XTC/mdma maakt me rustig.

moetnietmagwel

Belezen gebruiker
Hallo, weet iemand hoe het komt dat ik rustig word van XTC/mdma? k kan ook echt enorm goed slapen hiervan. Heb ik altijd al gehad. Neemt niet weg dat ik er een super warm, en leuk gevoel van krijg. Heb het nooit op een feestje gebruikt trouwens. Altijd met vrienden in een chille setting.

ljuv

DF-koningin
Hallo, weet iemand hoe het komt dat ik rustig word van XTC/mdma? k kan ook echt enorm goed slapen hiervan. Heb ik altijd al gehad. Neemt niet weg dat ik er een super warm, en leuk gevoel van krijg. Heb het nooit op een feestje gebruikt trouwens. Altijd met vrienden in een chille setting.
In principe zou je niet per se wakkerder hoevvvven worden van mdma, het veschilt enorm per persoon. Van extra noradrenaline, dopamine en vooral serotonine kun je heel hyped en hyper worden, maar er kan ook juist een rust over je heen komen. En wat je zegt: de set en setting hebben hier heeeel veel invloed op. Met een mdma avondje thuis ben ik ook rustig en voor knuffelig en praterig, op een feestje wil ik alleen maar dansen en rondjes lopen en op avontuur en bewegen. Ik slaap ook altijd prima naar mdma, maar als het is uitgewerkt is dat sowieso niet vreemd omdat de hiervoor genoemde stoffen dan zijn uitgeput.

Bij overdosering treden zelfs vermoeidheidsklachten op, dus dat is zéker iets om in de gaten te houden. Maar als je niet (veel) meer dan 1,5 keer je lichaamsgewicht in mg per keer gebruikt en zo’n drie maanden tussen je gebruik houdt, is er waarschijnlijk weinig aan de hand.

moetnietmagwel

Belezen gebruiker
In principe zou je niet per se wakkerder worden hoevvvven worden van mdma, het veschild enorm per persoon. Van extra noradrenaline, dopamine en vooral serotonine kun je heel hyped en hyper worden, maar er kan ook juist een roest over je heen komen. En wat je zegt: de set en setting hebben hier veel invloed op. Met een mdma-avondje thuis ben ik ook rustig en voor knuffelig en praterig, op een feestje wil ik alleen maar dansen en rondjes lopen en op avontuur en bewegen. Ik slaap ook altijd prima naar mdma, maar als het is uitgewerkt is dat sowieso niet vreemd omdat de hiervoor genoemde stoffen dan nodig zijn.

Bij overdosering treden zelfs vermoeidheidsklachten op, dus dat is iets om in de gaten te houden. Maar als je niet (veel) meer dan 1,5 keer je lichaam in mg per keer gebruikt en zo'n drie maanden tussen je gebruik houdt, is er waarschijnlijk weinig aan de hand.
Oke, maar ik val ook echt in slaap tijdens de md sessie. Vrienden moeten me wakker maken en dat lukt op dat moment niet goed maar ik heb altijd met md gehad, dat wanneer ik men ogen toe doe, me nog chiller voel. Gevolg is dat ik in slaap val.

MR_CHIP

Badass junkie
met alle drugs die veel serotonine afgeven wordt ik moe/rustig
en ik heb dat ook met speed als ik extreem veel dopamine binnenkrijg /wordt afgegeven , wordt ik ook rustig

long live autistic brain chemistry

Neo-Shulginist

Badass junkie

In principe zou je niet per se wakkerder hoevvvven worden van mdma, het veschilt enorm per persoon. Van extra noradrenaline, dopamine en vooral serotonine kun je heel hyped en hyper worden, maar er kan ook juist een rust over je heen komen.
MDMA heeft een vrij complex effect wat soms 'paradoxale stimulatie' wordt genoemd. Aan de ene kant is MDMA een upper die je lichaam in een actieve stand zet, klaar om te vluchten of vechten. Maar aan de andere kant heeft MDMA ook een kalmerend effect via antihistamine-receptoren en de afgifte van hormoon oxytocine, en omdat de hypothalamus en amygdala in het brein via een complexe interactie wordt stilgelegd waardoor je een zeer verzwakte stressrespons vertoont. Overigens is de hypothalamus ook betrokken bij het reguleren van slaap.

Als je kunt slapen na MDMA dan ben je kennelijk minder gevoelig voor de effecten van dopamine en noradrenaline en hebben de kalmerende effecten meer grip op jou. Dat is ook wat je zelf zegt, dat je je er kalm van voelt. Overigens is dat een heel algemene werking van MDMA hoor. Juist dat serene gevoel van acceptatie is een belangrijk onderdeel van de space.

Overigens is het niet zo'n goed teken als je in slaap valt en ook niet meer wakker te maken bent:
Oke, maar ik val ook echt in slaap tijdens de md sessie. Vrienden moeten me wakker maken en dat lukt op dat moment niet goed maar ik heb altijd met md gehad, dat wanneer ik men ogen toe doe, me nog chiller voel. Gevolg is dat ik in slaap val.
Als je niet meer (goed) wakker wordt dan betekent dat eigenlijk dat je verminderd bewustzijn hebt, wat een symptoom kan zijn van gevaarlijke bijwerkingen.

Laatst bewerkt:

moetnietmagwel

Belezen gebruiker
Ik wist oprecht niet dat ik me zo chill kon voelen terwijl ik eigenlijk gewoon een beetje bewustzijn was aan het verliezen. Ik dacht altijd dat je dat wel door zou hebben als je bewustzijn verliest

MR_CHIP

Badass junkie
dat heb ik ook met GHB heel erg sederend tot bijna bewustzijn verliezen maar wel chill en heel gevaarlijk natuurlijk

Kordie

DF-koning
Ik wist oprecht niet dat ik me zo chill kon voelen terwijl ik eigenlijk gewoon een beetje bewustzijn was aan het verliezen. Ik dacht altijd dat je dat wel door zou hebben als je bewustzijn verliest

Nee, dat hoeft zeker niet.
Zonder drugs niet, maar met drugs ook niet.
Mooie soort drugs is dat (vind ik). Lekker gesedeerd maar niet helemaal wasted of KO.
Maar TS: niet iets om dagelijks te gebruiken he :wink:

Hippie Langwaus

DF-koning
Ik word in een rustige omgeving ook heel kalm van MDMA en kan dan ook gewoon heerlijk ontspannen in bed gaan liggen. In slaap vallen kan ook, maar meestal blijf ik wel ontspannen wakker.

Ik doseer meestal niet heel stevig, want dat vind ik niet nodig. Genoeg is fijn, teveel is nergens voor nodig.

Dirkdirk

DF-koning
Allereest onze @Neo-Shulginist die mij weer iets geleerd heeft
Maar aan de andere kant heeft MDMA ook een kalmerend effect via antihistamine-receptoren en de afgifte van hormoon oxytocine
Ik wist niet dat mdma zich überhaupt met oxitocine (knuffelhormoon, moeder en baby’s krijgen het voor verbinding en hechten met elkaar) ermee bemoeide. Dank chemistry vriend 🤝
Juist dat serene gevoel van acceptatie is een belangrijk onderdeel van de space.
Juist. Ik heb eigenlijk nooit echt een drukke setting gerolled, maar toen was ik echt wel actief. Thuis of op een rustige locatie vind ik het niet zo zeer stimulerend. Maar meer zoals koffie, wat je niet energieker maakt eigenlijk maar meer je moeheid dempt (in normale doseringen) maar je voelt dus niet de behoefte om te bewegen of stil te blijven, het is goed. Die zen status is in mijn ogen niet stimulerend. Maar er worden wel stoffen als adrenaline noradrenaline dopamine serotonine afgevuurd dus het is blijft opmerkelijk.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Allereest onze @Neo-Shulginist die mij weer iets geleerd heeft

Ik wist niet dat mdma zich überhaupt met oxitocine (knuffelhormoon, moeder en baby’s krijgen het voor verbinding en hechten met elkaar) ermee bemoeide. Dank chemistry vriend 🤝
Haha ja persoonlijk erger ik me er wel eens aan als het effect van MDMA weer eens gereduceerd wordt tot 'serotonine slurper'. Haha, dan denk ik "CRINGE". :sweatsmile:

APESHIT13

Belezen gebruiker
Haha ja persoonlijk erger ik me er wel eens aan als het effect van MDMA weer eens gereduceerd wordt tot 'serotonine slurper'. Haha, dan denk ik "CRINGE". :sweatsmile:
Het werkt toch voornamelijk op de serotonine dus het lijkt wel logisch als zo’n cringey woord wordt gebruikt. Waarom nuanceren als mensen je met 1 woord ook kunnen begrijpen 🤪

Neo-Shulginist

Badass junkie
Omdat serotonine niet goed de effecten van MDMA verklaart.
Sowieso, wat is serotonine dan?

Want een gangbare metriek om het effect van drugs op 'serotonine' te meten is de affiniteit voor de serotonine transponder (SERT). Maar wat je dus ziet in de onderstaande tabel is dat de affiniteit voor de dopamine transponder (DAT) veel sterker is (want hoe kleiner het getal, hoe groter de affiniteit).

Binding-affinities-to-human-monoamine-transporters.png

Dan zeggen sommigen nog van 'ja maar MDMA is een serotonine releaser' (wat ook wel klopt, via affiniteit voor VMAT-1). Maar hoe sterk is dat effect dan? En hoe meet je de hoeveelheid actieve serotonine in een mensenbrein? Dat is toch wel een relevant gegeven als je wil beweren dat het effect 'voornamelijk' het gevolg is van serotonine (wat je dus niet zo kunt zeggen).

Neo-Shulginist

Badass junkie
Sowieso, wat is serotonine dan?

Want een gangbare metriek om het effect van drugs op 'serotonine' te meten is de affiniteit voor de serotonine transponder (SERT). Maar wat je dus ziet in de onderstaande tabel is dat de affiniteit voor de dopamine transponder (DAT) veel sterker is (want hoe kleiner het getal, hoe groter de affiniteit).

Bekijk bijlage 55634

Dan zeggen sommigen nog van 'ja maar MDMA is een serotonine releaser' (wat ook wel klopt, via affiniteit voor VMAT-1). Maar hoe sterk is dat effect dan? En hoe meet je de hoeveelheid actieve serotonine in een mensenbrein? Dat is toch wel een relevant gegeven als je wil beweren dat het effect 'voornamelijk' het gevolg is van serotonine (wat je dus niet zo kunt zeggen).
#triggered :tearsofjoy:

Dirkdirk

DF-koning
klinkt mss dom maar ziet er echt als een doolhof uit die foto, snap er niks van
Ik snap niet exact wat het betekent, maar het toont de activiteit en naamgeving en interactie tussen de moleculen, de metabolieten en de receptoren en dit is een soort blueprint wat je begrijpt als je farmacologie en scheikunde zou studeren. En zelfs dan weten we veel meer niet dan dat we wel weten.

MR_CHIP

Badass junkie
hoe ik het zie is dat ik vooral de active 3d/2d vergelijkt vandaar de uitroepteken met dat 3m best wel actief is op serotonine

moetnietmagwel

Belezen gebruiker
Lees net op dokter Google dat serotonine voor 90% in de darmen word aangemaakt? Dacht eigenlijk dat het 100% in mijn bovenkamer te vinden was.

Manu76

Badass junkie
Zou het kunnen, dat mijn serotonine hierdoor een beetje "beschadigd" is. Of hersteld zo iets altijd?
Nee, je beschadigt je hersenen heel ernstig met je combinatie van 3MMC en max dosis SSRI. Plus je andere medicijnen en ...
En dat op leeftijden dat je behoort te ontwikkelen.
Sorry, maar zeer negatief effect op je dagelijkse leven en je hersenfunctie nu en het gebruik gaat ook gevolgen hebben in je toekomst.

• Like
Waarderingen: ljuv

moetnietmagwel

Belezen gebruiker
Nee, je beschadigd je hersenen heel ernstig met je combinatie van 3MMC en max dosis SSRI. Plus je andere medicijnen en ...
En dat op leeftijden dat je behoort te ontwikkelen.
Sorry, maar zeer slecht je nu en gaat ook gevolgen hebben in je toekomst.
daar moet je zeker en vast geen sorry voor zeggen, ben blij dat je me waarschuwt

Bovenaan