XTC en het verkeer....Brandende vraag

Blackout

Belezen gebruiker
Dag mensen!

Even een vraag aan de veelvuldige xtc gebruikers. Heb binnekort een feest en ga als bob...best jammer...maar met xtc kan ook veel lol gemaakt worden! Nu wil ik weten hoe het zit met rijden. Ik ga niet voordat ik ga rijden slikken, en zal ook rekening houden met de tijd wat tussen de laatste pil, en het vertrekken zit.

Het feest zal rond de 6 uur duren, en bij vorige keren dat ik had geslikt had ik ook gedronken en geblowed (ja is dom:P) maar daarbij duurde het 2 uur voordat het rakkertje ging werken. Daarna is dit 2 uur doorgegaan en toen was het over. Was niet eens zo heel moe erna. Wat zeggen jullie....en nu graag niet de antwoorden van ''gewoon niet doen'' :wink: Hoe lang tijd moet er tussen de laatste zitten en het rijden...en zijn er mensen die dit hebben gedaan...hoe was jullie ervaring?

Zat zelf te denken om eentje voor het feest te nemen, daarna eentje mee te nemen naar binnen, en bij de helft nog een nemen...of een halve...dan zit er nog ruim 3 uur tussen voor het rijden.

Thanks!

Het kan in principe wel maar het is wel gevaarlijker... Als je een ongeluk maakt zit je wel diep in de shit.

Ah...dat ben je sowieso als je ongelukken maakt;) ben ik ook niet van plan...maar 12 uur joh...das wel erug lang...is het niet speed wat 12 uur blijft hangen? Ben eig meer een sos gebruiker, maar die shit ben ik gelukkig vanaf...columbiaanse verkoudheden zijn geen pretjes:P

Nee, als je nuchter bent is het nog te overzien maar ik heb zo het idee dat ze tegen harddrugs in het verkeer wel hard optreden.

Rijbewijs kwijt zowiezo, heeeeeeeele dikke boete ook zeker... En als je iemand doodmaakt/verminkt is dat dood door schuld/ doodslag, hangt er maar net vanaf wat de officier van justitie leuk vindt.

Anyway ik raad het af, tenzei je het gewoon bij 1 pil houdt die je vroeg inneemt.

ALS je het dan toch besluit te doen.. neem er dan 1tje voordat je naar binnen gaat.. zodat ie toch wel echt uitgewerkt is als je weer moet rijden..
Bij mij duurt het meestal zo'n 6 uur voordat het is uitgewerkt.. (en dan nog zou ik er niet aan moeten denken om op dat moment te gaan rijden :eek: )

Het heeft zeker invloed op de rijvaardigheid. maar lang niet zo ernstig als dronkenschap.

Zelf rijd ik wel zon uurtje of 6 na een pil.

En ik zorg altijd dat ik nooit verplicht ben om te rijden. Ik zeg mijn passagiers altijd dat er geen garantie is wanneer ik naar huis rijd. Als ik niet goed denk te kunnen rijden doe ik het niet.
(Mijn tent luchtbed en slaapzak liggen toch altijd in de kofferbak :D )

het is nat. wel erg vroeg dan, dus van bijzondere verrichtingen gaat het niet komen;) pff, is er niet een andere drug die te nemen is, en wel goed te combineren is met autorijden....lastig

Het is wat risicovoller, maar onze bob rijd ook altijd onder invloed van sos en mdma, en dat gaat perfect. Weet gewoon waar je grenzen liggen, en doe een beetje rustig aan. Als je een ongeluk maakt ben je erg zwaar de lul, dus maak hier sowieso geen gewoonte van.

nee indd, god ik zie het al voor me...morgen nacht zit ik als een christen achter het stuur, in de angst dat ik ongelukken ga maken:P Maak er geen gewoonte van nee, maar het is nu ff een must dat iemand bobt, want het is vrij ver weg....en als iedereen lam is, wil je zelf ook wel een beetje partyen. En ja, kan ook feesten zonder iets...maar iedereen hier weet dat MET toch iets vetter is:P

Als je jezelf niet al te veel gaat overschatten denk ik dat coke nog het veiligst is. Persoonlijk houd ik het liever op BDB (Bewust Drugsvrije Bestuurder)

Waarom neem je geen hotelletje in de buurt? zo'n lowbudget ding? Of een nachtje op n camping? extra slaapzakje mee en je ligt als een prins(ses)

das wel een heel strak plan...mjah...het is zoo makkelijk om de auto te pakken. Mischien wel een goed id...zal eens daar in de buurt kijken of er iets is om te crashen. Coke ben ik vanaf....slapen is voor mij na coke onmogelijk. Heb dan een soort van gevoel alsof mijn lichaam slaapt, maar mijn geest klaarwakker is....en dat is zo'n marteling....

Daarnaast besef ik mezelf eigenlijk dat coke te duur is voor de kick die het geeft en de duur van de kick. Zal het alleen nog maar gebruiken als het for free is, en ik nog LANG niet hoef te slapen;)

Ga trouwens naar housequake...belooft lachen te worden!

Heb weleens op motor gereden de ochtend na xtc en speed (niet geslapen)

Ging niet goed!

Afrader.. niet doen

Ik wist het vantevoren maar ik deed het toch... gelukkig zonder schade vanaf gekomen :) wel een leuk ritje

ben zelf een x in slaap gevallen na avondje xtc.. was nog aan het trippen, vloog de berm in maar bleef wonder boven wonder rechtop en had verder niets..

onder invloed meedoen aan het verkeer is gewoon link zeker als je lange afstand moet rijden.. als je binnendoor moet rijden ofzo en het is binnen 25 km dan zou ik het misschien nog wel doen (mits je op tijd je ptje hebt genomen)

Ik zou persoonlijk nooit met pillen op, of kristallen (vooral kristallen niet) gaan rijden. Met een skeve hasses scheur je jezelf zo tegen 'n boom denk ik zo.

Beetje speed moet wel kunnen.

ik kan wel rijden met een dosis mdma op (waar ik dus niet van trip), maar zou het nooit kunnen met xtc (waar ik ook niet van trip) hoe raar dat ook klinkt. en zowieso wachten tot het een heel eind uitgewerkt is :wink:

Wat is dat toch met mensen die denken dat ze auto kunnen rijden als ze drugs gebruikt hebben? Echt belachelijk vind ik dat! Je brengt niet alleen jezelf in gevaar, maar ook de inzittenden in jouw auto en andere weggebruikers.

9 van de 10 keer zal het goed gaan. Maar hoe denk je dat je je voelt als je een ongeluk maakt? Daar kan geen drugs tegenop...

Rijd jij wel eens als je moe bent, te weinig hebt geslapen ?
Dat kan gevaarlijker zijn denk ik.

Daarmee wil ik het rijden op drugs helemaal niet goed praten, al vind ik het niet terecht dat je voor drugsgebruik ansich vervolgd kan worden, ik vind het wel terecht dat drugs in het verkeer vervolgd worden.

Maar je moet wel een grens leggen wanneer het is uitgewerkt. In het geval van wiet zou ik zeggen is een uurtje of 3 voldoende. Bij XTC hebben we het hier dus over 6 tot 12 uur, dat lijkt me ook realistisch. Bij LSD zal ik minimaal 12 uur wachten.

Heb zelf na een avondje ILOVETECHNO ook naar huis gereden maar heb na het eind van het feest (toen was de mdma rush al uitgewerkt) nog ff 5 uur gepit in de auto en heb dus minstens 7 uur rust gehad, dat ging wel goed maar ik zie mezelf dan ook wel als buitengewoon goed bestuurder :P maar ik zou iig zeker niet genoegen nemen met 3 uur rust, dat kan echt niet want dan zit je gewoon nog in je "trip" je moet echt minstens 6 uur rust hebben anders zou het wel erg dom zijn om toch te rijden, is het risico idd NIET waard.

onze bob pakt de laatste 3 uur vantevore... wel nooit verder als 25km eigenlijk...

kan goed rijden

ik heb liever dat mensen dan rijden (rush uitgewerkt, alleen dikke pupullen :P) dan met wiet

dat vind ik erger....

maja echt slim? niet doen :D

ik doe et zelf ook niet... alleen alst echt moet

speed is nog het beste eigenlijk

Ik wil niemand aanmoedigen, maar onder XTC/Sos/wiet/Speed.
Rijd je veiliger dan als je bezopen bent. Want je kent je grenzen.

Als me broer 4 gram wegsnuift rijd hij nog, hij kijkt goed op de weg en ziet sommige dingen wazig. Ik raad het aan voor het toch zeker 6 uur later te doen dan is alles wat uitgewerkt.

ik kan me (tot nog toe) beter concentreren achter het stuur met pillen op dan met alcohol (vroeger helaas vaker gedaan) of wiet (slechts 1 keertje gedaan, maar had weinig gescheeld of ik had de auto aan de kant gezet en ff uurtje gewacht).

hoe dan ook moet je je grenzen kennen (ook op bier op), en je snelheid moet je daarop aanpassen (en als die snelheid zo laag is dat je gaat opvallen, dan moet je wachten..).
en als je je grenzen niet kent, dan moet je zowieso niet rijden ...

maargoed das mijn eigen mening allemaal.. niemand denkt een ongeluk te maken.. toch wordt er afgelopen zaterdag een meisje bij de timeout doodgereden (waar je zelfs misschien nog mee hebt staan praten die avond :eek: )..

Ik doe het eerlijk gezegd ook wel eens met een pilletje achter het stuur :oops: ik rij heel zachtjes en denk egt dat ik 200 ga.
maar tegenwoordig worden steeds meer mensen gepakt met drugs ze kunnen het nu testen en als jij met enorme ogen achter het stuur zit.
je moet oppassen bij hardcore-feesten of andere feesten waar veel drugs gebruikt word en gewoon minstens 6 uur na ingenomen pas gaan rijden dan is het zeker te doen

Drugs zijn sluipmoordenaars op de weg. Met name jongeren in het uitgaansleven slikken, spuiten en snuiven erop los. Om vervolgens als ongeleide projectielen achter het stuur te kruipen. Van de 730 dodelijke verkeersslachtoffers in 2006 waren er 75 ’drugs gerelateerd’. Landelijk beleid is er, in tegenstelling tot bij alcohol, niet. Omdat gebruik van xtc, ghb, speed, cannabis en cocaïne maar moeilijk is vast te stellen. In Europees verband vindt nu onderzoek plaats dat in 2010 moet zijn afgerond. Voor politie en justitie in Twente onacceptabel. Afgelopen zaterdagnacht controleerde men daar, voor de tweede keer, automobilisten op drugs.

Politie Twente controleert behalve op alcohol ook op xtc, speed, cannabis, ghb en cocaïne

RIJDENDE DRUGSBOMMEN

Omdat wetgeving ontbreekt gaan meeste ’snuivers’ en ’slikkers’ vrijuit

door CHARLES SANDERS

MANDER, zaterdag
Amper twintig en nu al tot zijn nek in de problemen. De chauffeur van een vijftien jaar oude VW Golf rijdt voorbij een bocht in het desolate Twentse grensgebied met Duitsland regelrecht in de politiefuik. Drugsexpert Jan Klein Ikking, die deze koude nacht de opsporingsambtenaren assisteert, ziet het in één oogopslag. „Jongen, jongen, jongen. Goed foute boel.”
Grote oogpupillen, hyperactief gedrag en ook nog eens een alcoholdamp. Dit wordt een bloedproef, geen twijfel mogelijk.
Een arts van de GGD klaart die klus in het nabijgelegen padvindersgebouw, dat voor een paar uur als politiebureau is ingericht. De jongen is druk, maar coöperatief en zelfs vriendelijk. Hij springt een beetje als een bokser in het rond, grijnst naar de agenten, geeft toe dat hij naast „een paar biertjes” ook xtc heeft geslikt. Als blijkt dat hij zijn rijbewijs kwijt is, slaat de stemming om. De knaap begint te schreeuwen en bedreigt een toegesnelde motoragent. „Jou neem ik nog wel eens te grazen.”

Ellende
Het schuim staat nu, letterlijk, op zijn lippen. Hij spuugt en schreeuwt. Dan hoort hij dat hij is gearresteerd en zal worden afgevoerd naar het politiebureau van Hengelo. De discobezoeker is plotseling weer poeslief. „Toe, laat me gaan. Ik heb het al zo moeilijk gehad. Zat in tehuizen, altijd maar ellende. Maar nu werk ik keihard, kan niet zonder mijn rijbewijs.” Als blijkt dat het gejammer geen invloed heeft op de agenten, gooit hij in razernij zijn mobiele telefoon stuk op de grond.
„Typisch het gedrag van iemand die alcohol én drugs heeft gebruikt”, zegt Klein Ikking. „Hyperactief, veranderende stemmingen. Het ene moment kan hij vliegen, seconden later is er een woedeaanval, dan weer berusting. Maar wat in het verkeer telt, is dat deze mensen levensgevaarlijk zijn. Je zult hem maar tegenkomen in het donker, met overal bomen…”
Jan Klein Ikking wordt met zijn bedrijf Drugs Expertise Nederland door de politie ingeschakeld om als ’speurhond op twee poten’ automobilisten te selecteren op gebruik van cannabis, cocaïne, xtc, ghb en speed. Na jaren in het gevangeniswezen en de drugspreventie te hebben gewerkt, ziet en ruikt hij drugs.
Als het even rustig is op de Uelserweg, legt Klein Ikking uit: „Er zijn drie groepen drugs. Met verdovende, verruimende of veranderende werking. Van xtc worden gebruikers druk, speed veroorzaakt verkramping en wijd opengesperde ogen. Cocaïnegebruikers zijn de gladde jongens en meiden. Heel vriendelijk, dan plotsklaps agressief. Van paddo’s en lsd worden mensen vaag, ze kramen onzin uit, staren je aan. Ik ken mijn pappenheimers.”

Strafmaat
De grote controle van afgelopen weekeinde was de tweede dit jaar in Twente. Politie en justitie lopen er voorop in de strijd tegen pillen slikkende automobilisten. Landelijk beleid is er niet, gebruik van bijvoorbeeld xtc is maar moeizaam vast te stellen. En een strafmaat – zoveel maanden voor zoveel milligram – ontbreekt al helemaal.
Voor Achilles Damen, officier van justitie in Almelo en belast met verkeerszaken, des te meer reden om niet te berusten en drugsgebruik juist frequent te controleren. Met name op de smalle landweggetjes die naar bepaalde uitgaansgelegenheden leiden. Discotheken met, volgens rechercherapporten, een bedenkelijke reputatie. Plaatsen waar op grote schaal wordt gedeald én gebruikt.
„Nijpend probleem in ons grensgebied”, aldus Damen. „Er wordt op de Uelserweg akelig hard gereden, er vinden nare ongelukken plaats. Elke zaterdagnacht is het raak. Wij kunnen niet wachten tot techniek en wetgeving klaar zijn om drugsgebruik aan te pakken. Vandaar ons handelen, hier en nu. Als de expert vermoedt dat een bestuurder heeft gebruikt, volgt een bloedonderzoek. Ik heb maar één doel: meer veiligheid, ook voor onschuldige derden. Ik voel me als officier verantwoordelijk.”
Brigadier Peter Withag van het verkeershandhavingsteam Twente, deze nacht coördinator: „In dit geval betreft het een grote disco, net over de grens in Duitsland. Mensen komen vanuit Zwolle, Deventer en zelfs Amsterdam en Rotterdam om er uit hun dak te gaan. Dat gebeurt dus ook met xtc en cocaïne. We hebben al eens tien zakken speed uit een auto gevist. En een liter aangelengde ghb, de zogenoemde ’verkrachtingsdrug’. In dit buitengebied zitten we met een groot probleem.”
Dat het spitsroeden lopen is op de Uelserweg, vlak bij het pittoreske Tubbergen, blijkt uit de ongevallenstatistieken. De afgelopen jaren gingen 44 automobilisten bij eenzijdige ongelukken in de fout, met 23 – soms zwaar – gewonde slachtoffers. Het is, zo vrezen politiemensen, wachten op de eerste dode. Op vergelijkbare wegen in Twente zijn in hetzelfde tijdsbestek gemiddeld amper twee ongelukken gebeurd.
Afgelopen juni voerde het team ook een drugscontrole uit, waarbij vier gebruikers werden aangehouden. Het toen afgenomen bloed is nog altijd niet geanalyseerd door het Nederlands Forensisch Instituut. Het NFI heeft het „druk, druk, druk” met ander, op de zware criminaliteit gericht werk.
Officier van justitie Achilles Damen: „Toch hoop ik de uitslag van die onderzoeken volgende maand te krijgen. Dan zullen de gebruikers zich voor de rechter moeten verantwoorden. Ik heb er alle vertrouwen in dat het tot veroordelingen komt.” Zowel de officier als politiemensen vermoeden dat eerdere, fatale ongelukken in Twente door drugs zijn veroorzaakt. Maar omdat in Nederland geen bloed wordt afgenomen van doden, zal dat altijd een geheim blijven.

Die avond worden twee chauffeurs aangehouden voor rijden onder invloed van drugs, drie anderen wegens overvloedig alcoholgebruik. Een beveiliger van de discotheek die rond 6 uur ’s ochtends de politiefuik passeert: „Ga maar naar huis jongens, iedereen verderop weet dat jullie hier staan…”
Jan Klein Ikking van Drugs Expertise Nederland: „Dat krijg je met dat sms-verkeer. Al die pillenslikkers parkeren nu hun auto in Duitsland onder een boom, gaan dutten en wachten tot wij weg zijn.”

’Almelóóópen’
Als een krakkemikkig Toyotaatje met vier meisjes aan komt pruttelen, werpt Klein Ikking met zijn zaklantaarn een blik op de dame achter het stuur. „Geen drugs”, constateert hij. De Almelose moet wel blazen. „Als ze te veel op heeft, gaan we naar Almelóóópen”, zingen haar vriendinnen. Maar de vrouw krijgt van het apparaat de ’p’: niets aan de hand.
De kans om op drugsgebruik in het verkeer te worden betrapt, is in Nederland klein. Het ontbreekt aan apparatuur en wetgeving. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) doet in Europees verband onderzoek, het zogenoemde DRUID-project, maar de resultaten laten tot 2010 op zich wachten. René Mathijssen, onderzoeker van de SWOV, zegt dat betrouwbare schattingen uitwijzen dat van de 730 verkeersdoden vorig jaar 75 mensen stierven door met drugs in het bloed te gaan rijden. Het aantal alcoholdoden is met 200 nog veel hoger, maar daar is de problematiek van opsporen en voor de rechter brengen minder groot.
„Eigenlijk is er maar één oplossing”, aldus Mathijssen, „de zerotolerancevariant. Want xtc, ghb, cocaïne, speed, zelfs cannabis, het zijn in feite allemaal illegale drugs. Verboden dus. Niet alleen in het verkeer, altijd. Hoe kun je dan een bepaalde, geringe, hoeveelheid in het verkeer toelaten, zoals nu bij alcohol gebeurt? Niet te verkopen…”
Mathijssen juicht het Twentse initiatief, om lichtjaren voor Nederland en Europa tot gecoördineerde wetgeving en controle te zijn gekomen, toe. „Justitie en politie werken daar met experts die de eerste selectie doen, je kunt zo dus heel gericht zoeken. Niets mis mee, ik ben erg benieuwd of het tot veroordelingen komt.”
In Europa wordt op dit moment per land verschillend gecontroleerd en gestraft. Daarbij ook problematisch: het prijskaartje van bijvoorbeeld de bloedanalyse, elke zaak kost meer dan honderd euro. Goedkoper is het om speeksel te onderzoeken, maar dat geeft weer minder zekerheid.
„In Australië heeft men daar iets op gevonden”, zegt René Mathijssen. „Als er sporen van drugs in het speeksel worden gevonden, volgt een veroordeling. De verdachte kán om bloedonderzoek vragen, maar moet dat zelf betalen. Tenzij het hem later blijkt vrij te pleiten. Niet echt een optie voor Nederland, lijkt me.”
Aan de Uelserweg is de actie bijna afgelopen. Wat rest, is een bizarre stoet van met alcohol en pillen volgepropte figuren. Vaak passagiers van aangehouden chauffeurs of bestuurders met een tijdelijke rijontzegging. Hun oude auto’s staan langs het landweggetje geparkeerd. Het lijkt het decor van een derderangs zombiefilm.
Jan Klein Ikking (Drugs Expertise Nederland): „Elke rijdende drugstijdbom die we zo van de weg halen, is een bonus. Want dat betekent simpelweg meer veiligheid. Voor de xtc-chauffeur zelf, maar zeker ook voor onschuldige en nietsvermoedende andere verkeersdeelnemers.”

http://www.telegraaf.nl

Ik vind het echt ontverantwoordelijk als mensen met drugs op gaan rijden.
Maakt niet uit of je pilletje nu uitgewerkt is of niet.
Als je een ongeluk krijgt en het is niet jouw fout, dan is het alsnog jouw fout, want je bent onder invloed.
En guess what, je krijgt geen ene cent van de verzekering als je onder invloed was.
Brokken maken kunnen vaak in duizenden euro's uitvallen.
Ik zou eerst maar even achter je oor krabben om te kijken of je bankrekening dat wel toelaat en of je uberhaubt dat risico wilt nemen.
Dan heb ik het er nog niet eens over gehad wat er gebeurt als je een persoon aanrijdt onder invloed.....

Dan kleden ze je echt helemaal uit ja, in mijn omgeving had ook een gast met teveel bier op een vrouwtje doodgereden, haar fout.. Maar toch moet die gast voor de rest van zijn leven dokken voor de dood van dat vrouwtje en dan hebben we het idd nog niet eens over de emotionele schade..

tis voor een ieder anders, de 1 gaat helemaal in de rush op van de xtc/speed en is niet in staat om te rijden, de ander is "helder"en kan wel rijden. de meesten weten dit ook van zichzelf.
ik ben ook wle eens bij een vriend in de auto gestap die onder invloed was van xtc, en die reed goed, goed reaktievermogen etc.
maar.....en hier komt het er zitten dan meerdere personen in de auto die praten tegen de bestuurder, zodat die ook bij de tijd blijft.
als je alleen in de auto zit, kan je de radio harder zetten maar dan heb je juist kans dat je in een rush gaat o.i.d.
ik denk dat je bij jezelf de vraag moet stellen mocht het gebeuren dat ik een aanrijding krijg, wil ik dan op m'n geweten hebben dat ik onder invloed was?
suc6 ermee hoop dat je wat aan dit antwoord hebt.
have fun @ the party!

ik rijd heel vaak met speed of xtc achter me kiezen..en ik rijd dan weer precies zoals ik het moest met lessen..let goed op.. geef richting aan enz enz..ik ben dan veel oplettender..mijn ervaring is anderhalf uur van te voren niks meer pakken maar weet niet hoevaak je gebruikt..en hoeveel enz. ik zorg wel altijd da ik niet alleen in de auto zit..dan doe ik het niet!

Terug
Bovenaan