Xtc , vragen

Heey beste lezers

Ik gebruik nu ongeveer 1 jaar XTC. Ik doe dit 1 x per maand ? soms 2/3 x per maand , dan weer 2 maanden niet ... het verschild. wat zijn jullie evaringen ?? is dit erg ?of ben ik stom bezig ( nog stommer dan beginnen aan die troep !)

een paar vraagjes !?
Wat hebben jullie gemerkt van af je eerste x xtc tot nu toe ?
hoevaak gebruik je dan en hoeveel ?
merken jullie ook dat je met bepaalde dingen achter uit gaat ?

wat vinden jullie nou de leukste gelegenheid om het te gebruiken ? Op een vet feest? of gewoon als je met een paar vrienden aan het chillen bent en de nacht door te halen.

groetjes :wave:

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Hi,

Het gebruik van XTC hoeft niet verkeerd te zijn en je kunt het in principe met vrij weinig risico's gebruiken, als je je aan een aantal voorschriften houdt. Uiteraard is niet gebruiken de meest veilige oplossing, maar dat is niet voor iedereen (including me :grin: ) een optie.

Wat je je in ieder geval moet afvragen is, wat vind je zelf van je gebruik? Ben je tevreden of vind je dat je eigenlijk iets te veel gebruikt?

Om de risico's tot schade te beperken is het verstandig íets minder te gebruiken. Je zegt dat je 1x per maand gebruikt, soms 2/3x maar ook wel eens 2 maanden niet. Je kunt het best elke keer na gebruik zo'n 6/8 weken minimaal niet gebruiken. Je hersenen krijgen dan de tijd om te herstellen en je serotoninesysteem weer op orde te brengen. Ze zijn pas volledig hersteld na 2/3 maanden, maar het minimum advies is dus 6/8 weken.

Als je vaker gaat gebruiken zul je ook merken dat het euforische effect wat minder gaat worden en je dus meer vaag en strak wordt. Vooral als je het 2/3x per maand of vaker gebruikt zul je merken dat het effect veranderd. Dit komt omdat je je serotonine alweer gebruikt voordat alles hersteld is.

Ik heb dit zelf ook ervaren. Na altijd keurig eens per 3/4 maanden te hebben genomen werd de zomer ineens veel voller en gebruikte ik soms wel 3 of 4 weekenden achter elkaar. Ik heb toen duidelijk gemerkt dat het toch echt wel invloed op je heeft, zowel op je XTC trip als op het dagelijks leven. Tegenwoordig gebruik ik nog maar eens per twee a drie maanden X en het effect ervan is gewoon echt veel beter.

Kortom, Less is more in dit geval!

wat vinden jullie nou de leukste gelegenheid om het te gebruiken ? Op een vet feest? of gewoon als je met een paar vrienden aan het chillen bent en de nacht door te halen.

Vroeger alleen maar op een feestje, maar tegenwoordig vind ik het relaxter om thuis te gebruiken met wat vrienden. Beetje chillen, ouwehoeren en muziek luisteren :)

harry123

Bewuste gebruiker
Ik zorg altijd voor minimaal 2/3 maanden pauze er tussen. Ik doe dit omdat ik dat lekkere gevoel,, het love gevoel, niet kwijt wil.

Eigenlijk gebruik ik xtc alleen maar op festivals/feestjes, en de feesten die ik bezoek in die pauzes en ik wil toch hard gaan, gebruik ik gewoon sos of pep. Dat heeft geen invloed op je serotonine

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
harry123 zei:
Ik zorg altijd voor minimaal 2/3 maanden pauze er tussen. Ik doe dit omdat ik dat lekkere gevoel,, het love gevoel, niet kwijt wil.

Eigenlijk gebruik ik xtc alleen maar op festivals/feestjes, en de feesten die ik bezoek in die pauzes en ik wil toch hard gaan, gebruik ik gewoon sos of pep. Dat heeft geen invloed op je serotonine

Niet helemaal waar... Pep (en volgens mij sos ook) heeft ook beperkt invloed op je serotonine. Wil je helemaal herstellen en het optimale effect bereiken zul je tussendoor helemaal niets moeten gebruiken..

harry123

Bewuste gebruiker
Hm balen.. Dacht dat pep/sos alleen dopamine gebruikten? Maar goed ik heb nu tot qlimax geef feestjes meer volgens mij dus komt wel goed :P.
Maar ik ga er even research naar doen en dan post ik het hier

harry123

Bewuste gebruiker
SmartieAndMe zei:
harry123 zei:

Niet helemaal waar... Pep (en volgens mij sos ook) heeft ook beperkt invloed op je serotonine. Wil je helemaal herstellen en het optimale effect bereiken zul je tussendoor helemaal niets moeten gebruiken..

Je hebt gelijk! Pep en sos hebben wel invloed op je serotonine maar wel veel minder. Dit wist ik niet, sorry voor de foutieve info..

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Er zit natuurlijk wel een groot verschil in stimulatie van aanmaak van serotonine, vermindering van opname van serotonine of vertraging in afbraak van serotonine.

MDMA zorgt vooral voor een verhoogde afgifte en vertraging van opname terwijl coke vooral zorgt voor een vermindering van afbraak.

harry123

Bewuste gebruiker
PepTalk zei:
Er zit natuurlijk wel een groot verschil in stimulatie van aanmaak van serotonine, vermindering van opname van serotonine of vertraging in afbraak van serotonine.

MDMA zorgt vooral voor een verhoogde afgifte en vertraging van opname terwijl coke vooral zorgt voor een vermindering van afbraak.

Dus het komt er op neer dat coke/speed je serotonine voorraad niet opmaakt? En je het dus wel of niet in de pauze van M kan nemen?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Je moet het niet zozeer zien als een voorraad die op kan raken.. Het is op die manier wel het makkelijkste om uit te leggen maar niet helemaal correct.

Het zal je mdma trip niet ten goede doen om tussendoor dan andere drugs te gebruiken (vrijwel alles speelt in op je serotonine; zelfs blowen, lsd of ghb)
Maar mdma is wel de grootste ''opmaker'' van serotonine.
Dus ik denk (weet dit ook niet helemaal zeker, misschien een vraag voor het trimbos??) dat het niet heel erg veel inpact zal hebben op je mdma ervaring.

Wel moet je je beseffen dat je lichamelijke en geestelijke gesteldheid wel bepalend zijn op je happy/love gevoel bij MDMA.
Ga jij dus elk weekend (of bijna elk weekend) volle bak aan de sos en pep tussendoor de mdma dan dat in die zin wel een grote invloed kunnen hebben op je mdma ervaring.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Het zal ook geen groot effect op je MDMA ervaring hebben. Ik durf niet eens met zekerheid te zeggen of het een merkbaar verschil is. Wat ik ermee bedoelde is dat het allemaal wel van invloed is op je serotoninesysteem, of het je voorraad nou opmaakt of niet.

Probleem is dat al die systemen in je hersenen, en vooral serotonine, erg gevoelig zijn. Je zult niet direct in de problemen raken, maar als je tijdens je 2/3 maanden pauze wel andere middelen neemt beïnvloed je het herstel van dat systeem. De 2/3 maanden die voorgeschreven worden voor een goed herstel, zijn gebaseerd op helemaal niets gebruiken in de tussentijd. Dat zou dus betekenen dat je niet volledig herstelt zoals dat zou gebeuren wanneer je helemaal niets gebruikt.

Bij de meeste mensen gaat het wel goed, maar het is natuurlijk wel vervelend als je net degene bent waar het systeem ontregeld raakt. Gevolg is vaak stemmingswisselingen of depressies.

Je hoeft je niet gelijk druk te maken als je een of twee keer speed of coke tussendoor gebruikt, maar als dat elk weekend is wordt het al een ander verhaal...

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
SmartieAndMe zei:
De 2/3 maanden die voorgeschreven worden voor een goed herstel, zijn gebaseerd op helemaal niets gebruiken in de tussentijd. Dat zou dus betekenen dat je niet volledig herstelt zoals dat zou gebeuren wanneer je helemaal niets gebruikt.

Bij de meeste mensen gaat het wel goed, maar het is natuurlijk wel vervelend als je net degene bent waar het systeem ontregeld raakt. Gevolg is vaak stemmingswisselingen of depressies.

Je hoeft je niet gelijk druk te maken als je een of twee keer speed of coke tussendoor gebruikt, maar als dat elk weekend is wordt het al een ander verhaal...

Door wie worden die voorgeschreven? Zijn er grote groepen wetenschappers en doktoren die dit aanraden? Of is het gebaseerd op de ervaring van een stel doorgewinterde drugsgebruikers die een grove inschatting maakt wanneer het ''veilig'' is weer mdma te nemen?

Alles wat je doet, denkt, eet, drinkt of slikt heeft invloed op je hormoonhuishouding en vooral je serotonine.
Aangezien speed en coke totaal anders werken op je serotonine-receptoren gok ik dat dit niet heel veel invloed heeft. Dat veranderd natuurlijk wanneer je inderdaad elke week tussendoor volle bak door gaat halen op de pep, dat heeft (naast je hormoonhuishouding) inpact op je stemming (vooral de week erna). Je voelt je die week moe en down, waardoor je serotonine sowieso al van slag gaat.

Kort gezegd: Om compleet te herstellen mag je in die 2/3 maanden tussentijd ook geen (grote hoeveelheden) cafeïne nemen, kort slapen, stress ervaren, roken,blowen, ongezond eten, alcohol nuttigen enz.

harry123

Bewuste gebruiker
Pff dat is bijna onmogelijk om dan echt goed te herstellen.. Ach ja ik heb nu 6 maanden pauze ongeveer gehad, hooguit 4 keer coke gebruikt, speed gebruik ik (nog) niet, blowen houd ik niet van. Maar alcohol...
Ach we zullen zien hoe het gaat na een tijdje..

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ligt in mijn ogen gewoon aan je instelling.
Uiteraard heeft het gewoon een bepaalde tijd nodig, maar het is niet zo dat serotonine een stof is die enkel door mdma gebruik word opgemaakt ofzo.
Leef je een blij en happy leven, dan zal (ondanks door niet sporten en slecht eten) je serotonine waarschijnlijk sneller ''bijvullen'' dan wanneer je gaat sporten, goed eet en niet drinkt maar jezelf gewoon niet lekker in je vel voelt zitten.

Maar ja, na je 1e keer is het eigenlijk onmogelijk om weer 100% te herstellen.

Ntronaut

Experimenterende gebruiker
Het verschil tussen MDMA en Coke (wat betreft effect op de serotonine huishouding) zit hem, dacht ik, vooral in de afgifte en heropname-remming:
MDMA zorgt vooral voor een verhoogde afgifte van serotonine, zodat de voorraad opraakt.
Coke is een TRI ('triple re-uptake inhibitor'), wat wil zeggen dat het de heropname remt van serotonine, dopamine en norepinephrine. Het maakt geen aanspraak op de serotonine voorraad, maar zorgt ervoor dat die neurotransmitter langer in de synaptische spleet tussen de zenuwcellen blijft. Coke vermindert dus niet de hoeveelheid serotonine in de hersenen, maar zowel speed als coke hebben wel invloed op de receptoren, die een beetje 'oververmoeid' raken om het zo maar te zeggen.
Ik denk dus inderdaad dat tussentijds gebruik van speed en coke een licht effect zal hebben op de MDMA ervaring. Maar echt dramatisch zal het niet zijn. Verder sluit ik me volledig aan bij wat SmartieAndMe en PepTalk hierover zeggen.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
De 2/3 maanden is wat alle grote instanties (zoals Unity Drugsinfo) voorschrijven voor volledig herstel, dit is een gemiddelde gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Het is dus niet iets wat wij drugsgebruikers in het wildeweg roepen, het is ook echt ergens op gebaseerd.

Het hele serotonineverhaal werd mij als volgt erg duidelijk: Je moet je serotoninehuishouding zien als een soort van constante lijn (de hoeveelheid die aanwezig is). Alles wat te maken heeft met serotonine kan die lijn in beweging brengen:

- MDMA released in een keer alle serotonine en zorgt ervoor dat het sterk minder terug opgenomen wordt. De lijn serotonine ligt hierdoor tijdens de werking een stuk hoger. Serotonine wordt vrijgegeven en niet opnieuw opgenomen waardoor de hoeveelheid (de lijn) ineens een stuk hoger ligt. Je bent blij en opgewekt.
- Als MDMA uitwerkt zal de serotonine langzaam worden afgebroken, omdat het niet wordt heropgenomen. Gevolg is de dinsdagdip, de lijn ligt dit moment onder het gemiddelde. Er is weinig serotonine meer over en je voelt je treurig.
- Langzamerhand zal je lichaam deze lijn weer op normaal niveau brengen, dit is het herstel.

Op het moment dat je tijdens het herstel middelen gaat gebruiken die ook van invloed zijn op je serotonine (MDMA, Speed, Coke, maakt niet uit) zal het herstel minder voorspoedig verlopen. Het systeem is tenslotte al uit balans.

Je hoeft je niet direct druk te maken of het effect anders zal zijn, maar waar het dus om gaat is dat je serotoninelijn weer op het juiste niveau komt. Het risico wat je loopt met te vaak gebruiken zonder goed te herstellen, is dat je serotoninelevel periodiek danwel permanent ontregelt raakt. Het gevolg is bijvoorbeeld dat je hersenen zo ontregelt zijn, dat ze de lijn herstellen naar een lager niveau dan het voorheen lag. Gevolg: Depressies (en alles wat daarbij hoort)

Dit gebeurt uiteraard niet direct en het zal ook lang niet iedereen gebeuren, maar het is absoluut iets om rekening mee te houden... Wordt door veel mensen onderschat!

harry123

Bewuste gebruiker
Ehm las net dat stukje dat je serotonine receptoren dan ontregelt raken, zodat je permanent minder serotonine hebt, zou het ook andersom kunnen? Dat je dus meer krijgt of is dat onmogelijk?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Wanneer je receptoren niet goed meer werken blijft de hoeveelheid serotonine wel hetzelfde, maar het word minder goed gebruikt (je voelt je dus minder goed).

Wanneer ze beschadigd zijn kan het, lijkt me, niet zo zijn dat ze juist meer en langer vasthouden, mocht dit wel het geval zijn; dan zou je serotonine balans alsnog verstoord zijn door een verhoogde opname terwijl de release hetzelfde blijft.

mijaser

Belezen gebruiker
SmartieAndMe zei:
De 2/3 maanden is wat alle grote instanties (zoals Unity Drugsinfo) voorschrijven voor volledig herstel, dit is een gemiddelde gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Het is dus niet iets wat wij drugsgebruikers in het wildeweg roepen, het is ook echt ergens op gebaseerd.

Het hele serotonineverhaal werd mij als volgt erg duidelijk: Je moet je serotoninehuishouding zien als een soort van constante lijn (de hoeveelheid die aanwezig is). Alles wat te maken heeft met serotonine kan die lijn in beweging brengen:

- MDMA released in een keer alle serotonine en zorgt ervoor dat het sterk minder terug opgenomen wordt. De lijn serotonine ligt hierdoor tijdens de werking een stuk hoger. Serotonine wordt vrijgegeven en niet opnieuw opgenomen waardoor de hoeveelheid (de lijn) ineens een stuk hoger ligt. Je bent blij en opgewekt.
- Als MDMA uitwerkt zal de serotonine langzaam worden afgebroken, omdat het niet wordt heropgenomen. Gevolg is de dinsdagdip, de lijn ligt dit moment onder het gemiddelde. Er is weinig serotonine meer over en je voelt je treurig.
- Langzamerhand zal je lichaam deze lijn weer op normaal niveau brengen, dit is het herstel.

Op het moment dat je tijdens het herstel middelen gaat gebruiken die ook van invloed zijn op je serotonine (MDMA, Speed, Coke, maakt niet uit) zal het herstel minder voorspoedig verlopen. Het systeem is tenslotte al uit balans.

Je hoeft je niet direct druk te maken of het effect anders zal zijn, maar waar het dus om gaat is dat je serotoninelijn weer op het juiste niveau komt. Het risico wat je loopt met te vaak gebruiken zonder goed te herstellen, is dat je serotoninelevel periodiek danwel permanent ontregelt raakt. Het gevolg is bijvoorbeeld dat je hersenen zo ontregelt zijn, dat ze de lijn herstellen naar een lager niveau dan het voorheen lag. Gevolg: Depressies (en alles wat daarbij hoort)

Dit gebeurt uiteraard niet direct en het zal ook lang niet iedereen gebeuren, maar het is absoluut iets om rekening mee te houden... Wordt door veel mensen onderschat!
Die stoffen die je serontine dan terug op peil helpen zoals 5http hebben dan geen zin indien men niet goed in zijn ve zit?

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Als je serotoninesysteem ontregelt raakt, dus dat je bijvoorbeeld depressies krijgt en je serotoninelevel lager ligt dan normaal, moet je niet met middeltjes als 5-HTP aan de slag gaan. Ook drugs gebruiken zal het waarschijnlijk alleen maar erger maken.

Het enige wat dan veilig en effectief is, is aan de slag gaan met een arts die je bijvoorbeeld Anti depressiva voorschrijft. Ze zullen dan met medicijnen en gesprekken dat level weer op normaal peil proberen te brengen.

PepTalk zei:
Wanneer je receptoren niet goed meer werken blijft de hoeveelheid serotonine wel hetzelfde, maar het word minder goed gebruikt (je voelt je dus minder goed).

Wanneer ze beschadigd zijn kan het, lijkt me, niet zo zijn dat ze juist meer en langer vasthouden, mocht dit wel het geval zijn; dan zou je serotonine balans alsnog verstoord zijn door een verhoogde opname terwijl de release hetzelfde blijft.

Dat kan ook nog inderdaad. De receptoren zijn de dingetjes die de serotonine ontvangen. Bij veelvuldig gebruik (zowel vaak als hoge doses) gaan deze verschrompelen. Net als een slak die z'n kopje naar binnen trekt :grin:

Als die receptoren beschadigd zijn, zal dezelfde release dus minder effect teweeg brengen.

NiandraLades

Bewuste gebruiker
Tripreporter
SmartieAndMe zei:
Is dit zo? Heb je dan ook wat wetenschappelijke artikelen voor mij waarin vermeld wordt dat 2/3 maanden pauze zorgt voor volledig herstel? Ik heb namelijk best wel wat onderzoek gedaan en ben dit nooit in een wetenschappelijk artikel tegengekomen, alleen op internet op diverse sites maar zonder vermelding van wetenschappelijke bronnen. Kan best zijn dat het er is hoor, maar zou het wel tof vinden als ik dat met eigen ogen kan zien :wink:

NiandraLades

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Maar dat onderzoek is gedaan bij apen... kun je niet direct generaliseren naar mensen, lijkt me. En kan zijn dat ik het over het hoofd zie hoor (heb niet alles gelezen), maar staat daar dan in dat je er 2/3 maanden tussen moet houden om de schade te beperken?

Ik heb ook veel gelezen over of er schade/veranderingen zijn, de beste was nog een meta-analyse* waarin staat dat stevig gebruik bij mensen (50+ tabletten) neurotixische effecten heeft, maar dat deze veranderingen in hersengebieden omkeerbaar zijn als je stopt met gebruiken. Dit artikel heeft dus veel verschillende wetenschappelijke artikelen bestudeerd en deze samengenomen om tot een conclusie te komen, dus het is vrij sterk. Nergens wordt er iets vermeld over dat 2/3 maanden ertussen houden de schade kan beperken, waardoor ik dus de indruk krijg dat deze regel dus niet is gebaseerd op onderzoek...

*Gouzoulis-Mayfrank, E., & Daumann, J. (2005). Neurotoxicity of methylenedioxyamphetamines (MDMA; ecstasy) in humans: how strong is the evidence for persistent brain damage? Addiction, 101, 348–361.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Interesant.

Eerder in dit topic gaf ik ook al aan me te verwonderen over het achterliggend onderzoek (dat dus ontbreekt) over de 2-3 maanden regel.

Feit is wel dat het, behalve de evt. schade beperkende factor, de ervaring zelf wel verbeterd.
Wanneer je een week na gebruik een dezelfde dosis neemt in een vergelijkbare setting, merk je toch dat 2-3 maanden wachten wel nodig is.
Bij regelmatig gebruik, dus niet 2-3 maanden wachten, zorgt voor tolerantie maar het valt me op (uit ervaring, geen bronnen voor) dat bij dit soort gebruik depressies of psychoses ook veel sneller optreden dan wanneer er tussen het gebruik een goede pauze zit.

Dat er dus geen onderzoeken zijn die neurologische schade bewijzen of juist ontkrachten betekend niet dat je die 2-3 maanden aan je laars kunt lappen en er minder voorzichtig mee om moet gaan.

NiandraLades

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Dat ben ik met je eens, dat je die regel niet zomaar moet negeren, maar ik kan er nooit zo goed tegen als mensen beweren dat iets wetenschappelijk bewezen is terwijl ze geen bronnen aan weten te halen. :wink:

Wat betreft de ervaring zelf, denk dat het wel kan kloppen wat je zegt, hoewel het dan toch weer niet voor iedereen zo hoeft te zijn. Bij mijzelf en bij mijn vriend merk ik geen verschil in effect als we er een paar dagen tot een week tussenhouden, of als we er anderhalve maand tussen houden. Langer heb ik nog niet kunnen wachten sinds ik ben begonnen met gebruiken (ruim een jaar terug), dus weet niet of er wel een verschil is na 3 maanden, moet het eigenlijk testen maar hou het steeds niet vol. :P Maar toch wel teleurstellend als je anderhalve maand hebt gewacht in de hoop dat het effect beter is, en dat het dan niet eens verschilt met de keren dat ik er maar een dag of 5 tussenhield. Wat wel zo is is dat ik een hogere dosis moet nemen, dus in die zin is er wel tolerantie.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Tja, wanneer je andere dosissen neemt is het natuurlijk niet te vergelijken.

Maar zelfs wanneer je de dosis blijft opschroeven, en 3 keer in de week zou nemen en dat 3 weken lang. Dan zou je op het einde van de maand toch echt een totaal ander effect moeten hebben.
Daar heb je geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig.

Soms kun je met logisch verstand meer verklaren dan menig laborant kan met onderzoek.
Omdat onderzoek nou eenmaal onderzoek is, en geen bewijs.

Ik heb ook wel eens sneller dan 1,5 maand achter elkaar mdma gebruikt, en daar merkte ik inderdaad niet heel veel verschil in.
Maar zou je dit blijven herhalen, dan ga je daar zeker verschil in voelen. Je gebruikt dan ook om te gebruiken, je serotonine levels weer omhoog brengen. Want feit is, de week na gebruik ben je gewoon wat down, hoe je instelling ook is. Je kunt daar op karakter doorheen gaan, maar wanneer je in diezelfde week weer pakt zal die terugslag daarna gewoon groter zijn.

NiandraLades

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Tja, daarover verschillen we dan van mening. :wink: Geloof best dat dat laatste meestal zo is, maar toch niet voor iedereen. Ik heb zelf echt nooit een geestelijke dip na gebruik, ook niet in de periode dat ik elk weekend gebruikte. Had wel lichamelijke problemen tot 2 dagen na gebruik, ziek zwak en misselijk etc, maar heb me de week na gebruik nooit down gevoeld, allesbehalve zelfs. Effect werd ook niet anders, moest dus alleen een hogere dosis nemen. Heb ongeveer een half jaar elk weekend gebruikt. Nu eens in de 3 weken en probeer zo steeds verder af te bouwen. (ik zal niet zeggen dat mijn gebruik gezond is, en raad anderen ook netjes aan er langer tussen te houden, maar ik heb blijkbaar wel het 'geluk' dat het effect niet is veranderd en ik ook geen merkbare schade heb opgelopen.)

3 keer in de week nemen is natuurlijk het andere uiterste :P en daarin ga ik je zeker niet tegenspreken, zou mij verbazen als het effect dan nog steeds hetzelfde is :wink:

Ntronaut

PepTalk zei:
Bij regelmatig gebruik, dus niet 2-3 maanden wachten, zorgt voor tolerantie maar het valt me op (uit ervaring, geen bronnen voor) dat bij dit soort gebruik depressies of psychoses ook veel sneller optreden
Ben je er zeker van dat dit niet wordt veroorzaakt door te hoge doses MDMA? Mij is het namelijk opgevallen dat psychische problemen alleen lijken op te treden bij het gebruik van te veel MDMA per keer. Dus mensen die op één avond 5 pillen van 180mg nemen of zo, die krijgen angsten en paranoia, en dat soort dingen. Maar van mensen die om de maand nemen, maar zich wel aan de advies dosis houden (max. 2mg per kg lichaamsgewicht) heb ik zoiets nog nooit gehoord.

Ntronaut

NiandraLades zei:
Ik heb zelf echt nooit een geestelijke dip na gebruik, ook niet in de periode dat ik elk weekend gebruikte.
Dat heb ik dus ook nooit, een depri-dip na gebruik. Hoogstens gevoelens van eenzaamheid en melancholie als ik de dag(en) erna alleen ben. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik tot nu toe altijd een 'verstandige' dosis heb genomen (niet meer dan de adviesdosis). Ik ben erg voorzichtig, mogelijk omdat ik zelf een wetenschappelijke universitaire opleiding heb gehad, en eerst onderzoek doe voordat ik stofjes inneem. Ik denk dat de beruchte 'dip' ook weer samenhangt met de gebruikte dosis. Heb je zoveel genomen dat je serotoninevoorraad helemaal is opgebruikt, dan heb je denk ik kans op een (kortdurende) depressie. Maar anders niet.

Ik heb in het begin van mijn gebruik eens een pilletje genomen slechts 3 weken na een eerder gebruik. Die ervaring was FENOMENAAL, en beschouw ik nog steeds als mijn beste ervaring ooit op MDMA. Misschien is de ervaring na een korte periode heftiger, omdat je hersenen de belevenis van de vorige keer nog herinneren waardoor het allemaal gemakkelijker verloopt. Maar dit moet ik nog met nadere ervaringen staven.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ntronaut zei:
Ben je er zeker van dat dit niet wordt veroorzaakt door te hoge doses MDMA? Mij is het namelijk opgevallen dat psychische problemen alleen lijken op te treden bij het gebruik van te veel MDMA per keer.

Uiteraard gaat het dan wel een stukkie harder ja. Maar nee, dat is zeker niet de enige oorzaak.
Dat zou betekenen dat bij een eenmalige hoge dosis zulke verschijnselen ook zouden optreden, maar dat gebeurt niet zo snel. Gebeurt het (bijv. een psychose) wel na 1 keer, dan heeft dit waarschijnlijk nog een andere oorzaak dan alleen de MDMA.

Ik ken genoeg mensen die zich wel aan de dosis richtlijn hebben gehouden, maar door toch elk weekend te gebruiken zijn aangetast om het zo maar te zeggen.
Daarnaast is het wel zo dat binnen diezelfde groep de mensen die alles slikte wat voorbij kwam en het liefst zoveel mogelijk tegelijk veel eerder en erger achteruit gegaan zijn.

Daarnaast ken ik nog veel meer mensen (opvallend wel vooral uit de groep incidentele gebruikers of 2 maandenstoppers) die wel hoge dosissen nemen (soms in 1 keer, soms over nacht verspreid) en nergens last van hebben.

Feit is wel dat bij een hoge dosis, en vooral een gespreide hoge dosis je dip vele malen erger is.

Mede daardoor hebben jullie, denk ik, vrijwel geen last van die dip.

Bovenaan