xtc als medicijn

Hallo gekke spacers

Mdma of 3,4-methyleendioxymethamfetamine of xtc wat je wil, zorgt voor een (tijdelijke) connectie met andere gebruikers, stel dat jij en je psycholoog het zouden nemen of jij en iemand waarmee je close bent, kan je dan op een hoger level praten en zo je problemen oplossen? Vroeger werd Xtc wel als medicijn gebruikt, of als expirimenteel medicijn bij psychologen. Ik ben altijd al heel geïnteresseerd in hoe mensen ''werken'' zegmaar, en xtc lijkt me een goed middel om mensen hun problemen op te lossen niet bij iedereen maar alsnog. Zelf had ik na de eerste keer xtc een veel leuker wereldbeeld gekregen en daarna heb ik het niet meer genomen omdat ik dacht ''nu heb ik dat leukere wereldbeeld toch al. Dus mijn vraag waarom wordt het nu niet meer gebruikt als medicijn? Komt dat alleen door overheidsbemoeienis, en zo ja wat voor reden hebben ze gebruikt, want over negatieve effecten is wel wat bekend maar belachelijk weinig eigenlijk. En die effecten zijn alleen getest bij langdurig gebruik en veel gebruik. Of was de overheid bang dat er als de xtc doorgezet zou worden helemaal geen psychologen meer nodig waren en men te vrolijk werd?
Dit is volgens mij een heel vage post maar lees hem anders nog een keer door en laten we lekker discussiëren.
p.s. ik ben niet iemand die naar de psycholoog gaat, alleen ik wil misschien wel psychologie studeren.

Later Henk

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Haha, nou ik zou het niet zo zien zitten om drugs te gebruiken met mijn psycholoog... Ze weet al niet eens dat ik het uberhaupt doe :grin:
Anyhow: ik heb wel zeker gemerkt dat het mij in bepaalde dingen heeft geholpen. En één keer had ik een praatkick toen ik met een heel goed vriendinnetje van me was, en dat was zo'n ontzettend fijn gesprek en ik voelde me lange tijd daarna ook echt een stuk beter over mezelf en over bepaalde dingen van mezelf. Het gaf me op een bepaalde manier meer inzicht hoe ik over mezelf denk en dat ik mezelf veel meer waard mag vinden dan dat ik toen deed.

Maar goed, om xtc nu écht als medicijn te gebruiken.. I don't know. Daar heb ik niet zo'n duidelijke mening over. Het lijkt me zo onrealistisch.

fly--

Bewuste gebruiker
ZERO- zei:
Anyhow: ik heb wel zeker gemerkt dat het mij in bepaalde dingen heeft geholpen. En één keer had ik een praatkick toen ik met een heel goed vriendinnetje van me was, en dat was zo'n ontzettend fijn gesprek en ik voelde me lange tijd daarna ook echt een stuk beter over mezelf

Jaa dat heb ik idd ook elke x, dikke praatkick, zin om met iedereen te praten, en vaak een deel van de avond ook echt mega goede gesprekken.
Heb zelfs 1x zo'n diep gesprek gevoerd, dat we [zelfs onder invloed van mdma] moesten huilen, maar alsnog voelde het heel erg fijn aan, net alsof het niet erg was om te huilen, maar het gewoon nodig was. Dat terwijl ik normaal nooit huil.
Dat was een erg fijn moment. (:

Wawa

Belezen gebruiker
Ik denk dat MDMA zeker als medicijn op psychologische gronden gebruikt kan worden. Zelf heb ik 5 jaar lang het gevoel gehad dat ik niet mezelf kon zijn en wantrouwde ik mensen, na mijn eerste keer MDMA was ik al veel losser en na 3 keer (in een lang tijdsbestek) ben ik weer helemaal mezelf geworden en kan ik weer ''normaal'' met mensen omgaan. Op het moment ben ik socialer en opener dan ooit en heb al heel wat mooie nieuwe relaties opgedaan door MDMA. Top drug heeft me leven compleet weer op de goede koers gezet.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Is vroeger ook gebruikt voor therapeutische doeleinden. Quote van Novum nieuws van een paar jaar terug:
Nederlandse therapeuten gebruiken bij de behandeling van hun patiënten in het geheim de illegale partydrug ecstasy.

Dat zegt een anonieme therapeut dinsdag in Algemeen Dagblad.

Ecstasy, ook bekend als MDMA, zou vooral werken bij mensen die last hebben van een posttraumatische stressstoornis.

De therapeut stelt dat MDMA de barrières van patiënten doorbreekt, waardoor ze makkelijker en opener over dramatische gebeurtenissen kunnen praten.

In de afgelopen zeven jaar zegt hij ongeveer 150 mensen met XTC te hebben behandeld.

Volgens hem zijn er meerdere therapeuten in Nederland die MDMA gebruiken en is de behandeling ook in Denemarken en Duitsland onder psychiaters populair.

Het Trimbos-instituut zegt in de krant niet op de hoogte te zijn van het gebruik van ecstasy door therapeuten.

Woordvoerder Harald Wiegel vraagt zich af hoe de therapeut aan de ecstasy komt. 'Hoe weet hij of de stof zuiver is?'

Wiegel wijst erop dat patiënten risico lopen als het middel niet wordt gecontroleerd.

Heb jij wel eens XTC gebruikt?

Bron: Novum

Werd in de jaren 60-70 gebruikt maar hield niet lang stand helaas, hoewel de resultaten goed bleken tegen de specifieke klachten waar de therapie voor werd gestart. Meen dat het nog steeds hier en daar word gebruikt maar dat is slechts voor wetenschappelijke doeleinden. Is/was erg zeldzaam maar wel leuk natuurlijk als je zo een kans krijgt.

Anno 2012 zal de gebruikelijke therapeut het niet zomaar doen..

(even rechtermuisknop en daar op afbeeldingsinfo bekijken drukken om alles te zien)

Daar staat ook het boek waar er word over gepraat van : XTC-deskundige Arno Adelaars, auteur van het boek Ecstacy.

Hopelijk heb je weer wat leesvoer/leervoer :)

Greets!

Ntronaut

Experimenterende gebruiker
Welkom henkdepenk,
In de jaren '70 werd MDMA inderdaad door psychotherapeuten gebruikt, met positieve resultaten. Door het verbod van de overheid in USA en NL wegens jongerenmisbruik, mocht het ook niet meer door psychologen worden gebruikt maar daar komt nu verandering in. In Amerika heb je de MAPS organisatie die al een aantal jaren door wetenschappelijk onderzoek probeert aan te tonen dat MDMA (en andere psychoactieve stoffen) bevorderlijk zijn voor psychische genezing (o.a. van PTSD). Maar ook in NL begint dit weer op te komen: hier heb je de Stichting OPEN. Die zitten in Amsterdam, en doen eigenlijk precies hetzelfde.

Grappig dat je zegt dat je wereldbeeld positiever werd door een keer MDMA te gebruiken. Dat gebeurde bij mij dus ook. Ineens zag ik de positieve waarde van dingen weer, en bovenal herinnerde ik mij weer wat liefde was. Sindsdien sta ik blijer in het leven.
Het verbaast me dat je maar één keer hebt gebruikt, en daarna nooit meer. Hoe lang is dat geleden? (als je dat wil zeggen)

yoyo,
Waar het op neerkomt wat we allemaal zeggen is dus dat we er allemaal een stuk positiever door in het leven zijn gaan staan.
Ntronaut, ja ik heb zelf ook om me heen gezien wat het met mensen doet die veel nemen, net als met blowen worden het vind ik een beetje emotieloze mensen die moeilijk kunnen lachen om grappige dingen maar makkelijk kunnen lachen om onzinnige dingen. Nou ja eigenlijk is dat meer het geval bij blowen.
Enfin, ik ben het dus eigenlijk maar één keer gaan nemen omdat het me werd aangeraden door vrienden. Dat is nu 3 maandjes geleden en ik heb on-ge-looflijk veel zin om het weer te doen, alleen dat gevoel, dat gevoel van zin hebben om het weer te doen vind ik eigenlijk ook zalig, en het fantaseren over hoe leuk het was enzo. is ook leuk en het fantaseren over hoe leuk het gaat worden is ook heel leuk, dus ik stel het nog even uit :P maar ik stel het misschien ook een beetje uit omdat ik het op een optimale gelegenheid wil nemen, en ik weet niet waar dat zou zijn. Feestjes zijn leuk maar de afgelopen keer was bij een rave op een mooi open gebied en de rave werd afgelast en toen zijn we naar een huis geweest en daar gewoon dik gechild en eigenlijk vond ik dat nog veel leuker dan op die rave dansen.
Daarbij zit ik nog op de middelbare en vond ik een keer blijven zitten meer dan genoeg en ben ik nu (een beetje te hard) aan het bikkelen.
Maar ja ontopic. Xtc is dus verboden door de VS en in Nederland ook door drugsoverlast?!?!? Nou zie ik vaak gappies die strak staan maar of ze een ander daar kwaad mee doen? Alleen zichzelf een beetje, hoewel alcohol jezelf én andere 10000X zoveel kwaad doet, maar dat weten jullie ook allemaal en dat zijn nou eenmaal de oneerlijke regels in de wereld.

Oke maar serieus dat xtc niet gebruikt wordt als medicijn, en dat er nu een groepje mensen is die dat wel wil. Ik weet niet of dat ook gaat gebeuren, noem me een paranoïde mens maar ik ben gewoon een fan van goede logische samenzweringstheorieën, zou de overheid in Amerika Xtc niet verboden hebben omdat er anders geen mensen meer rondliepen die veel te dure antidepressiva nemen en zo hun overheidskas te weinig gesponsord zou worden of omdat mensen dan te goed gingen nadenken? Want je weet als mensen gaan nadenken gaan ze ook nadenken over hun land en kunnen ze misschien in opstand komen. Kunnen jullie me nog volgen? :)

En ik heb trouwens ook nog een vraag aan jouw ntronaut. Hoe vaak heb jij al gebruikt? of zo vaak dat je het niet meer kan tellen. nou ja lijk het je niet leuk om je dopamine en serotonine weer aan te vullen een tijd en dan weer te gebruiken?

Ntronaut

Experimenterende gebruiker
henkdepenk zei:
ben het dus eigenlijk maar één keer gaan nemen omdat het me werd aangeraden door vrienden. Dat is nu 3 maandjes geleden ...
Oh, nu snap ik het. Pas 3 maanden geleden heb je je eerste genomen. Nou, ik moet zeggen dat je al heel wijs begint, met 3 maanden wachttijd en zo. Petje af, haha. Ik heb dat niet altijd volgehouden. Ik heb mdma pas een jaar geleden ontdekt, en heb in het begin dit jaar elke maand gebruikt. Maar dat was wel een lage dosis (onder de 80mg). Ik heb nu al zo'n 4 maanden niet meer gebruikt. Want ik wil dat supergevoel weer hebben. Net als jij gebruik ik liever om te chillen, en nooit op parties (ben trouwens ook wat ouder, en ik moet mijn avatar maar eens aanpassen).

De reden dat MDMA verboden is geworden, is – zoals bij alle andere psychoactieve stoffen – het misbruik door jongeren. Daarmee bedoel ik dat jongeren onder de 21 er zeer onverantwoordelijk mee om zijn gegaan, vaak niet eens wetende wat de effecten waren en wat het allemaal kan doen met je, met als gevolg dat er ongelukken gebeuren die de pers halen (zoals uitdroging, flauwvallen, oververhitting, trauma, etc.). Allemaal het gevolg van onverstandig gebruik. Als drugs eenmaal op een negatieve manier in de pers komt en dus in een negatief daglicht wordt gesteld, is een wettelijk verbod zo gebeurd.
In NL duurde het wat langer dan in de VS. Maar de VS heeft er bij Nederlandse politici op aangedrongen om het hier ook snel te verbieden, omdat NL de grootste producent/leverancier van de wereld was, ook richting VS. Dat was in de jaren '80/'90.
Met alcohol gebeuren natuurlijk evengoed ongelukken (meer zelfs) maar drugs hebben daarnaast iets demonisch voor mensen die er niet bekend mee zijn. Allemaal onzin natuurlijk. Psychoactieve stoffen hebben overduidelijk veel meer positieve eigenschappen dan alcohol, MITS je ze verstandig gebruikt. Er moet een nieuwe bewustwording komen wat betreft dit soort stoffen, vind ik. Een maatschappelijk herevaluering.

Zo, nu stop ik effe. Anders wordt het wel een heel lang verhaal. :wink:

Bovenaan