XTC+ 5HTP = slaapverlamming?

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Beste forumgenoten,

Een goede vriend van mij vertelde zonet dat hij slaapverlamming heeft gehad na gebruik van XTC op vrijdagavond. Voorafgaande aan de dagen heeft hij 5HTP geslikt om de klap van MDMA redelijk te kunnen opvangen. Zijn slaapverlamming was als volgt: hij sliep heel licht, toen hij iemand het huis binnen hoorde komen. Hij hoorde deuren opengaan en iemand naar boven komen. Deze persoon stond voor zijn gevoel in de deuropening van zijn kamer. Hij kon niet bewegen, alleen maar trillen en zijn ogen open doen en is hier behoorlijk van geschrokken. Deze vriend gebruikt naast heel incidenteel XTC gebruik wel regelmatig pep en 4FMP.

Nu mijn vraag: Houdt dit verschijnsel verband met zijn gebruik van XTC en het slikken van 5HTP? Kan hij in het vervolg het beste deze combinatie vermijden, of moet hij überhaupt geen XTC meer gebruiken? Zijn er tips of tricks die hij toe kan passen wanneer het weer optreedt? Moet hij harddrugs voor tijdje mijden?

:wave:

Fool

Badass junkie
Slaapverlamming is een bijwerking die kan ontstaan na gebruik van XTC, of 5-HTP nemen hierop invloed heeft gehad durf ik niet te zeggen.

In principe zijn slaapverlammingen echter niet schadelijk en hoeft het geen reden meer te zijn om geen XTC te gebruiken, tenzij hij er zo van geschrokken is dat hij het nooit meer wilt ervaren.

Wacky

Badass junkie
Ik heb het zelf 1 keer gehad van een grote dosis hasholie in combinatie met tropisch klimaat (40C max humidity)

Sommige mensen hebben het ook zonder drugs. Ik denk dat het gewoon zoiets is wat kan gebeuren en drugs en andere "zware" omstandigheden zullen de kans dat het gebeurd wel vergroten.
Het lijkt mij waarschijnlijker dat het de XTC is die de kans daarop dan vergroot dan dat de 5HTP er veel mee heeft te maken, maar ik weet er nix van dus wie weet.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Dit komt voornamelijk door de 5HTP. Slaapverlamming kan inderdaad erg eng zijn als je denk dat het echt is en er niet bekend mee bent. De 5HTP wordt in serotonine omgezet en uiteindelijk in melatonine wat slaap bevorderd. Als je een flinke nacht feest en dan 5-HTP gebruikt is het niet heel gek als je soms dit mee maakt aangezien je al droomt, maar wel nog gestimuleerd "wakker" bent. Als je vriend er meer over wilt weten moet hij eens Out-Of-Body experience opzoeken of lucid dreaming.

MeejheM

Badass junkie
Wat ElvenSpice zegt, als je je een beetje inleest is het niet echt eng meer. alles wat vroeger onbekend was vond men eng en verzon er een boze god bij, als je eenmaal weet hoe bijvoorbeeld een bliksembui werkt, en wat je beter niet kan doen is het ook niet meer eng.

slaapverlamming komt volgens mij zeker vaker voor bij mensen die stimulerende middelen gebruiken, en/of hun slaapritme in het weekend flink negeren. de ervaring zelf hoeft niet perse eng te zijn.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik heb een aantal jaren geleden ook een keer slaapverlamming gehad, incl de bekenende 'schokken'. Bij mij kwam het omdat ik toen dat weekend teveel xtc voor mijn gewicht had genomen en mezelf had oververmoeid. En volgens mij is het een bekend verschijnsel bij overmatig xtc gebruik.
Ik heb eigenlijk geen flauw idee of dat ook het geval is als je veel 4fmp gebruikt. Dat werkt toch ook op je serotonine? Ik heb nog nooit 4fmp gebruikt dus ik weet er niet veel van.
Ik meld en vraag dit omdat TO zegt dat die vriend regelmatig 4fmp gebruikt. Regelmatig kan ook (bijna?) elk weekend zijn.

mikoz

Bewuste gebruiker
Ik heb ook wel eens slaapverlamming gehad, meerdere malen. Dit was toen ik xtc misbruikte. Een van de keren kroop/liep ik vanaf mijn kamer richting de trap (leek zo). Toen ik boven aan de trap was keek ik nar beneden het duister in en zag ik daar een grudge/the ring-achtig figuur. Het keek me recht in de ogen aan. Vanaf dat moment kon ik me niet meer bewegen, ik probeerde te rennen, maar alle delen van mn lichaam stonden helemaal verstijfd. Ik probeerde te schreeuwen, maar het voelde alsof mn mond dicht gehecht was. Het beest klom heel schokkerig naar boven toe. Uiteindelijk na lang proberen kon ik me bewegen en merkte ik dat ik in bed lag, met snelle hartslag en een super zwetend lichaam.

Elke keer dat ik een slaapverlamming had, lag ik op m'n rug en dutte ik erg langzaam in. Dat ik op mijn rug lag is de voornaamste oorzaak van de slaapverlammingen, lijkt me (op het xtc-misbruik na dan) :P .
vraag die vriend eens op welke manier die sliep tijdens een slaapverlamming. Sliep hij op zijn rug?

Na een aantal slaapverlammingen, had ik steeds sneller door sat het niet echt was. Ik kwam er ook steeds sneller achter hoe je er snel uit wakker wordt(mede door internet). Probeer bijv. op het moment dat je een slaapverlamming hebt alleen een van je vingers te bewegen, of een teen. Op het moment dat dit lukt, kun je vaak al gauw meer bewegen en stopt de droom die met de verlamming gepaard gaat. Het kan ook voorkomen dat de slaapverlammingen verder gaan, maar je gewoon weet dat het niet echt is.

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Ik heb dit onlangs nog gehad in de eerste 3 weken van mijn opname toen ik de 4de nacht op rij trazodon kreeg. Ik kwam wakker en zag de verpleging binnenkomen in een soort duistere vorm. Ik kon mij ogen openen maar kon volledig niet bewegen. 2de x dat ik dit mee maak. De eerste x was na een te kort op elkaar volgend gebruik van xtc. Er zijn leukere ervaringen ^^

Fool

Badass junkie
Bij de enige slaapverlamming die ik ooit heb ervaren(niet drugsgerelateerd imo) sliep in inderdaad ook op mijn rug. :P

Bobsacamano

Badass junkie
We weten eigenlijk nog steeds niet wat er gebeurd met slaapverlamming of waardoor het precies komt. Wel word de kans vele malen groter bij slaapdeprivatie en of drugs gebruik. Ook gebeurd het sneller als je op je rug slaapt.

Ik heb het zelf ook een aantal keren gehad en vond het de eerste twee keer dood eng. Ik wist niet wat me overkwam en was in paniek. Toen ik eenmaal wist wat het was vond ik het minder eng toen ik het weer had.

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Ik had onlangs 3 x na elkaar bij een detox van overdosis medicatie. 2 dagen later wilde ik 3 x op rij gaan slapen en kwam ik terecht in een onvoorziene slaapverlamming waarbij ik nog bewegen nog ademen kon. Eruit komen leek een helde opdracht en heel merkwazrdig dat ik bij het sluiten van mijn ogen exact hetzelfde ervaarde. Een heel merkwaardig fenomeen...

Bovenaan