XTC vs. Speed op Hardcorefeesten

Woezoe

Bewuste gebruiker
Ik zat dus te twijfelen.

Ik ga binnekort op het "Deep Web" XTC of Speed bestellen. Ik ga binnekort dus naar een hardcore feestje.
Aangezien ik van mezelf al lekker kan stampen op Hardstyle/Hardcore/Speedcore en al die meuk vraag ik me af wat het beste is om erbij te nemen. Ik heb nog nooit een harddrug (m.u.v. Alchol) gebruikt en ben 15 jaar. Ik zit echt te twijfelen of ik speed of XTC (mdma) moet gaan nemen. Persoonlijk denk ik meer aan XTC omdat je dat ook nog eens een heel euforisch gevoel schijnt te krijgen. Maar is dit leuker voor op house/dance feesten? Want van Speed kun je de hele avond door stampen want je staat strak van de adrenaline. Bij XTC krijg je volgensmij ook zo'n adrenalinerush maar dan wat minder, toch? Heb jullie advies even nodig!

genk123

Belezen gebruiker
Je had het waarschijnlijk al verwacht, maar je leeftijd is echt te jong om aan de harddrugs te gaan. Maar dit zul je wellicht zelf wel weten. Maar ik zal je vraag beantwoorden. Xtc geeft inderdaad een euforische gevoel. Sommige mensen krijgen er energie van en kunnen dus echt niet meer stil staan. Dan zou je hier dus heerlijk op kunnen stampen! Maar.. sommige worden er niet echt energiek van maar meer relax. Ze staan gewoon lekker rustig te genieten van de muziek en staan wel een beetje mee te knikken etc. Maar absoluut niet stampen en springen. Ik hoor namelijk bij dat laatste. Wel erbij gezegd is dit wanneer je echt 'lekker' gaat van de x. In het begin heb ik wel energie dus kan ik er goed op stampen. Maar na t bijnemen sta ik lekker te relaxen en rond te kijken. Speed daar in tegen geeft erg veel energie en je kunt uren lang stampen en losgaan. Hierbij is ook een lichte euforie maar dit is totaal te vergelijken met x. Pep is voornamelijk energie dus. Zelf ga ik ook naar hardcore feesten. En mijn keuze gaat voortaan uit naar speed. Voorheen altijd xtc gedaan, maar door de bovenste reden ben ik hiermee gestopt. Althans niet meer elk feestje. Graag wil ik je er nogmaals op wijzen om nog geen harddrugs te gebruiken. Het is geen speelgoed..

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Hoi.
Ik ga je nu advies geven waarvan ik van te voren al bang bij ben dat je het niet gaat opvolgen. Het is namelijk niet het antwoord dat je graag wil horen.
Met 15 aan hardrugs beginnen is veel te jong. Maar echt veel te jong. Je hersenen en lijf (vooral hersenen) zijn nog volop in de groei en ontwikkeling. Speed en zeker xtc/mdma hebben echt wel grote invloed op je hersenen. Bij jonge gebruikers word de kans op (blijvende) hersenschade vergroot. Soweiso heeft het gebruik vande meeste hardrugs een impact op je brein, ook bij volwassen mensen. Maar in de groei is het echt heel erg onverstandig. Je kunt er slechter door gaan concentreren, slechter gaan onthouden, depressief of neerslachtig worden etc. Dat zal vast niet na ene keer al gebeuren (al kan dat wel) als jij je netjes aan de dosering en gebruiksregels houd van de drug (verschilt per drug) .
Het probleem ook is dat mensen zo jong als jij de gevaren niet goed kunnen inschatten. Dat is gewoon door je puberbrein, dat heeft zo goed als elke puber en kun jij niks aan doen. Dat kan betekenen dat je niet bij ene keer gaat laten, gebruikersregels aan je laars gaat lappen(vaker en steeds meer gebruiken) en daar door in problemen komt.
Ik bedoel het goed hoor, beter wacht je mog minimaal 3 jaar met hardrugs. Met 18 is je brein ook nog in ontwikkeling, dat is tot ongeveer je 24/25e jaar maar vaak kun je als je 18 of 19 bent de dingen beter inschatten en voorstellen dan wanneer je 15 bent. Ik weet wel dat vele anderen het wel zo jong doen en het ook meestal wel goed (lijkt) te gaan maar de meeste hersenschade en echte klachten ga je pas na vele jaren merken. Niet direct na eenpaar keer gebruik.
Dus wees alsjeblieft verstandig en volg mijn advies op: wacht nog meerdere jaren met hardrugs!
Geloof me, ik heb gevallen gezien dat wil je niet weten. Ik denk dat de meeste forumleden het met mij eens zijn.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ohja en alcohol is geen harddrugs

Alcohol is wel degelijk een hardrug. En nog een van de slechtste ook. Het is alleen legaal en sociaal geaccepteerd maar het valt zeker onder hardrugs. Het word (helaas) niet zo geziendoor de mensen vaak. Het word als gezellig, gewoon en normaal gezien. Maar alcohol geeft de meeste dodelijke slachtoffers en verslaafden en brengt de samenleving ook het meest schade toe. Meer dan alle andere bestaande harddrugs die gebruikt worden bij elkaar wereldwijd.

Laatst bewerkt:

genk123

Belezen gebruiker
Ik begrijp wat jullie bedoelen. Maar dat het als een harddrugs gezien wordt is gewoon een mening. Dit omdat er veel problemen door alcohol komen zoals verslaafden en slachtoffers etc. Alcohol staat namelijk tot zover ik weet niet op de opium lijst van zowel hard of soft drugs. Ik vind dat je alcohol totaal niet kunt vergelijken met harddrugs.

genk123

Belezen gebruiker
Elk jaar vallen er veel slachtoffers en zijn er veel verslaafden door alcohol. Maar kijk hoeveel mensen er alcohol drinken? Als je dan kijkt naar harddrugs. Daar heb je elk jaar ook diversen slachtoffers en handen vol aan verslaafden. Maar in verhouding is dit toch veel meer dan alcohol? Ik denk dat je van alcohol minder kans hebt dat je problemen gaat krijgen, dan wanneer je hard drugs gebruikt. En dit dus allebei op de zelfde leeftijd. Hierbij dus op je 15e alcohol drinken of speed/xtc gebuiken. Dit is uiteraard mijn mening en dus niet gebaseerd op een onderzoek.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
https://www.nrc.nl/nieuws/2010/11/01/alcohol-schaadt-maatschappij-meer-dan-harddrugs-a1462764

https://www.businessinsider.nl/wat-...ijke-winnaar-zegt-wetenschappelijk-onderzoek/

http://www.stap.nl/nl/home/feiten-en-cijfers.html

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/hoeveel-mensen-overlijden-er-door-alcohol-tabak-en-drugs/

In de laatste link staat tabak (nicotine etc) bovenaan qua sterfgevallen. Lees verder het stuk en andere links maar na. Dan zie je de getallen. Dit zijn feiten en geen mening. Drank maakt meer kapot dan je lief is. Als je af en toe eenglaasje drinkt, of soms eens 2 kan het vast geen kwaad. Maar velen drinken dagelijks of gaan binch drinken in het weekend. Dat is zo rete slecht voor je. Echt.

Laatst bewerkt:

genk123

Belezen gebruiker
https://www.nrc.nl/nieuws/2010/11/01/alcohol-schaadt-maatschappij-meer-dan-harddrugs-a1462764

https://www.businessinsider.nl/wat-...ijke-winnaar-zegt-wetenschappelijk-onderzoek/

http://www.stap.nl/nl/home/feiten-en-cijfers.html

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/hoeveel-mensen-overlijden-er-door-alcohol-tabak-en-drugs/

In de laatste link staat tabak (nicotine etc) bovenaan qua sterfgevallen. Lees verder het stuk en andere links maar na. Dan zie je de getallen. Dit zijn feiten en geen mening. Drank maakt meer kapot dan je lief is. Als je af en toe eenglaasje drinkt, of soms eens 2 kan het vast geen kwaad. Maar velen drinken dagelijks of gaan binch drinken in het weekend. Dat is zo rete slecht voor je. Echt.

Ik hoop dat je me niet eigenwijs begint te vinden maar dit is niet in verhouding. Daarnaast schrikken de cijfers me enorm. Als alcohol de wereld uit zou zijn, dan zijn er minder problemen dan wanneer je de andere drugs de wereld uit zou doen. Maar dit komt omdat alcohol door veel meer mensen word gebruikt. De kans dat er meer sterfgevallen zijn door alcohol t.o.v. bijvoorbeeld speed is vele malen groter. Maar dat komt omdat er veel meer mensen alcohol drinken dan speed gebruiken. Ik begrijp dat alcohol onderschat wordt, en het is absoluut drugs. Maar ik vindt dat je het in verhouding moet kijken wat dan het gevaarlijkste is. Als er een 100 mensen alcohol drinken en andere 100 aan de speed of mischien wel aan de ghb zitten. Dan zullen de meeste verslaafden of het ergste geval sterfgevallen toch bij de laatste groep zijn? Nogmaals ik waardeer je mening en hoop dat ik niet als een eigenwijs ventje overkom..

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik hoop dat je me niet eigenwijs begint te vinden maar dit is niet in verhouding. Daarnaast schrikken de cijfers me enorm. Als alcohol de wereld uit zou zijn, dan zijn er minder problemen dan wanneer je de andere drugs de wereld uit zou doen. Maar dit komt omdat alcohol door veel meer mensen word gebruikt. De kans dat er meer sterfgevallen zijn door alcohol t.o.v. bijvoorbeeld speed is vele malen groter. Maar dat komt omdat er veel meer mensen alcohol drinken dan speed gebruiken. Ik begrijp dat alcohol onderschat wordt, en het is absoluut drugs. Maar ik vindt dat je het in verhouding moet kijken wat dan het gevaarlijkste is. Als er een 100 mensen alcohol drinken en andere 100 aan de speed of mischien wel aan de ghb zitten. Dan zullen de meeste verslaafden of het ergste geval sterfgevallen toch bij de laatste groep zijn? Nogmaals ik waardeer je mening en hoop dat ik niet als een eigenwijs ventje overkom..

Nee hoor, vind je geen eigenwijs ventje hoor. Je onderbouwd tenminste je antwoord en meningen en blijft beleeft. Dat waardeer ik.
Ik hoop dat een andere df’er met een betere en misschien duidelijkere link en eventueel verklaring kan komen hier over. Ik heb namelijk dat altijd geleerd, dat alcohol echt op 1 staat en het gevaarlijkst is. Alleen kan ik zo 1 2 3 geen super duidelijk onderzoek etc vinden er over. Dus een echt onderzoek dat het uitwijst.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Alcohol is niet t gevaarlijkste denk ik. Maar zeker ook niet de onschuldigste.

Wat cijfers uit 2014 in Nederland:

Hieronder een tabel met het aantal verslaafden in Nederland. De cijfers van cliënten in behandeling zijn van 2014 (1). De cijfers over drugsgebruikers of verslaafden van cocaïne, amfetamine, XTC en GHB zijn een zeer ruwe schatting.

Bij Alcohol en cannabis zijn niet alleen de verslaafden geteld maar ook de mensen die het middel misbruiken. In totaal zijn er in Nederland 2.000.000 mensen die verslaafd zijn of een middel misbruiken.

Aantal verslaafden/misbruikers in Nederland en aantal in behandeling:

Stof Aantal verslaafden/misbruikers Aantal in behandeling
Alcohol 477.000 30.764
Tabak 600.363 449
Cannabis 70.000 10.965
Snuifcocaïne 26.857 3760
Crack 11.200 3760
Heroïne 14.000 9.604
Gokken 20.300 2.266
Speed (amf) 6.700 1.675
XTC 420 105
GHB 3.160 790
Medicijnen (voornml benzo’s) 600.000 819
Internet gamen 16.000 544
Overig 1.121 392
Totaal 1.847.121 65.893
Toelichting cijfers
Alcohol
In 2007-2009 is in het NEMISIS onderzoek gedaan naar het voorkomen van alcoholverslaving in de bevolking tussen 18 en 64 jaar (2). Hiervoor is de DSM IV gebruikt. 82.400 mensen zijn verslaafd.

De DSM IV spreekt ook van alcoholmisbruik. 395.000 mensen misbruiken alcohol. Misbruik wil zeggen dat je wel allerlei negatieve gevolgen van alcohol ondervindt maar er is nog geen sprake van gewenning en het optreden van onthoudingsverschijnselen bij stoppen.

Tabak
In 2014 is een bevolkingsonderzoek gedaan naar het gebruik van alcohol , drugs en tabak. Toen rookte een kwart (24,2%) van de bevolking dagelijks. 17% van de rokers rookt meer dan 20 sigaretten per dag. Deze groep zou je verslaafd kunnen noemen (3). Dat zijn 600.363 mensen vanaf 12 jaar. Reken je alle dagelijkse gebruikers tot de verslaafden dan kom je aan de 3.531.547 mensen.

Cannabis
In 2007-2009 is in het NEMESIS onderzoek is bekeken hoeveel mensen aan cannabis verslaafd zijn. Het aantal wordt geschat op 29.300 mensen ofwel 0,3% van de bevolking tussen 18 en 64 jaar (2). Bij mannen ligt het percentage op 0,4% en bij vrouwen op 0,1%.

De DSM IV spreekt ook van misbruik. 40.200 mensen misbruiken cannabis. Misbruik wil zeggen dat je wel allerlei negatieve gevolgen van cannabis ondervindt maar er is nog geen sprake van gewenning en het optreden van onthoudingsverschijnselen bij stoppen.

Cocaïne
Het aantal verslaafden aan cocaïne in Nederland is niet bekend. Een schatting levert het volgende op.

Crack

Veel mensen die problematisch opiaten (heroïne) gebruiken, gebruiken ook crack (4). Naar schatting zijn er 14.000 mensen die problematisch opiaten gebruiken. Hiervan gebruikt ongeveer 80% ook problematisch crack. Dit zijn ongeveer 11.200 mensen.

Snuifcocaïne

Het aantal mensen in Nederland dat aan snuif cocaïneverslaafd is kan geschat worden door bij andere drugs te kijken naar welk percentage van de problematische gebruikers nu eigenlijk in behandeling komt. Uit bevolkingsonderzoek is bekend hoeveel problematische drinkers, blowers en gokkers er zijn.

Bij alcohol zijn er 82.000 mensen die verslaafd zijn en 395.000 die alcohol misbruiken. In totaal 477.000. Hiervan komen er 30.764 in behandeling ofwel 6,4%.
Bij cannabis zijn er 30.000 mensen die verslaafd zijn en 40.000 mensen die cannabis misbruiken. In totaal 70.000. Hiervan komen er rond de 10.000 in behandeling ofwel 14%.
Bij gokken zijn er 20.000 mensen in Nederland die verslaafd zijn. Hiervan komen er 2.234 in behandeling of wel ongeveer 10%
Blijkbaar zoekt 5% tot 14% van de problematische gebruikers een behandeling. Het aantal problematische gebruikers die cocaïne snuiven kennen we niet. Wel het aantal snuivers dat behandeling zoekt. In 2014 zochten 7.419 mensen een behandeling voor cocaïne. 50% van de groep gebruikte snuift cocaïne, 50% rookte crack. Er hebben zich dus 3.760 mensen aangemeld die de cocaïne snoven. Deze 3.760 mensen vormen tussen de 5 tot 14% van de problematische groep gebruikers. Gaan we op 14% zitten dan zou dat beteken dat het aantal verslaafden en misbruikers van snuifcocaïne op 26.857 ligt.

Tel hier het aantal crack gebruikers bij op en je komt op 38.057.

Heroïne
Het aantal problematische opiaatgebruikers in Nederland wordt geschat op 14.000 (4). 80% van deze groep gebruikt ook crack.

Gokken
In 2011 is door het Centrum voor Verslavings Onderzoek is onderzoek gedaan naar de omvang van verslavingsproblematiek. 20.300 mensen zijn probleemspelers en zeer waarschijnlijk gok- of kansspelverslaafd. 92.000 mensen speelt op een riskante manier (5).

Amfetamine (speed)/XTC
Het aantal amfetamine- en XTC-verslaafden in Nederland is onbekend. XTC is nauwelijks verslavend. Amfetamine wel. De cijfers die in de tabel genoemd zijn, zijn gebaseerd op de aanname dat 25% van het werkelijk aantal verslaafden in behandeling is.

GHB
Het aantal GHB-verslaafden in Nederland is onbekend. Wel lijkt het erop dat het aantal GHB-verslaafden is toegenomen (4). De cijfers die in de tabel genoemd zijn, zijn gebaseerd op de aanname dat 25% van het werkelijk aantal verslaafden in behandeling is.

Slaap- en kalmeringsmiddelen
In 2005 werden aan 1,9 miljoen Nederlanders slaap en kalmeringsmiddelen voorgeschreven. Bij 1/3 van hen gaat het om langdurig gebruik (meer dan 3 maanden). Als je deze groep verslaafd noemt zou dat om een groep van 600.000 gaan (6). Bij de cijfers over het aantal mensen in behandeling, gaat het om benzodiazepinen, barbituraten, psychofarmaca en overige medicijnen.

Internet gamen
Mensen kunnen niet alleen verslaafd raken aan middelen maar ook aan bepaalde activiteiten. Hiervan is de grootste groep verslaafd aan internet gamen. Ongeveer 1,5% van jongeren tussen 13 en 16 jaar kan beschouwd worden als gameverslaafde. Dit komt neer op 12.000 jongeren (1). Van het aantal hulpzoekers is 76% jonger dan 25 jaar. 24% is ouder dan 25 jaar. Als je die 12.000 verslaafde jongeren ziet als 75%, komt er nog 25% ofwel 4.000 mensen bij. Dit komt neer op ongeveer 16.000 problematische internet gamers.

Totaal
Totaal zijn rond de 2.000.000 mensen in Nederland verslaafd. In 1.677.363 gevallen gaat het hierbij om de legale middelen alcohol, tabak en slaap- en kalmeringsmiddelen.

* De verslaafden aan crack zijn niet meegeteld. Dit is immers dezelfde groep als de heroïne verslaafden.

bron:
Jellinek

KetaKech

Belezen gebruiker
Ik begon ook op mijn vijftiende met speed en xtc. Na mijn tweede keer x was mijn derde keer al na 3 week ertussen (ik had simpelweg niet aan de 3 maandregel gedacht. Vervolgens kreeg ik angstaanvallen waardoor ik drugs zon 2 jaar aan de kant heb laten staan. Ik heb vrienden die toen ook begonnen (gelijke leeftijd) zich wel aardig zien verliezen in drugs.

Vanuit ervaring kan ik je vertellen dat op die leeftijd het regelmatig en veilig gebruiken van drugs lastiger gaat. Ookal wist ik heel veel deed ik er weinig mee. Mijn advies is dan ook om het voorlopig nog niet te doen. Iig totdat je 18 bent ofzo, hoe ouder hoe beter.

Maar je moet het uiteindelijk zelf weten en de keus is aan jou. Als je het wel doet, probeer de volgende tips dan goed in je op te nemen voor veilig gebruik:

- Neem een duidelijke richtlijn voor de frequentie waarin je drugs gebruikt. Xtc kan je het beste 3 maand tussenhouden, langer is beter. Gebruik dan tussentijds ook geen andere drugs (ivm drugsgewenning)
- Gebruik niet elk feestje. Zo behoud je het genieten zonder drugs.
- Als je speed wilt doen, slik het dan in een bommetje. Snuiven is verslavender. Snuiven is wel makkelijker te doseren though. Dus als je met een bommetje wilt proberen, lees je echt goed in over doseringen en begin klein!
- Houd je aan risico beperkende factoren zoals dosering, goede voeding, goede slaap etc. Deze staan hier op t forum wel in verschillende handboeken en vastgezette berichten.

On topic:

Speed is wel lekker stampen stampen, toen ik xtc deed op een hc feestje werd ik er erg loom van juist. Dus in dat geval zou ik speed doen (maar wel slikken!).

Of je nou gaat gebruiken of niet, iig veel plezier! Ik hoop dat je iets met mijn advies of tips kan.

Laatst bewerkt:

Woezoe

Bewuste gebruiker
Thanks iedereen. Het klopt wat jullie zeggen en ik denk dat ik er inderdaad mee ga wachten tot iniedergeval mijn achtiende. Maarja ik nuttig wel een hoop alcohol hoe komt het dat jullie daar niks over zeggen? Is dat niet even ongezond? Of is XTC toch wel wat "ongezonder".

Bas

Wijs gebruiker
Maarja ik nuttig wel een hoop alcohol hoe komt het dat jullie daar niks over zeggen?
Alcohol is minder verslavend bij minderjarige dan soft- & harddrugs. Ondanks dat meer dan de helft van de minderjarige wel eens drinkt en wel eens te veel drinkt, is de kans op verslaving zeer klein. Kinderen onder de 18 hebben ook niet echt problemen waar een volwassen tegen aanloopt, oftewel de redenen om te gaan drinken.

Het is een beetje gek, maar goed. Je zal eerder een jongere zien die lekker tijdens de pauze blowt, dan dat ie een biertje nuttigt. Alcohol is de 'drug' dat gedoogd wordt in Nederland (en ook andere landen) waardoor je het meestal ook alleen nuttigt wanneer het mag en kan (een vrije vrijdagavond bijvoorbeeld). Met wiet roken is dat bijna hetzelfde, maar toch omdat dit niet geheel gelegaliseerd is, wordt het eerder stiekem gedaan.

Jongeren die stiekem wiet roken, roken dit ook tijdens momenten waar je ook eerder voor wiet kiest, dan voor alcohol (tijdens werkpauze's, school, middag/avond, buiten, een lesuitval, etc). Het is daarom ook meer verslavend. Als jongeren uiteindelijk 18 worden, is het merendeels verslaafd aan wiet dan aan alcohol (onder degene die ergens verslaafd aan zijn betreft drugs (gokken & gamen niet meegerekend)).

poppy

Experimenterende gebruiker
ik was ook 15 toen ik begon met xtc en speed en man man wat ik spijt heb gehad ik ging in de tijd ook naar hardcore feesten heel vaak zelfs en dacht dat alles wel goed zou komen totdat ik een paar weken terug nog aan het afkicken was omdat ik verslaafd was aan fentanyl dat is te vergelijken met morfine en heroine dat heb ik ook gebruikt en het begon allemaal daar mee ! en dan nog niet te praten over de ellende met de famllie je vrienden en je lichaam ik raad je echt aan om het te laten voor wat het is

Bovenaan