Xtc na 8 maanden.

Sjakka

Belezen gebruiker
Hallo allemaal,

Ik heb nu z'n 8 maanden geen xtc gedaan en het begint toch wel te knagen dit weer eens te gaan doen. Ik heb wel voor die tijd vaak xtc gedaan 1x per 2/4 weken zeker 3/4 maanden achter elkaar. Uiteindelijk heb ik dit ingeruild voor 3mmc, dit heb ik in die 8 maanden wel gedaan z'n 1x per maand. Maar ik wil toch wel weer een keer flink uit m'n pan gaan en maar de sterren en daar voorbij vliegen. Alleen omdat ik ook met regelmaat 3mmc gebruik (1x per maand max). Vraag ik mij af of het wel verstandig is om xtc gebruiken i.v.m 3 maanden regel. Ik heb natuurlijk nu 8 maanden geen xtc gebruikt. Maar heb wel sero slurpers gebruikt. En voor die 8 maanden redelijk vaak xtc. Zou het nu weer kunnen? Of zeggen jullie zonde om die 8 maanden te verspillen wacht minstens 1 jaar of langer. Ik drink eigenlijk verder alleen een biertje/wijntje in het weekend en dan 1x per maand 3mmc. Ik heb een erg druk leven en het komt dan ook niet vaak voor dat ik weer eens uit me plaat kan gaan bij vrienden. Langer wachten is dan ook geen probleem verder. Ik was wel van plan xtc te gebruiken en in de comedown ketamine of eventueel 3mmc. Wat vinden jullie?

giganerd

Belezen gebruiker
ookal is de 3 maandenregel een goeie regel, zou je nu gewoon xtc kunnen doen zonder grote gevolgen

er gaan veel mensen reageren hierop met dat het niet kan ivm je 1x per maand 3mmc, maar als je nu een keertje xtc wilt doen is dat niet zo erg
aangezien je echt niet zo vaak gebruikt

vindt t wel heel knap van je dat je 3mmc ook oprecht bij 1x per maand kan houden
doe ik je niet na 🥲

Nathaniel

Wijs gebruiker
Na deze keer X zou ik dan toch wel echt ff die 3 maanden regel aanhouden, ook voor 3mmc of welke slurper dan ook. Dit ritme op langere termijn aanhouden is vragen om problemen.

OtherShore

Badass junkie
De drie maanden regel is een ingewikkeld verhaal. Eigenlijk zou de drie maanden regel moeten gelden voor alle stimulantie, niet alleen voor stimulantia die op serotonine werken.

Het werkt ongeveer zo: Stimulerende middelen verhogen de concentratie van dopamine, noradrenaline en serotonine tussen de synapsen in het zenuwstelsel door de afgifte van deze neurotransmitters te stimuleren en de heropname te remmen. Op die manier creëren stimulantia een tijdelijke overvloed aan neurotransmitters. In reactie daarop worden je receptoren weer minder gevoelig. De afgenomen gevoeligheid van je receptoren leidt ten slotte tot allerlei klachten, bijvoorbeeld een dip waarin je even niet meer kan genieten van dingen die je voorheen plezier gaven, maar bijvoorbeeld ook tot vermoeidheid.

Om je receptoren tijd te geven om te herstellen moet je na gebruik een pauze inlassen. Drie maanden is een veilige schatting van hoe lang je zou moeten wachten, maar het blijft een schatting. Zes weken zou op zich al een redelijke pauze zijn tussen je laatste 3-mmc gebruik en je volgende mdma gebruik. Maar langer is beter.

Als je wel weer gebruikt voordat de receptoren hersteld zijn, zullen stimulantia minder effect hebben. Het kan ook zijn dat de prettige effecten afnemen terwijl de bijwerkingen toenemen. Soms kun je dit tijdelijk oplossen door iets meer te gebruiken, maar op een gegeven moment is het gewoon even “op”, en dan is het tijd voor een langere pauze.

Ik versimpel het verhaal een beetje, maar dit zit redelijk in de buurt. Samengevat: wacht zolang als je kan. Drie maanden is ideaal, zes weken is redelijk.

Edit: Niet alle stimulantia hebben evenveel effect op serotonine (of op dopamine of noradrenaline). NEP heeft bijvoorbeeld nauwelijks effect op serotonine en het effect van 3-mmc op serotonine is relatief licht. Waar het om gaat is dat dopamine en noradrenaline receptoren ook tijd nodig hebben om te herstellen.

Laatst bewerkt:

Sjakka

Belezen gebruiker
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reactie, en duidelijke uitleg.
Als ik het zo inschat is wachten beter, maar is het geen grote schande als ik het toch doe.

Mijn idee is dan ook om vrijdag dan te gebruiken. En daarna de rest van het jaar lekker bij een drankje te houden. En mocht de situatie in het nieuwe jaar zich weer voordoen heb ik minstens 4 maanden er tussen gehouden. Waarschijnlijk 6+.

En ja 3mmc gevaarlijk spul, de reden dat dit 1x per maand gebruik is door mijn sociale leven.
En een vriendin die het niet wilt en het ook niet hoeft te weten. En eigenlijk maar 1 maat heb die ook wel eens gebruikt. Daardoor komt de kans amper voor dat ik kan gebruiken. Al is 1 keer per maand vrij veel natuurlijk.

Hoe kan ik het trouwens het beste indelen?
Ik wil zo lang mogelijk genieten van alles, en een goede synergie hebben. Zelf dacht ik savonds lekker een jointje op te steken en te gamen. Iets later op de avond xtc te nemen en genieten, uiteraard bijnemen als het wat afneemt. Als het dan wat afneemt beetje ketamine te nemen. En te blowen waneer ik daar zin in heb. Of is er een betere manier? Ik wil namelijk uiteraard helemaal van het padje afgaan. Maar niet dat de ketamine de mdma overneemt. Elke tip is welkom!!

OtherShore

Badass junkie
Als ik het zo inschat is wachten beter, maar is het geen grote schande als ik het toch doe.
Klopt!
Al is 1 keer per maand vrij veel natuurlijk.
Ja…
Hoe kan ik het trouwens het beste indelen?
Mdma en ketamine hebben een bijzondere synergie. Wat voor mij het beste werkt is een precies afgewogen dosis mdma (op basis van je lichaamsgewicht) gecombineerd met een aantal lage dosissen ketamine (denk sleutelpuntjes geen lijnen; om precies te zijn 10 a 15 mg per keer en herdoseren tot je op een aangenaam niveau zit). Dan werkt het heel mooi samen. Ik zou even wachten met de ketamine tot de mdma goed werkt en je je goed voelt. Een hoge dosis ketamine in de comedown van mdma raad ik af. Dan is het imo tijd voor rust.

Persoonlijk zou ik de wiet ook achterwegen laten. Dat is dan weer een factor waar je rekening mee moet houden; extra belasting voor je lichaam en weer een ander laagje in je drugservaring. Simpel is meestal beter 🤗

Laatst bewerkt:

Sjakka

Belezen gebruiker
ik begin wel met roken van wiet, later op de avond mdma. Maar als het hoogtepunt van de mdma er is laagjes keta nemen?

giganerd

Belezen gebruiker
ik begin wel met roken van wiet, later op de avond mdma. Maar als het hoogtepunt van de mdma er is laagjes keta nemen?
meestal is het hoogtepunt van mdma voor mij zo onvoorstelbaar genieten dat ik er geen drugs bij hoef/ wil, ik begin vaak net na mijn piek met andere drugs (bijv keta)

de pure mdma experience is zo iets speciaals dat ik het niet wil “vervuilen” als het ware

als je het gewent bent om te blowen is wiet prima om voor/tijdens/na te doen, ik doe t meestal in mn comedown om die iets op te vangen

OtherShore

Badass junkie
Precies ja. Ik voel ook wel wat voor wat @Ikweetgeennaam hierboven zegt (liever geen andere drugs op het hoogtepunt van mdma). Combineren is zeker niet nodig, want mdma en ketamine zijn op zichzelf al leuk genoeg, maar samen hebben ze ook een bijzondere synergie. Het voelt dus niet per se als ‘vervuiling’.

Maar goed, ik hou de hoeveelheid ketamine laag en waarschijnlijk is het ook goed om iets minder mdma te nemen dan je gewend bent. Ketamine en mdma versterken elkaar.

Het blijft experimenteren natuurlijk, maar als je het niet te gek maakt met doseringen, kun je gewoon kijken wat goed voelt. Veel plezier alvast!

FerdFatoehaus

Badass junkie
Ik zou langer wachten. Je kon al niet goed mdma omgaan, waarom nu wel? 8 maanden is vrij kort, helemaal als je ook nog 3m gebruikt elke maand.

Wat voor doseringen mdma en 3m nam je?

giganerd

Belezen gebruiker
Ik zou langer wachten. Je kon al niet goed mdma omgaan, waarom nu wel? 8 maanden is vrij kort, helemaal als je ook nog 3m gebruikt elke maand.

Wat voor doseringen mdma en 3m nam je?
langer dan 8 maanden tussen gebruik?
het is een hele goeie tip maar niet realistisch

FerdFatoehaus

Badass junkie
langer dan 8 maanden tussen gebruik?
het is een hele goeie tip maar niet realistisch
Ja als je kort op elkaar hebt gebruikt dan is een flinke pauze aan te raden. Helemaal als je je receptoren ook nog met andere middelen (waar de gevolgen en effecten nog niet duidelijk zijn) heb belast. Waarom is dat niet realistisch? Je gaat niet dood van een jaartje geen mdma gebruiken hoor.

Bovenaan