Xtc legaal ?

Moet xtc legaal worden verkocht in Nederland ?

• Totaal aantal stemmers
    36

Peach1937

Belezen gebruiker
Heb vaak deze discussie in mijn omgeving. En ben wel benieuwd naar jullie antwoord.

Vind je dat xtc in Nederland legaal moet worden ? ( denk wel aan een aantal limiet wat je kan halen. Dus bijvoorbeeld alleen paar pillen voor jezelf, en niet 100 om door te verkopen)

Mijn visie

Voordeel :
1. Betere pillen ( alles wordt getest en van 1 soort leverancier. Dus je hebt nooit troep ).
2. Minder dealers en de gevolgen. ( niet altijd hoor, maar denk aan : oplichten, misbruik, geweld ect. Je hoeft niet meer een op een met iemand in de auto of straat te meeten)

Nadeel :
1. Meer kans op verslaving of misbruik.
2. Meer drugs toeristen zoals in Amsterdam. Veroorzaakt overlast, vernieling ect.
3. Het blijft een harddrugs. Als een 18 jarige het legaal kan kopen, kan hij het geven aan veel jongeren mensen. Gebreurt nu ook, alleen nu is de dealer de oorzaak. In dit geval betekent het dus dat er een kans bestaat dat de overheid indirect xtc geeft aan minderjarige

Ben benieuwd naar jullie mening. Als deze poll al bestaat of niet volgens de richtlijnen is, laat het me weten. Dan verwijder ik hem.

Voor de mensen die hier in geïnteresseerd zijn, kijk de aflevering van Arjan Lubach over dit onderwerp. 15 minuten lang en veranderd je hele beeld. Althans bij mij.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik ben in het algemeen zeker voor decriminalisatie van drugs, waaronder dus ook XTC.

Er zijn natuurlijk inderdaad wel een aantal bezwaren te noemen voor een vrije drugsmarkt. Regulering zou per middel bekeken kunnen worden. Maar de cijfers bewijzen gewoon keer op keer en over de hele wereld dat verbod en repressie weinig effect hebben op de vraag naar drugs. Sterker nog, de drugscriminaliteit neemt alleen maar toe. Take your loss denk ik dan, de War on Drugs is kansloos, heeft gefaald, werkt voor geen meter en kost achterlijk veel geld, get over it en gooi het over een andere boeg.

Peach1937

Belezen gebruiker
Ik ben in het algemeen zeker voor decriminalisatie van drugs, waaronder dus ook XTC.

Er zijn natuurlijk inderdaad wel een aantal bezwaren te noemen voor een vrije drugsmarkt. Regulering zou per middel bekeken kunnen worden. Maar de cijfers bewijzen gewoon keer op keer en over de hele wereld dat verbod en repressie weinig effect hebben op de vraag naar drugs. Sterker nog, de drugscriminaliteit neemt alleen maar toe. Take your loss denk ik dan, de War on Drugs is kansloos, heeft gefaald, werkt voor geen meter en kost achterlijk veel geld, get over it en gooi het over een andere boeg.
Goed argument, inderdaad mee eens. Er is altijd markt en mensen verzinnen altijd wel een manier om iets illegaal te doen.
Stel die regel gaat in en xtc is legaal. ( dit is als voorbeeld dan)

je mag van de overheid 3 pillen per maand halen. En je hebt een groep jongens die niet gebruiken maar wel die pillen halen. Ze sparen ze op en je kunt bij hun voor iets duurdere prijs 15 pillen halen. Dan gaan mensen die meer dan 3 pillen per maand willen gebruiken, hier kopen.

veel voordelen maar ook nadelen.
Mijn enige voorbeeld die ik zie is dat de overheid verantwoordelijk wordt voor her drugs afval. Ik denk dat ze dat beter kunnen oplossen dan de xtc makers die schijt hebben aan de natuur en tonnen ergens in de bosjes weg flikkeren.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
je mag van de overheid 3 pillen per maand halen. En je hebt een groep jongens die niet gebruiken maar wel die pillen halen. Ze sparen ze op en je kunt bij hun voor iets duurdere prijs 15 pillen halen. Dan gaan mensen die meer dan 3 pillen per maand willen gebruiken, hier kopen.

veel voordelen maar ook nadelen.
Mijn enige voorbeeld die ik zie is dat de overheid verantwoordelijk wordt voor her drugs afval. Ik denk dat ze dat beter kunnen oplossen dan de xtc makers die schijt hebben aan de natuur en tonnen ergens in de bosjes weg flikkeren.

Ja, dat eerste is moeilijk te voorkomen lijkt me, net zoals dat volwassenen nu alcohol of sigaretten halen en die vervolgens uitdelen aan minderjarigen. Of net zoals dat er nu ‘prescription drugs’ zoals Ritalin voor een veel hogere prijs aan studenten worden verkocht. Er blijft altijd een groot stuk eigen verantwoordelijkheid... En ja, er gaan mensen in de problemen raken met en door drugs, dat zal niet anders zijn dan nu, maar het zou goed zijn als hulp zoeken daarvoor dan ook uit de taboesfeer gehaald wordt. Accepteer als maatschappij gewoon de realiteit dat drugs nou eenmaal bestaan en gebruikt worden, en dat dit ook altijd zo zal blijven. Vechten daartegen heeft geen nut.

Eens met je laatste punt over drugsafval ook trouwens, zó ontzettend schadelijk voor de natuur. Nog een belangrijk argument voor regulering. De overheid is op deze manier zelf grotendeels verantwoordelijk voor deze vervuiling.

Anyway, blijft een interessante en ingewikkelde discussie... ik ga maar eens slapen. :)

Peach1937

Belezen gebruiker
Ja, dat eerste is moeilijk te voorkomen lijkt me, net zoals dat volwassenen nu alcohol of sigaretten halen en die vervolgens uitdelen aan minderjarigen. Of net zoals dat er nu ‘prescription drugs’ zoals Ritalin voor een veel hogere prijs aan studenten worden verkocht. Er blijft altijd een groot stuk eigen verantwoordelijkheid... En ja, er gaan mensen in de problemen raken met en door drugs, dat zal niet anders zijn dan nu, maar het zou goed zijn als hulp zoeken daarvoor dan ook uit de taboesfeer gehaald wordt. Accepteer als maatschappij gewoon de realiteit dat drugs nou eenmaal bestaan en gebruikt worden, en dat dit ook altijd zo zal blijven. Vechten daartegen heeft geen nut.

Eens met je laatste punt over drugsafval ook trouwens, zó ontzettend schadelijk voor de natuur. Nog een belangrijk argument voor regulering. De overheid is op deze manier zelf grotendeels verantwoordelijk voor deze vervuiling.

Anyway, blijft een interessante en ingewikkelde discussie... ik ga maar eens slapen. :)

1. Inderdaad die ritalin. Ik slikte het tot mijn 13e en daarna nooit meer genomen. Wil dus weer kijken of ik recht heb op recept van ritalin voor tijdens mn tentamenweek. Puur omdat ik wel wil leren, maar mijn concentratie gewoon zo slecht is. Ik doe 2 dingen op een dag van de 5 dingen die ik wou leren. En dat in 6 uur tijd.

Hoorde daarna dat de verkoop van ritalin enorme hype is. Zei voor de grap tegen vrienden dat ik mijn overige zal verkopen. Maar het is dus echt een serieus probleem.

wat ik vooral merkte aan andermans medicijnen nemen is dat het bij mij nooit werkt zoals ik verwacht. Van van vriend concentra gekregen. Wou na bijna 10 jaar het weer slikken. Had her gedaan op een vrije dag ipv werk dag en mn moeder geïnformeerd. Die vriend kreeg namelijk wel drugs trekjes. Denk aan droge mond, beetje smakken ect. Dus wou wel aangeven aan mn moeder dat ik niet vol aan de speed zat haha.
Nou ik die pil genomen. Was opecht rustig ( heb ook adhd gehad. Heb het nog steeds maar niet zoals toen. Vroeger was ik continu een stuiter bal, nu ben ik dan tijdens bepaalde factoren), maar was gewoon een leegte in me zonder emotie. Ik dacht bij mezelf; zou ik in deze setting met dit gevoel 4 uur lang kunnen concentreren ? Nou, ik betwijfelde het zwaar.

denk dat concetra zonder eigen recept wel anders en heftiger valt dan ritalin, maar alsnog. Je slikt gewoon iemand “ gepersonaliseerde “ medicatie. En je verdiend er ook nog eens een bak met geld mee als je het goed doet.
2. Ik denk dat wanneer her legaal is er iets minder problemen zijn en iets meer orde en controle op jong gebruik of te veel. Maar zeker niet alles verdwijnt. Zoals je zegt , markt blijft altijd. Als die touristen. En stel je haalt altijd via via jw drugs omdat je geen eigen dealer hebt. En je altijd afhankelijk van iemand anders. Als die niet kan, heb je niks. Als je dan zelf legaal kan ophalen wordt er misschien juist veel meer gebruikt. Ik had een keer dat we xtc wouden doen maar uiteindelijk iets met de dealer. Dus die avond geen xtc. Als je het elk moment kan ophalen ergens in je stad of dorp, rij je daar snel langs. Gewoon de mogelijkheid tot hard drugs wordt gemakkelijker. De overheid zal je dan letterlijk hard drugs voorschotelen. En daarom is het z’n leuke discussie, want het zijn zoveel voor en na delen. Ik kan over dit soort onderwerpen en uren lullen haha

3. ja ik stuurde biologie dus ben altijd echt met die dingen bezig. En de aarde Gaat al naar de kloten. Die xtc makers hebben schijt en gooien tonnen na tonnen weg. Overheid zou dat niet kunnen doen, anders hebben ze een enorm probleem . Dus die moeten zelf optie bedenken om het goed te deponeren. Alles beter dan in de berm.

Trippeling

Newbie
Over dit onderwerp is afgelopen jaar een rapport uitgebracht door de denktank MDMA beleid. Dit was een groepje deskundigen met ondermeer proffesoren, onderzoekers en politie. Er werd bij meerdere scenarios uitgebreid gekeken naar de verwachte effecten in allerlei onderdelen zoals gevaar, criminaliteit en vervuiling. Het beste scenario hier uit bleek een zogenaamd X-shop model. Kortgezegd zou dit een soort koffieshop speciaalzaak zijn waar mensen hun pillen kunnen halen. Alle pillen zijn uiteraard zuiver en de exacte dosage is bekend. De medewerkers kunnen dan de mensen goed informeren om te zorgen dat ze verstandig hun drugs gebruiken.

Het volledige rapport is hier te lezen, zeker de moeite waart even doorheen te bladeren als je geinterreseerd bent.

https://denktank.gitlab.io/mdma-policy-mdmcda/

Peach1937

Belezen gebruiker
Over dit onderwerp is afgelopen jaar een rapport uitgebracht door de denktank MDMA beleid. Dit was een groepje deskundigen met ondermeer proffesoren, onderzoekers en politie. Er werd bij meerdere scenarios uitgebreid gekeken naar de verwachte effecten in allerlei onderdelen zoals gevaar, criminaliteit en vervuiling. Het beste scenario hier uit bleek een zogenaamd X-shop model. Kortgezegd zou dit een soort koffieshop speciaalzaak zijn waar mensen hun pillen kunnen halen. Alle pillen zijn uiteraard zuiver en de exacte dosage is bekend. De medewerkers kunnen dan de mensen goed informeren om te zorgen dat ze verstandig hun drugs gebruiken.

Het volledige rapport is hier te lezen, zeker de moeite waart even doorheen te bladeren als je geinterreseerd bent.

Gaaf! Dat wist ik niet eens. Ik ga snel even lezen !

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter

Interessant rapport zeg! Die had ik nog niet gezien. Bedankt voor het delen.

De conclusie komt overigens overeen met wat de meeste experts, ook in het buitenland, zeggen. Namelijk dat repressie (de war on drugs) niet werkt en dat je zowel vanuit maatschappelijk perspectief (misdaad, kosten etc) als vanuit gezondheidsperspectief (schade voor de gebruiker en verslavingsrisico) beter kunt legaliseren. Uiteraard betekent dit niet dat de drugs naast de dropjes in de supermarkt liggen maar wel dat je als volwassene een weloverwogen beslissing kunt nemen of je bepaalde drugs wilt gebruiken. Door het gereguleerd te legaliseren kun je:
- de kwaliteit en dosering van het product controleren
- voorkomen dat criminelen bakken met geld verdienen
- voorkomen dat drugsproducenten illegaal afval dumpen in de natuur
- miljoenen/miljarden besparen op repressie en de politie weer inzetten voor de veiligheid van mensen
- als overheid nog wat verdienen aan accijnzen zodat er meer geld is voor b.v. zorg en onderwijs

Helaas wordt er lang niet altijd geluisterd naar het oordeel van de experts maar wordt de keuze vaak gemaakt vanuit een politieke "wat de boer niet kent vreet hij niet" mentaliteit. Zo lang we nog een groot conservatief-christelijk machtsblok hebben gaat het niet opschieten met de legalisering van drugs in Nederland. Ongeacht wat de experts er van zeggen.

@Luna199263 ik zou nog een optie "Gereguleerd legaliseren" toevoegen aan je poll.

De Zandman

DF-koning
We beginnen met een harddrug legaal in de verkoop te gooien.
Hoe lang duurt het, of Opium volgt?
Oxcycodon?
Hero?
Zeg je A, dan moet je ook B zeggen.
Ondanks alle verdragen met het buitenland....

Bovenaan