Xanax XR

eric g

Newbie
Beste mensen,

Ik heb een dysthime stoornis en ADD, daarnaast trekken van Borderline. Ik heb uiteraard meerdere behandelingen doorgemaakt en functioneer voor het oog van de buitenwereld prima. Echter... ik ben doorlopend gestresst, voel mij vaak neerslachtig (niet te verwarren met depressief, ik functioneer wel gewoon) en vallen veel 'normale' dingen zoals boodschappen doen, maken van huiswerk, een etentje etc. mij erg zwaar. Grootste struikelpunt hierbij is het piekeren wat ik nonstop doe, en met nonstop bedoel ik dus vanaf opstaan tot in mn bed, echt heel vervelend.
Mijn arts (psychiater io) heeft mij gedurende het afgelopen jaar 6 verschillende medicijnen voorgeschreven, allen antidepressiva en eenmaal een antipsychoticum (uiteraard niet tegelijkertijd) maar geen enkel middel hielp. Zelf weet ik uit ervaring dat benzodiazepines zeer goed werken en heb dus ook gevraagd of zij mij Xanax XR wil voorschrijven. Nu wil zij dit in principe niet doen, haar verweer is dat benzo's verslavend zijn en dat ''sommige restverschijnselen van mijn psychische problemen gewoon bij mij horen''....oftewel dat ik deze maar moet accepteren. Ik vind dit een vreemd antwoord, en heb haar ook aangegeven dat ik liever verslaafd ben aan een medicijn dan me de rest van mn leven te voelen zoals ik me nu voel.
Nu is mijn vraag aan jullie: wat zijn voor jullie de pro's en con's van het dagelijkse gebruik van een benzo? En (misschien niet helemaal behorend tot dit forum maar ok) wat vinden jullie van het antwoord van mijn arts?

Dank,

EG

Realities

Belezen gebruiker
Ik begrijp de terughoudendheid van je arts wel enigszins, want als je verslaafd bent aan benzodiazepines en ervan moet ontwennen, dan is dat een hel!
Anderzijds vind ik wel dat Xanax XR minder verslavend is dan de IR vorm, want daar ben je zo aan verslaafd.

De XR vorm werkt niet langer ofzo ( 12 u ongeveer), maar geeft geen hoge pieken en daarna een dal, maar de hoeveelheid wordt in constante hoeveelheid, gelijk beetje afgegeven.

Ik heb je post gelezen en je lijdt er toch wel enorm onder als ik het zo lees, onder die stress en dat constant piekeren, je zei dat je een dysthime stoornis hebt en ADD en trekken van borderline.
Een dysthime stoornis ken ik niet, wat is dat EG?
Voor ADD is alprazolam geen geschikt medicijn, voor borderline kan het dat wel zijn.
Ik vind trouwens antidepressiva en zeker neuroleptica ook niet zo koosjer, zeker de neuroleptica, dat vind ik een chemische dwangbuis en bijzonder ongezond, wat ze er niet bijvertellen in de bijsluiter, seroquel bv.

Misschien heb je ook een angststoornis of een vorm daarvan, want dat piekeren enzo moet je toch wel belemmeren in je dagelijks leven?
In dit forum vind je wel genoeg info over Xanax,
maar de pro's zijn o.a.: sterke vermindering van angst en stress, spierontspanning, werkt bij epipelipsie en ook om te slapen beetje en ook beetje tegen depressie, meer dan andere benzodiapzepines imo,....
De contra's: risico op verslaving is de grootste denk ik en ook tolerantie/gewenning bij dagelijks gebruik, je gaat meer nodig hebben na een tijdje, geheugenverlies/amnesie,....
Ik vind dat je gerust Xanax XR zou mogen voorgeschreven krijgen, desnoods bij behoefte te gebruiken of zelfs dagelijks, maarja, wie ben ik he???

Succes iig mvg Realities

Bovenaan