Wiet verslaving

GotGot

Newbie
Hallo allemaal!

Sinds vorige week zaterdag heb ik besloten om na een redelijk lange periode te stoppen met blowen. Ik heb de afgelopen 6 jaar elke dag gemiddeld 0,5 gram gerookt, waarvan het laatste jaar het gebruik naar zeker 1,5 tot 2 gram per dag was gestegen door teveel vrije tijd. Het stoned zijn was niet fijn meer en soms kwamen er nare gedachtes op in mijn hoofd. Mijn geheugen ging achteruit en ik zag er altijd wazig uit. Dit heeft mij tot mijn besluit doen komen.

Ik zit op dit moment op dag 5 (bijna 6, personal record!) en moet zeggen dat ik het er redelijk zwaar mee heb. De eerste drie dagen waren geweldig, ik voelde me fit, wakker, alert en zeer geconcentreerd. Dit was top aangezien ik dit jaar aan een HBO opleiding ben begonnen. Tot nog toe heb ik in mijn opleiding geen punten laten liggen dus dat gaat prima (ook met blowen). De eerste dagen was het in slaap vallen wat lastig maar daar bleef het bij. Deze "insomnia" is onderhand minder geworden en ik slaap de laatste twee avonden netjes 7 uur met daarbij vrij heftige dromen.

Nu is het mij in de dagen dat ik weer normaal slaap opgevallen dat ik vrij intense stemmingswisselingen heb. Het ene moment voel ik me super goed, het andere moment depressief. Ik ben in deze dagen gewoon naar school geweest natuurlijk en merk dat ik tegenover mijn medestudenten niet meer hetzelfde ben. Ik was altijd chill tegen iedereen, nooit gestrest, goed gebekt, maakte graag een grapje en sprak vaak willekeurige mensen aan (vooral de dames natuurlijk). Helaas ben ik nu kort door de bocht, saai en heb weinig motivatie tot sociale contacten. Soms rij ik rondjes door de stad in de auto alsof ik geen enkel doel voor ogen heb. De nare gedachtes zijn hierbij gelukkig wel verdwenen.

Diep van binnen zit natuurlijk gewoon nog dezelfde persoon als voorheen, maar deze komt nog even niet naar buiten. Ik kan me voorstellen dat deze verschijnselen snel leiden tot een terugval of het zoeken naar een andere verslaving. Zodra ik de drang naar een joint weg heb gedrukt denk ik zal ik een biertje pakken. Ook dit wil ik niet natuurlijk. Daarnaast zitten er veel blowers in mijn omgeving waardoor ik moeilijk mijn verhaal kwijt kan en afstand kan doen van het blowen. Ik zit hierdoor al een week elke avond thuis achter de pc, terwijl ik zo helemaal niet ben. Een uitlaatklep op het internet is daarbij makkelijk gevonden.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen en weet je misschien hoelang zal dit aanhouden?

Excuses voor het lange betoog.

Susanne

Bewuste gebruiker
Wat goed dat je probeert te stoppen! Ben je nog steeds gestopt? Ik ken helaas geen vergelijkbare verhalen. Ik weet ook niet hoelang dit aan zal houden. Als je echt niet lekker in je vel zit zonder drugs zou ik hulp zoeken. Je kan een gesprek aanvragen met je slb'er (studieloopbaanbegeleider, zo noemen ze dat bij mijn op school in ieder geval) of decaan. Als je (te vaak) overweegt om weer te gaan blowen kan je alsnog hulp zoeken. Focus je in ieder geval op de positieve kanten en vraag aan vrienden (of familie maar ik weet niet of die ervan weten) of ze je willen helpen om deze periode te overbruggen. Als je genoeg afleiding heb is het al veel draaglijker.

GotGot

Newbie
Hallo Susanne!

Ik ben onderhand al 15 dagen gestopt en ik voel me al stukken beter! Wat ik heb gedaan is het inlichten van kennissen in mijn omgeving, voornamelijk degene die blowde, om aan te geven dat ik wat afstand houd tot ik het helemaal in de hand heb. Dit heeft gewerkt. Ik kreeg veel steun en voel me nu stukken beter dan ooit.

Wel merk ik dat ik er nog niet helemaal ben, maar de eerste week was verreweg het zwaarste. Ik denk nu niet dagelijks meer aan een jointje en slaap weer als een roos (heftige dromen en nachtmerries ook, maar ik heb ze leren waarderen). Dit doet mijn humeur natuurlijk veel goed. Daarbij ben ik weer volop aan het genieten van het leven zonder versterkende middelen. School gaat ook nog super goed!

Mijn berichtje op dit forum was voornamelijk om even mijn verhaal kwijt te kunnen, aangezien ik dat op dat moment nog bij niemand had gedaan. Voor ieder met hetzelfde probleem: zet hem op! Het valt mee, de eerste week is doorbijten. De tweede week is al stukken makkelijker en daarna wil je eigenlijk niet meer terug!

Mijn ouders wisten van mijn blow gedrag, maar ik heb ze niet verteld dat ik gestopt ben. Ik heb altijd voorgehouden dat het geen probleem was. Wij praatten er altijd heel openlijk over maar sinds ik gestopt ben hebben wij er niet meer over gesproken. Als het ooit weer ter tafel komt zal ik het zeker wel melden, maar zal het melden alsof het geen big deal was. Ik wil ze niet bezorg maken :rolleyes:

Voor ieder met hetzelfde probleem: de eerste drie tot zeven dagen kan je je heel slecht voelen, maar dit moet geen reden zijn om weer naar een sticky te grijpen. Dit moet juist een reden zijn om dit niet te doen, aangezien dat spul je in de situatie heeft gebracht.

Bedankt !!

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Als ik zo jouw verhaal zie kom jij er wel gotgot. Onthoud echter wel dat je in de kern nog steeds verslaafd bent. Je kan de eerste paar weken clean blijven, het echte stoppen komt daarna pas. Ik ben zelf na 2 jaar verslaafd te zijn gestopt met blowen, en je heftige dromen zijn zeer herkenbaar. Houd er echter rekening mee dat je (nog steeds) verslaafde hersenen je proberen in de tuin te leiden met ireeele gedachten. Stress of een verdrietig gevoel mag nooit een reden zijn om weer te blowen. Goed dat je internet ook als uitlaatklep gebruikt. Succes!

Bovenaan