Word wiet eindelijk legaal?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
JAA, ik hoorde het net op de radio. Legaal wordt het nog niet, maar dit is wel weer een mooie stap in de goede richting.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Psychedelibee zei:
JAA, ik hoorde het net op de radio. Legaal wordt het nog niet, maar dit is wel weer een mooie stap in de goede richting.

Ja dat is zeker waar! Laten we wel hopen dat Den Haag het op de juiste manier aanpakt. :wink:

autysd

Bewuste gebruiker
hopelijk ook, dat ik het als nederlander, wonend in belgie, kan kopen in nederland....

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
autysd zei:
Psychedelibee zei:
autysd zei:
hopelijk ook, dat ik het als nederlander, wonend in belgie, kan kopen in nederland....
Dat kan nu ook al hoor.
ik durf niet komen, met die vigilantes bendes die de buitenlandse 'consumenten' als overlastgevers in elkaar meppen :(

Echt waar? Ik heb 2 vrienden die in Belgie wonen en die halen gewoon wiet bij de shop in NL. Ik hoor ze nooit over die problemen. Ze komen er al vele jaren.

autysd

Bewuste gebruiker
ivm de post van Dunnetjess33 (ik kon je niet mee quoten :grin: )

ik heb dat van de nederlandse (zelfs een of twee belgische)politiekers, die drugsoverlast in de grensstreek hard willen aanpakken; franse nummerplaten worden aangevallen rond de shops

-er wordt wel een tip gegeven om minder op te vallen: ga naar de grote steden kopen :tearsofjoy:
-maar er wordt toch ook gesproken over een wietpas, alleen voor nederlanders, wonend in nederland, zelfs verplicht in een straal van xx km rond de shop ? :confused:

btw, hopelijk breek ik geen regel hier, teveel details vragen of zo :stoned:

Peppi en Coki

Bewuste gebruiker
Is mooi dat ze eindelijk een meerderheid voor de Tweede Kamer hebben, echter zit het probleem hem in de Eerste Kamer waar rechts/conservatief toch vooral de overhand heeft.. (AKA de anti-drugs mensen, de 'van der Steur's - mensen die tweeten dat ze iemand kennen die is overleden aan wiet om zo krachtiger te doen overkomen, de religieuzen...)

Ik geef het weinig kans.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
autysd zei:

ik heb dat van de nederlandse (zelfs een of twee belgische)politiekers, die drugsoverlast in de grensstreek hard willen aanpakken; franse nummerplaten worden aangevallen rond de shops

-er wordt wel een tip gegeven om minder op te vallen: ga naar de grote steden kopen :tearsofjoy:
-maar er wordt toch ook gesproken over een wietpas, alleen voor nederlanders, wonend in nederland, zelfs verplicht in een straal van xx km rond de shop ? :confused:

Rot zeg.. Ik geloof dat zij het in Rotterdam kopen. Zij gaan dan eens in de zoveel tijd naar vrienden op visite daar en nemen dan wiet uit de shop aldaar mee naar huis.

autysd

Bewuste gebruiker
Dunnetjess33 zei:
autysd zei:

Rot zeg.. Ik geloof dat zij het in Rotterdam kopen. Zij gaan dan eens in de zoveel tijd naar vrienden op visite daar en nemen dan wiet uit de shop aldaar mee naar huis.
ja dat lijkt de enige legale manier nog
-maar ik ga niet bedelen bij famillieleden :beer: :grin:
(dit is geen enkele oproep ofc)

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Benzoboss zei:
Onthoud wel dat trump dit allemaal kan verpesten.
Nixon kon het ook.
Nixon met zijn Watergate... mocht er roet in het nieuwe beleid worden gegooid , zullen er vast uit 'wraak' of 'frustratie' ineens veel kweekjes en giga kwekerijen (professionele kweekerijen geld speelt praktisch geen rol dus tja..) een paar shops die samenwerken en die dingen opkomen gok ik zo..

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
De zwarte handel zal altijd goedkoper blijven
Dus die legale teelt zal efht de zwarte markt niet laten verdwijnen
Die legale kweet moet wel 2 x zo duur zijn ivm regeltjes belasting etc

autysd

Bewuste gebruiker
Liefhebbertje zei:
als ik ooit kan, koop ik legale wiet, dan weet ik dat het ok is met het gehalte THC :stoned:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Liefhebbertje zei:
Dat is een foute aanname, criminaliteit zorgt juist voor extra kosten. Het moet allemaal geheim, extra risico, kleinschallige productie, etc.

Legalisering zal er juist voor zorgen dat bedrijven wiet veel goedkoper kunnen produceren vanwege schaalvoordeel. Accijnzen kan de overheid dan weer inzetten om de prijs niet te laten dalen, maar gelijk te houden.

En ja direct bij de bron halen is altijd goedkoper, maar dat komt omdat je dan meer richting inkoopprijzen gaat ipv retailprijzen. Dat geldt uiteindelijk bij alle producten.

En uiteraard blijft er zwarte handel, maar die zal vooral voor het buitenland plaats vinden.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Mijn voorkeur zou uitgaan naar legaal gekochte wiet. Mits het allemaal zo goed gecontroleerd word en geregeld zoals ze 'beloven'. Waarschijnlijk gezonder qua bestrijdingsmiddelen, je helpt de legale wiettelers en t hoeft niet stiekem.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Dunnetjess33 zei:
Mijn voorkeur zou uitgaan naar legaal gekochte wiet. Mits het allemaal zo goed gecontroleerd word en geregeld zoals ze 'beloven'. Waarschijnlijk gezonder qua bestrijdingsmiddelen, je helpt de legale wiettelers en t hoeft niet stiekem.

Jep zo denk ik er ook over, en zou het erg fijn vinden als het precies is wat ze beloven. Als het legaal word weet je dat de kwaliteit en of het hydro-wiet is of biologische met welk THC gehalte en zo verder.

Maar eerlijk gezegd heb ik er nu geen hoop in dat het binnenkort zal gaan starten. Hoewel kleinschalige projecten al wel worden uitgevoerd.

Het lijkt in ieder geval dat het steeds verder doordringt dat dit erg veel voordelen met zich meebrengt als het zover is. Kom op politiek ; had na zoveel jaar (decennia zelfs) al meer stappen verwacht richting legale regulatie van wiet en hasj.

*Fingers crossed*

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
Psychedelibee zei:
Liefhebbertje zei:
Dat is een foute aanname, criminaliteit zorgt juist voor extra kosten. Het moet allemaal geheim, extra risico, kleinschallige productie, etc.

Legalisering zal er juist voor zorgen dat bedrijven wiet veel goedkoper kunnen produceren vanwege schaalvoordeel. Accijnzen kan de overheid dan weer inzetten om de prijs niet te laten dalen, maar gelijk te houden.

En ja direct bij de bron halen is altijd goedkoper, maar dat komt omdat je dan meer richting inkoopprijzen gaat ipv retailprijzen. Dat geldt uiteindelijk bij alle producten.

En uiteraard blijft er zwarte handel, maar die zal vooral voor het buitenland plaats vinden.

Denk dat je een verkeerd beeld hebt zwart is altijd goedkoper als wit
Kleinschalig?
Er staan loodse. Met meer als 10.000 planten en dat x10 hokken dus elke week oogst
Wat kost een kilo volgens jou?
Tussen 3-5,5 heb je er al 1 daar met belasting accijnz etc onder forget it

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
Losse verkoop is de straat ook 1/2 lager als shop
Zou het heel knap vinden als er legaal onderdoor gegaan kan worden

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Liefhebbertje zei:
Psychedelibee zei:
Liefhebbertje zei:

Denk dat je een verkeerd beeld hebt zwart is altijd goedkoper als wit
Kleinschalig?
Er staan loodse. Met meer als 10.000 planten en dat x10 hokken dus elke week oogst
Wat kost een kilo volgens jou?
Tussen 3-5,5 heb je er al 1 daar met belasting accijnz etc onder forget it
Ik heb een prima beeld van de zwarte markt hoor. Toen ik nog dagelijks blowde heb ik ook een tijdje wiet zwart gekocht. Maar daar ging mijn punt niet over.

Mijn punt is dat de meesten niet zwart inkopen aangezien je vaak in een keer best veel moet kopen als je een leuke prijs wilt. Dus prijzen van de zwarte markt vergelijken met prijzen in de coffeeshop is geen eerlijk vergelijk. Je hebt het zelf ook over kilo's, alsof consumenten daar uberhaupt mee bezig zijn...

En bovendien kan de productie eecht wel goedkoper als het legaal kan. Kleinschalige productie is misschien ook niet helemaal het juiste woord voor de situatie nu, maar het kan zeker grootschaliger als het wel legaal zou worden. Bovendien kost iets illegaal produceren altijd meer geld dan weer je het gewoon legaal en openbaar mag doen. Ja er zal extra geinvesteerd moeten worden om aan regulatie te voldoen, maar bij voldoende schaal zal dat waarschijnlijk niet een aanzienlijk deel van de kostprijs bepalen. Vergeet daarnaast ook niet dat iedereen in de keten, denk aan de kweker, handelaar, coffeeshop nu een premium op hun prijs moeten gooien voor het lopen van meer risico en kosten om dat risico te verkleinen.

Fool

Badass junkie
Gaan we daar voor het gemak maar vanuit, of wordt dat ook daadwerkelijk gezegd in de kamers?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Liefhebbertje zei:
Zwarte handel bedoel ik de achterdeur shop he
Wat bedoel je daar mee? Dat shops naast legale verkoop ook aan illegale verkoop zouden gaan doen?

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ze dat risico gaan lopen, juist wanneer ze eindelijk legaal mogen inkopen en verkopen. Nu gebeurd de inkoop van wiet nog illegaal en vind er geen controle op de in en verkoop plaats. Het ligt redelijk voor de hand dat dit straks wel gecontroleerd gaat worden, al is het alleen maar voor het heffen van btw.

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
Nee absoluut niet aan illegale verkoop
Nu is de verkoop ook 'legaal'

Ze zullen enkel legaal inkopen tot ze een 'normaal' bedrag binnen hebben
En de rest gewoon zwart inkopen
Die prijs zal altijd goedkoper zijn
Mheb dit aangehoord van wat shop eigenaren dus niet een eigen gecreëerd beeld

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Liefhebbertje zei:

Dan zullen ze nogal een risico lopen, voor de btw aangifte zullen ze zowel alle inkoop als verkoop met bonnetjes moeten kunnen aantonen. Alles wat ze zwart inkopen zullen ze dan ook zwart moeten verkopen. Lijkt me nogal onlogisch en vergezocht allemaal.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Psychedelibee zei:
Liefhebbertje zei:

Dan zullen ze nogal een risico lopen, voor de btw aangifte zullen ze zowel alle inkoop als verkoop met bonnetjes moeten kunnen aantonen. Alles wat ze zwart inkopen zullen ze dan ook zwart moeten verkopen. Lijkt me nogal onlogisch en vergezocht allemaal.

Lijkt mij ook wat vergezocht. En heel onlogisch. Er wordt dan echt wel streng gecontroleerd en als ze gepakt worden kunnen ze de tent sluiten en met terugwerkende kracht belasting betalen. Ik denk dat ze het risico niet gauw nemen.

Fool

Badass junkie
Liefhebbertje zei:
Als er miljarden coke geld word wit gewassen kan een beetje wiet niet???
Ja, maar bij coke praten we over een veel groter bedrag aan winst dan bij het verschil tussen legale en illegale wiet.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Fool zei:
Liefhebbertje zei:
Als er miljarden coke geld word wit gewassen kan een beetje wiet niet???
Ja, maar bij coke praten we over een veel groter bedrag aan winst dan bij het verschil tussen legale en illegale wiet.
Dat inderdaad. Plus het feit dat coke handelaren zich in een volledig illegale business begeven en daarom toch al een volledig risico lopen. Coffeeshops daarentegen zitten in een semi legale business met zeker straks aanzienlijk minder risico's, waarom zouden ze dan alsnog dat risico gaan opzoeken?

En laten we je argument eens omdraaien, alles illegale productie zo zou lonen, waarom doen vele andere bedrijven dit dan niet? Waarom verkoopt een sigaren boer niet een deel van zijn tabak illegaal als dat zo slim zou zijn? Gewoon maar een voorbeeld hoor.

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
Daar heb ik geen antwoord op eerlijk gezegd

Ik krijg dit weekend een shop eigenaar op bezoek zal hem proberen over te halen
Wat info te delen

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Liefhebbertje zei:
Daar heb ik geen antwoord op eerlijk gezegd

Ik krijg dit weekend een shop eigenaar op bezoek zal hem proberen over te halen
Wat info te delen
Ik ben benieuwd naar zijn mening. Maar ook dan geld nog steeds dat het slechts een mening van 1 shop eigenaar is.

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
Dat is helemaal waar
Maar dat geeft misschien een beter beeld
Hoe ik aan mijn uitspraken kom

Ik maak even 2 rare voorbeelden

Een glazenwasser zal altijd netjes het minimum loon opgegeven rest in een potje
Markt koop mannen doen dat ook

Laatst moest mijn deur open gemaakt worden slotenmaker gebeld
30 sec deur open 125€ afrekenen geen bon
Als ik gewoon systeem in ga voor laten we zeggen 60€
Klopt boekhouding maar 65€ kan dan de zwarte pot in

Ik ben bang eigenlijk dat ik berkeerd overkom of me post verkeerd opstel
Waardoor er verkeerd over mijn info word gedacht
Dus aub als dat zo is spreek me er dan aub op aan
Want ik vertel alleen over eigen meegemaakte ervaringen

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Liefhebbertje zei:
Want ik vertel alleen over eigen meegemaakte ervaringen
Dat is prima, maar pas op met algemene conclusies trekken op basis van enkel je eigen ervaring. Je kunt 1 of enkele ervaringen niet zomaar extrapoleren.

Ik baseer mijn uitspraken in dit topic vooral over mijn economische kennis en slechts deels op eigen ervaringen. Met kennis en logica kom je vaak verder dan enkel losse ervaringen.

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
Je hebt gelijk heb net ook in ander topic aangegeven dat ik niet vanuit mezelf allesmoet bekijken
Dus geef je helemaal gelijk

Bovenaan