Wiet op je 14de

winz

Newbie
Is het normaal om op je 14de wiet te roken?
Ik heb het een paar dagen geleden geprobeerd en ik vond het wel leuk en zou het wel vaker willen doen en ik zou het niet vaker willen doen om problemen ofzo
Dus is het normaal om op me 14de te doen?
En aan reacties met je kan beter wachten tot je 16de heb ik niks want dat heb ik al vaak genoeg gelezen.
En als het niet normaal is om het te roken wat zou er kunnen gebeuren als ik het 1/2x per maand doe?

Stonersosa

Experimenterende gebruiker
winz zei:
Ik heb het een paar dagen geleden geprobeerd en ik vond het wel leuk en zou het wel vaker willen doen en ik zou het niet vaker willen doen om problemen ofzo
En aan reacties met je kan beter wachten tot je 16de heb ik niks want dat heb ik al vaak genoeg gelezen.
En als het niet normaal is om het te roken wat zou er kunnen gebeuren als ik het 1/2x per maand doe?
Of het normaal is om op je 14e te blowen is een mening en dat verschilt per persoon. Als je het af en toe een keertje gebruikt zal er niet heel veel aan de hand zijn maar je kan op jouw leeftijd beter niet vast gaan blowen, ik spreek uit mijn eigen ervaring als ik zeg dat je schoolresultaten aanzienlijk achteruit gaan als je veel blowt op die leeftijd. Probeer daarom duidelijk een grens voor jezelf te stellen en die grens aan te houden, misschien kan iemand anders je voorlichten over de risico's aan wiet gebruik onder de 18 want hier weet ik zelf niet genoeg over om te vertellen, succes.

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Heel raar is het niet, op die leeftijd ga je dingen uitproberen. Voor jou is het wiet, ik had dat met alcohol. Maar of het verstandig is is een tweede. Ik denk dat je het beter links kan laten liggen komende jaartjes. Je brein ontwikkeld zich nog zoveel op die leeftijd, op je 16e ook nog trouwens. Daarmee dus ook je karakter. Als je het doet, houd het bij af en toe. Dus niet elke maand ofzo, maar ik raad het je gewoon in het algemeen af om het nog te roken op deze leeftijd.

Stonersosa

benniesmitters zei:
Als je het doet, houd het bij af en toe. Dus niet elke maand ofzo, maar ik raad het je gewoon in het algemeen af om het nog te roken op deze leeftijd.
Wat bennie zegt klopt maar wat belangrijk is om niet te vergeten is dat als je gaat blowen je het zelf wilt en niet omdat je vrienden het willen. Eet en drink altijd goed voor en tijdens gebruik om slechte ervaringen tegen te gaan.

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Stonersosa zei:
Wat bennie zegt klopt maar wat belangrijk is om niet te vergeten is dat als je gaat blowen je het zelf wilt en niet omdat je vrienden het willen. Eet en drink altijd goed voor en tijdens gebruik om slechte ervaringen tegen te gaan.

Dit sowieso! Klinkt heel cliché maar je bent gewoon echt stoerder als je nee durft te zeggen :tearsofjoy: .

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Normaal is misschien niet het juiste waardeoordeel. Zelf was ik ook veertien toen ik voor het eerst wiet rookte. Dus voor mij is het normaal.

Wachten is beter, maar dat ga je vast niet doen. Dus houd je gebruik beperkt. Wat je zelf al zegt, één keer in de maand, is prima.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik persoonlijk vind 14 wel jong. En wat Stonersosa ook al zegt, zal het per persoon verschillen. Ik ken genoeg mensen die rond die leeftijd zijn begonnen met of blowen of drinken. En zeker tegenwoordig is het al iets gebruikelijker dan in "mijn tijd" denk ik. Ik was sowieso wat later met alles op dat gebied. Mijn 1e keer alcohol was echt pas heel braaf op mijn 16e en mijn eerste keer blowen op mijn 21e. Tja, ik was er niet klaar voor nog en sommige vrienden toen al wel. Ik was gelukkig één van de personen die nee kon zeggen en mijn vrienden drongen het niet op. Ik moet zeggen dat ik rond die leeftijd ook behoorlijk serieus was met sport, dat zal ook wel een reden geweest zijn.
Goed is het dus niet op je 14e blowen maar ik zelf denk dat als je het echt maar af en toe doet, max 1x per maand ofzo iets, het wel mee zal vallen allemaal. Plus dat het leuker blijft als je maar af en toe blowt! :wink:

Bee

Belezen gebruiker
Normaal of niet, op jonge leeftijd wiet roken is schadelijk voor je cognitieve ontwikkeling (dus je hersenen). Nu ben je 14, dus waarschijnlijk ben je nog niet heel erg bezig met de toekomst... maar ik denk dat je "future-self" je dankbaar zal zijn als je er even mee wacht tot je oud genoeg bent om het legaal te kunnen kopen. Je hersenen zijn volop in de groei en juist deze periode van je leven is het niet heel verstandig daar mee te gaan kloten. De pubertijd doet dat zelf wel :) Ik moet er zelf persoonlijk niet aan denken dat ik op die leeftijd begon te blowen.

Hasjkikkert

Newbie
Ik was 14 en een half voor t eerst. gwm niet te vaak doen op die leeftijd (max eens per maand) en als je wat ouder bent en wat meer ervaring hebt kan je wat meer gaan blowen maar ik raad aan sws niet meer dan eens per week

Illusionist

Wiet op je 14e roken is zeker niet verstandig. Dit komt omdat je hersenen nog volop in ontwikkeling zijn. Door het roken van wiet zullen inderdaad je schoolresultaten achteruit gaan, mits je het veel/vaker gebruikt. Ik denk dat, als je het af en toe eens gebruikt, er niet heel veel aan de hand zal zijn. Maar ja, ik ben ook geen onderzoeker dus ik kan je niks zeker zeggen. Het zal niet bevorderend zijn voor je longen en hersenen in ieder geval.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Zoals inderdaad hierboven al gezegd wordt, je brein is nog vol in ontwikkeling. Beter wacht je nog even met experimenteren. Als je een jaar of 18 tot 20 ben is je brein uitontwikkeld en dan heeft het een stuk minder gevolgen.

Het kan wel, verstandig is het niet.

N

Nietingebruik

Gast
Ben ook op een jonge leeftijd begonnnen.
Niks aan de hand leef nog geen Psychische Problemen School helaas niet afgemaakt.
Maar dat komt waarschijnlijk niet door het Blowen.
Had gewoon veel Slechte cijfers vaak Verslapen etc.
Komt gewoon door me zelf

8️⃣6️⃣

Badass junkie
ik was zelf 13 en met 14 al elke dag.

ik raad het ten zeerste af. advies was gymnasium na de lagere school maar werd uiteindelijk havo en dat nog met de hakken over de sloot gehaald, en de oorzaak daarvan was duidelijk dat blowen.

en vervolgopleiding ging al helemaal de mist in omdat ik toen naast dagelijks blowen in het weekend naar housefeestjes ging.

en dan sta je daar dan als 18 jarige met je IQ van 135 achterlijk werk te doen via uitzendbureau's.

kort gezegd zit het zo, als je je verveelt ga je op zoek naar nieuwe dingen, naar uitdagingen en dan blijf je je ontwikkelen. als je stoned bent is niks doen juist leuk, je verveelt je dan niet want je vind alles wel best. je gaat niet op zoek naar nieuwe dingen/uitdagingen en je staat stil in je ontwikkeling.

de vorige 2 reacties zijn van lieden die nog in de ontkennende fase zitten, ik zou daar niet naar luisteren. ook zij komen uiteindelijk tot de conclusie dat ze veel meer bereikt zouden hebben in het leven als ze niet zo jong zo veel zouden zijn gaan blowen.

als je dan toch wil blowen, beperk het, doe het af en toe en wel om de momenten dat je echt geen verplichtingen hebt, want daar komt anders niks meer van.

2 bekende valkuilen zijn:
- weet dat aks je overdag blowt dat er dan de rest van de dag nauwelijks meer iets uit je handen komt.
- en 's-avonds blowen mag dan wel beter zijn dan ook overdag, maar stoned inslapen went snel en voor je het weet kan je niet meer normaal inslapen als je niet stoned bent en wordt je al gauw afhankelijk van elke avond blowen. hetzelfde principe dus als mensen die verslaafd zijn aan slaapmiddelen.

Laatst bewerkt:
ik was zelf 13 en met 14 al elke dag.

ik raad het ten zeerste af. advies was gymnasium na de lagere school maar werd uiteindelijk havo en dat nog met de hakken over de sloot gehaald, en de oorzaak daarvan was duidelijk dat blowen.

en vervolgopleiding ging al helemaal de mist in omdat ik toen naast dagelijks blowen in het weekend naar housefeestjes ging.

en dan sta je daar dan als 18 jarige met je IQ van 135 achterlijk werk te doen via uitzendbureau's.

kort gezegd zit het zo, als je je verveelt ga je op zoek naar nieuwe dingen, naar uitdagingen en dan blijf je je ontwikkelen. als je stoned bent is niks doen juist leuk, je verveelt je dan niet want je vind alles wel best. je gaat niet op zoek naar nieuwe dingen/uitdagingen en je staat stil in je ontwikkeling.

de vorige 2 reacties zijn van lieden die nog in de ontkennende fase zitten, ik zou daar niet naar luisteren. ook zij komen uiteindelijk tot de conclusie dat ze veel meer bereikt zouden hebben in het leven als ze niet zo jong zo veel zouden zijn gaan blowen.

als je dan toch wil blowen, beperk het, doe het af en toe en wel om de momenten dat je echt geen verplichtingen hebt, want daar komt anders niks meer van.

2 bekende valkuilen zijn:
- weet dat aks je overdag blowt dat er dan de rest van de dag nauwelijks meer iets uit je handen komt.
- en 's-avonds blowen mag dan wel beter zijn dan ook overdag, maar stoned inslapen went snel en voor je het weet kan je niet meer normaal inslapen als je niet stoned bent en wordt je al gauw afhankelijk van elke avond blowen. hetzelfde principe dus als mensen die verslaafd zijn aan slaapmiddelen.

Ik vind het altijd wel grappig dat ex-verslaafden, nadat ze gestopt zijn het middel verafschuwen en stigmatiseren. Het verhaal vanuit het oogpunt van een verslaafde is dus ook niet echt genuanceerd te noemen.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@Langspeelplaat

daar sla je de plank toch echt helemaal mis :tongueout:

ik ben nooit gestopt met blowen, nu dus al 29 jaar elke dag. maar ik ben gewoon eerlijk tegen mezelf en zeker in mijn pubertijd heeft al dat geblow mij dus behoorlijk geremd in mijn ontwikkeling. en dan doe ik mijn verhaal in de hoop dat anderen dus niet dezelfde fout maken als ik heb gedaan.

en was of ben ik verslaafd aan blowen?

geestelijk zeker wel. hoewel ik een paar regels heb waar ik me aan hou (niet overdag en niet meer zo veel) heb ik het nodig om te slapen, en als ik geen wiet in huis heb dan voel ik me toch echt niet op mijn gemak, gelijk een nicotinejunk die zonder shag/sigaretten zit.

wat ik inmiddels wel heb, als ik onder de mensen ben die niet blowen dan heb ik er geen behoefte aan, ik kan zo een hele avond zonder dan. maar als ik dan weer thuis ben, moet ik toch een klein jointje draaien voor het slapen.
vakantie naar het buiotenland precies hetzelfde, gaat gewoon goed zonder wiet maar het eerste wat ik dan doe als ik weer thuis ben kun je wel raden.

Laatst bewerkt:
@Langspeelplaat

daar sla je de plank toch echt helemaal mis :tongueout:

ik ben nooit gestopt met blowen, nu dus al 29 jaar elke dag. maar ik ben gewoon eerlijk tegen mezelf en zeker in mijn pubertijd heeft al dat geblow mij dus behoorlijk geremd in mijn ontwikkeling. en dan doe ik mijn verhaal in de hoop dat anderen dus niet dezelfde fout maken als ik heb gedaan.

Ah, dus je bent nog steeds verslaafd. Zeg dat dan. Als je dagelijks drugs gebruikt belemmert dat je ontwikkeling inderdaad, maar dat lijkt me evident.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@De Dunne

dit neem ik dus totaal niet serieus. onrust is niet lichamelijk maar geestelijk. trillen en zweten? nog nooit van gehoord. hoofdpijn? me reet. angst? wtf?, dan heb je dus een onderliggend probleem die je misschien met blowen onderdrukt hebt maar is dus geen direct gevolg van het stoppen. blijft over inslapen die ik al genoemd heb wat gewoon een kwestie van gewenning is en ja, je gaat een poosje heftig dromen als je stopt maar dat wordt vanzelf minder. en niet blowers hebben ook nachtmerries ligt niet aan het blowen of stoppen daar van.

je komt wel vaker onzin tegen over softdrugs bij de officiele instanties. of het bangmakerij is of dat ze echt niet beter weten zou ik niet weten.

dat tolerantie opbouwen dat je steeds meer nodig hebt is ook al een fabeltje, bij mij althans wel.

edit;

heb net de zelftest gedaan en ik scoor 10 op 36, mijn gebruik is risicovol volgens de Jellekliniek.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@De Dunne

en waarom is dat zo? omdat het op internet staat?

zo kan ik het ook wel. zonder mijn ervaring te raadplegen heb ik hier in huis 'het groene boekje' (voorlichting over hasj en wiet) en 'uit je bol', een soort drugsencyclopedie, en in allebei staat dat blowen dus NIET lichamelijk verslavend is.

als ik vandaag stop dan weet ik nu al precies wat er gaat gebeuren:
zo lang ik mezelf bezig kan houden is gebeurt er echt helemaal niks. maar als ik me wil ontspannen dan is er wel een hang naar een joint, dus ik zal opnieuw moeten leren om me zonder wiet te kunnen ontspannen. en ik zal moeite hebben met inslapen, en als ik dan slaap dan begin ik als een gek te dromen terwijl ik me daar alles van herinner als ik weer op sta. van ziek zijn, me beroerd voelen of weet ik veel wat voor lichamelijke klachten is geen enkele sprake.

begrijp me niet verkeerd, ook geestelijke verslaving kan heel hardnekkig zijn waardoor het dus echt moeilijk kan zijn om er mee te stoppen, maar de vergelijking met andere drugs waar je wel lichamelijk verslaafd aan kan raken gaat toch echt geheel mank.

verder lig ook ik er niet wakker van, wel probeer ik te waarschuwen waar nodig maar ook probeer ik nuances aan te brengen waar nodig.

so let's agree to disagree, niks aan de hand, toch? :)

Laatst bewerkt:

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Prima hoor! :thumbsup2: Maar dat JIJ dat niet hebt betekent niet dat anderen dat ook niet hebben he. Ik ken toevallig zulke mensjes. Dus niks uit boekje of internet. Kijk verder dan je eigen situatie, leef je eens in.
Drugs en verslavingen zijn voor een ieder verschillend.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@De Dunne

in 'uit je bol' staat het goed omschreven. ik zal er uit citeren:

Een vraag die altijd weer wordt gesteld: is cannabis verslavend?
Volgens de traditionele definitie van verslaving moet er sprake zijn van ''tolerantie' en van 'lichamelijke verslaving'.

Bij hasj en wiet is er wel sprake van tolerantie want wie veel blowt heeft op den duur meer nodig (edit; dit gaat voor mij niet op, maar ik blow dan ook niet veel, maar wel elke dag). Maar van lichamelijke afhankelijkheid bij cannabis is absoluut geen sprake. Als er geen stuf in huis is zal de gebruiker het wellicht jammer vinden dat hij zijn blowtje tijdelijk moet missen maar verder heeft hij er geen last van. Bij alcohol en opiaten moet de geregelde gebruiker dus wel het huis uit om te scoren, anders wordt hij ziek. In die zin is cannabis dus niet verslavend.
Toch klopten er op den duur mensen bij de verslavingszorg aan die cannabis rookten en daar niet mee konden stoppen, hoewel ze dat wel wilden. Om deze nieuwe 'verslaafden' in te passen moest de oude definitie van verslaving worden bijgesteld. de verslavingsexperts kennen nu dus 'geestelijke afhankelijkheid' van cannabis, ook wel 'roesverslaving' genoemd. volgens deze visie is de habituele cannabisgebruiker niet verslaafd aan het middel, maar aan de roes. er wordt dan niet langer gerookt om high te zijn en te communiceren met de wereld en het leven, maar de roes wordt gebruikt om 'weg' te zijn, dus van de wereld, van de eigen problemen die met niet onder ogen wil zien.
Het percentage gebruikers die hulp zoekt ligt bij cannabis behoorlijk laag. En bij de meeste van deze probleemgevallen bleek bovendien sprake te zijn van een dubbele diagnose. Dat wil zeggen dat de geestelijke afhankelijkheid van de cannabisroes gepaard gaat met psychiatrische problemen. Als zulke mensen met blowen stoppen, wordt plotseling duidelijk wat hun onderliggende problematiek was die ze jarenlang met cannabisgebruik hebben toegedekt. Een enkeling kan zich vervolgens wel redden, maar veel anderen hebben psychotherapeutische hulp nodig om hun problemen de baas te worden.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
als ik naar mezelf en mijn vrienden kijk, we blowden allemaal en veel en vaak in onze pubertijd. de meeste zijn zonder problemen gestopt, een paar hadden het daar dus wel moeilijk mee, en enkelen zijn gewoon blijven blowen, zoals ikzelf dus. maar ik ken echt helemaal niemand die lichamelijke klachten kreeg na stoppen met blowen. en dan echt helemaal niemand.

ik ken wel mensen die verslaafd waren aan hardrugs, dat niet durfden op te biechten aan hun ouders en met de smoes kwamen dat ze verslaafd waren aan wiet. misschien komen daar die verhalen vandaan, anders weet ik het niet.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
misschien dat anderen hun licht kunnen laten schijnen over deze materie?

en zijn er hardcore blowers op deze site die lichamelijke ontwenningsverschijnselen krijgen als ze niet kunnen blowen?

wellicht iets voor een nieuw topic en dan een poll er bij?

ik doe het ook gap, mensen hebben het erover dat je school cijfers omlaag gaan en dat alles berg afwaards zal gaan in je leven maar bij mij gaat het wel flex, zit in het 3de leerjaar en mijn cijfers zijn goed. alleen deel ik het niet graag met mensen dat ik blow want ja het klinkt best raar op die leeftijd maar heb er wel bewust voor gekozen.

Wat vinden jullie kan het ermee door of hulp zoeken?

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
ik doe het ook gap, mensen hebben het erover dat je school cijfers omlaag gaan en dat alles berg afwaards zal gaan in je leven maar bij mij gaat het wel flex, zit in het 3de leerjaar en mijn cijfers zijn goed. alleen deel ik het niet graag met mensen dat ik blow want ja het klinkt best raar op die leeftijd maar heb er wel bewust voor gekozen.

Wat vinden jullie kan het ermee door of hulp zoeken?
Je moet er vooral mee uitkijken dat je het niet te vaak doet en bedenken waarvoor je het gebruikt.

Gebruik je het omdat je anders niet kunt slapen, niet goed kunt ontspannen of om de spanning uit sociale interactie met vrienden te halen, dan zou ik zeggen dat het ongezond is wat je doet. Dat zijn namelijk dagelijkse zaken die je zonder blowen af moet kunnen en niet in ontwikkelt als je ze niet op een gezonde manier onder ogen komt.

Als je af en toe eens wil relaxen en daarbij dan besluit een blowtje te nemen dan is het een heel ander verhaal.

Je moet je verder wel bedenken dat er vijf keer zoveel teer in een joint zit als in een sigaret. Die kankerstokken zijn al niet al te best voor je, dus dat is best alarmerend. Er wordt over jointjes vaak gedaan alsof het allemaal best normaal is en het allemaal niet zo ongezond is, maar dat is dus onzin.

Ik vind persoonlijk vanaf je 14e of 15e blowen erg jong. Mijn broer heeft het vanaf die leeftijd dagelijks gedaan en is na tien jaar psychotisch geraakt en heeft nu een geestesziekte genaamd schizoaffectieve stoornis. Over dat soort ontwikkelingen hoor je bijna nooit, omdat wiet schijnbaar niet zoveel kwaad kan. Zo'n mogelijkheid bestaat dus wel als je het dagelijks doet en dat kost je rustig drie jaar van je leven voordat je weer op de rit bent. Daarnaast ben ik ook van mening dat je op je 14e of 15e nog niet goed overziet wat je doet. Je hersenen, en dan met name je prefrontale cortex; het deel van de hersenen dat je impulsen probeert te controleren, is nog niet volgroeid. Op jouw leeftijd zijn de gevolgen van wat je doet dus niet goed in te schatten en is daarbij de kennis ook lang niet altijd aanwezig over alle risico's die je loopt.

Als je het meerdere keren per week doet dan zou ik persoonlijk zeggen dat het niet slim is en zou ik gaan minderen. Of je daarvoor hulp moet zoeken moet je zelf bedenken. Als je het een keertje in het weekend doet dan zou ik er niet al teveel over inzitten.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Ik was 13 toen ik begon met blowen en ik moet bekennen dat dit mij wel degelijk geremd heeft in mijn persoonlijke ontwikkeling en ook al een negatieve invloed had op mijn schoolresultaten.

Anyway, @Sally Tessio beschrijft het goed hier boven. Ik zou zijn raad zeker niet in de wind slaan.

Bovenaan