eens is voorgevallen bij een lachgas verkoper, maar dat heb ik zelf niet meegemaakt, dus kan goed broodje aap zijn.

Bovenaan