Wiet gebruik

Aron Kurwa

Experimenterende gebruiker
Hallo,

Ik ben verslaafd geweest aan wiet maar me ouders vonden het na een tijdje niet meer goed en ik vond toen zelf ook dat ik het minder moest doen. Ik mocht het wel af en toe doen maar niet elke dag. Ik ging vaak ook blowen door verveling en nu doe ik het soms ook om de dag af te sluiten of met vrienden. Stel dat je bent opgestaan voor school en dan naar school gaat, je komt thuis. ( ik ga dan een beetje uitrusten enzo). Daarna huiswerk maken en dan wil ik vaak nog wat doen voor het slapen omdat ik anders het gevoel heb dat ik er niet uit ben geweest en dat ik alleen maar aan school heb gewerkt. Heb ook verschillende keren gestopt en nu rook ik vaak op een dag wiet en dan zit er bijvoorbeeld 1 of 2 dagen tussen en soms wat meer. Nu is me vraag of het nou verschil maakt en of het veel uit maakt (dat het minder erg is), dat je het 1 of 2 dagen overslaat. En ik weet ook niet echt de waarheid van wiet, wat het nou met je hersenen doet. Je hoort verschillende verhalen en sommige onderzoeken zeggen weer wat anders of dan is er weer een nieuw onderzoek. (ben 15)

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Als je veel en vaak blowt dan doe je nog maar heel weinig en het gevaar bestaat dan dat je stil komt te staan in je ontwikkeling. Ik denk dat daar het grootste gevaar loert.

Of en hoe schadelijk het is voor je gezondheid zijn de meningen verdeeld over. We komen uit een tijd waarin blowen als slecht voor de gezondheid werd ervaren, maar inmiddels gaan er steeds meer stemmen op dat het helemaal niet zo slecht is en dat het zelfs als veelzijdig medicijn kan worden ingezet.
In ieder geval gaat je korte termijngeheugen er van achteruit, en vooral het roken van wiet is eveneens ongezond, je krijgt allerlei giftige stoffen binnen van het verbranden van de wiet/hasj zelf, maar dus ook van de verbranding van de bestrijdingsmiddelen die ze er op spuiten. Een vaporizer gebruiken is al een stuk minder slecht, want dan is het damp en geen rook die ingeademd wordt, maar goed is het nog steeds niet. Dan lijkt me eten/drinken (spacecake/hasjmelk en dergelijke) lichamelijk nog het minst slecht, maar dan is doseren weer uiterst moeilijk.

Dus om de paar dagen blowen lijkt me al beter dan elke dag. Maar ja, ik ben dus verslaafd en mij lukt het niet om het om de paar dagen te doen dus dan toch maar elke dag. Maar dan wel met regels, alleen in de avond als ik niks meer om handen heb. Heel soms een keer in de middag maar alleen als het echt kan en geen dingen meer te doen heb.

Ik ben zelf 42 jaar, rook al dagelijks wiet vanaf mijn 13e en moet bekennen dat ik denk dat ik toch wel iets minder ver in het leven ben gekomen dan als ik niet zou hebben geblowd. En ik merk ook dat al dat roken mijn longen wat heeft aangetast, heel lichte COPD dus.

Blowen met een nog onvolgroeid brein is trouwens op zich al slecht, maar dat geldt trouwens voor vrijwel alle drugs.

Laatst bewerkt:

Atwa

Belezen gebruiker
Toen ik een stuk jonger was (17-1:sunglasses: heb ik erg veel geblowd.

Ik zat midden in een enorm zware pubertijd, had flink wat trauma’s te verwerken en was in het algemeen mijn leven redelijk aan het vergooien.

Ik blowde iedere dag, als ik moest werken in de avond, als ik vrij was begon ik eigen in de middag al. Ik kan ook niet echt zeggen dat ik me er lekkerder door voelde, het vertraagde wellicht mijn op hol geslagen gedachtes, maar daardoor werd ik alleen maar verder mijn eigen gedachtes ingezogen, wat me nog ellendiger liet voelen en ik nog sneller naar de wiet greep. Ik was vaak na een paar heisjes ook al enorm stoned, maar toch rookte ik 1.5/2 gram op een dag. Ik zat in een visuele cirkel en was overduidelijk verslaafd.

Wat bij mij hielp was dat ik een vriendin kreeg, die had er geen problemen mee dat ik blowde, maar ik wilde niet altijd compleet van de wereld zijn als ik haar zag. Ik zat op een avond buiten stoned op een bankje met een vriend en we hadden het hier over, ten hebben we besloten in een opwelling om te stoppen.

Ik heb het daar best moeilijk mee gehad een paar weken, maar ik had een motivatie waarom ik wilde stoppen. Ik denk dat dat de sleutel is hier. Zorgen dat je iets hebt om je in te storten. Bij mij was dat mijn vriendin toen, maar het had ook een hobby kunnen zijn die ik wilde ervaren zonder beneveld te zijn.

Je zegt 15 te zijn, iedere benevelende stof is terwijl je lichaam nog in ontwikkeling is gevaarlijk op de lange termijn. Ik was wat ouder, maar ik merk nog steeds dat ik veel meer moeite heb dan vroeger om me dingen te herinneren. Mijn lange termijn geheugen is niet al te best, maar mijn korte termijn geheugen is echt goed verrot.

Toen ik stopte ben ik wel enorm veel meer gaan roken ter compensatie, ik deel een week met een buil shag, inclusief het draaien van mijn joints, de eerste paar weken erna deed ik nog maar 2 weken met een slof. Dit is daarna wel weer af te bouwen, maar als je een verslaving wilt overwinnen kan een tijdelijke uitvlucht naar iets “milders” wel helpen.

Op jouw leeftijd zou ik zeker proberen te overwegen “tijdelijk” te stoppen. Het is echt een stuk beter voor je hersenen, plus je bent bezig jezelf te vormen voor de rest van je leven. Dit is het moment om dingen te ondernemen en uit te proberen om er achter te komen wat je wel en niet leuk vind.

Je zegt zelf je te vervelen, iets wat ik me zeker ook herinner uit die tijd, maar probeer leuke herinneringen te maken met vrienden en nieuwe hobby’s te vinden, zorg dat je iets leuks vind om de tijd te spenderen en dat het iets is wat je nuchter wilt beleven.

Als je op een wat latere leeftijd komt kun je altijd nog recreatief besluiten om met stoffen te experimenteren.

Ik heb na ik gestopt was een half jaar later na een halve fles yagermeister nog een keer wat geblowd met een neef van me met oud en nieuw, ik heb een half uur later de longen uit mijn lijf gekotst. Toen was ik wel genezen :)

Pas 14 jaar later ben ik weer wat gaan experimenteren, als ik nu terug kijk, ben ik erg blij dat ik toen gestopt ben en serieus werk van mijn leven ben gaan maken. Ik ben terug naar school gegaan, heb een serieuze baan en kan zeggen dat mijn leven nog nooit zo goed is geweest als nu.

Als ik destijds in het blowen was blijven hangen, was me dat nooit gebeurd, sterker nog, sommige van de mensen waar ik toen mee blowde, zijn echt in de goot beland. Over een deel van die gasten is zelfs een docu gemaakt met de passende titel; hoe kun je zo leven.

Wees nu sterk, overwin je cravings. Het laat je zien dat je een sterke wil heb, plus je toekomstige jij zal je er zeker dankbaar voor zijn, al voelt dat nu anders. Als je wat ouder bent, is er tijd genoeg voor deze zaken.

Heb je vragen, of wil je me zeggen dat ik het helemaal verkeerd zie, stuur maar een pb

Vaper

Hoi @Aron Kurwa, moeilijke keuze he. In je hoofd zal het gebruik van weed waarschijnlijk niet zo erg zijn. Het hangt er allemaal van af hoe gevoelig je bent voor verslaving. Ik ken mensen die weken aan een stuk gebruiken en dan zonder problemen weken aan een stuk terug zonder kunnen. Helaas is dit niet bij iedereen het geval. Ik ben begonnen met gebruiken zoals je beschrijft. Eens sporadisch met vrienden, daarna op regelmatige basis met vrienden en na een tijdje was het een gewoonte geworden en blowde ik ook op mijn eentje.

Volgens mij schuilt daar het gevaar. Zolang je het op af en toe kan houden geen probleem, maar ik weet uit ervaring dat af en toe snel een dagelijkse gewoonte kan worden. Zo heb ik 20 jaar dagelijks geblowd en dan heb je een probleem. Ik ben er ondertussen 1,5 jaar met gestopt maar nog steeds heb ik er moeite mee. Ik zou zo terug kunnen hervallen. Eens je het zover laat komen dat het een verslaving wordt heb je een probleem.

Als ik je een goede raad mag geven, stop er dan mee. Je hebt dit heus niet nodig om eens alles van je af te zetten. En de kans dat je op meer regelmatige basis zal gaan gebruiken is zeker aanwezig. Ik weet het, het is zo lekker en het doet zo deugd maar toch blijft het gevaarlijk.

Veel succes.

Aron Kurwa

@achtzes @Atwa Merk ook wel dat ik soms wat minder goed kan nadenken ja, en dat over me longen boeit me eigenlijk niet echt, het gaat me meer om mijn brein. Ook wil ik wiet/hasj eten proberen.
Ik rookte vroeger ook bijna 2g per dag (5g per 3 a 4 dagen). Nu rook ik echt veeeeel minder.
Als ik bijvoorbeeld een vriendin of hobby zou hebben of een leuk baantje (kan meestal niet door school) zou hebben zou ik het ook beter kunnen of als ik op vakantie ben. Ik zou ook proberen te zoeken naar een hobby.
Zat er ook al lang aan te denken om een maand te stoppen ofzo, en daarna weer veel minder.
Ik vind het ook moeilijk om bijvoorbeeld wat te bedenken voor de vakantie om te doen (2 weken vakantie dus.....)
En @Vaper Ik zou het moeilijk vinden helemaal te stoppen, zoals ik eerst al gezegd had, vaak wil ik na een lange schooldag en huiswerk maken gewoon nog ff wat doen en soms wil ik ff ontspannen en rustig worden (ik weet dat dit ook zonder wiet kan maarja) Het is vooral het gevoel nog iets te willen doen, de dag af sluiten (het gevoel er ff uit zijn geweest en hebben gedaan) Erg moeilijk

Aron Kurwa

Het gevoel iets te wilen doen komt ook vooral omdat ik een tijd geleden Bijna elke avond naar een vriend ging ( ook bijna elke keer blowen) Hij is nog een paar maanden jonger dan mij.
Heb ook een ander beeld gekregen van wiet, vind het niet leuk om altijd van een ander te kopen en wil ook eigenlijk zelf bepalen welke soort ik rook, zoek ook vaak naar bepaalde effecten (heb namelijk tegenwoordig vaak een head high)

Vaper

En @Vaper Ik zou het moeilijk vinden helemaal te stoppen, zoals ik eerst al gezegd had, vaak wil ik na een lange schooldag en huiswerk maken gewoon nog ff wat doen en soms wil ik ff ontspannen en rustig worden (ik weet dat dit ook zonder wiet kan maarja) Het is vooral het gevoel nog iets te willen doen, de dag af sluiten (het gevoel er ff uit zijn geweest en hebben gedaan) Erg moeilijk

De dag af te sluiten, wat klinkt me dat bekend in de oren. Zo was het ook voor mij, zonder weed kon ik op den duur niet meer slapen. Wees je ervan bewust dat het je nu rust brengt, maar eens je teveel hebt gebruikt, zal je niveau van ontspanning hoger liggen dan dat van iemand die nog niet heeft gebruikt, wees je daarvan bewust. En dit is geen pleidooi om je van de weed af te helpen, dat is jouw keuze. Ik kan me heel goed inleven in je situatie omdat deze me zo bekend voorkomt. Stiekem wil ik terug gewoon dagelijks m'n jointje kunnen roken, maar door omstandigheden heb ik de keuze gemaakt om ermee te stoppen. Nu ja, niet dat ik de keuze zelf heb gemaakt, ze werd me eerder opgedwongen.

Zorg er aub gewoon voor dat je af en toe eens een week of misschien 2 inlast in je gebruik zodat het niet zoals bij mij eindigt in een verslaving. Want dat doet het met je hersenen, je raakt er afhankelijk van. Of toch is dat zo bij bepaalde mensen, ik ken er genoeg die blowen en geen last hebben om er een ruime tijd afstand van te doen.

Misschien zegt dit je niets, maar ik wil je toch laten weten dat meditatie een grote hulp is voor me. In mijn leven heeft meditatie de verslaving aan weed vervangen. En voor velen helpt ook sporten, 's avonds eens een toertje gaan lopen of zo kan ook wonderen verrichten.

Bovenaan